handdator

Visa fullständig version : Nu tycker jag att vi tar en kopp kaffe.

Sidor : 1 [2] 3

Nordenator
2010-06-04, 12:03
Härligt! Första maskinen?

Baristashopen är riktigt bra, ofta nästan dagsfärskt kaffe, så ibland måste man nästan låta kaffet vila lite innan man öppnar påsen...

Hade en påse med 5 estate espresso i kvarnen nyligen, men den var rostad för några månader sedan. Bytte sen till Harrare rostad 21/5, otrolig skillnad. Smaken är det ju självklart skillnad på, men det blev också otroligt mycket lättare att få till en riktigt bra extraktion *drool*

Jajelåda. Har bara lekt med en bialetti brikka och krupskvarn tidigare. Får däremot klara mig en stund nu. Känns lite dumt att köpa färskt kaffe och sedan spendera sju dagar i Jämtland, komma hem och tvätta och sedan dra ytterligare sju dagar till Göteborg. Jag får nöja mig med mina gamla bönor fram till den 22:a. Det ska helt klart bli intressant att testa skillnaden senare mellan finare färska bönor och gamla halvbra från Kahls :)

Kaffet var dock ändå gott. Jag har hittills bara kört på fabrikssatta läget på kvarnen (8... antar att 0 är finaste?), men jag kände på det och det kändes lätt kornigt men samtidigt pulveraktigt. Måste däremot jobba lite med tampern. Jag får crema, men den är väldigt blek då extraktionen går för fort.

Nitrometan
2010-06-04, 12:05
http://i49.tinypic.com/jj5wex.jpg
kolospotting? :D

Slartibartfast
2010-06-04, 12:13
Jag vill ha en Karate-Elvismugg! *flex*

Krampus
2010-06-04, 13:23
This guy seems legit..

mikaelj
2010-06-04, 13:28
Need moar muffins

Doctor Snuggles
2010-06-04, 13:43
This guy seems legit..

.. cause Elton John glasses don't quit!

Nitrometan
2010-07-16, 09:22
Mmmm. Nytt kaffe i koppen.

Kaffe på er kolo!

kaer
2010-07-16, 09:28
Har precis satt på en balja Zoegas Skånerost ...:)

:thumbup:
Bästa kaffet! Nu går jag tar en kopp surkaffe här på jobbet istället.

stevebc
2010-07-16, 12:42
Den här tråden är så skön. Går alltid in här och läser fast jag nästan aldrig dricker köffe.

bertbert
2010-07-16, 12:44
Gårdagen tillbringades i sällskap av episk kolomember och bjöd på tre episka omgångar kaffe på olika ställen i staden, parkbänkshäng mm., och toppades senare med en seriös laddning facebookslamperi. Så kan det gå!

Episkt.

Sir Anselm
2010-07-17, 07:49
Nej, nu går jag och gör mig en dubbel espresso på Giant Steps från Koppi :)

Sheogorath
2010-07-17, 07:55
En tekopp fylld till bredden med Indiskas "Hazelnut Coffe". Indiskas eget brand är av högsta klass!

skaparn
2010-07-17, 07:56
Perkolatorn åker på nu! Faktum är att jag råkade köpa ett paket av det där kaffet Arvid Nordquist påstår är officiellt bröllopskaffe. Och sådana där officiella fjäskprodukter som försöker rida på något ännu löjligare står jag inte ut med.
En av de få gånger jag faktiskt hade haft nytta av att se reklamen innan jag handlade, men nu är det som det är, och jag tänker testa det om ca fem minuter.

tenchi
2010-07-17, 07:58
Zoegas presso gentile i en stor StarWarsmugg. Åhhh. :)

bertbert
2010-07-17, 08:17
Mollbergs blandning åker ner i trynet just nu! *drool*

O_Wao
2010-07-17, 09:02
Jag har inget fancy kaffe, bara Gevalias kok, men gott är det i alla fall. :D Perkulatorbryggt, har alltid haft lite svårt för bryggkaffe.

tjabon
2010-07-17, 09:16
Avnjuter en kopp på verandan och tittar på åskvädret ...:)

kalajset
2010-07-17, 09:24
Har både Zoegas Colombia Passion, samt Zoegas Forza hemma. Back to back test eller något i den stilen coming up.

Olegh
2010-07-17, 09:27
Degar i soffan med laptopen, samt njuter av regnet och åskan. Snart med en kopp rykande kaffe..*cupid*

Madame
2010-07-17, 09:43
Jag har tröttnat på kaffe. Kom på häromdagen att det smakar rätt illa faktiskt. Synd att jag köpte två paket zoegas häromdan då, vad ska jag göra med mitt fakking zoegas nu? Och vad ska jag göra av händerna när jag inte dricker kaffe?

tjabon
2010-07-17, 09:50
Jag har tröttnat på kaffe. Kom på häromdagen att det smakar rätt illa faktiskt. Synd att jag köpte två paket zoegas häromdan då, vad ska jag göra med mitt fakking zoegas nu? Och vad ska jag göra av händerna när jag inte dricker kaffe?

http://www.stickalatt.se/wp-content/uploads/2010/05/lar_dig_sticka.jpg

Gör en mössa till mej i vinter ... :)

Kwon
2010-07-17, 09:50

Inte många som får äran att träffa denna legendar!

Denna herre ligger mig varmare om hjärtat än tillochmed Mel Gibson!

Madame
2010-07-17, 09:53
Inte många som får äran att träffa denna legendar!

Denna herre ligger mig varmare om hjärtat än tillochmed Mel Gibson!

Menar du elvis eller stycket bakom the king?

Kwon
2010-07-17, 09:57
The King that resides behind the inferior "King".

Folke50
2010-07-17, 10:37
Nu: Dat där Zoegas!

Krampus
2010-07-17, 10:51
the king that resides behind the inferior "king".

l0l! :d

Nordenator
2010-07-17, 11:11
4 shots espresso för att värma upp för en balja färskmalt brygg. Oh, I do love them brown beans.

skaparn
2010-07-17, 11:16
Jag är inne på perkolatoromgång #2. Jag har inte gjort annat än läst tidningen, ätit några mackor och druckit kaffe trots åtminstone fyra vakna timmar. Jag funderar på att fortsätta dagen i samma stil.

Kaffe höjer min livskvalitet, det är inte tu tal om den saken. Det är en institution på jobbet, något att umgås kring med vänner, värmande under den långa vintern, uppiggande när jag är groggy eller en markering att det är helg genom många långsamma koppar antingen i fåtöljen eller ute föreningens utemöbler när det är för varmt inomhus. Må kaffebönorna aldrig ta slut!

Larsson
2010-07-18, 12:39
Jag sitter med en kopp Zoega Blue Java och Ben & Jerry Cookie Dough. Man kan ha det sämre.

sandery3
2010-07-18, 13:23
Själv dricker jag utan tvekan Ripped-in-4-weeks-kaffe *flex*
http://www.slimbeans.net/super%20acai.jpg

MrBoris
2010-07-22, 08:09
Två koppar kaffe Classic och surfa på Kolozzeum, det är verkligen en bra start på dagen*popcorn*

Olegh
2010-07-22, 09:19
Saaudan vad fint med lite hemmabryggt kaffe och Eva Cassidy i högtalarna.

spange
2010-07-22, 09:45
ptja, skulle vara ute och måla men ett ihållande regn gör att jag kan sitta och suga i mig färskt kaffe framför datorn. älska regn.

Modify
2010-07-22, 09:49
Vilken arbetsdag. Bjuder på härligt inbränt Moccamasterkaffe om du uppfyller de tre S:en!

Snygg, sejj, singel

O_Wao
2010-07-22, 09:54
Vilken arbetsdag. Bjuder på härligt inbränt Moccamasterkaffe om du uppfyller de tre S:en!

