handdator

Visa fullständig version : Tanita BC-418 våg exakthet?

Chansey
2010-04-27, 22:27
Var på kroppsfettsmätning idag på gymet. Fick använda en Tanita BC-418 (http://www.tanita.com/en/bc-418/). Fick svaret att jag hade 10,4 % kroppsfett vilket jag tycker verkar för lågt. Jag hade gissat kring 13-14 %. Någon som vet något om denna våg och dess noggrannhet? Den har sensorer i händerna samt fötterna så den är nog bättre än konsumentvarianterna.

Käkade en burk kvarg 2 timmar innan. Deffar proteinrikt, kolhydratfattigt. 240/70/70 på en dag typ. Dricker mycket vatten.

Kan 10,4% stämma?

Buck
2010-04-27, 22:30
Var på kroppsfettsmätning idag på gymet. Fick använda en Tanita BC-418 (http://www.tanita.com/en/bc-418/). Fick svaret att jag hade 10,4 % kroppsfett vilket jag tycker verkar för lågt. Jag hade gissat kring 13-14 %. Någon som vet något om denna våg och dess noggrannhet? Den har sensorer i händerna samt fötterna så den är nog bättre än konsumentvarianterna.

Käkade en burk kvarg 2 timmar innan. Deffar proteinrikt, kolhydratfattigt. 240/70/70 på en dag typ. Dricker mycket vatten.

Kan 10,4% stämma?

Om du drack en massa vatten innan, antagligen inte.
Jag brukar mäta på morgonen efter "vätsketömning" innan jag dricker något öht.

Givetvis kan 10,4% stämma, men svårt för oss att ens försöka avgöra när vi inte vet hur du ser ut :)

Chansey
2010-04-27, 22:34
Om du drack en massa vatten innan, antagligen inte.
Jag brukar mäta på morgonen efter "vätsketömning" innan jag dricker något öht.

Givetvis kan 10,4% stämma, men svårt för oss att ens försöka avgöra när vi inte vet hur du ser ut :)

Är medveten om detta. Tänkte ta bild i dagarna men jag tänker främst på dess noggranhet givet hur jag förberett mig. Jag hade inte druckit inom 2timmar och kissade 20 min innan.

Ola Wallengren
2010-04-28, 06:58
Visst kan det stämma men felmarginalen kan vara så stor som +/- 6-8%BF. Om tanitan underskattar eller överskattar dig är omöjligt att veta.

tomccc
2010-04-29, 08:52
Visst kan det stämma men felmarginalen kan vara så stor som +/- 6-8%BF. Om tanitan underskattar eller överskattar dig är omöjligt att veta.

Brukar dessa vågar visa samma fel gång efter gång eller är det mer random? Förutsatt att man väger sig direkt på morgonen eller under samma förhållanden varje gång.

Ola Wallengren
2010-04-29, 09:49
Lite av både och. Dag till dagvariationen är inte fullt så stor. Har inget värde på 418 för det men skulle gissa på +/- 2% eller nått, kanske lite mindre.

Ola Wallengren
2010-04-29, 10:08
I den här studien var dag till dagvariationen cirka +/- 1%BF
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15138459

Buck
2010-04-29, 11:07
Brukar dessa vågar visa samma fel gång efter gång eller är det mer random? Förutsatt att man väger sig direkt på morgonen eller under samma förhållanden varje gång.

I min erfarenhet så får man ganska konsekventa resultat (konsekventa fel) om man mäter på morgonen efter ev. urinering. Resultat under dagen varierar oftast så mycket att det är helt värdelöst, bättre att höfta en siffra själv i spegeln isf.

Sniggel
2010-04-29, 11:50

Jag har iakttagit viss dygns- (och tim) variation. Men den största fluktuationen är mellan individer, inte från dag till dag.

Den visade kring 8% på mig när jag var tydligt mer rippad än en mindre kille som den visade 3.6% på.
Vi tog om hans värde dagen därpå och då visade den 3.9%

Sen visade den även 16% på en "gubbe" med ganska tydligt mycket fett kring bukregionen. Något som jag tyckte var ganska feluppskattat.

agazza
2010-04-29, 12:01
Från början till slut av ett träningspass har jag kunnat mätt upp en skillnad på 6% på en liknande modell.

Själva modulen med skrivare osv var separat. Kommer inte ihåg modell.

Chansey
2010-05-02, 19:45
Då var det sista gången jag betalade 75kr för att testa mig på Gerdahallen!

Tolkia
2010-05-02, 20:24
Jag har iakttagit viss dygns- (och tim) variation. Men den största fluktuationen är mellan individer, inte från dag till dag.

Den visade kring 8% på mig när jag var tydligt mer rippad än en mindre kille som den visade 3.6% på.
Vi tog om hans värde dagen därpå och då visade den 3.9%

Sen visade den även 16% på en "gubbe" med ganska tydligt mycket fett kring bukregionen. Något som jag tyckte var ganska feluppskattat.
Jag undrar om inte det här kan ha att göra med mellan vilka punkter den mäter. Någon som har koll på exakt hur vågarna med fyrpunktsmätning fungerar (Ola W?) får gärna fylla i här, men vad jag har hört är att mätningen blir sämre för områden som ligger längre bort från mätpunkterna än för områden som ligger nära. D.v.s. om man mäter från hand till hand blir det bra värden för armarna, men tveksamt för benen. Jag gissar vilt här nu, att mätningen med hand till hand och fot till fot blir sämst just för mittpartiet.

Ola Wallengren
2010-05-03, 13:35
4-punktsmätning (egenligen 8 elektroder) täcker in kombinationerna mellan fot-fot, hand-hand och fot-hand och mäter därför i stort sett hela kroppen men det är främst de tunna lemmarna, arm och ben som står för den största skillnaden i de elektriska egenskaperna så bukgregionen är inte så lätt att komma åt. På så sätt kan man säga att det skiljer mellan folk hur fettfördelningen sitter och hur väl BIA kan mäta detta.
Värt att tänka på är att mätningarna inte mäter varken fett eller vatten utan förlitar sig på ekvationer och det är där det kan bli stora skillander mellan personer hur väl en viss ekvation är utformad för mätpersonen. I hop med mätosäkerhet och dag-till-dagvariationer så kan värden skilja rejält mellan personer till synes utan anledning.

prOtotype
2010-05-04, 08:56
En sån där gav mig 3.6% när jag uppenbart ligger på iaf 10%
Blev ännu roligare när personen som mätte mig säger att det stämmer, och att han ligger på 2.8% när han tävlar i BB.
Jag påpekade att han vore död på den nivån, men det var tydligen inte intressant.

Måsse
2013-01-30, 16:35
Ska man lägga 80kr på en tanitavägning, eller inte?

Vunnis
2013-01-30, 16:39
Ska man lägga 80kr på en tanitavägning, eller inte?

Beror på ekonomisk situation och alternativ.

PK. *popcorn*

Woody R
2013-01-30, 16:52
Varför köper man inte bara en kaliper och mäter själv så man får rätt värden?

Måsse
2013-01-30, 17:22
Beror på ekonomisk situation och alternativ.

PK. *popcorn*
Den är väl inte den bästa.. Alternativ finnsnog inte heller.
För dyrt :)

Woody R
2013-01-30, 22:15
Den är väl inte den bästa.. Alternativ finnsnog inte heller.

För dyrt :)

En sån här????

http://store.bbcomcdn.com/store/prodimage/prod_28877/image_28877_450_white.jpg

Kischen
2013-02-01, 14:28

Nog för att den är billig och fungerar helt ok, men "rätt värden" låter som att den skulle vara nån referens och det är den verkligen inte.