handdator

Visa fullständig version : Svart asagud?

Sir Anselm
2010-04-30, 07:21
Saxat från DN.se:

Skådespelaren Idris Elba har för närvarande fullt upp med att agera fornnordisk gud under inspelningen av filmen ”Thor”. Problemet är bara – för somliga – att den roll som förknippas med en rågblond skandinav spelas av en svart man.

Det här har ju naturligtvis väckt känslor både till höger och vänster, men vad säger ni?

Personligen kan jag känna att det är ett ganska "billigt" sätt för Branagh att plocka politiska poäng. Hur hade det sett ut om det istället för Forest Whitaker hade varit Robert Duvall som spelade Idi Amin?

Å andra sidan är det ju sagor alltihop, men finns det inte gränser för hur politisk korrekt man måste vara?

Nitrometan
2010-04-30, 07:24
Tja, sägs det nånstans att Heimdall är blond och ljushyad?

Nitrometan
2010-04-30, 07:28
Alla bilder som finns är ju gjorda senare. De speglar ju den tid de är skapade i.

Isländskt 1700-tal:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Processed_SAM_heimdallr.jpg/481px-Processed_SAM_heimdallr.jpg

Nils Blommér 1846:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Freya_and_Heimdall_by_Blommer.jpg

Nitrometan
2010-04-30, 07:30
Å andra sidan är det ju sagor alltihop, men finns det inte gränser för hur politisk korrekt man måste vara?
Vad är PK med en svart Heimdall när "alla" har bilden av Heimdall som "ljus, blond och blåögd"?

Är inte det väldigt icke-PK att bryta mot den bild alla har av en persom i en gammal saga?

Exdiaq
2010-04-30, 07:30
Jag tycker att det är för jävligt, Tor och övriga asagudar är vita enligt mig.

Langster
2010-04-30, 07:32
Av någon anledning är jag inte det minsta upprörd.
Gudarna har inte funnits på riktigt och det är upp till var och en att fantisera om hur de såg ut.

Det är inte samma sak som att säga att Barack Obama i så fall borde spelas av Danny DeVito om man gör en film om honom. Vi vet ju hur Obama faktiskt såg ut.

Exdiaq
2010-04-30, 07:33
Vad är PK med en svart Heimdall när "alla" har bilden av Heimdall som "ljus, blond och blåögd"?

Är inte det väldigt icke-PK att bryta mot den bild alla har av en persom i en gammal saga?

Det känns som de enbart vill provocera eftersom de säkerligen vet att 99% av de som vet vem Tor är, har bilden av honom som vit och inte svart. Varför ska man då gå emot denna bild? Bara för att det går?

hangatyr
2010-04-30, 07:33
Jag tycker det är kul att de som är emot Heimdall som svart kräver att man ska ta hänsyn till källorna. haha, menar de att det i Eddan beskrivs vilken hudfärg gudarna har?

Nitrometan
2010-04-30, 07:35
Jag tycker att det är för jävligt, Tor och övriga asagudar är vita enligt mig.
Äsch, jag tror han var svart. Enligt de gamla myterna hade han tänder av guld.

Langster: Vad skulle skillnaden i sanningsvärde vara mellan de gamla nordiska myterna och myterna från mellanöstern?

regus
2010-04-30, 07:35
Kingpin är vit han också.. Men gjordes ganska bra av Duncan ändå. Orka ödsla kraft på en sd-rage över en film.

O_Wao
2010-04-30, 07:36
Det finns flera filmer där Kenneth Branagh har gjort samma sak, har för mig att Othello som vi såg i skolan för en miljon år sedan hade svarta skådespelare med, och jag är tämligen säker på att Shakespeare inte hade skrivit det så från början. Det är ett konstnärligt grepp, no more, no less.

Nitrometan
2010-04-30, 07:36
Det känns som de enbart vill provocera eftersom de säkerligen vet att 99% av de som vet vem Tor är, har bilden av honom som vit och inte svart. Varför ska man då gå emot denna bild? Bara för att det går?

Men nu är det inte Tor det gäller utan Heimdall.

Och sen nämner inte de isländska sagorna hudfärg nånstans. Det närmaste är att det sägs att tor är rödhårig på ett par ställen.

Eddie Vedder
2010-04-30, 07:38
Jag såg en film av Branagh som var en filmatisering av någon Shakespearpjäs. Där spelade Denzel Washington en av rollerna och jag gissar att karaktären i grundhistorien inte är svart.

Men Washington gjorde en bra roll och filmen var bra. Lite skitnödigt pretentiös kanske, de verkade knappt ha gjort en enda språklig förändring från Shakespears orginalmanus så språket känns ju aningen stelt.:D

EDIT: Här är filmen, "Much Ado About Nothing":

http://www.imdb.com/title/tt0107616/

Nitrometan
2010-04-30, 07:39
Jag såg en film av Branagh som var en filmatisering av någon Shakespearpjäs. Där spelade Denzel Washington en av rollerna och jag gissar att karaktären i grundhistorien inte är svart.
Menar du Othello? Jo, han var svart i Shakespeares pjäs.

Eller tänker du på Don Pedro i "Much ado about nothing"? Det är också Denzel, och den rollen var inte svart hos Shakespeare.