Snygg, sejj, singel

Jag uppfyller alla tre kriterierna men är för långt bort för Moccamasterkaffe idag. ;) Jag får hålla mig till automatkaffe av typen raketbränsle.:(

Modify
2010-07-22, 10:04
Jag uppfyller alla tre kriterierna men är för långt bort för Moccamasterkaffe idag. ;) Jag får hålla mig till automatkaffe av typen raketbränsle.:(

Attans ;) När du är i krokarna så vet du var riktigt kaffe och trevligt (?) sällskap finns :D

Krampus
2010-07-22, 10:51
Z-FPimCmbX8

benya
2010-07-22, 12:12
Dricker en del kaffe på jobbet, försöker hålla mig till 2 medelstorlekskoppar. Sen brukar det bli en kopp + 1/2koffeintablett direkt efter jobbet och innan träningspasset.
Helgerna brukar jag dra ner på drickandet så mycket jag kan, någon kopp medlestor, om dagen.
Jag vill kunna ta del av de uppiggande och hungerdämpande effekterna under arbetsdagar då de behövs som mest (inför möten, sena nätter osv), och då blir helgerna lidande trots att jag verkligen njuter av kaffe (min egen bladning) och det skulle, precisi Skaparns fall, bidra till mina helgspiritualer.
Men vad tror ni om receptorerna och hur mycket koffein om dagen man bör begränsa sig till för att bibehålla effekterna av intaget?

tntballe
2010-07-30, 07:32
Här sitter man med 7 koppar kaffe och ingen att dela det med =/

Hur löser jag detta?

Piranha
2010-07-30, 07:36
Mmmmmmmmmmmmmm gottigottgigott

O_Wao
2010-07-30, 07:37
Hur löser jag detta?

Bjud grannarna? :D

Jag har automatkaffe, men det funkar idag.

tntballe
2010-07-30, 07:44
Bjud grannarna? :D

Jag har automatkaffe, men det funkar idag.

Det kräver nog att vi i hushållet tar på oss mer än kallingar så jag tror det blir för besvärligt.

Nitrometan
2010-07-30, 07:48
Det kräver nog att vi i hushållet tar på oss mer än kallingar så jag tror det blir för besvärligt.

Asch. Jag tror inte de tar illa upp om kaffet är gott.

Olegh
2010-07-30, 08:05
http://img839.imageshack.us/img839/4458/270913946efa38ec3d8.jpg

Madame
2010-07-30, 10:53
asså, hela den här inte-dricka-kaffe-grejjen är inte hållbar för mig!
Jag har kommit helt ur balans, kommer inte till skott med nånting! Dessutom har jag hittat ett par fina kaffekoppar som jag vill ha, värt att skaffa om jag inte dricker kaffe????

Ape3
2010-07-30, 10:55
Städade min kaffekokare igår, en Moccamaster. Megastor skillnad i smak!
Å andra sidan har syrran lurat mig att köpa Löfbergs lila, som inte smakar något vidare. Zoegas Hazienda funkar bäst i mitt hushåll.

http://www.nestle-nordic.com/NR/rdonlyres/90AA0F5B-28F7-4B2E-8105-671C584E9542/0/Hazienda.jpg

Madame
2010-07-30, 10:57
hur städar man kaffebryggaren?

Tricce
2010-07-30, 11:12
hur städar man kaffebryggaren?

Du kan kalka av den med ättika och vatten! :thumbup:

edit: http://www.melitta.se/reinigung_pflege_kaffemaschinen_sv,24993.html

Krampus
2010-07-30, 11:18
Jag har kommit helt ur balans, kommer inte till skott med nånting! Dessutom har jag hittat ett par fina kaffekoppar som jag vill ha, värt att skaffa om jag inte dricker kaffe????

Hehehe....
In it 4 life!

Yes
2010-07-30, 11:21
Sitter här med en kopp kaffe på jobbet och filosoferar.

Funderar på hur det kan komma sig att livet trots allt är underbart. Tror jag hittat ett tillfredsställande svar:

Tänk att vakna upp varje morgon och vara Yes, så tar man en kopp kaffe uppepå det.

O_Wao
2010-07-30, 11:32

Varför ska du inte dricka kaffe om du gillar det? Det är inte som att det är cyanid eller förgiftar din kropp långsiktigt.

Madame
2010-07-30, 11:49
Du kan kalka av den med ättika och vatten! :thumbup:

edit: http://www.melitta.se/reinigung_pflege_kaffemaschinen_sv,24993.html

Tack!

Hehehe....
In it 4 life!

*gah!*

Varför ska du inte dricka kaffe om du gillar det? Det är inte som att det är cyanid eller förgiftar din kropp långsiktigt.

Jag gillar det inte? det smakar skit?
Men jag tycks behöva det ändå. Nån sorts betingad start på dagen..

O_Wao
2010-07-30, 12:16
Jag gillar det inte? det smakar skit?
Men jag tycks behöva det ändå. Nån sorts betingad start på dagen..

Prova att kalka av bryggaren och se om det blir godare? Prova att dricka te istället?

Madame
2010-07-30, 12:19
Prova att kalka av bryggaren och se om det blir godare? Prova att dricka te istället?

Ska testa att kalka av bryggaren. Fast tveksam till om det hjälper, jag drabbades häromveckan av ett uppstannande i nuet och en insikt att kaffe rent allmännt smakar rätt illa :( Te smakar dock ännu värre, så jag får tänka på te när jag dricker mitt kaffe så känns det inte så farligt :D

rapzidi
2010-07-30, 12:32
Den här tråden är så trevlig. Jag har mår alltid bra när jag ser den.
Det känns helt plötsligt som att alla på hela forumet är bästa vänner.

Tricce
2010-07-30, 12:45
Ska testa att kalka av bryggaren. Fast tveksam till om det hjälper, jag drabbades häromveckan av ett uppstannande i nuet och en insikt att kaffe rent allmännt smakar rätt illa :( Te smakar dock ännu värre, så jag får tänka på te när jag dricker mitt kaffe så känns det inte så farligt :D

Pröva olika styrkor på ditt kaffe, med och utan socker/mjölk labba lite! Själv har jag hittat den perfekta måttningen kaffe för min smak i min bryggare!

shut teh face
2010-07-30, 12:55
Kaffe är liksom inte gott , man får lära sig gilla det. Samma sak med cigg, snus, whisky, vin, öl.. ja..

Tricce
2010-07-31, 11:01
Mmm skön soft lördag med kaffe och musik!

http://www.hollowstone.net/img/jan%20stenmark/kaffet%20%C3%A4r%20slut.jpg

Wilt the Stilt
2010-07-31, 11:11
Nu har jag äntligen en vettig kvarn igen.. fransk rost/fruktigt kaffe/m.m.!!, nästa.. *drool*

Arf Pingvin
2010-07-31, 11:25
Mmm skön soft lördag med kaffe och musik!

http://www.hollowstone.net/img/jan%20stenmark/kaffet%20%C3%A4r%20slut.jpg

Det var slut Zoega Intenzo så jag tog deras vanliga mellanrost, inte lika bra tyvärr. Tröstar mig med Edge of Sanitys platta Unorthodox.

mpersson
2010-07-31, 11:30
Nu har jag äntligen en vettig kvarn igen.. fransk rost/fruktigt kaffe/m.m.!!, nästa.. *drool*

Fruktigt? :smash:

Grym tråd för övrigt, kom precis på va jag va sugen på ......

Nordenator
2010-07-31, 11:31
Ska snart sprätta en till påse Monsun Malabar och laborera lite med fröken Silvia :]

Wilt the Stilt
2010-07-31, 18:15
"Fruktigt?"

Fruktigt, ja.

Smultron, blåbär.. m.m. Det ÄR gott.

Sir Anselm
2010-07-31, 19:12
Ska snart sprätta en till påse Monsun Malabar och laborera lite med fröken Silvia :]

Ah, Silvia, underbart byggd för de pengar den kostar... Riktigt gedigen!

Nordenator
2010-08-01, 11:42
Ah, Silvia, underbart byggd för de pengar den kostar... Riktigt gedigen!

Den gör helt klart mysigt kaffe, men det är mycket information att ta in för att få till bra shots. Nu har jag börjat få in timing lite och får shots med fin, brun cream istället för blek som tidigare. Jag har blivit bättre på att tampa jämnt också. Tidigare var det oftast ett kraftigare flöde på höger sida. Det måste vara klurigt att diagnostisera ens tampteknik med ett enkelfilter, däremot. Jag har aldrig ens testat enkelfiltret :)

Använda en matlåda som knockbox sparade mig rätt mycket tid i väg av rengöring också ^^

Wilt the Stilt
2010-08-01, 11:59
Kul att höra er "hylla" Rancilio Silvia.

Har lagt undan pengar för att handla en sån när jag flyttar till egen lägenhet. :)

Nordenator
2010-08-01, 12:09
Kul att höra er "hylla" Rancilio Silvia.

