Visa fullständig version : Grekland, varför drabbar krisen dom hårdare än andra länder?
Satt och funderade på varför Grekland går sämre i denna lågkonjuktur än andra länder. Är det gamla politiska beslut som gjorde att de var sämre rustade för den lågkonjuktur som är nu eller är det andra faktorer som gör det?
Edid: Vad är det som ligger bakom deras stora underskott?
UK ligger precis lika pyrt till men det diskuteras inte särskilt. Portugal med Italien likaså (PIIGS länderna) Grekland är ett av de första Europeiska länderna där det börjat krisa (tillsammans med Irland antagligen, men där har budgetunderskottet cuttats rätt rejält).
Förtydlingen: om du tittar på skuld av GDP (BNP?) ligger alltså flera länder kasst till. Omvärlden väntar på valet i UK för att se vad som händer, om det blir lib dem + conservatives som vinner blir det mer cuts i public sector, och då blir de som köper statsobligationer etc gladare då deras utdelning på skuldpapprena blir bättre. Om vänstern (dvs labour) så blir det nog en kalldusch från investmentsidan.
Action Fighter
2010-04-27, 15:22
Det handlar om att grekland med flera(PIGS länderna) levt över sina tillgångar väldigt länge. När de redan har har haft budgetunderskott x antal år så är det inte helt oväntat att det gått käpprätt åt helvete när det blir en global ekonomisk kris. Ligger ett land på budgetunderskott måste ju fortfarande pengar komma någonstans ifrån, nämligen lån. Ingen vill nu låna ut till grekland utan att ha fått tillbaka det de redan är skyldiga. Grekland, portugal med flera har även brutit kraftigt mot EU's regler om hur mycket budgetunderskott ett land får ha. Har inga exakta siffror på hur mycket men tror de hade upp mot 100% mer budgetunderskott än tillåtet.
Att det blir totalkaos i landet och folk börjar strejka när regeringen vill göra nedskärningar på vissa saker anser jag lite konstigt. Lever man över sina tillgångar kommer man att få betala för det senare, det vet de säkerligen om från början så jag är lite förvånad att ingen försökt ta några åtgärder tidigare. Antar att de väntar sig att EU ska komma med ett fett biståndspaket och rädda dem. Vet någon om det har pratats om biståndspaket och sånt? Hoppas verkligen inte det. Tycker inte resten av EU ska sota för att vissa länder missköter sig enormt. Min personliga åsikt är att bidrar man inte till en union ska man inte få ansluta sig.
Portugal, Italien, Spanien, Grekland är de länder som ligger värst till och initialt har svagast ekonomier i EU vad jag har hört, antagligen Irland också som snafi säger. Bra att Irland har tagit åtgärder iallafall.
UK ligger väl inte direkt lika pyrt till som grekland? Iallafall inte England va?
David Brent
2010-04-27, 15:24
Sen om jag inte förstått det helt fel har väl Grekland legat väldigt dåligt till länge men "fuskat" med siffrorna för att det inte skulle märkas lika väl. http://di.se/Default.aspx?pid=200275__ArticlePageProvider
...Kanske uttryckte mig otydligt. Känns som att Grekland inte var i ekonomisk balans innan lågkonjukturen. Vad berodde det på?
Grekland är ett korrupt land, låg pensionsålder, skumma semestertider gör att landet inte är konkurrenskraftigt i en modern ekonomi.
Helt klart fördelaktigt att sverige inte kastat sig in i ett euro samarbete.
Cornubot.blogspot.com är en blogg som är värd att kika på där bla greklands utveckling diskuteras.
Andreas Guiance
2010-04-27, 15:27
Det är väldigt stor skillnad på de olika ländernas situation. Medan Grekland fuskat och levt över sina tillgångar, har exempelvis Spanien haft bra balans i budgeten.