Eddie Vedder
2010-04-30, 07:40
Menar du Othello? Jo, han var svart i Shakespeares pjäs.

Nej inte Othello, kolla inlägget igen. Jag hann editera under tiden du svarade.:)

Langster
2010-04-30, 07:41
Äsch, jag tror han var svart. Enligt de gamla myterna hade han tänder av guld.

Langster: Vad skulle skillnaden i sanningsvärde vara mellan de gamla nordiska myterna och myterna från mellanöstern?

Va? Jag säger bara att jag inte är upprörd över detta.

Det finns ingen skillnad, allt är ju påhittat av människor. Skulle det finnas en Gud eller flera så antar jag att de kan vara svarta eller vita eller grodor om de så vill, när de vill.

Exdiaq
2010-04-30, 07:42
Men nu är det inte Tor det gäller utan Heimdall.

Och sen nämner inte de isländska sagorna hudfärg nånstans. Det närmaste är att det sägs att tor är rödhårig på ett par ställen.

Gotcha'!

Langster
2010-04-30, 07:42
Dessa saker är mer värda att bli upprörd över:

http://www.dn.se/dnbok/tintin-for-rasistisk-for-att-saljas-1.1084757

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/south-parks-muhammed-avsnitt-stoppas-1.1085636

Nitrometan
2010-04-30, 07:43
Va? Jag säger bara att jag inte är upprörd över detta.

Det finns ingen skillnad, allt är ju påhittat av människor. Skulle det finnas en Gud eller flera så antar jag att de kan vara svarta eller vita eller grodor om de så vill, när de vill.

OK. Då är jag med. Jag instämmer. Hittepå som hittepå.

Nitrometan
2010-04-30, 07:44
Dessa saker är mer värda att bli upprörd över:

http://www.dn.se/dnbok/tintin-for-rasistisk-for-att-saljas-1.1084757

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/south-parks-muhammed-avsnitt-stoppas-1.1085636

Ja, oerhört mycket mer upprörande.

Eddie Vedder
2010-04-30, 07:45
För övrigt är det ju knappast ovanligt att personer som är religiösa symboler spelas av personer av "fel" etnicitet. Något säger mig att Jesus utseende inte var särskilt likt Christan Bales. ;)

Nitrometan
2010-04-30, 07:51
Något säger mig att Jesus utseende inte var särskilt likt Christan Bales. ;)
Mel Gibson då?

Såg Jesus ut som Mel Gibson?

shut teh face
2010-04-30, 07:53
Mel Gibson då?

ja

Shakemynuts
2010-04-30, 07:53
Jag tycker inte det här spelar någon roll egentligen. Är han bra för rollen så är han. Nick Fury var väl inte svart från början heller? Och spelas dessutom av David Hasselhoff i en film. Men just nu av Samuel Jackson, men såvitt jag vet är det inget gnäll om det? Eller?

Det verkade bli lite gnäll när det var prat om Will Smith som Captain America, men det tror jag att jag hade gillat. Will är grym som superhjälpte (referens: hancock). I like it.

Sir Anselm
2010-04-30, 08:06

Det politiskt korrekta ligger väl i att ge en svart man en roll i film som behandlar mytologi som med ganska stor sannolikhet diktades av män som aldrig hade sett en svart man? Jag har ju svårt att se att det inte finns en enda skådespelare som skulle göra ett minst lika bra jobb, utan att vara svart. Så min slutsats blir att han gav honom rollen bara av den anledningen.

För övrigt tycker jag det känns konstigt att skriva "svart", men det är inte menat i nedsättande ton, bara kortare och snabbare än "av afrikanskt ursprung" eller vad som skulle var mer korrekt ;)

Skulle det göras en film om gudar i afrikansk mytologi skulle jag ju inte vilja se en vit man i någon av rollerna heller...

Nitrometan
2010-04-30, 08:11
Det politiskt korrekta ligger väl i att ge en svart man en roll i film som behandlar mytologi som med ganska stor sannolikhet diktades av män som aldrig hade sett en svart man?
Varför skulle de aldrig ha sett nån svart? Det fanns vikingar i Konstantinopel, Damaskus, Sevilla och Cadiz. De var beresta.

För övrigt tycker jag det känns konstigt att skriva "svart", men det är inte menat i nedsättande ton, bara kortare och snabbare än "av afrikanskt ursprung" eller vad som skulle var mer korrekt ;)
Han är väl amerikan? Då kan man väl inte skriva att han är afrikan?

Fordon
2010-04-30, 08:16
det viktigaste hos en person som ska spela tor är att han har muskler och kan kasta hammare. Och med en mörk hudfärg så syns definationen bättre ;)

Kek
2010-04-30, 08:22
Det politiskt korrekta ligger väl i att ge en svart man en roll i film som behandlar mytologi som med ganska stor sannolikhet diktades av män som aldrig hade sett en svart man? Jag har ju svårt att se att det inte finns en enda skådespelare som skulle göra ett minst lika bra jobb, utan att vara svart. Så min slutsats blir att han gav honom rollen bara av den anledningen.

Skulle det göras en film om gudar i afrikansk mytologi skulle jag ju inte vilja se en vit man i någon av rollerna heller...

