Visa fullständig version : Knän som buktar inåt
Okido!
Mitt knäonda är borta men nya problem hägrar vid horisonten. Eller problemen har funnits länge men jag känner att det är dags att fundera på lite lösningar...
Detta sker både när jag kör raka mark, knäböj och vanliga marklyft.Samma sak med benpressen
Knäna går liksom inåt när jag pressar. . Vad jag själv märkt är att när jag verkligen fokuserar på att ha tyngden på utsidan av foten så blir knäna mkt bättre, iaf i böjen har vi sett det.
Finns det några speciella övningar som kan stärka knäna i den rörelsen så att "inbuktningen" minskar?? Kan ju knappast vara bra för ligamenten i knät i längden ju!
edit: kör idag massvis med knäböj, benspark, raka mark, lårcurl och vanliga mark.
AFanatic
2003-10-05, 22:33
Har faktiskt nästan samma problem....fast mina buktar mer utåt...vet inte va d kommer sig...speciellt när ja kör benpress o knäböj då.
kommer inte ihåg var men det berodde på att ngn muskel var lite för svag.
va så för mig också när ja pressade så slog nästan knäna i varran i benpressen (lite överdrift). men ja trog ner lite på vikten o började köra så att knäna åker i samma riktning som tårna pekar o nu känns de mycket bättre böjen o benpressarna känns mycket mer naturliga
Åse Columbus
2003-10-06, 12:29
plattfot?
Mina knän pekar då alltid inåt:D
Det kan ligga något i vad Åse säger (som alltid :love:)... Testa ett REJÄLT hålfotsinlägg i träningsdojjorna...
Mvh
AFanatic
2003-10-06, 15:18
Originally posted by *Flash*
Mina pekar alltid framåt när dem inte buktar utåt...
Spjutfjuttaren
2003-10-06, 16:21
Prova att pressa ut benen lite. Brukar inte ha det problemet när jag kör benövningar men vid stötar brukar jag tydligen göra så.... kasnke beror på att man inte hinner kontrolera alla delar av kroppen :-)
Och i samma sekund som jag läser hålfotsinlägg, i samma stund kommer jag på att jag inte använt mina inlägg som jag har specialgjutna, bara för att jag bytt skor och dom inte passar!
Ska testa med inläggen nästa pass och våldta vikterna brutalt! :thumbup:
romeninho
2003-10-06, 18:06
Börja om från början och lär dig övningarna igen.
Koncentrera dig på att hålla knäna lätt utåt pekande.
Jag har haft problem med det vid tunga stöt-drag och marklyft, förut vid knäböj. Men det är erased nu ;)
Enligt mitt tycke ska du börja om från början och 'lära' dig inte övningarna.
Lycka till o hör av dig hur det har gått
mvh r
Åse Columbus
2003-10-06, 19:58
Originally posted by *Flash*
faktiskt inte så bra att tillåta dina knän att "vandra inåt"...det töjer på de inre ledbanden som då kan göra knäna instabila...
prova att "tvinga" ..."fokusera" ordentligt och se till att knäna vandrar i linje med tårna....speciellt när man kör tunga benövningar.
(Tack Jarod ...:love: ..right back at ya)
åc
tecken på svaga höftmuskler enligt Luie Simmons.
" Also, by forcing your knees apart, you are significantly increasing your leverage, by shortening the distance between the hip and the knee joint. If you pull your knees together, you increase this distance and create poor leverage. In addition, this is a sign of weak hip muscles."
http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls32.htm
romeninho> att försöka "lära om" hela knäböjsmomentet en gång tokvägrar jag totalt efter det att det tagit ett år för mig att få till en godkänd böj som inte ser förjävlig ut. Däremot att fokusera ännu mer på fötter + köra andra sulor är självklart!
Grahn> hmmmm svaga höftmuskler! får väl kämpa på med mina höftböjarövningar då :D
Supercharger
2003-10-06, 20:37
fenomenet kallas för pronation....
..det som händer är att foten faller inåt(pronation) och först så åker fotknölarna inåt mot varandra och sedan kommer knäna som faller inåt.
så ett rejält hålfotsstöd skulle inte sitta fel:thumbup:
eller som du nämner så använd dina inlägg, men om du löper mkt så skaffa dig ett par bättre skor för att problemen kommer bara att öka...