Det som däremot är ett problem som gäller många länder är att oförmågan att devalvera har gjort det svårare att stimulera ekonomin när krisen kom, vilket ju är en av de större nackdelarna med en gemensam valuta. (Medan fördelen självklart är att det underlättar handel.)
Action Fighter
2010-04-27, 15:36
Det är väldigt stor skillnad på de olika ländernas situation. Medan Grekland fuskat och levt över sina tillgångar, har exempelvis Spanien haft bra balans i budgeten.
Det som däremot är ett problem som gäller många länder är att oförmågan att devalvera har gjort det svårare att stimulera ekonomin när krisen kom, vilket ju är en av de större nackdelarna med en gemensam valuta. (Medan fördelen självklart är att det underlättar handel.)
Just Spanien kanske inte är det bästa exemplet, har läst att de har det tuffare än andra EU länder just nu också.(rätta mig om jag har fel)
Tyskland är nog det bästa exemplet på ett land med stark ekonomi och balanserad budget som klarat krisen bra. Industriländer klarar sig i allmänhet bättre vid ekonomiska kriser i jämförelse med länder som baserar stor del av intäkterna på turism. Sverige klarar sig ju förhållandevis bra också i jämförelse med andra länder.
Andreas Guiance
2010-04-27, 15:51
Just Spanien kanske inte är det bästa exemplet, har läst att de har det tuffare än andra EU länder just nu också.(rätta mig om jag har fel)
Det var just därför jag tog upp Spanien dvs, eftersom de också har mycket stora problem just nu – trots att deras finanser varit goda. Problemet där handlade till stor del om en extrem bubbla inom byggsektorn (jfr med Fl i USA tex), och sedan då om att de inte kunde devalvera för att stimulera ekonomin när krisen väl slog till. (Priser och löner är som bekant väldigt trögrörliga nedåt.)
Stora problem för både Spanien och Grekland dvs, men av helt olika orsaker. I Grekland orsakat primärt av fusk och misskötta finanser, och i Spanien av fastighetsbubblan (plus att de har en extremt stor banksektor som tagit mycket stryk).
Tyskland är en helt annan historia eftersom de, precis som du nämner, istället klarat sig relativt helskinnade ur krisen.
UK ligger väl inte direkt lika pyrt till som grekland? Iallafall inte England va?
UK är Scotland Wales Northern Ireland och England - så hela UK är definitivt rejält ...well..skuldbelagda. Jag hittar inte siffrorna nu men det är på det hela i samma liga om Grekland. Problemet är också att UK har en enorm pensionliability som inte räknas med i budgetarna (som jag förstår det). Så egentligen är UK ännu mer fakked.
Min svenska är som en tolvårings nuförtiden.
Joe Hardgainer
2010-04-27, 17:18
Har halva släkten i Grekland, och kan nog sammanfatta det så här. Den genomgående mentaliteten är att man tycker att staten har större skyldigheter mot folket folket än folket har mot staten. Man gnäller mycket på statens åtgärder kring sparpaket och lönesänkningar, men dom behagar inte betala skatt för all sin inkomst. Staten går miste om enorma skattesummor p.g.a svarta pengar. Och det systemet med svartjobb genomsyrar alla sociala klasser, vilket gör problemet så grovt.
Lite märkligt när en t.ex. en läkare med privatklinik som snittar 10 patienter om dagen, enbart registrerar en nettoinkomst på 7000 euro/år. När han tar 50 euro i handen för varje besök. Eller att när en politiker väl har blivit invald en gång i parlamentet, får en livslång pension finansierad av skattepengar, oavsett om denne sitter i 10 dagar eller 10 år. Och det är inte en lite pension vi talar om.....
Grottmannen
2010-04-27, 17:21
Fusk med skatter, folk går i pension runt 55 med 95% av tidigare lönen i pension, i jämförelse med Tyskarna som går runt 65 med runt 50% av tidigare lönen. Statsobligationernas ränta ligger på 10% jämfört med Tysklands 5% goes on like that..