Vikingarna var väl ute och seglade vid Afrika eller? Var väl också de som gav det namnet "Blåland" eftersom de tyckte att negrerna var blåa och då är det väl inte så konstigt om de träffade ett par schysta blåingar och tog med dem hem?

Orka bry sig egentligen.

Nitrometan
2010-04-30, 08:34
det viktigaste hos en person som ska spela tor är att han har muskler och kan kasta hammare. Och med en mörk hudfärg så syns definationen bättre ;)

Det var fortfarande Heimdall det gällde. Inte Tor.

Men man kanske skulle casta en duktig släggkastare som Tor?

stridis
2010-04-30, 08:36
Mel Gibson då?

Nej. definitvit inte. Jesus skulle visst vara "fulast av dem alla" och svartmuskig, inte en tvålfager mr Gibbson.

stevebc
2010-04-30, 08:42
För ett antal år sedan gjordes det en film om Bob Dylan där bl a en kvinna spelade/tolkade honom.

Ibland vill man testa något nytt.

Eddie Vedder
2010-04-30, 08:50
För ett antal år sedan gjordes det en film om Bob Dylan där bl a en kvinna spelade/tolkade honom.

Och ett afro-amerikanskt barn. Filmen heter "I'm Not There" och är helt suverän. Kvinnan du nämner är Cate Blanchett och är bäst av alla. SKRÄMMANDE lik Dylan!

http://www.imdb.com/title/tt0368794/

Sir Anselm
2010-04-30, 08:53
Varför skulle de aldrig ha sett nån svart? Det fanns vikingar i Konstantinopel, Damaskus, Sevilla och Cadiz. De var beresta.

Ja jag kan såklart inte säga något med säkerhet, jag har ju ingen aning om huruvida mytologin uppstod innan de vikingarna reste dit eller efter. Eller huruvida de som reste dit är samma personer som skapat mytologin.

"afrikanskt urspung" är väl inte samma sak som "afrikan"? Finns gott om amerikaner med svenskt ursprung, men de kallas inte för svenskar för det...

Nitrometan
2010-04-30, 08:54
Nej. definitvit inte. Jesus skulle visst vara "fulast av dem alla" och svartmuskig, inte en tvålfager mr Gibbson.

Ja, Gibson är alldeles för snygg i den filmen...

http://i43.tinypic.com/19y45c.jpg

Exdiaq
2010-04-30, 08:57

Han är född i England, men hans pappa kommer från Sierra Leone och hans mamma från Ghana.

stridis
2010-04-30, 08:58
Om de nu skall vara konstnärliga, kunde inte istället för gibbson låtit någon snygg brud gestaltat jesus i den filmen?

Fast å andra sidan för korrekthet så skulle en svartmuskig ful man ha fått såjävla pryl.

kaer
2010-04-30, 08:58
Känns väl lite kissnödigt att ha en svart kille som en av asagudarna, samtidigt mig rör det inte, och alltid retar det väl någon.

Gud och Jesus har väl gestaltas på alla möjliga olika sätt och muslimerna är ju ok med att south park gör profeten i en björndräkt osv.

Eddie Vedder
2010-04-30, 09:01
Ja, Gibson är alldeles för snygg i den filmen...

http://i43.tinypic.com/19y45c.jpg

Du är medveten om att Gibson regisserat filmen och inte ens deltar va?:D

Nitrometan
2010-04-30, 09:04
"afrikanskt urspung" är väl inte samma sak som "afrikan"? Finns gott om amerikaner med svenskt ursprung, men de kallas inte för svenskar för det...
Nä, precis. De kallas amerikaner.

Hur långt tillbaka ska man räkna ursprunget?

Han är född i England, men hans pappa kommer från Sierra Leone och hans mamma från Ghana.
Nä, fyfan. Nu har de gått över gränsen. Vikingarna styrde över England. De regerade landet. Då kan man inte låta en engelsman spela en av vikingarnas gudar! *grr27*

Exdiaq
Känns väl lite kissnödigt att ha en svart kille som en av asagudarna, samtidigt mig rör det inte, och alltid retar det väl någon.

Gud och Jesus har väl gestaltas på alla möjliga olika sätt och muslimerna är ju ok med att south park gör profeten i en björndräkt osv.

Det är en del av dem inte alls ok med, vilket resulterar i censur..

Två South Park-avsnitt stoppas från att sändas i svensk tv. I dubbelavsnittet avbildas profeten Muhammed bland annat i björndräkt.

Som DN.se tidigare har berättat hamnade skaparna av South Park i blåsväder efter att jubileumsavsnittet av satirserien sänts i amerikansk TV. I avsnittet porträtteras profeten Mohammed i björnkostym.

På hemsidan revolutionmuslim.com varnades upphovsmännen, Matt Stone och Trey Parker, för att det skulle sluta för dem som det gjorde för filmaren Theo van Gogh som mördades 2004.

Efter uttalandet valde tv-bolaget Comedy Central att censurera avsnittet genom att ersätta namnet Muhammed med ett pip. Nu har de tagit det hela ännu längre. I Sverige kommer avsnittet inte att sändas alls, istället ersätts det av andra episoder.

– Vi beklagar att det är såhär, men jag kan bara hänvisa till det officiella uttalandet och kan inte ge några ytterligare kommentarer, säger Peter von Satzgerl, kanalchef för Comedy Central i Sverige till Aftonbladet.

