Visa fullständig version : Hela rörelser Vs Halva; 100 euro om jag bevisar att hela är "okej" att utföra
jontahontas
2010-04-30, 13:56
Hej!
Det som står i fetstilt nedan är huvudfrågan med denna tråd, pallar du inte läsa bakgrunden så skippa till det fetstilta. Tack på förhand!
Gammal medlem är jag som sedan ~3 år inte mer är aktiv. Tränat friidrott i 12 år, satsade heltid i början av 20-årsåldern och intresserade mig väldigt för styrketräningsdelen då. Marklyft, knäböj, ryck och frivändningar var favoritövningar.
Hängt en del på detta forum under åren och har lärt mig mycket från andra, ffa eftersom det finns en sådan otrolig mängd kunskap här. Tack för detta.
Hur som helst; skadade mig rejält, la av, och har nu börjat träna igen. Numera dock endast på gym och mest rehab. Jag bor i Berlin och har tjejen i Hamburg och lite pengar, valet har därför senaste året varit McFit då det är billigt (17 euro/månad) samt ligger i både hamburg och berlin.
Redan första passet märkte jag att här var det frågan om dogmatisk auktoritet. Halva rörelser, aldrig lock out, och inte nog med det - ALLA som utförde övningar annorlunda blev tillsagda. Gissa om jag ångrade min 1 års förbindelse med detta gym.
Exempel; Bänkpress - Man måste stanna 1dm OVANFÖR bröstet, och man får inte göra en lockout när man når toppen. Argumentet är att det är farligt för lederna. Jag har dock lyckats köra mitt eget race, även om det är irriterande att alltid vara övervakad av okunniga pseudovetenskapliga dogmatiker som gått en 3-veckorsutbildning. Missförstå mig rätt, alla får göra vad dom vill, och jag är alltid öppen för att lära mig nytt, men detta är nog något fler än jag stört sig på.
Nu behöver jag hjälp. Idag blev jag ännu en gång konfronterad när jag körde bänk. Jag går ned till bröstet, pausar, lyfter upp till lockout. Kontrollerat utan studs. Tränare kommer till mig och säger att "nej nej nej, titta här, du ska stanna 1 dm ovanför bröstet och aldrig låsa ut armarna", varav jag sa att "tack, men nej tack".
Han började tjafsa och det hela slutade med att han sa;
"Visa mig böckerna som bevisar att full extensions + lockout är bra, och jag ger dig 100 Euro".
Så. Jag vill egentligen bara träna ifred, skiter i pengarna. Jag gissar att kollozzeum inte är i ekonomisk kris direkt, men kanske kan jag "skänka" pengarna till kolo som ett tack för hjälpen (förutsatt att han ger med sig).
Det jag behöver bevisa är alltså följande;
*Hela rörelser; tex maxdjup i dips, maxdjup i bänk.
*Lockout är okej
Bonus;
*Det är FARLIGT att inte gå hela vägen
*Det är inte rekomenderat att inte göra lockout.
Jag skulle vilja inkludera följande i mitt "bevis";
*Vetenskapliga artiklar
*Referens till bok
*Uttalanden från framgångsrika lyftare som stärker mitt påstående
Det jag ber om hjälp om är att samla ihop detta material, så länkar till artiklar, citat från böcker och direkta uttalanden från kvalificerade personer härifrån är vad jag söker. Jag vet att detta forum sitter på en sådan enorm mängd kunskap så därför skriver jag här. Jag kommer att leta själv också, men detta är viktigt för mig, och jag är inte lika "inne" i träningsvärlden nu som förut, och hoppas därför på lite hjälp på traven från er :)
Min röst och mina argument, oavsett vad jag säger och hur välformulerat, accepteras inte av dom, så jag behöver extern hjälp. Hoppas ni kan hjälpa mig och inte tycker det är larvigt. *cupid*
Mvh Jonatan
Aldrig stött på det där! Är däremot trött på tjatet om fullt sträck, bla bla bla...
:D
jontahontas
2010-04-30, 14:07
Nej nej nej, inte så. Du ska STÖDJA MIG, inte dom.