Har lagt undan pengar för att handla en sån när jag flyttar till egen lägenhet. :)

Det blev så för mig med. Jag flyttade ut i mars, och därefter har det blivit dator, TV, PS3, espressomaskin och kvarn, hembryggningsartiklar och lite allt möjligt. Man har plötsligt massor med plats att ha saker :D

edit: Ja, massor med plats kanske är ett starkt ord för en etta på 27,6 kvm, men mer plats!

Wilt the Stilt
2010-08-01, 12:38
Det blev så för mig med. Jag flyttade ut i mars, och därefter har det blivit dator, TV, PS3, espressomaskin och kvarn, hembryggningsartiklar och lite allt möjligt. Man har plötsligt massor med plats att ha saker :D

edit: Ja, massor med plats kanske är ett starkt ord för en etta på 27,6 kvm, men mer plats!

Sweet! :cool:

Ska bli jävligt roligt att börja experimentera med att försöka få till gott kaffe med den.

--

Sitter för tillfället med en kopp Mauro de Luxe för övrigt. Söt och god. Inte den godaste Mauro jag druckit, dock!

Sir Anselm
2010-08-01, 12:46
Silvian och en bra kvarn så kan man få till jäkligt bra espresso, speciellt med färska bönor. Jag körde en La Pavoni Professional ett tag, trevlig den med, men det blev alldeles för små volymer från den, så jag köpte en Vibiemme DB Jr istället. Kvarnen är en Minimoka M203, en vacker dag ska den bytas mot en Mahlkönig Vario eller Compak K3.

Vinter
2010-08-01, 13:09
Kände mig generös blev ett Wii +4 spel till min systerdotter :) Nu en riktigt stor kopp Java.

olwe
2010-08-18, 09:25
Vad använder folk för pressokaffe? Jag har köpt en sådan där kaffepress som man helst ska ha lite mer grovmalet kaffe till än vanligt bryggkaffe. Så vilka sorter är bra?

O_Wao
2010-08-18, 09:27
Vad använder folk för pressokaffe? Jag har köpt en sådan där kaffepress som man helst ska ha lite mer grovmalet kaffe till än vanligt bryggkaffe. Så vilka sorter är bra?

Jag gillar Zoegas, annars funkar vilket kokkaffe som helst i pressobryggare, iaf de jag har provat. Tyvärr är grovmalet kaffe aströkigt i utbudet, jag har själv en perkulator och måste ha kokkaffe-malning för att inte få sump överallt vilket gör att man bara kan få en av två rostningar o dyl. Trist faktiskt.

Nitrometan
2010-08-18, 09:48

Jag gillar Zoegas, annars funkar vilket kokkaffe som helst i pressobryggare, iaf de jag har provat. Tyvärr är grovmalet kaffe aströkigt i utbudet, jag har själv en perkulator och måste ha kokkaffe-malning för att inte få sump överallt vilket gör att man bara kan få en av två rostningar o dyl. Trist faktiskt.

Men man kan gå till nån specialaffär som säljer och maler kaffe. De kan mala kaffet så grovt du vill ha det. De brukar ofta ha ett bra utbud av olika sorter och rostningar.

Eller så kan man köpa en egen kvarn.

Wilt the Stilt
2010-08-18, 09:53

Min favorit till presso är Sublim Version 2, men den är utbytt mot Version 3 som jag inte testat än..

Åre Njutning gillade jag, tyckte den smakade gräddkola.

El Tambo är god, bra syrlighet.

Min favorit nu när jag inte kan få tag på Sublim Version 2 är Etiopien Harrar Longberry FTO, grymt god.. smakar blåbär! Imo lite "tyngre" för att vara en bärig kaffeböna. I like.

OBS: Krävs kvarn för att du ska få ut det mesta av smakerna.

Nordenator
2010-08-18, 10:07
Men man kan gå till nån specialaffär som säljer och maler kaffe. De kan mala kaffet så grovt du vill ha det. De brukar ofta ha ett bra utbud av olika sorter och rostningar.

Eller så kan man köpa en egen kvarn.

Värt varenda slant. Jag köpte ett paket färdigmalet Zoegas Forza! då det inte finns så mycket kaffe på lokala ICA, och det smakar verkligen ingenting efter några dagar. Nu hittade jag i alla fall ICAs egna ekologiska mörkrost på böna på en gavel, så jag överlever tills min kaffebeställning dimper ned i lådan senare i veckan.

olwe
2010-08-18, 10:12
Bra tipps!

Men en kvarn... kostar inte en sådan skjortan?

Nordenator
2010-08-18, 10:28
Om man ska kunna göra espresso blir kvarnen dyr eftersom det krävs att kvarnen kan mala riktigt fint och jämnt utan att generera för mycket värme, men det är inte riktigt lika viktigt för bryggkaffe. En kvarn behöver inte kosta mer än runt 500-1000 kr, men det gör en ordentlig skillnad i smak att kunna få färskmalet kaffe istället för oxiderat färdigmalet kaffe.

Wilt the Stilt
2010-08-18, 10:42
Jag har en Wilfa CGR-1 som jag är grymt nöjd med. Dyrare än den identiska Hugin Coffea, men Hugin Coffea går inte att få tag på längre vad jag förstått?

Wilfa på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=533890

Annars säljer dom den på Mediamarkt för under tusenlappen om jag minns rätt.

EDIT: Maler ej till espresso, så där vet jag inte hur bra det blir.

Olegh
2010-08-21, 11:23
Hoppas att ett par koppar svart guld ska kunna förvandla denna lördag till något inte fullt så meningslöst.. :)

Anton Fräs
2010-08-21, 11:25
Snart får familjen tillbaks sin kaffemaskin då blir det åka av. Men jag gillar bryggkaffe också, därför sitter jag här med en kanna ljuvt kaffe och njuter *love*

Sir Anselm
2010-08-21, 15:39
Tog en mycket trevlig cappucino alldeles nyss, börjar få lite snits på mjölkskumningen :hbang:

Sir Anselm
2010-08-26, 07:23
Igår fick jag hem en påse Waxholm Espresso Bianco. Testade först som Cappucino, riktigt gott, testade imorse som espresso, inte gott ;)

Summa summarum: Skulle behöva två kvarnar, en för bönor till Cappucinon och en för bönor till Espresso... ha ha...

Olegh
2010-08-26, 08:41
Bryggarn' nästa. Det blir inte morgonkaffe varje dag, men saauudan så fint det sitter.

spoon
2010-08-26, 08:46
Nu har jag varit och hämtat ut en låda med kaffe och jävlar vad här ska bryggas!

TheGovernator
2010-08-26, 09:14
God morgon alla kaffeälskare. Sitter här med en kopp Intenzo och undrar vad man ska hitta på till helgen. Några tips?

Tricce
2010-08-26, 09:16
God morgon alla kaffeälskare. Sitter här med en kopp Intenzo och undrar vad man ska hitta på till helgen. Några tips?

Ta dig till Norrköping och gå på Skogsröjet! :)

http://www.skogsrojet.se/

Olegh
2010-09-22, 09:20
Det var morgonkaffet det. Bara resten av dagen kvar...

L-Sami
2010-09-22, 09:26
Sitter här med en kopp Dark Temptation.

fiskebulle
2010-09-22, 09:29
Ska precis gå och ta en kopp riktigt äckligt skolkaffe. Har ingen tillgång till lyxkaffet från Åre kafferosteri längre :(

Krampus
2010-09-22, 13:56
Vaknade i morse och insåg att kaffet var slut.
DÖDZTRAUMA!
Hittade en lite burk néscafe längs in i skafferiet.
Grät floder, prisade gud, sjänkte 30 000 till barncancerfonden och andades ut.

hahavaffan
2010-09-22, 14:14
Så det gömde sig en förpackning kaffe bakom Néscafet? :D

Potatiskillen
2010-09-22, 16:13
Ni som dricker kaffe, känner ni att det smakar "fruktig" , "nöt" och så vidare?

hahavaffan
2010-09-22, 16:30
Ni som dricker kaffe, känner ni att det smakar "fruktig" , "nöt" och så vidare?Nej. Den enda smaken jag känner igen är kakao. Men det kanske kommer. I början av ölkarriären smakade Budweiser vatten och allt annat bröd. Nu är det ju skillnad. Bud smakar visserligen fortfarande vatten.