Profeten Mohammed har tidigare avbildats i serien, utan vidare kontrovers. I avsnittet ”Super best friends” från 2001 är han del i en superhjältegrupp bestående av flera religiösa figurer.

I den andra delen av det censurerade avsnittet, som är ett dubbelavsnitt, visar det sig att det inte alls är Mohammed som befinner sig i björndräkten. Det är jultomten.

Jenny Nordlander

Länk (http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/south-parks-muhammed-avsnitt-stoppas-1.1085636)

stridis

Hoppsan, jag har inte ens sett filmfan, bara sett trailern. Yeye dagen börjar bra, en dag full av win and awesome väntar på mig.

Nitrometan

Ja. :D

Tolkia
2010-04-30, 09:39
+1 på shakemynuts. Det finns ju trots allt en mikroskopisk chans att regissören väljer skådespelare även på professionell lämplighet/skådespelartalang och inte bara på utseende (även om rätt många filmer får en att tveka). Hellre en bra skådis som inte är porträttlik än en porträttlik träbock. När det gäller asagudarna är det ju dessutom lite magstarkt att prata om att random skådespelare inte ser ut som vi "vet" att ifrågavarande gud såg ut. Men jag förstår att det är roligt att bli upprörd över PK-maffians världsherravälde, om man är lagd åt det hållet.

pragmatist
2010-04-30, 09:52
http://www.filmsquish.com/guts/files/images/jazz_singer.JPG

Tricce
2010-04-30, 10:19
Jag är "chockad" och "rasar" över denna "kupp"
fick jag med alla aftonbladet uttryck nu?

PixelMiner
2010-04-30, 10:25
Vad gäller Jesus så har ju han i filmer ett alldeles för Europeiskt utseende för att komma ifrån den regionen. Jämför följande filmvarianter:

Robert Powell ur 'Jesus ifrån Nasareth'
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/03_02/058powell_228x289.jpg

Jim Caviezel ur 'Passion of the Christ'
http://www.femail.com.au/img/jim_caviezel_passion_of_the_christ.jpg

Med denna bilen som några forskare sammanställde genom att jämföra Judiska kranium ifrån samma tidsperiod som Jesus skulle verkat i:
http://www.jaxxshirts.com/blog/wp-content/uploads/2008/12/jesus-blog-2.jpg

Tricce
2010-04-30, 10:28
http://images.google.se/images?q=thor%20god&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi

Svart much? No,, google speaks the truth.

PixelMiner
2010-04-30, 10:35
http://images.google.se/images?q=thor%20god&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi

Svart much? No,, google speaks the truth.

Sökte på Black Thor God: ;)

http://farm3.static.flickr.com/2297/2655041310_666c34e00d.jpg

EkarN
2010-04-30, 10:35
Jag tvivlar starkt på att Heimdall(eller någon annan asagud) enligt våra förfäders tro var svart. Tycker inte att en svart asagud är ett bra koncept.

Men han kommer säkert att göra rollen bra.

Stoltz
2010-04-30, 10:36
Mm, jag tror dock att vi kan unna en icke-arisk ras detta, med tanke på att vi arier paxade Jesus i passion of the christ.

Tricce
2010-04-30, 10:41
Mm, jag tror dock att vi kan unna en icke-arisk ras detta, med tanke på att vi arier paxade Jesus i passion of the christ.

Andra namn på Heimdall

* Gullintanne ("han med gyllene tänder") eftersom han förknippades med eld, sol och ljus.
* Hallinskide ("den lutande staven"), ett namn som förknippar honom med Världspelaren.
* Den vite asen, ett epitet som Heimdall fick av Snorre Sturlason. Jämför Balder.

EkarN
2010-04-30, 10:41

Hahahah:D

Sir Anselm
2010-04-30, 11:07
Kan ju tillägga att jag är sådan som inte gillar när regissörer avviker från grundmaterialet. Är fortfarande lite pissed på Peter Jackson för att han gjorde Gimli till någon fyllerolig dvärg som ramlar omkull och måste bli lyft för att se över murar. Det är inte så han framställs i böckerna. Är också besviken över Tim Burton's version av Alice i Underlandet som är något slags hopkok av två böcker och hans egna idéer...

Så för min del kan jag inte förstå detta val, men det är inte direkt så att jag blir upprörd och löser medlemskap i SD för att visa mitt missnöje heller :D

Exdiaq
2010-04-30, 11:12
+1 på shakemynuts. Det finns ju trots allt en mikroskopisk chans att regissören väljer skådespelare även på professionell lämplighet/skådespelartalang och inte bara på utseende (även om rätt många filmer får en att tveka). Hellre en bra skådis som inte är porträttlik än en porträttlik träbock. När det gäller asagudarna är det ju dessutom lite magstarkt att prata om att random skådespelare inte ser ut som vi "vet" att ifrågavarande gud såg ut. Men jag förstår att det är roligt att bli upprörd över PK-maffians världsherravälde, om man är lagd åt det hållet.

Har inte sett någon här som påstått att det vet hur en asagud ska se ut.

