Visa fullständig version : Drömmar - hur fungerar det?
Nu har jag tänkt länge på det här. Varje gång man drömmer att man jagar någon, eller blir jagad, så springer man oftast. Alla vet ju att det inte går att springa i drömmar, det liksom är spagetti och går o slowmotion. Samma gäller om man hamnar i en fight i en dröm. Man försöker slå men det är liksom hur mjukt och kraftlöst som helst.
Inatt drömde jag att jag var tvungen att ringa 112 akut på mobilen, och det gick inte att slå in 112, jag minns hur irriterad jag blev i drömmen av att inte kunna ringa. Var som spagetti i fingrarna där med.
Det jag undrar är - varför fungerar de flesta övriga händelser och saker i drömmar men inte att springa, slåss eller ringa?
Nitrometan
2010-05-03, 08:43
Klart det funkar. Du drömmer fel. *slap*
För mig funkar allt som vanligt så länge jag inte är rädd. Men jag vet vad du menar och jag har funderat över samma sak men inte hittat något vettigt.
Jag känner också igen det där med att man i drömmarna slår otroligt löst, men när jag drömmer att jag blir jagad (vilket jag ganska ofta gör) så brukar det vara som i verkligheten (springer fort och kommer undan). Älskar drömmar när man blir jagad; sån jävla adrenalinkick!
Jag har ingen vettig förklaring iaf, drömmar är ju ändå bara skit. Förr brukade jag drömma allt från att man körde bil och att det var skitskumt (innan man hade körkort) och även klassikern att man föll från diverse tak osv. Nu är det kanske inte vad du snackar om fullt ut men jag kan ju tänka mig att dessa typiska drömmarna för mig var för att jag har/hade ångest över detta. Körkortet var segt att fixa för mig och jag är höjdrädd som satan. Så man tänkte liksom mycket på det. Nu för tiden drömmer jag mest om mitt ex, oftast att vi blir ihop igen eller att allt är bra på annat sätt. Och visst tänker man på det ibland, oundvikligt.
Men ja, jag vet fan inte!
Zwitterion
2010-05-03, 09:56
http://dkelsmith.blogspot.com/NeoStopsBullets.jpg
Inser man att man drömmer så blir det roligare. Har hänt att jag insett men vafan jag drömmer ju bara.
Jag hatar också det där med att man slår så sjukt löst i drömmar!
L Johnsson
2010-05-03, 10:11
Alla vet ju att det inte går att springa i drömmar, det liksom är spagetti och går o slowmotion.
Ja fy fan! Riktigt jobbig är det när man springer allt vad man kan men inte kommer någonstans*gah!*
vicarious
2010-05-03, 10:33
Nu har jag tänkt länge på det här. Varje gång man drömmer att man jagar någon, eller blir jagad, så springer man oftast. Alla vet ju att det inte går att springa i drömmar, det liksom är spagetti och går o slowmotion. Samma gäller om man hamnar i en fight i en dröm. Man försöker slå men det är liksom hur mjukt och kraftlöst som helst.
Inatt drömde jag att jag var tvungen att ringa 112 akut på mobilen, och det gick inte att slå in 112, jag minns hur irriterad jag blev i drömmen av att inte kunna ringa. Var som spagetti i fingrarna där med.
Det jag undrar är - varför fungerar de flesta övriga händelser och saker i drömmar men inte att springa, slåss eller ringa?
Jag har upplevt precis samma saker, särskilt det med att ringa.
Haha håller med om att det är sjukt ballt att komma på att man drömmer! :D Helt plötsligt kan man styra exakt hela världen, skapa vad man vill ur tomma intet och göra vad man vill!!
Till topic så känner jag också igen det där med att springa i sirap, så jävla frustrerande.. Dock brukar jag kunna flyga istället, men det är jävla svårt att nå ordentlig höjd, så lite samma problem även där. Kommer liksom inte riktigt iväg...
vandelay
2010-05-03, 11:46
Känner igen allt du nämner TS, har ingen aning om varför det blir så men jag brukar vakna upp precis efter att det "skiter sig".