GLC
2010-09-22, 16:58

Of course. Men detta handlar mer om att kaffet är färskt. Gammalt kaffe smakar ingenting, som det mesta kaffe som svensken dricker.

Smakar ingenting jämfört med ett färskt då dvs. Tänk på att det innehåller dubbelt så mkt smakämnen i kaffe jämfört med vin.

fiskebulle
2010-09-22, 18:41

Ett fel som många gör är att de dricker kaffet när det är alldeles för varmt - Det ända man känner då är ju att det är jävligt varmt. Kaffet ska drickas när det är runt 80 grader, alltså inte "kokhett" som vissa vill ha det.

Sedan så smakar ju inget kaffe från gevalias färdigmalda sortiment fruktigt.. Kaffe är en färskvara, man vill ha nyrostade bönor direkt från ett rosteri om man ska vara riktigt petig.

Rexxar
2010-09-22, 19:01
Tips på någon god kaffesort? Har hittills prövat Skånerost, Blue Java, Möllbergs, Mellanrost från Zoegas. Vill pröva något nytt som har en ganska mild smak. Av de jag listade gillade jag mellanrosten mest. Men är sugen på att pröva något nytt.

Nordenator
2010-09-22, 20:07
Snittade just en påse Waxholms Krut. Smakar riktigt fylligt och gott. Även fast det blev lite underextraherat packade det bra mycket mer smak än mycket annat jag smakat. Mysigt värre.

Krampus
2010-09-22, 23:59
Så det gömde sig en förpackning kaffe bakom Néscafet? :D

Ja.
Och se här vad som gömde sig på internet! (http://www.youtube.com/watch?v=ctVmNbVu2KA&feature=related)

Virtual1339
2010-09-23, 08:48
Kaffepannan puttrar på. Dagens andra sats nu.

Krampus
2010-09-28, 14:02
Nu ska vi se om en kopp kaffe kan nedreglera mina damp-tendenser.

Nordenator
2010-09-28, 14:03
Jag beställde just ett nytt Visakort med kaffemotiv :D

Osten80
2010-09-28, 14:14
Jag får nog ge mig med kaffedrickandet igen. Kaffe är något av det godaste som finns, men jag har helt seriöst varit extremt nära att bajsa i byxan ett par gånger om dagen de senaste veckorna.
Det är inte helt lätt att väga kaffesmak i gommen mot bajs i byxorna.

JimmyJoe
2010-09-28, 14:15
Hur många koppar avverkar ni på en dag kära medmänniskor?

o.z.z
2010-09-28, 14:16
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/images/sesv1/pictures/Gevalia%20Cappucino%20Marabou.jpg + http://www.atlantic.hr/static/images/misc/proizvodi/distribucija/Nescafe%20cappuccino.jpg =:thumbup:

Krampus
2010-09-28, 14:21
Nu ska vi se om en kopp kaffe kan nedreglera mina damp-tendenser.

Ok, FAIL.

Sir Anselm
2010-09-28, 14:33
Snittade just en påse Waxholms Krut. Smakar riktigt fylligt och gott. Även fast det blev lite underextraherat packade det bra mycket mer smak än mycket annat jag smakat. Mysigt värre.

Ah, har testat deras Espresso Bianco och Milano, gör dock bara cappucinos på dem. Som ren espresso har jag hellre någon lite syrligare, mindre mörkrostad variant...

Nordenator
2010-09-28, 14:40
Ah, har testat deras Espresso Bianco och Milano, gör dock bara cappucinos på dem. Som ren espresso har jag hellre någon lite syrligare, mindre mörkrostad variant...

Jag tycker det gör sig bra som espresso, men jag har faktiskt inte testat det som något annat. Waxholms Fazenda São Silvestre tyckte jag däremot inte var fullt lika vass. Är koppi någon vän då det rör sig om syrligare? De två sorterna jag testat gav riktigt fruktigt och syrligt kaffe. Helt klart gott, men jag tar gärna något med lite mer spark i då jag gör espresso.

Aimbert
2010-09-28, 15:02
Hej krappar!

Jag är student. Jag saknar espressomaskinen vi hade hemma väldigt mycket.

Som ni ser har jag två problem, och eftersöker således en billig, men ändå schyst espressomaskin. Vad får man får en väldigt human penning, och vad är mycket sämre med en sådan maskin jämfört med en mycket dyrare?

Sir Anselm
2010-09-28, 15:21
Jag tycker det gör sig bra som espresso, men jag har faktiskt inte testat det som något annat. Waxholms Fazenda São Silvestre tyckte jag däremot inte var fullt lika vass. Är koppi någon vän då det rör sig om syrligare? De två sorterna jag testat gav riktigt fruktigt och syrligt kaffe. Helt klart gott, men jag tar gärna något med lite mer spark i då jag gör espresso.

Har testat någon Koppi, och den var bra! Annars är Da Matteo lite av favoritmärket faktiskt, tycker de flesta av deras bönor är bra. När jag kommer hem idag ska jag öppna en påse Magasinsgatan 17, får se om den är balanserad så den funkar både som ren espresso och i cappucinon!

xodd
2010-09-28, 15:29
Någon som har en Nespresso Citiz D110 eller liknande och kan berätta lite om deras intryck? Går i valet och kvalet om man skulle köpa en POD-maskin eller om man skall orka med bönor etc.

Helt klart enklare med pods även om det verkar bli lite dyrare.

Nordenator
2010-09-28, 17:09
Har testat någon Koppi, och den var bra! Annars är Da Matteo lite av favoritmärket faktiskt, tycker de flesta av deras bönor är bra. När jag kommer hem idag ska jag öppna en påse Magasinsgatan 17, får se om den är balanserad så den funkar både som ren espresso och i cappucinon!

Jag har hört mycket bra om Da Matteo. Kanske dags att köpa hem någon påse. Jag har dock en hel del att dricka igenom först, men det brukar sällan vara något problem http://www.riktigtkaffe.se/images/smilies/laugh.gif

Aimbert
2010-09-29, 14:27
Hej krappar!

Som ni ser har jag två problem, och eftersöker således en billig, men ändå schyst espressomaskin. Vad får man får en väldigt human penning, och vad är mycket sämre med en sådan maskin jämfört med en mycket dyrare?

Bump!

Nordenator
2010-09-29, 14:31
Hej krappar!

Jag hade hoppat något billigt alternativ personligen. Testat en podsbryggare och druckit diverse halvtaskig espresso Europa runt. En dålig espresso är helt enkelt inte värt utrustningen du behöver för att göra den. Jag hade i så fall satsat på en bra kaffekvarn du kommer kunna använda till framtida espressomaskin och börjat med en aeropress medan du samlar slantar till en gaggia classic eller en rancilio silvia (till exempel). Pris? Ungefär 2-3 papp för en bra kvarn och en aeropress. Kanske går att hitta något lite billigare beggat.

My five cents.

DarcyGrahn
2010-09-29, 14:35
Provade nyss kaffe med kanelsmak och även en sort med kardemumma från indiska. Gillade båda väldigt mycket :)

feyin
2010-09-29, 14:38
Har druckit 7-8 koppar kaffe idag redan. Får jag fortsätta hälla i mig?

Aimbert
2010-09-29, 16:33
Jag hade hoppat något billigt alternativ personligen. Testat en podsbryggare och druckit diverse halvtaskig espresso Europa runt. En dålig espresso är helt enkelt inte värt utrustningen du behöver för att göra den. Jag hade i så fall satsat på en bra kaffekvarn du kommer kunna använda till framtida espressomaskin och börjat med en aeropress medan du samlar slantar till en gaggia classic eller en rancilio silvia (till exempel). Pris? Ungefär 2-3 papp för en bra kvarn och en aeropress. Kanske går att hitta något lite billigare beggat.

My five cents.

Ja, podsbryggare har jag prövat och de ger jag inte mycket för.

Ok, tack, mycket intressant! Har faktiskt kikat på en Aeropress. Vad kan du rekommendera för kvarnar, i lite olika prissegment? Tack! :)

Nordenator
2010-09-29, 17:59
Ja, podsbryggare har jag prövat och de ger jag inte mycket för.