Bärs
2010-04-30, 11:30
Här är en isländsk staty av Tor från år 1000 e.Kr. Man kan ju själv fundera på om han mer påminner om en islänning/norrman eller neger:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/Reykjavik_-_Thor-Figur_1.jpg/450px-

Verbatim
2010-04-30, 11:41
Och ett afro-amerikanskt barn. Filmen heter "I'm Not There" och är helt suverän. Kvinnan du nämner är Cate Blanchett och är bäst av alla. SKRÄMMANDE lik Dylan!

http://www.imdb.com/title/tt0368794/

Ja, förjävligt, kan inte titta på Cate Blanchett nu utan att se Bob Dylan.

Ont: Ja, jag är jätteupprörd, snart görs väll den Sista Samurajen av en vit människa dessutom, jag rasar.

Stoltz
2010-04-30, 11:57
Här är en isländsk staty av Tor från år 1000 e.Kr. Man kan ju själv fundera på om han mer påminner om en islänning/norrman eller neger:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/Reykjavik_-_Thor-Figur_1.jpg/450px-

Ser ut som om han ska piledriva en småtting...

Krampus
2010-04-30, 11:58

Är det där Olafur Olafursòns "Thor på toalett?"

Sir Anselm
2010-04-30, 11:58
Ser ut som om han ska piledriva en småtting...

Ha ha ha....

Bärs
2010-04-30, 12:10
A seated bronze statue of Thor (about 6.4 cm) known as the Eyarland statue from about AD 1000 was recovered at a farm near Akureyri, Iceland and is a featured display at the National Museum of Iceland. Thor is holding Mjöllnir, sculpted in the typically Icelandic cross-like shape. It has been suggested that the statue is related to a scene from Þrymskviða where Thor recovers his hammer while seated by grasping it with both hands during the wedding ceremony

http://en.wikipedia.org/wiki/Thor

Nitrometan
2010-04-30, 12:15
Andra namn på Heimdall

* Gullintanne ("han med gyllene tänder") eftersom han förknippades med eld, sol och ljus.
Ja, brukar inte negrer gilla guldtänder?

Jag tycker att han liknar Kimbo.

http://i40.tinypic.com/apjryo.jpg

Liknande skägg och halsband.

Tricce
2010-04-30, 12:30
Nu är det ju dock inte Tor utan Heimdall det gäller :)
Och ja Nitro du har rätt :D http://api.ning.com/files/-M3fSq3AZcMG3JsjZ4fGGMhDlk7un*hjNlDUXg1O36HmnY08eV5 q2JaCeLJnEad*13UpJPT-Zd9YQM6iTq9Ywn31BGbXW*A6/TPAIN.jpg hmm aja
http://api.ning.com/files/-M3fSq3AZcMG3JsjZ4fGGMhDlk7un*hjNlDUXg1O36HmnY08eV5 q2JaCeLJnEad*13UpJPT-Zd9YQM6iTq9Ywn31BGbXW*A6/TPAIN.jpg

z_bumbi
2010-04-30, 12:42
Mel Gibson då?

Mel Gibson är Jesus.

Ja, förjävligt, kan inte titta på Cate Blanchett nu utan att se Bob Dylan.

Det där är värre än resten av tråden.

http://blog.examiner.com/wp-content/uploads/2009/12/bobdylan.jpg

http://www.babble.com/CS/blogs/famecrawler/2008/12/16-22/cate-blanchett.jpg

stridis
2010-04-30, 12:43
Ja, brukar inte negrer gilla guldtänder?

Jag tycker att han liknar Kimbo.

http://i40.tinypic.com/apjryo.jpg

Liknande skägg och halsband.

Liknande klyftighet också. Det här börjar bli omvälvande.:MrT:

Trance
2010-04-30, 12:47

Filmen Thor baseras inte den nordiska mytologin utan på Marvels serietidningsvärld (som i sig är en tolkning av den). Filmen utspelar sig i samma "värld" som spindelmannen och samma fans blev lika arga när man bestämmde sig att låta Eddie Brock, som ser ut som Marcus Ruhl i serietidningen, gestaltas av Topher Grace (den tunne grabben från That 70's show). Så det finns en väldigt tydlig representation (med vissa variationer mellan tecknare) hur de olika gudarna skall se ut.

Jag vet att det allmänna åsikten är att de är lite töntiga men jag förstår till fullo att de vill ha en filmversion av serietidningen, inte en modig tolkning, och därför så vill de ha den så lika som möjligt. Rasism är förmodligen inte inblandat och om en av de få svarta hjältar skulle representeras av en vit skådespelare så skulle man förmodligen bli lika förbannade, fast då skulle nog de ha tidningarna på sin sida.

Osten80
2010-04-30, 12:50
Jag vill ha Kimbos skäggväxt. Den är awesome.

hugok
2010-04-30, 13:09
Lite genetik blandat med nordisk mytologi:
Heimdal var mannen som skapade samhällsklasserna i nordisk mytologi. Han spenderade först 3 nätter hemma hos Ae och Edda och sov mellan dem. De var fattiga. Efter nio månader födde Edda en son, ett svartmuskigt och fult barn som fick namnet träl och efter träl härstammar alla trälar.
Sedan besökte Heimdal en gård där de var välklädda och gjorde om samma procedur hos paret Afi och Amma. Detta barn hade pigga ögon och rosig hud och fick heta Karl, han skulle bli bonde och alla bönder härstammar från honom.
Till sist besökte Heimdal en mycket välbärgad familj och spenderade återigen tre nätter mellan Fadir och Modir och Modir födde en son nio månader senare som hade glittrande blick, ljus hy och blont hår som fick heta Jarl och från honom härstammar adeln.