Originally posted by emmzan
romeninho> att försöka "lära om" hela knäböjsmomentet en gång tokvägrar jag totalt efter det att det tagit ett år för mig att få till en godkänd böj som inte ser förjävlig ut. Däremot att fokusera ännu mer på fötter + köra andra sulor är självklart!
Grahn> hmmmm svaga höftmuskler! får väl kämpa på med mina höftböjarövningar då :D
Istället för att tänka på vad man ska eller inte ska komplettera med för att förbättra utförandet så är nummer ett att alltid (eller iaf 90% av träningen) utföra övningarna som man vill att de ska se ut. I ett maxlyft så måste man ju få ta i också, det är ingen skönhetstävling. Men på träningsvikter ska det se bra ut, och på så sätt så ser det tillsist bra ut när man maxar också.
Man har en kompis som tittar på och säger till om det ser ut som det ska. Blir tekniken dålig av tyngre vikter så tar man ner tills dess att det ser godkänt ut, sen jobbar man sig uppåt. På sikt tjänar man mest på detta, och att analysera hur man ska förändra muskelbalansen eller smidigheten är inte alltid lätt. Stretcha normalt, träna det du vill bli stark i och utför övningarna som du vill att de ska se ut så kommer det att gå fint.
-AG-: Med inlägg så ser tekniken helt utmärkt ut enligt både mig samt "mycket duktig lyftare/tränare".
Det har varit av praktiska skäl som inläggen inte har varit med men ingen av oss tänkte mer på det utan förundrade bara över hur tekniken falerade.
Ok, fint att det fixade sig med inlägg.
Oftast går man in med knäna alt fäller ryggen helt enkelt för att man är starkare i ryggen än i benen och man undviker att lägga belastning på benen. Det viktiga är att man är medveten om hur man utför övningarna och hur de ska utföras och att man eftersträvar bra teknik i alla träningslyft, då löser sig problem med muskelbalans och annat automatiskt. För att hjälpa det på traven kan man givetvis ta till hjälpövningar.
romeninho
2003-10-07, 10:18
Originally posted by emmzan
hehe,
det är upp till dig fröken hur mycket du vill ha ut av detta.
Jag tränar teknik varenda jädrans pass, jag kan inte koppla av en enda sekund för att tycka... ahh va skönt nu ska jag köra maxreps i front-squat, utan att tänka på att hålla ryggen rakt, armarna högt upp, hålla andningen genom lyftet, vinkla knäna, rikta blicken och time'a rätt när jag ska upp.
Jag är emot hjälpmedel så mycket som möjligt, bälten, remmar och lindor gör mer skada än nytta.
Just för att dessa hjälpmedel för en del muskler att slappna av vid utföranden, vill säga man får svagare och mindre aktiva muskler vid lyften(Likhet med inlägg?). Och dessa inlägg har jag inte fått tips om eftersom min tränare jobbar som naprapat, och har gjort det i ca 15år + varit landslags coach i OL. Men det funkar säkert... om man inte vill göra som jag ;(
mvh r
romeninho: Det är väl självklart att man filar på tekniken varje gång man tränar ? Men att gå från det till att lära om helt är ett ganska stort steg specielt om man just har lärt sig.
Inläggen är ju ordinerade av läkare men jag tror också att det går att stärka fotvalven ganska mycket så att man tillslut blir mindre beroende av dem men frågan är då hur man ska träna tills man fått till den styrkan ? Böj och mark funkar inte alls utan inlägg t ex.
romeninho
2003-10-07, 12:18
Originally posted by z_bumbi
romeninho: Det är väl självklart att man filar på tekniken varje gång man tränar ? Men att gå från det till att lära om helt är ett ganska stort steg specielt om man just har lärt sig.
Inläggen är ju ordinerade av läkare men jag tror också att det går att stärka fotvalven ganska mycket så att man tillslut blir mindre beroende av dem men frågan är då hur man ska träna tills man fått till den styrkan ? Böj och mark funkar inte alls utan inlägg t ex.
Självklart slippar man på tekniken för varje pass, men ändå är jag inte impad av någons teknik i sverige inom OL konstigt nog.
Jag ska inte fortsätta driva denna diskussion, för jag kommer spåra ut som jag redan har gjort.
Anyway detta handlade inte om OL utan om böj, raka mark etc
Jag brukar säga så här; kan man inte utföra övningen på en viss vikt, så sänk och gör det rätt istället. Det får ta den tid den tar för att bli bra igen(?)