Ok, tack, mycket intressant! Har faktiskt kikat på en Aeropress. Vad kan du rekommendera för kvarnar, i lite olika prissegment? Tack! :)

Kika runt lite på hårdvaruavdelningen av RiktigtKaffe (http://www.riktigtkaffe.se/forum.php) och jämför priser på prisjakt så kanske du hittar något som passar dina krav och din prisnivå. Jag kör personligen med en Rancilio Rocky, men det finns förstås fler alternativ.

Krampus
2010-10-04, 10:21
Nu: Kaffe.

Arf Pingvin
2010-10-04, 10:40
Satt fint med en kopp perkolatorkaffe som stått på sen 0645 :krampus

Krampus
2010-10-04, 10:45
Satt fint med en kopp perkolatorkaffe som stått på sen 0645 :krampus

Aciiiid!

Nordenator
2010-10-04, 10:50
Fyra koppar nybryggt och lite serier. Jag fick mitt nya visa i dag också :)

http://img831.imageshack.us/img831/8110/img4260o.jpg

Editerade bort siffrorna lite snabbt, så det ser lite skräpigt ut runt mitten och där namnet ska vara.

Krampus
2010-10-25, 12:22
Fyra koppar nybryggt och lite serier. Jag fick mitt nya visa i dag också :)

http://img831.imageshack.us/img831/8110/img4260o.jpg

Editerade bort siffrorna lite snabbt, så det ser lite skräpigt ut runt mitten och där namnet ska vara.

Reprezent.

Dax för en kopp kaffé.

kaer
2010-10-25, 12:31
Nice kort, går själv och klurar på vad jag ska ha för motiv.

Klockar in på dagens 5e kopp nu, en dubbel espresso fick det bli.

Nitrometan
2010-10-25, 12:32
Dax för en kopp kaffé.
Ditó. Kaffé med kaká.

Sen blir det macka med oxé och kaffé.

Krampus
2010-10-25, 12:35
Ditó. Kaffé med kaká.

Sen blir det macka med oxé och kaffé.

Wtf, kaffe med bajs? :D

Nitrometan
2010-10-25, 12:47
Wtf, kaffe med bajs? :D

Nej. En skivad fotbollsspelare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kak%C3%A1

;)

tntballe
2010-10-25, 12:55
Kaffe och tårta med mamma och pappa, finfint.

Virtual1339
2010-10-27, 23:26
Får man vuxenpoäng då man fastnat för svart kaffe istället för att ha i en deciliter mjölk som förpestar smaken?

Chaan
2010-10-27, 23:41
Den Heliga Brygd.

Sir Anselm
2010-10-28, 08:32
Får man vuxenpoäng då man fastnat för svart kaffe istället för att ha i en deciliter mjölk som förpestar smaken?

Nej det tycker jag inte...

(för jag tycker cappucino är grymt gott:D)

Nordenator
2010-10-28, 08:46
Nej det tycker jag inte...

(för jag tycker cappucino är grymt gott:D)

Fast just café au lait känns lite lätt barnsligt :)

stridis
2010-10-28, 08:56
Den Heliga Brygd.

Ja, passar bra att jag är ateist och kättare då. :cool:

RassK
2010-10-28, 09:08
Tog precis en kopp.

kaer
2010-10-28, 09:29
Jag är så sjukt kaffesugen. Försov mig till jobbet idag, men kan inte ta ngt kaffe.
Maskinen skulle först sumptömmas, spillvattentömmas och nu håller jag på med avkalkning. Står och hoppar bredvid maskinen av otålighet!

robin-
2010-12-04, 14:00
Nån utav dom här nya kapselmaskinerna, Tassimo, Caffitaly etc, är dom värda att köpa?

Ifall inte, vad ska man annars ha om man oftast dricker kaffe ensam? Känns onödigt att göra för mycket kaffe vilket det oftast blir i vanliga bryggare.

tenchi
2010-12-04, 14:11
Nån utav dom här nya kapselmaskinerna, Tassimo, Caffitaly etc, är dom värda att köpa?

Ifall inte, vad ska man annars ha om man oftast dricker kaffe ensam? Känns onödigt att göra för mycket kaffe vilket det oftast blir i vanliga bryggare.

Jag har testat Tassimo i ungefär en vecka på jobbet och kaffet är det inget fel på. Men är det värt det? Nä. Känns också som rejält slöseri med en kapsel för varje kopp.

Zaar
2010-12-04, 16:23

En kapselmaskin är ungefär en vattenkokare + ett hålslag, så nej det är inte värt pengarna.. Köp en liten handvevad kvarn + aeropress. Oslagbart för priset!

//ZZ

Alfred Nobel
2010-12-04, 17:30
Kaffe och två timmars plugg på agendan. Awesome.

hejhopp79
2010-12-04, 18:39
En kopp Nescafé lyx precis, såhär inomhus. Snön faller utomhus in the Northern Darkness.

Olegh
2011-01-11, 17:28
Då var det dags igen! Nu när julmustssäsongen är över så är det "back on track" som gäller. Kan nog vara nyttigt med lite smygträning inför kommande läsperiod också, härda magen så att säga.

olwe
2011-01-11, 18:08
Kaffe och två timmars plugg på agendan. Awesome.

+1

Bryggde en kanna pressokaffe som skall inmundigas NU.

Sheogorath
2011-01-11, 18:09

Nej. Sorry. Snarare vuxenpoäng om man förvärmer mjölk i micron för att få den där perfekta temperaturen. Eller om man kryddar kaffet själv med t.ex. kanel eller kardemumma (ej choklad för vuxenpoäng).

/Sheo, barnrumpa som dricker kaffe svart som synden (dock från perkolatorbryggare köpt med egentjänade pengar <- vuxenpoäng).

teargaz
2011-01-11, 22:50
Lyckades precis laga min espressomaskin som har vart nere ett tag.

Efter en jäkla massa googlande lyckades jag hitta ett relä för 58kr som gjorde biffen.
Aningen billigare än att byta ut hela styrdosan som kostar 2800kr

Imorn ska det hinkas espresso vill jag lova!

Olegh
2011-01-11, 22:53
Döts-svart kaffe. Är. Häftigast. Definitivt mest vuxenpoäng.

Nitrometan
2011-01-12, 08:08
Döts-svart kaffe.
Oh. Döts. Svart.

Me too. Två koppar innan 8.

:cheers:

kaer
2011-01-12, 09:30
Dags för en kopp till, den första bet inte riktigt, även om den var nog så god.

AngryFinnishGuy
2011-01-12, 10:13
Sitter och avnjuter det billigaste kaffet jag hittade. Riktigt livsnjutning på hög nivå.

Aja, har vant mig med bismaken nu efter ett paket. (köpte två i ren desperation att jag skulle ha hem kaffe) Inget bjudkaffe detta!

Mourten
2011-01-12, 10:20
Eftersom jag dietar blir de mkt koffein å kaffe just nu.
Men men, de är ju gott iaf :)
Sitter med en termos hemma i soffan, tösa brygger på morgonen å sen termoserar de åt mig :D

jakke
2011-01-12, 10:24
Sitter med en termos hemma i soffan, tösa brygger på morgonen å sen termoserar de åt mig :D

Kaffe som varit i en thermos mer än typ 30min är ju max ett snäpp godare än att dricka kiss.

hahavaffan
2011-01-12, 10:32
Kaffe som varit i en thermos mer än typ 30min är ju max ett snäpp godare än att dricka kiss.http://www.youtube.com/watch?v=v8K87H3T1UU&feature=player_detailpage#t=26s

Med en bra och ren thermos smakar det gött även ett par timmar efter imho.

olwe
2011-01-12, 10:36

Termoserar var ett bra ord!

En kanna kaffe gå G...

Mourten
2011-01-12, 10:36
Kaffe som varit i en thermos mer än typ 30min är ju max ett snäpp godare än att dricka kiss.

haha va kostar din termos, 22 kr på ÖoB lr?
Finns de nåt finare än att skvätta upp lite kaffe när man sitter på rådjurspass!

Sir Anselm
2011-01-12, 14:02
haha va kostar din termos, 22 kr på ÖoB lr?
Finns de nåt finare än att skvätta upp lite kaffe när man sitter på rådjurspass!

Japp det finns det! Att bereda sig en klockren cappucino, ta en saffransbiscotti, sätta sig i en skön fåtölj och titta på Today Show med Jon Stewart :D

hejhopp79
2011-01-12, 14:38
Dricker en kopp kaffe nu, laddar lite för personalmöte.