Så ett förtydligande - ni får INTE tala emot mig :D
Dumma dig hahah!
*Det är FARLIGT att inte gå hela vägen
Glöm det.
Nej nej nej, inte så. Du ska STÖDJA MIG, inte dom.
Så ett förtydligande - ni får INTE tala emot mig :D
Dumma dig hahah!
Hahahahahahhaahhaahahahah!
Om jag ska välja mellan det kortare utförandet du beskriver, 62kgs hantlar x8 reps eller det längre apdjupa med 35kg, följt av smärta i axellederna så är valet lätt för mig iaf...
Fast jag e nog i minoritet på det tänket. *screwy*:D
Jag känner igen det där det där med sk tränare som skall bestämma hur man skall göra. Det verkar vara vanligt utomlands. Ett sätt att försöka komma undan är att låtsas att man inte förstår. Men jag antar att det är för sent för dig.
Jag skulle vilja inkludera följande i mitt "bevis";
*Vetenskapliga artiklar
*Referens till bok
*Uttalanden från framgångsrika lyftare som stärker mitt påstående
Gällande det fetmarkerade: Skicka ett PM till 130kg finsk sisu (Freddi Smulter) så kanske du kan få ett uttalande av en världsmästare, det kanske skulle väga tungt.
jontahontas
2010-04-30, 14:20
Jag känner igen det där det där med sk tränare som skall bestämma hur man skall göra. Det verkar vara vanligt utomlands. Ett sätt att försöka komma undan är att låtsas att man inte förstår. Men jag antar att det är för sent för dig.
jag pratar flytande tyska :( Samt att dom går på ALLA som inte utför enligt deras modell och övervakar ständigt gymmet.
Lockout, är inte det en sån allmän grej att man inte ska göra, iaf för "kraftigt".
Vad förvånad man blir att det är Tyskland det är frågan om... *screwy*
Kom på ett tips som du nog inte kommer att tjäna några pengar på men som kanske kommer låta dig träna ifred. Säg att du vill tävla i styrkelyft och därför måste träna med tävlingsgodkänt utförande. Du skulle rentav kunna skriva ut IPFs regler för utförandet och ta med dig för att visa.
Lockout, är inte det en sån allmän grej att man inte ska göra, iaf för "kraftigt".
Man ska undvika att översträcka leder och så att säga hänga på ligamenten, men jag tror inte det är farligt att låsa ut så länge som man behåller spänningen i musklerna.
Kom på ett tips som du nog inte kommer att tjäna några pengar på men som kanske kommer låta dig träna ifred. Säg att du vill tävla i styrkelyft och därför måste träna med tävlingsgodkänt utförande. Du skulle rentav kunna skriva ut IPFs regler för utförandet och ta med dig för att visa.
Man ska undvika att översträcka leder och så att säga hänga på ligamenten, men jag tror inte det är farligt att låsa ut så länge som man behåller spänningen i musklerna.
Lite dåligt förklarat av mig, va detta jag menade =)
Vad är det för skillnad mellan att översträcka och låsa ut igentligen?
jontahontas
2010-04-30, 14:49
IPFs regelverk kommer jag garanterat ta med, tack.
Styrkelyftsargumentet faller dessvärre bort, han inledde sitt snack med att "jag har tränat styrkelyft i 15 år, nu är min axel kvaddad, alltså är det fel att sträcka ut". *gah!* Samma gamla tomma argument, jorden blir inte platt för att alla tror på det. Johan bröt inte benet för att gud straffade honom bara för att det råkar stödja att han tror på gud osv. Det viktiga är ju att hitta den verkliga orsaken A till varför B skedde, och inte välja C pga att den passar teori Q.
Grejen är att jag kommer inte att bli lämnad ifred såvida jag inte vetenskapligt bevisar att det är okej att sträcka ut. Jag menar, klart det är okej att ligga och pumpa utan att sträcka ut när man kör en viss typ av pass med en viss typ av inriktning, men det betyder ju inte att det är farligt att sträcka ut.
Som jag ser det är det inte mycket jag måste bevisa, endast att det är okej att gå hela vägen ned i böj och bänk samt att det är okej att låsa ut när man lyfter.