Du får gärna förklara för mig mer ingående vad detta inlägg innebär, för att vara ärlig så har jag inte förstått meningen med det. Du får gärna PMa om du vill, folk kanske inte är intresserade av att ta del av detta ;P
En till liten sak.. z_bumbi är du lyftare btw? Såg att bor i Eskilstuna, du kanske är en Joppe :D?
mvh r - Super Joppe
romeninho: Är för gammal för att vara joppe och är inte ens lyftare överhuvudtaget men jag tränar självklart på ask.
Det jag menar är att det inte alltid är något som går att åtgärda på en gång.
T ex har man väldigt höga och svaga fotvalv och har fått inlägg för detta samt haft dessa ilägg en bra tid så tar det ju väldigt lång tid att åtgärda/förbättra om det ens går.
Jag kan komma på lite övningar för att försöka förbättra detta men det är ju inte säkert att några av dem ger resultat och då är ju frågan vad man gör sen, använder man iläggen men samtidigt strävar efter att stärka fötterna så har man ju i alla fall inte tappat ett eller två år av träning under tiden.
Då du ju är tyngdlyftare utnyttjar du ju hjälpmedel (Skorna) i varje lyft förövrigt så det är ju svårt att dra gränsen någonstans.
Originally posted by romeninho
Du får gärna förklara för mig mer ingående vad detta inlägg innebär, för att vara ärlig så har jag inte förstått meningen med det.
mvh r - Super Joppe
Inläggen är specialgjutna efter mina fötter på en Gå-och löpklinik. Fick förjäkligt ont i fötterna när jag gick väldigt mycket och länge för några år sen och fick veta att mina fotvalv är mkt höga och väldigt svaga, så fötterna vill gärna "klämmas ut" när jag går.
Fick därför inlägg till när jag promenerar/joggar längre sträckor.
Originally posted by Åse Columbus
faktiskt inte så bra att tillåta dina knän att "vandra inåt"...det töjer på de inre ledbanden som då kan göra knäna instabila...
prova att "tvinga" ..."fokusera" ordentligt och se till att knäna vandrar i linje med tårna....speciellt när man kör tunga benövningar.
(Tack Jarod ...:love: ..right back at ya)
åc
Nja nu e det väl inte direkt så att jag "tillåter" dom att gå inåt, utan dom är helt enkelt gjorda så.
Min ortoped konstaterar varje gång jag är där att mina knän helt enkelt är "felställda" knäskålarna sitter helt enkelt på ett sånt sätt att dom alltid pekar inåt, tyvärr:(
MEGA_MAN
2003-10-07, 20:00
Vinkeln på foten kan påverka knäna, jag har haft det problemet förr. Men jag ändrade fötternas vinkel och breddade benen lite för att komma längre ner och efter det har jag inte haft något problem med knäna längre.
Okido!
Mitt knäonda är borta men nya problem hägrar vid horisonten. Eller problemen har funnits länge men jag känner att det är dags att fundera på lite lösningar...
Detta sker både när jag kör raka mark, knäböj och vanliga marklyft.Samma sak med benpressen
Knäna går liksom inåt när jag pressar. . Vad jag själv märkt är att när jag verkligen fokuserar på att ha tyngden på utsidan av foten så blir knäna mkt bättre, iaf i böjen har vi sett det.
Finns det några speciella övningar som kan stärka knäna i den rörelsen så att "inbuktningen" minskar?? Kan ju knappast vara bra för ligamenten i knät i längden ju!
edit: kör idag massvis med knäböj, benspark, raka mark, lårcurl och vanliga mark.
Hmmm...drar upp en gammal tråd här...för jag har lite problem själv med inåtgående knän antagligen i och med att jag pronerar, och mina knän blir gärna stela och konstiga om jag kör t.ex. knäböj. Så jag funderar på att kolla upp det ordentligt så jag inte drar på mig någon onödig skada/förslitning, och jag undrar vart man ska gå för att kolla upp fötterna/knäna och se ifall det behövs något slags hålfotsinlägg eller vad det nu kan va. Är det VC som gäller eller kanske kiropraktor? Dum fråga kanske men tacksam för svar :thumbup:
Jag fick ont som fan i knäna (får fortfarande ont, har krossat högra knäskålen för ett antal år sedan och inte vågat träna ben pga det) och sedan tittade jag ner när jag utförde en böj och såg att jag vinklade benen in för att få mer vertikal push, men jag kämpar på att vänja av mig det förkastliga beteendet. :D
Dock är det pinsamt att träna ben med tanke på hur svag jag är i det, men skam den som ger sig!