Har också en variant där jag blir jagad men jag har lyckats packa en pickadoll. Tyvärr klickar den gång efter annan eller skjuter 90 grader snett typ. Mycket störande!
nmanradnävna
2010-05-03, 11:48
Någon som har märkt att efter rejäl alkoholförtäring så kan man få otroligt verkliga drömmar? När man sedan vaknar upp så undrar man varför man inte är på samma plats som i drömmen och det tar fan en stund innan man förstår det.
Sedan undrar jag en annan sak angående sova, har ni någon gång när ni exempelvis varit sinnessjukt trötta slutit ögonen för att sova och direkt får någon sorts panikkänsla som är väldigt väldigt verklig och man måste öppna ögonen direkt men det går inte, ögonen sitter fast liksom så man måste verkligen kämpa upp dom, någon som känner igen?
Var så ett tag för mig så jag låg och försökte hålla ögonen öppna för det gick fan inte att sluta dom så fick helt enkelt vänta tills man somnade automatiskt..
Sedan har man ju legat i sängen och helt plötsligt fått för sig att lampan blinkar i rummet mitt i natten och undrat vad fan som försigår i ett par minuter tills man upptäcker att det är ens egna ögon som blinkar, wtf :o Har dock bara hänt 1-2 ggr
Japp att komma på att man drömmer i drömmen är riktigt häftigt faktiskt, då kan man göra vad som helst och veta att "lugnt, det är ju bara en dröm".
Finns det ingen vetenskap bakom detta? Något måste ju forskarna ha kommit fram till!
King Grub
2010-05-03, 11:50
Jo, du kan läsa mer i Watanabe Tsuneo (March 2003). "Lucid Dreaming: Its Experimental Proof and Psychological Conditions". Journal of International Society of Life Information Science (Japan) 21 (1): 159–162 och LaBerge, Stephen (1990). Bootzen, R. R., Kihlstrom, J.F. & Schacter, D.L., (Eds.). ed. Lucid Dreaming: Psychophysiological Studies of Consciousness during REM Sleep Sleep and Cognition. Washington, D.C.: American Psychological Association. pp. 109 – 126.
Finns det ingen vetenskap bakom detta? Något måste ju forskarna ha kommit fram till!
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta. Flashback's underforum drömmar och sömnrelaterade fenomen är faktiskt ett bra ställe att börja på.
Någon som har märkt att efter rejäl alkoholförtäring så kan man få otroligt verkliga drömmar? När man sedan vaknar upp så undrar man varför man inte är på samma plats som i drömmen och det tar fan en stund innan man förstår det.Ja! JA! Äntligen någon mer än mig :D Vaknar alltid 4-5 gånger varje natt när jag sova bort bakfyllan och har ingen aning om vart jag är alls, räcker med att jag blundar igen så drömmer jag i vaket tillstånd. Det är både obehagligt och skönt på samma gång på något sätt.
Haha håller med om att det är sjukt ballt att komma på att man drömmer! :D Helt plötsligt kan man styra exakt hela världen, skapa vad man vill ur tomma intet och göra vad man vill!!
.
Det lustiga med detta är just att man ofta kan skapa vad man vill när man väl inser att man drömmer, men i 99% av fallen så säger alla man pratat med om det att de skapat porr :D
Allting i världen och de skapar porr...
prOtotype
2010-05-03, 12:10
Det lustiga med detta är just att man ofta kan skapa vad man vill när man väl inser att man drömmer, men i 99% av fallen så säger alla man pratat med om det att de skapat porr :D
Det är väl ganska självklart iom att det är vår organisms mest grundläggande drift. Vi existerar för att fortplanta oss liksom.
Angående att man är svag osv så har jag för mig att det har att göra med att du är paralyserad medans du sover. Du kan faktiskt inte röra kroppen. En del människor vaknar "i huvudet" innan kroppen vaknar och dom ligger då som förlamade ett tag. Många upplever det som väldigt obehagligt.
Klardrömmar el Lucid Dreams är något du helt klart kan lära dig. För att lära dig om själva fenomenet rekommenderar jag Lucid Dreaming av Stephen LaBerge (han var en av de första som bevisade i studier att det gick att vara vid fullt medvetande i en dröm)
För att lära dig att göra det så föreslår jag Lucid Dreaming, a practical guidebook av Michael Raduga.