David_wigren
2010-04-30, 15:17
Verkar vara en bunt med inbitna idioter på det gymmet. Något säger mig att det inte lär räcka med ett par vetenskapliga artiklar för att få dom o sluta tjata.
Men jag hoppas att du lyckas
Kreighbaum (1996) illustrates the safe position of a deep squat with the knees extending beyond the toes. Kreighbaum explains how a deep squat can be performed little chance of injury to the knee. The variables of concern:
o speed of descent
o size of calves and thighs
o strength of the controlling muscles
The primary danger to the knee occurs when the tissues of the calf and thigh press together altering the center of rotation back to the contact area creating a dislocation effect. The danger of knee injury in this situation may be prevented if either of the following factor are present:
o center of gravity of the body system is kept forward of the altered center of rotation
o muscles of the thigh are strong enough to prevent the body from resting or bouncing on the calves.
Kreighbaum concludes the deep squat is of little danger to the knees unless these variables and factors are disregarded.
Kreighbaum, E., Katharine, B.M. (1996). Biomechanics; A Qualitative Approach for Studying Human Movement, Allyn & Bacon, 4, Pgs 203-204.
Skicka ett PM till 130kg finsk sisu (Freddi Smulter) så kanske du kan få ett uttalande av en världsmästare, det kanske skulle väga tungt.
Sjukt äg på den.
King Grub
2010-04-30, 15:27
Man behöver inte fixera sig vid det ena eller det andra. Även den som föredrar full ROM kan ha nytta av kortare ROM.
The purpose of this investigation was to compare partial range of motion versus full range of motion training in the development of maximal strength. The bench press was used as the criterion measurement. The study was conducted over a 10-week period with training sessions occurring twice per week. Subjects were divided into 3 groups. Group 1 (N = 11) trained with 3 full range of motion sets on the bench press. Group 2 (N = 15) trained with 3 partial range of motion sets. A partial repetition was defined as one that is beyond the sticking point 2 to 5 inches from full extension of the elbows. Group 3 (N = 30) trained with a combination of partial and full range of motion sets. All subjects were pre- and posttested on the bench press through a full range of motion using a 1 repetition maximum. Each of the 3 groups demonstrated statistically significant increases in strength from pre- to posttest. No differences were found between groups. These findings appear to suggest that partial range of motion training can positively influence the development of maximal strength. Therefore, those involved in the strength and conditioning profession can confidently including this method as an adjunct to their normal training protocols when working with individuals similar to those found in this investigation.
J Strength Cond Res. 2004 Aug;18(3):518-21.
The purpose of this investigation was to compare partial range-of-motion versus full range-of-motion training in the development of maximal upper-body strength in women. A 1 repetition maximum bench press was used as the criterion measurement. A 10-week, 2 days per week training regimen was used. Subjects were divided into 3 groups. Group 1 (n = 13) trained with 3 full range-of-motion sets on the bench press. Group 2 (n = 8) trained with 3 partial range-of-motion sets. Group 3 (n = 8), serving as a quasi-control, trained with an equal combination of partial and full range-of-motion sets. Findings indicated that each of the 3 groups experienced an increase in bench-press strength from pre- to posttest. In addition, a statistically significant difference was found between the full range-of-motion group and the partial and mixed groups (p < 0.5). This finding suggests that lifting through a full range of motion was superior to the other training regimens used in this study. However, this investigation also indicated that the partial technique had a positive effect on strength across time within the parameters of this study.
J Strength Cond Res. 2005 May;19(2):409-11.
jontahontas
2010-04-30, 15:34
Man behöver inte fixera sig vid det ena eller det andra. Även den som föredrar full ROM kan ha nytta av kortare ROM.
J Strength Cond Res. 2004 Aug;18(3):518-21.
J Strength Cond Res. 2005 May;19(2):409-11.
Exakt den artikeln var min första google-träff. Bra, men den behandlar ju momentet styrka. Det jag söker är snarare ett rättfärdigande ur skadeförbyggande perspektiv för full-range motion.
Har du en du kan länka till, eller vet någon sida där en sådan artikel (eller åtminstone en där det tas upp) går att finna?