Alltså, Heimdal fick två "typiska nordbor" och en svartmuskig son. Svartmuskig betyder inte helsvart utan mörk och syftar på att man har mörkt hår ungefär. Vad jag lärt mig om genetig är det i princip omöjligt att en svart man skulle få sådan avkomma.

Nitrometan
2010-04-30, 13:12
Men Heimdall var en gud, han får för fan vilka barn han vill. :smash:

Under den historien hade han dessutom bytt skepnad och kallade sig Rig.

Hela historien dyker först upp hos keltiska folk. Det är troligt att de nordiska myterna har fått den därifrån.

Nitrometan
2010-04-30, 13:14
Sen är det ju, som Trance säger, inte den nordiska Thor och Heimdall m.fl. det handlar om utan en amerikansk serieversion.

hugok
2010-04-30, 13:14
I övrigt tycker jag att det är ganska onödigt att ha en svart man som spelar Heimdal eftersom man försöker efterlikna originalet så mycket man kan och det finns med all säkerhet hundratals skådespelare som kan spela rollen lika bra eller bättre som är mer lika Heimdal. Så ja, jag tror till viss del att det beror på PK.

stridis
2010-04-30, 13:15

Lokes barn:
Hel
Midgårdsormen
Fenrisulven.

Näe en svart unge eller asiat vore nog att pusha trovärdigheten för mycket.

chrilledude
2010-04-30, 13:15
Kan nog bara säga en sak: Bry..

TimId
2010-04-30, 13:17
Den här religionen kom från Svarta Havet.

hugok
2010-04-30, 13:17

Under den historien hade han dessutom bytt skepnad och kallade sig Rig.

Hela historien dyker först upp hos keltiska folk. Det är troligt att de nordiska myterna har fått den därifrån.

Att det härstammar från kelterna säger ju bara att det är äldre än vikingatiden och alltså en tid där folk helt enkelt inte reste mer än ett par mil från sin hemby för att handla med grannbyn.

Nitrometan
2010-04-30, 13:19
Lokes barn:
Hel
Midgårdsormen
Fenrisulven.

Näe en svart unge eller asiat vore nog att pusha trovärdigheten för mycket.

Bra poäng där. :thumbup:

hugok
2010-04-30, 13:22
Dessutom som någon skrev kallades han "den vite asen", om nu inte detta skulle vara någon slags metafor.

Nitrometan
2010-04-30, 13:24
Dessutom som någon skrev kallades han "den vite asen", om nu inte detta skulle vara någon slags metafor.

De kanske var ironiska?

Tricce
2010-04-30, 13:25
Jag är ett vitt as :/

hugok
2010-04-30, 13:29
De kanske var ironiska?

Han kallades det så det var nog inte ironi i att skriva att han kallades så.

Krampus
2010-04-30, 13:30
Coolt att se att vi har så många engagerade Marvelfantaster på kolo!

krellik
2010-04-30, 13:36
Klart man är sur, eftersom Branagh är en pretentiös klåpare som kommer sabba en potentielt kickass serietidnings film.

Angående svart Thor så här ska det alltså se ut:
http://img14.imageshack.us/img14/7896/idristhor.jpg
Idris är rätt stabil och rätt biffig har jag för mej så kan nog bli helt okej, bättre än den enda Thor film jag har sett iallafall:
http://chud.com/articles/content_images/5/thor_hulk.jpg

Sir Anselm
2010-04-30, 13:38
Klart man är sur, eftersom Branagh är en pretentiös klåpare som kommer sabba en potentielt kickass serietidnings film.

Angående svart Thor så här ska det alltså se ut:
http://img14.imageshack.us/img14/7896/idristhor.jpg
Idris är rätt stabil och rätt biffig har jag för mej så kan nog bli helt okej, bättre än den enda Thor film jag har sett iallafall:
http://chud.com/articles/content_images/5/thor_hulk.jpg

Ha ha ha... Fast återigen så är det inte Thor som ska spelas av Idris Elba.

Tolkia
2010-04-30, 13:42
H-E-I-M-D-A-L för helvete.

Tricce
2010-04-30, 13:43

Det där va Tricce från Tolkias konto

Krampus
2010-04-30, 13:44

Yeah motherfuckers!!

Jag gillar det som håller på att hända på kolo just nu.

LadyG
2010-04-30, 13:52
http://www.imdb.com/title/tt0800369/

Idris Elba - Heimdall (står det iaf)

Om det är Marvels Heimdall och inte asatrons Heimdal de ska porträttera har de att göra men å andra sidan rörde Marvel själva ihop en hel del när de blandande in Egyptens dödsgud i historien så varför inte en svart Heimdall... det lär ändå bara bli en i raden av tämligen oinspirerande superhjältefilmer.

stevebc
2010-04-30, 14:00
H-E-I-M-D-A-L för helvete.Hahaha

För övrigt förstår jag inte ens hur man kan bli upprörd. Det är liksom inte en dokumentär om nordisk mytologi utan en spelfilm som snarare bör tolkas inom ramen för kultur/konst. Jag blev t ex inte upprörd när Bob Dylan som sagt spelades av en kvinna, det var en särskild tolkning, en intressant sådan, fast han själv inte var en kvinna. Det var heller ingen dokumentär utan snarare ett konstverk.