Båda finns att ladda på piratbukten.
Ang flygandet och att du tycker att det är svårt att få riktig höjd - kan vara för att det är svårt att föreställa sig. För många blir det lättare om man inbillar sig att man har jetpack, vingar på skorna eller något annat, istället för att man bara flyger av sig själv. Du kan ju även låta det växa ut ett par feta fladdermusvingar på ryggen om du vill :) In your dreams anything is possible.
nmanradnävna
2010-05-03, 12:17
Det är väl ganska självklart iom att det är vår organisms mest grundläggande drift. Vi existerar för att fortplanta oss liksom.
Angående att man är svag osv så har jag för mig att det har att göra med att du är paralyserad medans du sover. Du kan faktiskt inte röra kroppen. En del människor vaknar "i huvudet" innan kroppen vaknar och dom ligger då som förlamade ett tag. Många upplever det som väldigt obehagligt.
Är det de som är sömnparalys?
Porr lär det ju inte vara, men om jag har förstått det rätt verkar det vara så att ha sex och att flyga toppar listan på aktiviteter under klardrömmar, och det är ju egentligen inte så konstigt.
prOtotype
2010-05-03, 13:14
Är det de som är sömnparalys?
Ja.
Det går även att få kroppen att somna utan att huvudet gör det, vilket är en väldigt intressant upplevelse :)
nmanradnävna
2010-05-03, 13:24
Undrar om det är något sådant jag upplevt. När jag slutit ögonen så infinner sig en panikkänsla och att få upp ögonlocken igen är ett jävla jobb, måste verkligen tvinga upp dom.. kommer dock inte ihåg hur det är med övriga kroppen
prOtotype
2010-05-03, 13:37
Undrar om det är något sådant jag upplevt. När jag slutit ögonen så infinner sig en panikkänsla och att få upp ögonlocken igen är ett jävla jobb, måste verkligen tvinga upp dom.. kommer dock inte ihåg hur det är med övriga kroppen
Får du panik av att blunda?
Eller kan det vara så att du somnar till ett tag och även kroppen gör det och sen vaknar du upp medans du fortfarande omfattas av sömnparalysen?
ViktorLarsson
2010-05-03, 19:31
Det här med slow-motion är ju sjukt. Hade en dröm en gång att jag och några polare gick på stan så kom vi till ett övergångsställe, polarna gick över och när jag skulle gå över så gick det i slow-motion, fast allt annat rörde sig som vanligt, dvs. bilar och mina kompisar i det här fallet. Så ropar de på mig: Men vad fan gör du, gå då, du kan ju inte smyga fram när det är rött och bilar kommer??! GÅ DÅ!
Det gick bara inte. Sen kommer en stor buss och kör på mig och jag flyger i slow-motion givetvis, känner smärta och slutar med att jag svävar i luften och aldrig kommer ner, bara flyger högre och högre upp, sen vaknade jag. :D
Ja drömmar är sjuka, minst sagt.
/Peace.
Har bara upplevt att de går i slowmotion vissa saker.
Andy.da.wohoo
2010-05-03, 19:36
Känner igen mig i allt detta, trodde jag var ensam :D
Men fan vad jag vill lära mig kontrollera mina drömmar. Vore asballt att kunna lägga sig i sängen och vänta på att somna för att kunna drömma att man flyger eller utforskar galaxen á la Star Trek :D
Hade det hänt mig nu någongång hade det säkert blivit något i form med "Fan, jag drömmer ju! Kan kontrollera detta! Vad ska jag göra? Måste komma på något fort innan jag vak- *väckarklockan ringer* FAN JAG HANN INTE!!"
Porr lär det ju inte vara, men om jag har förstått det rätt verkar det vara så att ha sex och att flyga toppar listan på aktiviteter under klardrömmar, och det är ju egentligen inte så konstigt.
Sex. Förlåt Osten, du har rätt.
Dock så brukar jag alltid drömma att jag dropkickar folk från höga platser, till exempel att jag klättrar upp på ett hustak och sedan dropkickar någon som står nedanför.