Det är alltså grekernas attityd gentemot ansvar mot den grekiska staten är ett av problemen.
Läste någonstans (kom inte ihåg vart) att de försökte minska arbetslösheten genom att skapa jobb i den offentliga sektorn. Det har nu gjort att kostnaderna för den offentliga sektorn har skenat.
Nitrometan
2010-04-28, 09:48
Läste någonstans (kom inte ihåg vart) att de försökte minska arbetslösheten genom att skapa jobb i den offentliga sektorn. Det har nu gjort att kostnaderna för den offentliga sektorn har skenat.
Ja, samtidigt så försöker alla smita undan skatt.
Pensionssystemet i Grekland är bisarrt.
D Andersson
2010-04-28, 09:57
Tobleroneekonomi.
Nitrometan
2010-04-28, 10:01
Tobleroneekonomi.
Nu blir Tomas Östros arg på dig.
Nitrometan
2010-04-28, 10:14
Kanske lite att titta på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Greece
http://greekeconomy.blogspot.com/
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/bronwen_maddox/article6977061.ece
D Andersson
2010-04-28, 10:17
Nu blir Tomas Östros arg på dig.
Han vet nog innerst inne att det är helt sant.
Grekland visar vad som händer när man försöker "satsa sig" ur ett underskott
med lånade pengar genom att utöka antalet jobb i offentlig sektor, finansiera pensionssystemet etc.
Han vet nog innerst inne att det är helt sant.
Grekland visar vad som händer när man försöker "satsa sig" ur ett underskott
med lånade pengar genom att utöka antalet jobb i offentlig sektor, finansiera pensionssystemet etc.
Precis vad käre Gordon Brown/Blair gjort i England och nu börjar det bli varmt om fossingarna. Jag ber till gudarna att inte Labour bildar regering.
Nitrometan
2010-04-29, 12:34
En bidragande orsak är att alla har fjorton månadslöner i Grekland. Vid jul och nyår har de extra utbetalningar. I något fall vid andra tillfällen.
Nattljus
2010-04-29, 12:35
En bidragande orsak är att alla har fjorton månadslöner i Grekland. Vid jul och nyår har de extra utbetalningar. I något fall vid andra tillfällen.
jul och nyår? så de får tre månadslöner i december?
Nitrometan
2010-04-29, 12:38
Om jag fattade det rätt. Ja.
Inte helt säkert att jag förstod den upprörda greken helt korrekt.
Joe Hardgainer
2010-04-29, 12:54
Enda landet där angivelse lönar aig :). Anger du någon och det leder till dom med ev. böter får du 10% av beloppet. Händer dock sällan ,då angivarn själ främst lyfter svarta pengar.
Nitrometan
2010-04-29, 13:00
Enda landet där angivelse lönar aig :).
Nädå. Även i det gamla DDR lönade det sig.
Finns säkert fler länder som har liknande lösningar.
tror det är påsken också.
Sen räknade dom väl in den svarta sektorn i sin BNP. Orkar inte läsa alla länkningar.
Scorpionida
2010-05-01, 22:15
Sen räknade dom väl in den svarta sektorn i sin BNP. Orkar inte läsa alla länkningar.
Yep, de räknade in penningatvätt, smuggling och prostitution.
http://www.dn.se/ekonomi/prostitution-raknas-in-i-greklands-bnp-1.611026
Det handlar om att grekland med flera(PIGS länderna) levt över sina tillgångar väldigt länge. När de redan har har haft budgetunderskott x antal år så är det inte helt oväntat att det gått käpprätt åt helvete när det blir en global ekonomisk kris. Ligger ett land på budgetunderskott måste ju fortfarande pengar komma någonstans ifrån, nämligen lån. Ingen vill nu låna ut till grekland utan att ha fått tillbaka det de redan är skyldiga. Grekland, portugal med flera har även brutit kraftigt mot EU's regler om hur mycket budgetunderskott ett land får ha. Har inga exakta siffror på hur mycket men tror de hade upp mot 100% mer budgetunderskott än tillåtet.
