handdator

Visa fullständig version : Minst Mättat fett ???

betterbodies
2002-06-20, 06:03
Tjena!

Lider av ett extremnt sug på jordnöttsmör på dieten så när jag har ätar dag äter jag lätt 340g till frukost :D Såg att den jag äter innehöll "palmolja" vilket har högt med mättat fett :(

Så jag tänkte höra om ngn vet vilket jordnöttssmör som innehåller minst mättat fett lr mest nyttigt fett iaf :confused:

Som smakar bra..har hört att där e ngn i hälsokost affären som ska vara bra, frågan e om den är god :confused: ngn som smakat den kanske ?

Sverker
2002-06-20, 06:21
Skillnaden mellan jordnötter och palmolja är inte så stor som man först skulle tro.

Jordnötterna är mer fleromättade, men tittar man sedan på de omättade och mättade fetterna finns det mycket spännade att upptäcka.

I jordnötterna dominerar enkelomättade oljesyran som omsätts snabbt och lätt i kroppen som energi.

I palmoljan dominerar istället palmitinsyran som är mättad. Denna omsätts också lätt i kroppen som energi. Det finns forskning som visar att det KAN krävas ett visst intag av palmitinsyra varje dag för att hålla fettförbränningen igång. Annan forskning visar att man KAN bli mer mätt av att äta fett med palmitinsyra.

Jordnötssmör är energi så det spelar ingen roll vad du väljer där bara du sedan förbränner fett.

[ 20 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

betterbodies
2002-06-20, 08:37
okej där ser man :D