Kanske klassas som att flyga? :D
Angående drömmar, brukar NI drömma om lite perversa/dirty drömmar? Dvs, pussar, kärlek, sex mm...
nmanradnävna
2010-05-03, 19:54
Får du panik av att blunda?
Eller kan det vara så att du somnar till ett tag och även kroppen gör det och sen vaknar du upp medans du fortfarande omfattas av sömnparalysen?
Nja vet inte riktigt alltså. Svårt att beskriva, det händer när ibland/få gånger när jag är ordentligt trött/varit vaken i ett par dagar. Så fort jag blundar ögonen så infinner sig en panikkänsla på något sätt och det är svårt att få upp ögonlocket, behöver rycka med huvudet och liknande för att få upp dom.
Kan det på något sätt vara kroppen som är så jävla trött så den somnar medan hjärnan fortfarande arbetar? Fast kroppen somnar inte fullt ut?
Ni är helt enkelt för dåliga för att drömma.
Sex. Förlåt Osten, du har rätt.
Dock så brukar jag alltid drömma att jag dropkickar folk från höga platser, till exempel att jag klättrar upp på ett hustak och sedan dropkickar någon som står nedanför.
Kanske klassas som att flyga? :D
Du är frisk. Dropkicks är helt klart mer awesome än sex och flygning.
Angående drömmar, brukar NI drömma om lite perversa/dirty drömmar? Dvs, pussar, kärlek, sex mm...
Japps, vem gör inte det?
koffein_beroende
2010-05-03, 20:54
Till topic så känner jag också igen det där med att springa i sirap, så jävla frustrerande.. Dock brukar jag kunna flyga istället, men det är jävla svårt att nå ordentlig höjd, så lite samma problem även där. Kommer liksom inte riktigt iväg...
Haha jag drömmer också alltid att jag inte kan springa :D men då flyger jag istället, är jag inomhus flyger jag ut igenom taket:D
då du ska trycka in den i din DRÖMtjej.. men det går inte! snacka om ångest!
Att vakna efter att ha drömt om pussar hade nog mest gjort mig förbannad, frustrerad och besviken. I drömmarna kan man ju ta ut svängarna lite grann, och ofta blir det rätt nasty shit som man inte gärna återger för morsan under söndagsmiddagen.
koffein_beroende
2010-05-03, 20:57
då du ska trycka in den i din DRÖMtjej.. men det går inte! snacka om ångest!
Det där gör jag innan jag ska sova:D
Ni vet ibland precis innan man somnar när allt har slappnat av känns det som man ramlar ur sängen och dunkar i golvet, så man rycker till utav bara fan och slår upp ögonen i 2 sekunder och känner sig nöjd och slutligen somnar. Just det där "fallet" och rycket - vad är det för något?
Ni vet ibland precis innan man somnar när allt har slappnat av känns det som man ramlar ur sängen och dunkar i golvet, så man rycker till utav bara fan och slår upp ögonen i 2 sekunder och känner sig nöjd och slutligen somnar. Just det där "fallet" och rycket - vad är det för något?
Jag vill minnas att det diskuterats förr och att det är det berömda dötsrycket.
Snackades i någon tidigare tråd om att folk trodde det var något från när vi var apor och höll på att trilla ner ifrån träd när vi sov. Mitt ex hatade mina sådana ryck iaf. :D
Scratch89
2010-05-03, 21:09
Angående ryckningar, så är tråden här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134753
Jag har för mig att det har med att kroppen försöker kompensera den snabba sänkningen av blodtrycket som sker när man somnar in väldigt snabbt.
Eller att vi håller på att trilla ur träden :D
Eller att vi håller på att trilla ur träden :D
+1 damnit! Eller en instinktiv krabb-pose ´å Baboom?
Jag brukar få de där dötsrycken då jag drömmer att jag snubblar.
Ang. saker jag inte kan göra i drömmar, är det inte slåss eller springa(drömmer aldrig om det), utan att jag inte hinner i tid. Drömmer ofta att jag ska på tävling, men jag kör fel, glömmer saker, missar invägningen med en minut och dylika grejer. Otroligt stressande, jag sover riktigt dåligt när jag drömmer på det där sättet.