Har märkt någonting lite besynnerligt, Nescafe lyx verkar bita på mig mer än Gevalia snabbkaffe. Kanske är lite starkare eller nåt.

Nitrometan
2011-01-25, 07:18
Mmmmmm. Två koppar kaffe till frukost, sen en promenad i isregn till jobbet. Och till min förvåning så var kaffet riktigt gott i automaten idag.

Kaffe! :cheers:

SiSenior
2011-01-25, 07:35
Fick bli 3 svarta koppar denna morgon.

hallar
2011-01-25, 11:09
Precis intagit kopp nr två ifrån automat (vi har inte hunnit få kaffemaskin till vårt nya labb ännu. Får brygga i en kolv kanske). Cappucino med en shot espresso i. Helt ok! Håller motivationen uppe när jag tittar på råttor som simmar i vattenfylld hink :S

Puzzle
2011-01-25, 12:10
Precis intagit kopp nr två ifrån automat (vi har inte hunnit få kaffemaskin till vårt nya labb ännu. Får brygga i en kolv kanske). Cappucino med en shot espresso i. Helt ok! Håller motivationen uppe när jag tittar på råttor som simmar i vattenfylld hink :S

Jag hoppas du tar upp dom innan dom drunknar :(

Nordenator
2011-01-25, 12:26
Dricker för närvarande blaskigt bryggkaffe på Condecco i Götet. WLAN är däremot rätt tilltalande då man har en timme eller två att driva.

AngryFinnishGuy
2011-01-25, 13:50
Funderar på, eller nej skall koka ett par koppar kaffe till.

Någon som känner likadant som mig? Kör periodisk fasta och att inta kaffe på tom mage ger mig ett lugnande "rus". Jag dricker väldigt mycket kaffe och snittar en 7 koppar om dagen. Brukar dricka första satsen på 3-5 koppar runt 10 tiden. Sen efter 12 brukar jag koka ett par till i kaffebryggaren. Båda gångerna uppnår jag detta så kallade rus.

tenchi
2011-01-25, 17:09
Nu blir det Zoegas Sidamo Ethiopia, hela bönor som jag mal i min kvarn och sen låter dra i pressokannan.

creperiet
2011-01-25, 17:18
Nu blir det Zoegas Sidamo Ethiopia, hela bönor som jag mal i min kvarn och sen låter dra i pressokannan.

Är den fyllig?

tenchi
2011-01-25, 17:24
Är den fyllig?

Ja det får jag säga att den är. Rätt kraftig smak. Men jag gillade hur bönorna doftade när jag valde sort i butiken. Den blir ruskigt stark som espresso.

Sir Anselm
2011-02-08, 16:23
För ett tag sedan köpte jag tre påsar hela bönor från Löfbergs Lila och fick en liten kvarn på köpet. Den har jag nu på jobbet tillsammans med en 8-koppars presskanna. Det var populärt hos kollegorna kan jag lova! De får bidra med kaffe såklart.

Till mig själv har jag också en Hario Skerton Handkvarn och en 3-koppars presskanna när jag vill köra finkaffe :thumbup:

stevebc
2011-02-08, 16:29
Kaffe! Jag höll på att glömma. Tack tråden!

kaffekopp
2011-02-08, 16:51
ai caramba! dagens 5e kopp pa ingang!

Krampus
2011-02-08, 17:41
Nu ska jag gå och köpa whiskey.

Yes
2011-02-08, 17:55
Jag försöker fixa kaffe men det går inte. Har lyckats få inavlade filter som det går hål i hela tiden. *grr*

Nordenator
2011-02-08, 18:24
Jag försöker fixa kaffe men det går inte. Har lyckats få inavlade filter som det går hål i hela tiden. *grr*

Lösning: permanentfilter

kaffekopp
2011-02-08, 18:40
Lösning: permanentfilter

tillfallig losning: strumpbyxor

RassK
2011-02-08, 19:16
I <3 Latin Sunset
http://www.gevalia.se/gevalia/images/sesv1/pictures/prod_latin_sunset.jpg

Vezzlan
2011-02-09, 09:37
Ja, nu är det dags igen!

Poxeman
2011-02-09, 09:45
http://www.matservice.se/bilder/stora/7310730000427.jpg
FTW! Troligtvis det enda bra som kommit från Skåne.

Tryman
2011-02-09, 09:51
Är inne på min andra kopp kaffe för dagen. Toppade i måndags med 6 koppar. Riktigt gott med kaffe när man är inne i en seg period.

Du missa annat från skåne
http://www.boozonline.net/shop/images/uploads/absolut.jpg

Snafu
2011-02-09, 11:32
1. Har alltid köpt kaffe för 15:- styck på jobbet. 3 om dagen blir en slant till slut.
2. Började dricka gratis automatkaffe från maskinen, smakar apa.
3. nu till the revelation - tar med kaffe till jobbet nu och inte pulvermjölk utan nåt som kallas för "coffeemate". Bra skit! Sparade precis 5-6K kronor om året!

Krampus
2011-02-09, 11:57
tillfallig losning: strumpbyxor

http://images.memegenerator.net/Me-Gusta/File/9686/Me-Gusta.jpg

Nitrometan
2011-02-09, 12:01
Efter-lunchen-kaffe. :cheers:

Nordenator
2011-02-09, 12:05
Jag tycker att det är dags för att damma av den här..

UGtKGX8B9hU

kettlebellGuden
2011-02-09, 12:07
Jag dricker sånt här kaffe nurå... nymalda bönor + 2 dl vispgrädde + sån där organisk icke-alkalisk kakao... och på tok för mycket hermesetas (sötningsmedel). Smakar rätt så rälit ärligt talat.

Normal kaffe. 4 koppar, 1 mått / kopp.

Vad är lagom mängd för en dag? Försöker själv dra ner till 25-30 koppar här och se om det påverkar min sömn.

kaffekopp
2011-02-09, 12:25
bild

man tager vad man haver som cajsa warg sa!

young_george
2011-02-09, 12:38
Mmmorgonkaffe!

Fartman
2011-02-09, 14:54

Är det nått sånt där roligt test när man kollar minnet på råttorna? Dvs hur länge det tar för dom att hitta ett område där dom kan stå :)

Tips: På labb ska man ha termoskopp, annars blir det ofta kallt kaffe :P

Nattljus
2011-02-09, 19:03
http://www.matservice.se/bilder/stora/7310730000427.jpg

pff, jag kommer ju också från skåne. så två bra grejer, faktiskt *rolleyes*

:D

MasterChief
2011-02-09, 19:29
Jag börjar märkligt nog gilla kaffe helt plötsligt.

Köpte mig en sådan här och måste säga att det är grymt smidigt, och gott blir det också:

http://www.thereseblogg.se/wp-content/uploads/Tassimo.jpg

PRound
2011-02-09, 19:35
Vill ha mitt kaffe väldigt starkt. Brukar brygga espresso i en espressobryggare,
men när jag brygger i den vanliga bryggaren så får jag det aldrig riktigt starkt.
Har skånerost just nu. Någon som rekommenderar något starkare?

Hemi
2011-02-09, 19:37
Har märkt att nya kaffebryggare gör kagget godare, antagligen pga tillräcklig värme.

Chaan
2011-02-09, 20:19
Har märkt att nya kaffebryggare gör kagget godare, antagligen pga tillräcklig värme.

96 grader ska vattnet hålla enligt en svensk kaffekännare på tv. Då drar det ur aromen och ändå förstörs inget av det gotta. Jag tycker själv man märker av en bränd smak om man ligger närmare kokpunkten, fast jag gillar det - men flavonoider förstörs tydligen om det verkligen kokar..

shadowfire
2011-02-09, 20:23
själv har jag feta blåsor på tungan.. lär mig aldrig dricka kokkaffe i samma tempo som äldre människor.

Chaan
2011-02-09, 20:24
Har skånerost just nu. Någon som rekommenderar något starkare?

Starkare vet jag inte om det är men Zoegas Intenzo är lite annorlunda, kryddstarkare i brist på bättre ord.

Tricce
2011-02-09, 20:29
96 grader ska vattnet hålla enligt en svensk kaffekännare på tv. Då drar det ur aromen och ändå förstörs inget av det gotta. Jag tycker själv man märker av en bränd smak om man ligger närmare kokpunkten, fast jag gillar det - men flavonoider förstörs tydligen om det verkligen kokar..