Tack!
edit: Just det, hade glömt att du fanns på detta forum! En levande artikelsamling! När jag skrev tråden hade jag Arne Persson, sisu och fredrik_L som några jag visste smäller redigt högt på listan av kompetenta människor, men dig hade jag glömt. Konstigt, med tanke på att jag läst så mycket av vad du postat!
Robban: Är det bröst du vill utveckla så är det bättre med så nära apdjupa hantelpressar som möjligt istället för halva/grunda pressar på betydligt tyngre. Grunda pressar belastar mest triceps och axlar. Mycket mindre bröst. Bröstet används mest i botten.
Det är helt beroende på.
Jag kör aldrig hela rörelsen i bröstträningen. Stoppar innan armen blir rak i pressar och dips. Jag upplever att det bara är triceps som trycker på slutet.
När jag kör tricepsdips eller smal bänkress blir det istället full rörelse till rak arm. Just för att belasta tricceps.
Men jag ser ingen som helst skaderisk i att räta ut armen.
Jag kan inte hjälpa dig här jontahonas men jag vill önska dig "välkommen tillbaka". Vi snackade en del på hälso.info också. Var ett bra tag sen. Hoppas allt är bra och att du får dina 100 euro (du ska ha dem).
IPFs regelverk kommer jag garanterat ta med, tack.
Styrkelyftsargumentet faller dessvärre bort, han inledde sitt snack med att "jag har tränat styrkelyft i 15 år, nu är min axel kvaddad, alltså är det fel att sträcka ut". *gah!* Samma gamla tomma argument, jorden blir inte platt för att alla tror på det. Johan bröt inte benet för att gud straffade honom bara för att det råkar stödja att han tror på gud osv. Det viktiga är ju att hitta den verkliga orsaken A till varför B skedde, och inte välja C pga att den passar teori Q.
Ok, då blir min fråga hur han skulle coacha någon som vill tävla i styrkelyft. Hur ska man kunna bli bra i tävlingsmomenten om man aldrig använder den av tävlingsreglementet föreskrivna rörelsebanan?
Kanske inget som hjälper dig, men likväl något du skulle kunna be honom förklara. Sen vet jag ju givetvis inte om du är det minsta intresserad av SL men anledningen till att jag valde att börja utifrån det argumentet är att där är klart beskrivet hur rörelserna ska utföras.
Robban: Är det bröst du vill utveckla så är det bättre med så nära apdjupa hantelpressar som möjligt istället för halva/grunda pressar på betydligt tyngre. Grunda pressar belastar mest triceps och axlar. Mycket mindre bröst. Bröstet används mest i botten.
Djupa=axelleden
TUT=bröst
Grunda med lockout=De du beskriver, bra för styrka dock ;)
Djupa=axelleden
TUT=bröst
Grunda med lockout=De du beskriver, bra för styrka dock ;)
grunda lockouts bra för styrka i triceps. Jag vet då jag har gjort en hel del lockouts i mina dar.
Min åsikt är så här. Har man alltid tränat djupt så kommer det inte vara något problem för axelleden eftersom kroppen är van vid denna rörelse och man behåller rörligheten. Men vad händer om man inte tränar full rörelse och så plötsligt råkar gå lite för djupt?
Klart som tusan att man riskerar att skada axelleden då när den inte är van vid en så stor rörelse.
Jag tycker att det är mycket bättre att hålla en god rörlighet i axlarna genom att alltid köra fulldjup på alla övningar.
grunda lockouts bra för styrka i triceps. Jag vet då jag har gjort en hel del lockouts i mina dar.
Min åsikt är så här. Har man alltid tränat djupt så kommer det inte vara något problem för axelleden eftersom kroppen är van vid denna rörelse och man behåller rörligheten. Men vad händer om man inte tränar full rörelse och så plötsligt råkar gå lite för djupt?
Klart som tusan att man riskerar att skada axelleden då när den inte är van vid en så stor rörelse.
Jag tycker att det är mycket bättre att hålla en god rörlighet i axlarna genom att alltid köra fulldjup på alla övningar.