Någon som har märkt att efter rejäl alkoholförtäring så kan man få otroligt verkliga drömmar? När man sedan vaknar upp så undrar man varför man inte är på samma plats som i drömmen och det tar fan en stund innan man förstår det.
Sedan undrar jag en annan sak angående sova, har ni någon gång när ni exempelvis varit sinnessjukt trötta slutit ögonen för att sova och direkt får någon sorts panikkänsla som är väldigt väldigt verklig och man måste öppna ögonen direkt men det går inte, ögonen sitter fast liksom så man måste verkligen kämpa upp dom, någon som känner igen?
Var så ett tag för mig så jag låg och försökte hålla ögonen öppna för det gick fan inte att sluta dom så fick helt enkelt vänta tills man somnade automatiskt..
Sedan har man ju legat i sängen och helt plötsligt fått för sig att lampan blinkar i rummet mitt i natten och undrat vad fan som försigår i ett par minuter tills man upptäcker att det är ens egna ögon som blinkar, wtf :o Har dock bara hänt 1-2 ggr
Sömnparalys
Nitrometan
2010-05-04, 08:45
Såklart. Du måste ju träna dina wrasslin' moves.
Denna tråd ägde :D
På temat lucid dreaming finns det mycket och det är forskaren Steven LaBerge som är ledande. Söker man hans namn på bukten så finns det lite att hitta. Även detta tyckte jag var bra när jag var into-it.
Lucidipedia - Educational videos n stuff (http://www.youtube.com/user/lucidipedia)
Är det här man ger en rekommendation om att införskaffa zma och ta innan sömnen?
Jag tror fan det :D
prOtotype
2010-05-04, 10:56
Det där är precis när du somnar tillräckligt mycket för att förlora medvetande om den egna kroppen.
Den fallande känslan är väldigt vanlig.
Om du ligger HELT stilla ett tag så går det att låta kroppen somna medans huvudet är vaket (hyfsat svårt dock) och du kan uppleva det. Även jävligt skumt att vara helt medveten och inte kunna känna sin kropp överhuvudtaget.
Strunta i ZMA - För den som vill ha extrema drömmar, sätt väckarklockan på 5 - 6h efter sängdags nästa lördag. Gå upp, drick två multivitamin tabletter och ät en banan. Sätt dig och läs lite om lucid dreaming i typ 20 min. Gå och lägg dig igen.
Tro mig, det blir helt sjukt.
Fatalist
2010-05-04, 11:23
Haha jag vaknade klockan 0600 i morse, snoozade tills mobilen sa att klockan var 0700 och sen ringde jag ett affärssamtal. Enda problemet var att jag vaknade 0730 och hade fortfarande inte ringt samtalet, jag hade bara drömt det. :D
prOtotype
2010-05-04, 11:51
Haha jag vaknade klockan 0600 i morse, snoozade tills mobilen sa att klockan var 0700 och sen ringde jag ett affärssamtal. Enda problemet var att jag vaknade 0730 och hade fortfarande inte ringt samtalet, jag hade bara drömt det. :D
Sånt där är roligt.
Sk. false awakening - man drömmer att man vaknar. Kroppen använder det i många situationer för att slita en ur drömsituationer. Tex om man är på väg att dö i drömmen.
Första (och hittils enda) gången jag bröt igenom till att bli lucid och fullt medveten i en dröm så var det mitt i en mardröm där en person jagade mig med en motorsåg. Jag tänkte då "kul, lär ju prova att bli sågad lite". När motorsågen var halvvägs igenom mig så vaknade jag, ville drömma mera men massa folk ringde mig och skulle komma över. I köket hade jag ett stort bord som vi skulle duka osv - det var med andra ord ett falskt uppvaknande.
nogger schwarz
2010-05-04, 13:42
Känner igen detta. Förr när jag krökade mycket, så brukade jag ofta drömma olika "fortsättningar" på kvällen, ibland flera stycken, och ofta så verkliga att man inte var helt säker på vad som verkligen hade hänt.
Ingen som har varit lucid och provat att slåss mot Fedor/bryta arm med Magnus/brotta ner Karelin/bänka ett ton etc?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.