handdator

Visa fullständig version : ska påbörja periodisering - frågor ang konditionsträning och kost i samband med detta

Bendermannen
2010-05-01, 13:45
hej!

efter att ha styrketränat i nu två år känner jag att det är dags att träningen till en ny nivå och prova på periodisering. ett par grejer som jag inte lyckats hitta något direkt svar på är:

under perioden med tung styrketräning; är det en bra idé att dra ner på konditionsträningen för att förbättra kroppens återhämtning, eller spelar det ingen roll hur jag kör min konditionsträning i förhållande till styrketräningen i de olika perioderna?

för närvarande försöker jag ligga på lite kcal-minus beroende på lite flubber jag har kvar på magen sen en ganska rejäl viktnedgång; är det en bra idé om jag under den perioden då jag kör med tyngre styrketräning åt så att jag hamnade lite på kcal-plus och fortsätta ligga på kcal-minus de andra perioderna? jag vet att detta innebär att det dröjer längre innan jag är av med fettet på magen, men å andra sidan känns det som att jag vinner ganska mycket i muskelbyggande syfte.

//b

emi23j
2010-05-01, 14:11
Vad är målet med träningen?

Bendermannen
2010-05-01, 14:16
Vad är målet med träningen?

målet är att bli starkare och "större" utan att lägga på mig fett samt förhoppningsvis bibehålla alt öka min löpförmåga (åtminstone tills jag sprungit broloppet i juni).

emi23j
2010-05-01, 16:39
målet är att bli starkare och "större" utan att lägga på mig fett samt förhoppningsvis bibehålla alt öka min löpförmåga (åtminstone tills jag sprungit broloppet i juni).

Då hade i alla fall jag satsat på en mer konditionsinriktad period nu fram till loppet.

Annars så kan det ju vara smart att dra ned på konditionsträningen samtidigt som du tränar tung styrketräning, som du säger för att fucka upp återhämtningen. Dock tycker jag ändå du kan fortsätta löpa men färre hårda pass. Använd gärna löpning som återhämtningaktivitet.

Angående kost frågan så får du avgöra själv vad som fungerar bäst för dig. Visst kan det vara en bra idé att ligga på lite plus eller i af energibalans när du ska träna tung styrketräning.

Hur har du i övrigt tänkt dig att din periodisering skall se ut?

Bendermannen
2010-05-01, 19:08
Då hade i alla fall jag satsat på en mer konditionsinriktad period nu fram till loppet.

Annars så kan det ju vara smart att dra ned på konditionsträningen samtidigt som du tränar tung styrketräning, som du säger för att fucka upp återhämtningen. Dock tycker jag ändå du kan fortsätta löpa men färre hårda pass. Använd gärna löpning som återhämtningaktivitet.

Angående kost frågan så får du avgöra själv vad som fungerar bäst för dig. Visst kan det vara en bra idé att ligga på lite plus eller i af energibalans när du ska träna tung styrketräning.

Hur har du i övrigt tänkt dig att din periodisering skall se ut?

tänkte mig något i stil med:

vecka 1: träning med 6-8 reps (så tunga vikter att jag orkar 8 men klarar fler än 5)
vecka 2: träning med 10-12 reps, medeltungt pass
vecka 3: träning med 12-15 reps, lätt pass
vecka 4: "vilovecka" med lätt konditionsträning enbart.
vecka 5: träning med 10-12 reps, medeltungt pass
vecka 6: träning med 6-8 reps
osv osv (dvs kasta om ordningen lite på vilka veckor jag kör tungt, medel, respektive lätt).

veckorna där jag kör tungt tänkte jag mig tre pass och kanske två lättare konditionsträningspass och de andra veckorna kör jag på med lite tuffare konditionsträning på tre pass och med fyra styrketräningspass.

verkar det som ett ok upplägg?