Samt att även platta till kaffet lite i filtret så vattnet tar längre tid på sig att rinna igenom och därmed drar med sig mer arom

Nordenator
2011-02-09, 20:34
Samt att även platta till kaffet lite i filtret så vattnet tar längre tid på sig att rinna igenom och därmed drar med sig mer arom

Du lär även få ett bittrare kaffe i processen då du får längre extraheringstid. Frågan om det verkligen är fördelaktigt då det rör sig om bryggkaffe.

PRound
2011-02-09, 20:49
Starkare vet jag inte om det är men Zoegas Intenzo är lite annorlunda, kryddstarkare i brist på bättre ord.

Hm, ja jag får testa det när skånerosten tar slut.

Krampus
2011-02-09, 20:55

Jag trodde du bara drack blod. :)

Chaan
2011-02-09, 21:12
Jag trodde du bara drack blod. :)

Det blir mer likt blod om man bränner det lite. 98 grader säger jag. Sedan kommer detta låta som svordom men jag brukar faktiskt göra en stor mugg oavsett om jag vill ha eller inte, nästa dag är det ännu beckigare :D

Chaan
2011-02-09, 21:18

Och att bryggare ofta är felgjorda. De billigaste spolar bara vatten i mitten av filtret - det götta som man vill ha ur pulvret kommer knappt i kontakt med vattnet. Men liiite bättre bryggare har ofta strilar som doserar vattnet ut över det mesta av pulvret.

Ett sätt är självklart att slå på vattnet själv över hela filtret. Då blir smaken kärnfull - men vill man ha riktigt tjock smak - då är det bara en sak som gäller - pressa det - alternativt om man inte har någon press; slå på vattnet och pulvret i en tillbringare eller så. Sedan låter man det dra en minut, eller två om man är modig - och sedan filtrerar man det helt enkelt. :)

GLC
2011-02-09, 22:20
Jag börjar märkligt nog gilla kaffe helt plötsligt.

Köpte mig en sådan här och måste säga att det är grymt smidigt, och gott blir det också:

http://www.thereseblogg.se/wp-content/uploads/Tassimo.jpg

Absolut, först smidigt och sedan gott, i den ordningen. Jag föredrar att vända på de två :) (men då blir det ingen kapselmaskin)

Nitrometan
2011-02-17, 09:45
:cheers:

Kaffedags!

tglr
2011-02-17, 10:01
Bara jag som tycker att snabbkaffe är GODARE än de flesta bryggkaffen? Eller så har min käre mor handlat äckliga helt enkelt.

hahavaffan
2011-02-17, 10:08
Starkare vet jag inte om det är men Zoegas Intenzo är lite annorlunda, kryddstarkare i brist på bättre ord.Intenzo är god! Den inmundigas varje morgon i hahavaffans residens. Trodde dock som Krampus att du enbart drack jungfrublod :thumbup:

Olegh
2011-02-19, 09:49
Testar nu Arvid Nordquists Franskrost, verkar lovande! I vanliga fall så brukar det ligga antingen Gran Dia eller Festivita i filtret.

Vezzlan
2011-02-21, 06:38
Hepp!

Veckans första sol på väg upp och dagens första kopp kaffe på väg ner! En ganska optimal start.

von huff
2011-02-21, 07:52
Man får bruna tänder av kaffe

Olegh
2011-02-21, 07:58
Man får bruna tänder av kaffe

Live hard, die young.

osk
2011-02-21, 08:43
Pulverkaffet på Øresundstågen har börjat smaka betydligt bättre sedan det blev gratis i början av månaden... Första koppen 0634 imorse.

Nitrometan
2011-02-22, 08:10
Pulverkaffet på Øresundstågen har börjat smaka betydligt bättre sedan det blev gratis i början av månaden... Första koppen 0634 imorse.

Gratis är gott.

Är tågen i tid nuförtiden? Pendlar du över bron?

Dags för dagens fjärde kopp. Skål alla kaffedrickare! :cheers:

kaer
2011-02-22, 09:29
Yes, dags för dagens andra. Fortfarande rejält kaffesugen!

Nattljus
2011-02-22, 10:19
kaffe *cupid*

Squidh
2011-02-22, 10:31
Vad tycker ni om Gevalias India malabar? Jag gillar den då den inte är så syrlig som många andra mörkrost. Någon som testat deras Latin sunset?

Mantus
2011-02-22, 12:33
Snart är mitt Lindvalls slottsbrygg slut och då är det dags att bita in på det nyinköpta Zoegas Intenzo.*cupid* Gott, gottigottgott.*drool*

O_Wao
2011-02-22, 12:45
Snart är mitt Lindvalls slottsbrygg slut och då är det dags att bita in på det nyinköpta Zoegas Intenzo.*cupid* Gott, gottigottgott.*drool*

Tycker det blir så kraftigt. Jag köpte Zoegas pressovariant senast, den som heter Presso Gentile, rund och fin smak utan massor med syra.

Inge Enveten
2011-04-03, 09:14
Kaffe och gula tänder, hur ligger det till egentligen? :D

Olegh
2011-04-03, 09:21
Kaffe och gula tänder, hur ligger det till egentligen? :D

Tycker inte att det är så farligt. Är man bara mån om sin munhygien så.

Inge Enveten
2011-04-03, 09:24
Men samband råder mellan kaffedrickande och missfärgade tänder?

Ademius
2011-04-03, 10:20
Men samband råder mellan kaffedrickande och missfärgade tänder?

Om man ska tro diverse tandläkarmottagningar som sysslar med tandblekning så. Jag har funderat på tandblekning då mina tänder inte är lika vita som de än gång var innan jag lärde mig dricka kaffe.

Har för övrigt lite smått börjat smygdricka kaffe igen. Hoppas verkligen jag kan hitta en avvägning där jag kan ta en kopp kaffe ibland utan att det går överstyr. Kaffe är alldeles för gott och alldeles för lätt att dricka för mycket av. Särskilt när det är gratis och finns fritt tillgängligt. Som värst var det nog när jag snittade över 10 koppar kaffe om dagen, det var illa. Nu tar jag väl som mest kanske 2 - 3 koppar ett par dagar i veckan. Jag var helt utan en period om ett par månader, lite detox där.

Krampus
2011-04-03, 11:16
Har för övrigt lite smått börjat smygdricka kaffe igen. Hoppas verkligen jag kan hitta en avvägning där jag kan ta en kopp kaffe ibland utan att det går överstyr. Kaffe är alldeles för gott och alldeles för lätt att dricka för mycket av. Särskilt när det är gratis och finns fritt tillgängligt. Som värst var det nog när jag snittade över 10 koppar kaffe om dagen, det var illa. Nu tar jag väl som mest kanske 2 - 3 koppar ett par dagar i veckan. Jag var helt utan en period om ett par månader, lite detox där.

Hur mådde din mage efter 10 koppar? Jag hade skitit på mig. :/
Jag dricker inte stora kvantiteter själv, förutom när jag jobbade natt på 7-11 för 11år sedan och hade fri tillgång till kaffe/espresso/latte m.m. Det kaffet var sjukt gott och det resulterade i till slut i en magkatarr.
Nu är standard 1-2 koppar om dagen.

Ademius
2011-04-03, 11:26
Hur mådde din mage efter 10 koppar? Jag hade skitit på mig. :/
Jag dricker inte stora kvantiteter själv, förutom när jag jobbade natt på 7-11 för 11år sedan och hade fri tillgång till kaffe/espresso/latte m.m. Det kaffet var sjukt gott och det resulterade i till slut i en magkatarr.
Nu är standard 1-2 koppar om dagen.

Förvånansvärt bra faktiskt. Men det är klart det gav inverkan. Eftersom jag centrerade mitt kaffedrickande på två olika tidpunkter, tidig morgon samt sen eftermiddag hade jag större kontroll ;)

Men det gällde kaffet hemma som jag gör ganska starkt, upplevde nämligen inte alls några problem överhuvudtaget på jobbet. Jag mår dock bra mycket bättre annars utan kaffe(miss-)bruket. Fast det är nog mest koffeinets inverkan, då jag blev trött på dagen och pigg på natten istället. Att vara i konstant koffeinrus ger ju sitt också. Kan ju låta konstigt, men jag tyckte inte riktigt jag var mig själv då. Ett tag blev jag som besatt av kaffe, det var verkligen höjdpunken på dagen när det vankades kaffe.