Frågan egentligen som jag ser det är ju vad som är fullt djup. Jag anser att det som beskrivs av trådstartaren är typ "halvor" fast utan lockout. Det jag menar med fulldjup är fullt sträckt bröstmuskel, med bibehållen belastning, på just bröst. Det många menar med fullt djup är att man slappnar av i bröstet å hänger ut vikterna på axelleden, inte att rekommendera enligt mig. Helt värdelöst. Jag har lärt mig mycket av att köra knäböj, marklyft och bänkpress. Felet "alla" gör är att de slappnar av i kroppen. Det problemet vet jag sk att du inte har. Vi tänker antagligen helt lika bara det att internet trots allt inte är det bästa forumet för träning. Lättare att diskutera sånt här irl. Jag kan ju då lätt visa vad jag menar liksom.
I en tävlingsbänkpress görs det rätt enligt mig. Fast med skillnaden att man inte kör TUT. Där är det ju fart och lock-out med i bilden också. Det undviker jag för att det bara ska vara bröstet som ska flytta vikten. Jag gör liksom vikten tung.
Alltså:
Tävlingsbänk utan stopp, blir ej tut annars, med handleden i lod med armbågen. Tut, ingen lock-out. Det är så jag vill ha det. Kör likadant med hantlar som med stång...(tävlingsbänk-alltså hela hållningen, anspänningen i kroppen, latsen, dock inte så mycket brygga.)
ett tips till TS, kontakta Arne P. reta upp honom lite först med din tyska skräckhistoria, så torde han kunna leverera de fakta du är ute efter!
Aldrig stött på det där! Är däremot trött på tjatet om fullt sträck, bla bla bla...
:D
+1 och sedan utsträck skippar jag helt nu, försöker göra rörelserna där muskeln jobbar som mest och hela tiden.
Tror nog man kan variera med bägge, däremot tror jag att majoriteten som kör halva roms gör det för att dem kan lassa på med en del mer vikt (samma majoritet som kör en halv good morning vid knäböj). En sanning många inte vill erkänna ;).
Men jag tycker du bara borde hålla ut ditt år och köra det som känns bäst för dig och sen bytta gym fort som attan, verkar inte som att dem vill bli motbevisade =).
jontahontas
2010-05-01, 23:42
GPA och alla andra också egentligen; såklart. Det är så jag gjort hittills i livet när jag stött på folk som är som "väggar".
Jag har tränat länge, med losers, med världsmästare, och med allt däremellan. Jag anser mig själv vara öppen för andra, lyssnar gärna på nya tips och är rätt ivrig av att få höra nya grejer och argument som talar mot min filosofi (för att testa min rutin osv)
Men detta har varit så i 10 mån nu (har 2 kvar) och även om denna gång var en direkt konfrontation har resten av tiden varit småtjafs osv. Det är inte kul att vara utlänning, vara halvdann på språket, bli nedsnackat av en grupp av 3 pers som gör allt från att höja sin egen idé till att kritisera din träningsmetod och till och med dig som person. Detta är stället jag tränar på och när tränaren högt och tydligt så att alla på gymmet hör säger "ja, kolla runt, ser du någon som tränar som dig" så tvingar han mig att antingen säga att "okej du har rätt", eller att "ja, alla ni är småsinta". Det är INTE kul att som utlänning bli illa behandlad och nedtryckt och dessutom inom ett område som under 7 år av mitt liv var HELA MITT LIV. Jag tror du GPa och andra förstår att jag vill säga mitt och jag vill säga det med en rejäl styrka innan jag drar därifrån.
Mvh jonatan
Ps. Kefft Timme att du inte kommer ihåg mig. Nu när jag postade så blev jag påmind om att du och jag ändå skrev rätt mycket till varandra när jag var "aktiv" (var ju bara halvaktiv. Grattis till dina feta framgångar du gjort senaste åren btw).
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig. Argumentet "ser du någon som tränar som dig?" var bara löjligt. Har majoriteten någonsin rätt?
Kan någon kanske förklara vad TUT är också?
TUT= Time Under Tension, betyder hur länge man utsätter musklerna för spänning. Du ska hålla musklerna under spänning hela tiden och aldrig slappna av i rörelsen, så har jag förstått det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.