Matsa
2010-04-30, 14:08
Jag är inte speciellt förtjust i tanken på en färgad Heimdall precis som jag inte gillade en färgad Kingpin. Jag gillar helt enkelt inte när superhjältefilmer avviker för mycket från grundmaterialet, även om en karaktärs hudfärg nästan är ett gränsfall så kan det bli för mycket för mig beroende på hur stor roll karaktären i fråga spelar.

Jag utesluter ändå inte att han kan visa sig vara helt rätt för rollen på precis alla andra sätt, och i så fall så blir det säkert bra. Mitt första intryck är dock tveksamt.

Sen är det smått intressant att det hittills inte har diskuterats mycket om serietidningen som filmen är baserad på utan nästan bara om mytologin som serietidningen är mer eller mindre löst baserad på.

stridis
2010-04-30, 14:49
Jag är inte speciellt förtjust i tanken på en färgad Heimdall precis som jag inte gillade en färgad Kingpin.

Men den färgade kingpin tyckte jag blev cool ju. Heimdal blir ju helt fel.

Berguven
2010-04-30, 15:34
http://www.petermadsen.info/images/vh/hv-er-hv/heimdal.jpg

Vafan, han har ventiler på sin lur! Jag undrar vad han brukar spela på den.

Trance
2010-04-30, 15:39
Hahaha

För övrigt förstår jag inte ens hur man kan bli upprörd. Det är liksom inte en dokumentär om nordisk mytologi utan en spelfilm som snarare bör tolkas inom ramen för kultur/konst. Jag blev t ex inte upprörd när Bob Dylan som sagt spelades av en kvinna, det var en särskild tolkning, en intressant sådan, fast han själv inte var en kvinna. Det var heller ingen dokumentär utan snarare ett konstverk.

Det är en superhjältefilm och fansen av superhjälteserier som den baseras på vill att den skall vara lik serietidningen. Det är så enkelt.

stevebc
2010-04-30, 16:01
Ouch! Serietidningsfans är inte tacksamma för sådana förändringar nej.

Nitrometan
2010-04-30, 16:16
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heimdall

Heimdall
Heimdall, gudarnas väktare i fornnordisk mytologi.

Det beror på vilken källa man har. Jag har sett båda stavningarna.

Tricce
2010-04-30, 16:39
Jag känner mig väldigt true! Har bott på Heimdalsvägen och gått i Odenslunda skolan :)

Yllegarn
2010-04-30, 17:07

QUICKLY, JOIN THE MOB! FIGHT TEH POWA! ... and all that. :P
Islänningarna stavar det "Heimdallur". Och Nordisk familjebok stavar det Heimdall lika så. :em:

För övrigt så antog väl asagudarna en hel uppsjö med utseenden och former när det passade dom? Tänker mer specifikt på Lokes alla djurdräkter och Tors förklädnad till kvinna mer specifikt.

Go, go svart asagud i min mening.

spoon
2010-04-30, 18:40
Jag är "chockad" och "rasar" över denna "kupp"
fick jag med alla aftonbladet uttryck nu?

Du har bra potential att bli rubriksättare på AB

Tolkia
2010-04-30, 22:14
Hahahah, men alltså, mitt syfte var inte att klaga på stavningen (där väl noga räknat min stavning är fel när det är superhjälteserien som åsyftas, däremot OK för gudaoriginalet). Däremot på att folk i inlägg efter inlägg skriver om "en svart Thor" när det vad jag förstått det inte är Thor som skall spelas av en svart skådis.

mikaelj
2010-04-30, 22:20

Vi indier?

Stoltz
2010-04-30, 22:23
Vi indier?

Nope, vi asiater.

Matsa
2010-05-01, 02:53
Men den färgade kingpin tyckte jag blev cool ju. Heimdal blir ju helt fel.

Den färgade Heimdall kanske blir cool i slutänden med, det återstår att se. Men det jag menar är att innan jag hade sett slutprodukten så var jag mycket skeptisk till en färgad Kingpin precis som jag nu känner mig skeptisk till en färgad Heimdall. Den bild jag får i huvudet när jag hör namnet Heimdall stämmer helt enkelt inte överens med en färgad person.

Det är en superhjältefilm och fansen av superhjälteserier som den baseras på vill att den skall vara lik serietidningen. Det är så enkelt.

Yep, ungefär så enkelt är det faktiskt.

Richthofen
2010-05-01, 03:04
tänker inte

Huffo the A-LagaRe
2010-05-01, 14:54
Så jävla löjligt det här. Ungefär som 300. Fyfan.

Traenarn
2010-05-07, 14:25
Av någon anledning är jag inte det minsta upprörd.
Gudarna har inte funnits på riktigt och det är upp till var och en att fantisera om hur de såg ut.

Det är inte samma sak som att säga att Barack Obama i så fall borde spelas av Danny DeVito om man gör en film om honom. Vi vet ju hur Obama faktiskt såg ut.