Spartansk
2011-04-10, 06:07
Kära internet.
Nu sätter vi på kaffe och blir lite episka och gör bra saker sen.

Okej.

Torwald
2011-04-10, 08:13
Jag behöver en kaffekvarn. Jag vet inte var man ska leta! Går det att få tag på någon som inte är enorm och som inte kostar en förmögenhet?

Akerhage
2011-04-10, 08:19
Jag behöver en kaffekvarn. Jag vet inte var man ska leta! Går det att få tag på någon som inte är enorm och som inte kostar en förmögenhet?

Kolla igenom sökresultatet här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=575

Den: Bosch MKM6003 kanske?

Sheogorath
2011-04-10, 08:28
0,6 dl Gevalia mellanrost bryggd i perkolator. En given del av min söndags-PWO.

Akerhage
2011-04-10, 08:37
0,6 dl Gevalia mellanrost bryggd i perkolator. En given del av min söndags-PWO.

Zoegas ska det ju va :)

Fast ska inte säga ngt för jag köpte 3 gevalia nu för det var billigt, sitter o surplar i mig gevalia nu på jobbet här. Helt okay, fast fick ta med det i termos, tycker alltid smaken försämras då...kanske dålig termos?

Termostips då någon? :)

fiskebulle
2011-04-10, 08:40
Termostips då någon? :)

Köp en Thermos.

Akerhage
2011-04-10, 08:44
Köp en Thermos.

what? var det felstavat nu eller vad??? *screwy*

vicarious
2011-04-10, 08:46
Jag dricker snabbkaffé/frystorkat. Nescafé Lyx Mellanrost. Är jag den enda?

Akerhage
2011-04-10, 08:52
Jag dricker snabbkaffé/frystorkat. Nescafé Lyx Mellanrost. Är jag den enda?

ja fy tusan! usch o tvi!

Fast iof gillar man ju olika, jag personligen hatar perkulatorkaffe, tycker det blir alldeles för varmt med, och smaken blir annorlunda.

grondahl
2011-04-10, 08:58
Vad ska den användas till? Presso, brygg eller espresso?

Dualit/Solis gör en ok kvarn som funkar för de förstnämda iaf (är man inte nörd så funkar den säkert för espresso med). Hugin ska tydligen ha en väldigt prisvärd kvarn.

fiskebulle
2011-04-10, 09:24
what? var det felstavat nu eller vad??? *screwy*

Dels det, men Thermos är ett märke - De gör helt enkelt de bästa termosarna. När jag jobbat på byggen så har jag hällt i mitt kaffe vid 6 på morgonen, druckit en kopp vid 9, 11, 13 och så den sista slurken vid tre - Även den sista slurken är varm om man har en bra termos.

Akerhage
2011-04-10, 09:30
Dels det, men Thermos är ett märke - De gör helt enkelt de bästa termosarna. När jag jobbat på byggen så har jag hällt i mitt kaffe vid 6 på morgonen, druckit en kopp vid 9, 11, 13 och så den sista slurken vid tre - Även den sista slurken är varm om man har en bra termos.

Okay då e jag med! Ska kika lite närmre på märket thermos!
Förrutom att den bevarar värmen, bevarar den smaken med? Eller smakar det thermokaffe som vanligt?

Wille005
2011-04-10, 09:33
Rostat bröd m. salami, whey-100 shake m. mjölk och en nybryggd kopp mörkrost m. mjölk på det. M. umma!

fiskebulle
2011-04-10, 09:38
Jag har testat en del olika kaffesorter för just thermosförvaring, det som fungerat bäst för mig(hör och häpna) är frystorkat från nescafé. Det måste få stå ett tag innan det blir gott, men det blir helt OK samt att det inte blir så förbannat surt framåt eftermiddagen.

Akerhage
2011-04-10, 09:45
Jag har testat en del olika kaffesorter för just thermosförvaring, det som fungerat bäst för mig(hör och häpna) är frystorkat från nescafé. Det måste få stå ett tag innan det blir gott, men det blir helt OK samt att det inte blir så förbannat surt framåt eftermiddagen.

Hmm, okay, får ta en funderare! det där med frystorkat har jag ju svårt för...tackar för tipsen!

fiskebulle
2011-04-10, 09:48
Hmm, okay, får ta en funderare! det där med frystorkat har jag ju svårt för...tackar för tipsen!

Det har jag också sjukt svårt för. Det smakar ju härke om man bara blandar sig en kopp och dricker, men det är helt annorlunda när det få stå en stund i termosen.

Xtronal
2011-04-10, 09:50
.. Drack nyss upp en kopp kaffe som innehöll 25 teskedar koffein. Pupillerna ser ut som golfbollar.

Nordenator
2011-04-10, 09:53
Och Nordenator sade; varde kaffe och det vart kaffe.

Akerhage
2011-04-10, 09:56
Det har jag också sjukt svårt för. Det smakar ju härke om man bara blandar sig en kopp och dricker, men det är helt annorlunda när det få stå en stund i termosen.

Låter ju lovande då eftersom du annars inte är så förtjust, skall ta o testa det iaf och komma med en bedömning på det hela!

Hatwalker
2011-04-10, 10:59
Väldigt bra initiativ.

Slutat dricka kaffe regelbundet för över 4 månader sen, blir som godis varje gång man dricker nu.

Dags för lite kaffe och dödsmetall.

Akerhage
2011-04-10, 11:00
Det är ju som godis ändå varje gång! Kan gå och lägga mig på kvällen och längta till morgonen för att jag ska få dricka mitt morgonkaffe =)

Nattljus
2011-04-10, 14:47
kaffe *cupid*

Simon
2011-04-10, 14:53
Mitt kaffe är slut och jag kan inte stödja på ena foten så tar mig inte till affären :(

Sheogorath
2011-04-10, 15:48
Mitt kaffe är slut och jag kan inte stödja på ena foten så tar mig inte till affären :(

*klapar kofeinfri hest*

Ademius
2011-04-25, 16:21
Usch. Har varit förkyld i mer än 10 dagar nu. Jag sover mer än 9 timmar per natt och är ständigt trött. Så mitt kaffeberoende har återkommit igen. Dricker numera stabilt 6 koppar i snitt per dag. Känns.. ja, jag vet inte. Men gott är det iaf! :thumbup:

Kan jag inte träna ska jag iaf få dricka kaffe! I princip ingen träning på 10 dagar heller. Vilket också tar på psyket. Har svårt att hålla mig borta från träningen.

Wille005
2011-04-25, 16:23
Kaffe och spliff, breakfast for champions.

Piranha
2011-04-25, 17:41
Det gjorde vi också, i morse :thumbup:

GLC
2011-04-25, 18:13
Slurp! Kaffe är gott.

PRound
2011-04-25, 18:17
Vad tycker ni om Lavazza? Tycker det smakar ganska bra. Finns det något annat espressopulver i en vanlig mataffär som håller samma klass?

HulkH
2011-04-25, 19:31
Om några minuter blir det Kaffe *cupid*

Ademius
2011-04-27, 17:41
Gillar inte den här utvecklingen.. nu har jag börjat ta koffeinpiller utöver kaffet också för att hålla mig vaken på dagarna. Sover 8 - 10 timmar per natt och är fortfarande lika trött varje morgon och dag. Fan ta den här förkylningen.

Wille005
2011-04-27, 17:46
Var på besök på coca-cola idag och provade deras Chaqwamaskin.

Godare än de flesta snabbmaskiner.

http://www.benwexlar.com/CHAQWA_1_files/chaqwa_pdm_port_flat-filtered.jpg

Arf Pingvin
2011-05-16, 09:28
Kära internet.
Nu sätter vi på kaffe och blir lite episka och gör bra saker sen.

Hade glömt vilket episkt första inlägg det är i den här tråden.

Sitter och lyssnar på Bathory och dricker kaffe hela förmiddagen. Episkt.

Krampus
2011-05-16, 12:02
Hade glömt vilket episkt första inlägg det är i den här tråden.

Sitter och lyssnar på Bathory och dricker kaffe hela förmiddagen. Episkt.

Tråden skapades och ty, jag har varit episk sedan dess.

Som oxfilé på en smörgåstårta.
Som en kopp Kopi Luwak framför en 80-tals p-rulle.
Som en 1974 Corvette Stingray C3, i limousinetappning.
Som en Tron i Valhalla.