handdator

Visa fullständig version : Proportionerlig styrka fram/baksida ben

BondJamesBond
2010-05-03, 18:58
Kan man mäta på nåt sätt om man behåller ett bra förhållande i styrka mellan fram och baksida av ben? Jag är lite rädd över att jag håller på att bli för stark i baksida, och det är väl inte riktigt bra ur skadesynpunkt?

Styrketräningsmässigt tränar jag ben genom marklyft och djupa knäböj. Böjarna är klart under parallella. Låren tar nästan i vaderna.

Jag är inte rädd för att skada mig när jag styrketränar, utan mer pga av vridningar i andra sporter.

Bör jag kanske komplettera med lite mindre djupa böjar med mer vikt för att garantera att framsida lår tränas tillräckligt?

Men grundfrågan är alltså, hur vet man att man har ett bra styrkeförhållande mellan fram och baksida?

creperiet
2010-05-03, 19:06
Man kan göra ett knäextensions-/flexionstest, men hur funktionellt det är för andra saker än just det är högst kontroversiellt. Ett normalt förhållande där är 60/40 till fördel för quadriceps. Vid högre rörelsehastigheter än de som man åstadkommer vid ett sådant test tenderar skillnaderna att jämnas ut.

Hur vet du förresten att baksidan håller på att bli "för stark"?

BondJamesBond
2010-05-03, 19:32
Hur vet du förresten att baksidan håller på att bli "för stark"?

Ha, ha, ja, det är ju det jag inte vet ;). Skämt åsido...

Jag har fått lite ont i insida knä när jag springer, och jag tror att det beror på att baksidan av vänster ben är lite spänd. Jag har mest styrketränat den senaste månaden, så jag tror säkert att detta kommer stretcha ut sig när jag nu går upp på två löppass per vecka (mot ett förut). Det håller redan på att försvinna. Sträckningen känns mest på övre delen av baksida knä, men den finns nog i hela hamstrings och möjligtvis även lite i vaden.

Jag kör nu:
dag 1: helkropp styrka (varannan böj, varannan marklyft)
dag 2: löpning
dag 3: typ kvällspromenad
dag 1 igen

Om det blåser vindsurfar jag, och så gör jag andra saker oxå...

Jag har styrketränat i tre år, och jag kom att tänka på att det kanske är bäst att man kollar upp så att man inte blir asymmetriskt tränad. Det ökar väl skaderisken vid t.ex. ett kastfall med surfbrädan?