Skulle ju bli ett väldigt liv om Mr.M från mellanöstern gestaltats som vit.. eller ja ha gestaltats över huvudtaget. Förstår inte varför alla andra religioner ska tvingas efterfölja andra regler?

Kek
2010-05-07, 14:41
Så jävla löjligt det här. Ungefär som 300. Fyfan.

Haha 300 är ju en helt okej film. Kanske inte om man ser det ur ett historiskt perspektiv men.. ^

hangatyr
2010-05-07, 20:10
http://www.petermadsen.info/images/vh/hv-er-hv/heimdal.jpg

Vafan, han har ventiler på sin lur! Jag undrar vad han brukar spela på den.

Ingenting förhoppningsvis eftersom det är vid ragnarök han börjar ragnarocka med luren.

stridis
2010-05-08, 10:05
Haha 300 är ju en helt okej film. Kanske inte om man ser det ur ett historiskt perspektiv men.. ^

300 är en sådan film som blir jättebra ifall man har bunkrat upp med rejält med snask och alkohol. Lite lullig så är det här en film som verkligen rockar.:hbang:

Langster
2010-05-10, 07:53
Skulle ju bli ett väldigt liv om Mr.M från mellanöstern gestaltats som vit.. eller ja ha gestaltats över huvudtaget. Förstår inte varför alla andra religioner ska tvingas efterfölja andra regler?

Enligt vem? Inte enligt mig. Jag skrev endast att jag själv inte var upprörd.

Men, det vore ju väldigt intressant att se vad som skulle hända om man gjorde en film om Muhammed och gestaltade honom med en gambiansk skådespelare, eller kanske en från Java eller varför inte en från tjetjenien... Skulle kunna sluta med ett rätt trevligt gräl inom islam.

hugok
2010-05-10, 11:18

Han har ju gestaltats i South Park, som en svart låda där det står censored på.

Traenarn
2010-05-12, 19:56
Enligt vem? Inte enligt mig. Jag skrev endast att jag själv inte var upprörd.

Men, det vore ju väldigt intressant att se vad som skulle hända om man gjorde en film om Muhammed och gestaltade honom med en gambiansk skådespelare, eller kanske en från Java eller varför inte en från tjetjenien... Skulle kunna sluta med ett rätt trevligt gräl inom islam.

I din sista mening skrev du det som jag hade i åtanke.

Han har ju gestaltats i South Park, som en svart låda där det står censored på.

Ja just precis, som en låda.

manekin
2010-05-13, 07:45
Spännande diskussioner om Gudar väldigt få varken tror på eller tillber längre. Själv skulle jag ju bli förbannad om Hans och Greta exempelvis visade sig ha diabetes 2 eller om Mästerkatten i stövlar egentligen hade lågskor på sig.... Men att med flit öppet provocera (även här på forumet) och enligt utövarna förnedra Allah som runt 1,5 miljarder Muslimer tror på är ju naturligtvis helt okej.... ridå...

TehSaxo
2010-05-13, 15:02
Coolt :D

Rahf
2010-05-13, 16:14
Jag hoppas att casting-folket valde en riktigt bra skådespelare som Heimdal. Känner att det inte riktigt finns någon motivation utöver att de såg nån som var riktigt lovande under auditions, och han råkade vara afro-amerikan.

Sjoba
2010-05-13, 17:22
Spelar inte så stor roll i min mening, Heimdall är ingen särskilt stor roll.
Ja, han är vit i marvels universum. Källa. (http://marvel.com/universe/Heimdall)
Personligen ser jag samtliga fornnordiska gudar som vita, och de har troligtvis aldrig framställts som annat än vita. Jag vill även poängtera att filmen Thor handlar om Tor, och allt omkring, ur marvels vinkel. Alla dessa karaktärer har varit med i mängder av serietidningar och en del andra filmer och där är samtliga vita.

Rollen som Nick Fury i Iron man och Iron man 2 spelades av Samuel Jackson, Nick Fury är även han egentligen vit, men det finns i min mening ingen som kan göra rollen bättre än Samuel L. Jackson.

Att Captain America skulle spelas av någon annan än en vit man hade jag dock inte gillat (som ett fan) då det är en såpass viktig roll och han ska se ut som han gör i serierna ungefär. Will Smith kan få spela något annat.

Jockefoten
2010-05-13, 17:50
Att Captain America skulle spelas av någon annan än en vit man hade jag dock inte gillat (som ett fan) då det är en såpass viktig roll och han ska se ut som han gör i serierna ungefär. Will Smith kan få spela något annat.

Lung, CA ska spelas av Chris Evans. (spelade Syd i filmen London)

tobe
2010-05-13, 18:06
Nu vill jag se David Hasselhoff spela Shaft!

stridis
2010-05-13, 18:38
Nu vill jag se David Hasselhoff spela Shaft!

Ajajajajaj det där är fel på så många plan.:banned

Sjoba
2010-05-13, 19:37
Lung, CA ska spelas av Chris Evans. (spelade Syd i filmen London)

Jag vet, tycker det är lite synd med tanke på att han redan spelar human torch i fantastic four som är en annan marvel-karaktär. Dock är det inte marve som filmbolag som gör fantastic four.

Hade över huvudet taget velat se en annan skådespelare i rollen som Captain America, gärna någon lite grövre herre med lite grövre hak-parti.