handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram - Beslutsångest, hjälp!?

gonza
2010-05-03, 10:05
Har som rubriken lyder beslutsångest vilket program jag skall ta mig an. Har några års erfarenhet av styrketräning och senaste året har varit den mest seriösa av de alla och tenderar att fortsätta i samma anda!

Hursom, finns ju ett hav av olika träningsprogram och de alla inriktar sig på olika mål. Förstår att inget är magiskt men att man kan göra bra av samtliga utifrån ens egna förutsättningar. Jag tittar nu på 3 stycken:

- Axon 3.0
- Stronglifts Advanced
- Jim Wendlers 5/3/1

Det jag vill ha svar på är:

- Vad NI anser om dessa program?
- Inputs?
- Erfarenheter?
- För- och nackdelar?

Konstruktiva svar uppskattas, jag vet att det "bara" är till att prova och "känna" efter så att sådana svar undanbedes.

Hit me with your best shot!

Kort och gott om de olika även om jag tror att de flesta känner till dom:

Axon 3.0 (Saxat ur http://axon.blogg.se/ hoppas det är OK Martin)

3.0 är ett halvkroppsschema där rekomendationen är 2 set per övning under de tunga passen och 4 set per övning under de lätta passen. Repetitionerna är under det tunga passen mellan 4 - 6 repetioner. Under de lätta passen mellan 12-15 repetioner

Pass 1 Underkropp (tungt)
Pass 2 Överkropp (lätt)
Pass 3 Underkropp (lätt)
Pass 4 Överkropp (tungt)

Stronglifts Advanced (Bench Press Version) http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-advanced-strength-training-for-intermediates/

Helkroppspass tre gånger i veckan. Börjar med en 4 veckors period av Stronglifts 5x5 med mål att öka varje pass för att sedan gå över till Advanced versionen där målet är en veckovis ökning.

Advanced periodiseras på följande sätt:

4 veckors VOLYM, veckovisa ökningar, 5reps/set
1 vecka ÅTERHÄMTNING, 3reps/set, bara 2 knäböj pass denna vecka
4 veckor INTENSITY, veckovisa ökningar, 3reps/set

Jim Wendlers 5/3/1

4-split schema med fokus på de "4-stora", knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress.

Vecka 1: 3 x 5
Vecka 2: 3 x 3
Vecka 3: 3 x 5, 3, 1
Vecka 4: deloading

JoeyP
2010-05-03, 10:07
5-3-1 såg gött ut. Hör mkt positivt om det.