Hmmm...drar upp en gammal tråd här...för jag har lite problem själv med inåtgående knän antagligen i och med att jag pronerar, och mina knän blir gärna stela och konstiga om jag kör t.ex. knäböj. Så jag funderar på att kolla upp det ordentligt så jag inte drar på mig någon onödig skada/förslitning, och jag undrar vart man ska gå för att kolla upp fötterna/knäna och se ifall det behövs något slags hålfotsinlägg eller vad det nu kan va. Är det VC som gäller eller kanske kiropraktor? Dum fråga kanske men tacksam för svar :thumbup:
Du kan kolla dina fötter på t.ex löplabbet och vissa stadiumbutiker utan kostnad.
Jag lider också av ungefär samma problem. Mina ben viker av inåt eller utåt i olika pressövningar. Detta kan dels bero på teknik men sen också på att jag kan ha ostabilt knä. Dvs musklerna runt och inuti knät samt ledband behöver tränas. Har blivit rekommenderad lätta bensparkar och att balansera på 1 ben på en sån där balansplatta.
Jag lider också av ungefär samma problem. Mina ben viker av inåt eller utåt i olika pressövningar. Detta kan dels bero på teknik men sen också på att jag kan ha ostabilt knä. Dvs musklerna runt och inuti knät samt ledband behöver tränas. Har blivit rekommenderad lätta bensparkar och att balansera på 1 ben på en sån där balansplatta.
Läste i en löptidning att även enbensböjar är bra för knästabilitet, kanske värt att prova
Nu ska vi se vad som har gjorts åt böjen för emmzans del
Skor
Körde med ett par gamla herrskor och då gick det ganska bra.
Köpte ett par lyftarskor där klacken var något högre och det funkade men skorna gick sönder.
Nästa lyftarskor hade något högre klack i ändå och det funkade men inte en helt naturlig rörelse. Inget vi direkt tänkte på.
Nu är det ett par skor utan klack som testkörs och det ser mycket lovande ut.
Framtida: Vi ska slipa ner ett par av de dåliga lyftarskorna så att klacken blir mycket lägre. Det kan vara bra att testa eller i alla fall ha ett par skor man kan låna ut till någon som vill testa lägre klack.
Fotställning
Den har varierat efter vad som har funkat, lite justeringar då och då. Varje gång man byter skor så ändras det något. Vid sista skobytet blev det en liten breddning och medföljade utvinkling av fötterna.
Framtid: Fortsätta anpassa det till hur böjarna går.
Styrka
Frontböjar is tha shit för att få upp styrkan i framsida lår.
Framtid: Fortsätta nöta, mer frontböj men även insida lår (Svaga insidor gör att knäna lättare buktar inåt från bottenläget och uppåt.).
Framtid: Fortsätta nöta, mer frontböj men även insida lår (Svaga insidor gör att knäna lättare buktar inåt från bottenläget och uppåt.).
Borde inte svaga utsidor leda till att knäna dras inåt i och med att man inte orkar hålla ut låren och därmed knäna? Eller är situationen liknande den då magen hjälper till att antagonistiskt stabilisera ryggen/bålen under en böj? Eller är jag helt borta här med :confused:
Vilka är skorna förresten, är det metalskorna som jag läst om i någon skotråd här? Bra skor är kanske det första man ska tänka på.
Borde inte svaga utsidor leda till att knäna dras inåt i och med att man inte orkar hålla ut låren och därmed knäna? Eller är situationen liknande den då magen hjälper till att antagonistiskt stabilisera ryggen/bålen under en böj? Eller är jag helt borta här med :confused:
Vilka är skorna förresten, är det metalskorna som jag läst om i någon skotråd här? Bra skor är kanske det första man ska tänka på.
Det finns en lång anatomisk förklaring men insidan drar faktiskt knäna utåt i böjen.
Metalskor är de senaste.
Är det Sartorius du menar med insida lår? I så fall kan jag nog förstå hur det funkar. Annars blir det svårare *screwy* Det vore intressant att veta hur ni tränar insidan också
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.