Att det blir totalkaos i landet och folk börjar strejka när regeringen vill göra nedskärningar på vissa saker anser jag lite konstigt. Lever man över sina tillgångar kommer man att få betala för det senare, det vet de säkerligen om från början så jag är lite förvånad att ingen försökt ta några åtgärder tidigare. Antar att de väntar sig att EU ska komma med ett fett biståndspaket och rädda dem. Vet någon om det har pratats om biståndspaket och sånt? Hoppas verkligen inte det. Tycker inte resten av EU ska sota för att vissa länder missköter sig enormt. Min personliga åsikt är att bidrar man inte till en union ska man inte få ansluta sig.
Portugal, Italien, Spanien, Grekland är de länder som ligger värst till och initialt har svagast ekonomier i EU vad jag har hört, antagligen Irland också som snafi säger. Bra att Irland har tagit åtgärder iallafall.
tråkigt att det går för Grekland, ja det är klart. Men ska vi verkligen vara egoistiska och hålla pengarna för oss själva? Frågan är om resten av EU och resten av europa kommer påverkas mer om vi inte hjälper dem, det är vad jag tror. Jag tycker också det är förjävligt att vi måste pumpa pengar till Grekland. Låt detta bli en läxa.
schmecker
2010-05-02, 09:35
grekland fick hjälp av amerikanska investmentbanken goldman sachs att dölja en stor delar av sin statsskuld med stora transaktioner där växelkurserna manipulerats. goldman sachs tog hutlöst betalt och satsade sedan pengar på att greklands ekonomi skulle krascha.
Alter ego
2010-05-02, 15:26
"Enligt TT-AFP-REUTERS kan inte grekiska statsanställda sägas upp, men de kan gå i pension före 50, och skulle dom dö ärver ev. ensamstående döttrar deras pension.Omkring 40.000 ensamstående och skilda döttrar kvitterar ut pension från sina döda fd. offentliganställda fädrar till en årlig kostnad av halv MILJARD euro. En del får bonus bara dom kommer till jobbet och Grekland har hundratals kommitteer med 10.000-tals anställda för över 220 miljoner euro/år.Det är mycket oklart vad dessa kommitteer sysslar med,en ägnas åt skötseln av en sjö som torkade ut på 1930-talet.Grekland har även ett 70-tal mycket olönsamma statliga företag,tex. det största järnvägsbolaget med 9000 anställda som gick med förlust med 800 miljoner euro i fjol,Olympic Airways vars anställdas familjer fick flyga GRATIS över jorden trots decennier av förlustsiffror,bolaget såldes 2008,men först sedan de 4600 anställda fått generösa vederlag eller återanställts. Hur kunde Grekland komma in i EU och Euro-samarbetet?"
Grekerna lever drömmen. :cool:
...eller levde. :(
Nitrometan
2010-05-03, 08:42
Jul och påsk var det. Inför några dagars extra ledighet så fick de en extra månadslön.
Kombinera med deras korruption och det verkar inte som nån bra lösning.
von huff
2010-05-04, 16:56
Jaha så nu skall man betala en massa pengar åt dom jävlarna
Potatiskillen
2010-05-04, 16:59
Någonting säger mig att allt kommer att billigt där till sommaren.
Åker man dit på semester till sommaren så kan du räkna med att du får betala en greece-fee på 9000 kronor för att komma därifrån.
Nä, otroligt trist, så jävla dåligt rustad välfärd så det är fan inte sant, dessvärre är dem inte ensamma om det.
Jag är lite orolig för det där pratet om att de ska höja alkoholskatten med 10 procentenheter, det kan slå hårt mot min greklands-seglingsemester.
Sir Anselm
2011-06-16, 09:45
Jaha, Grekland verkar befinna sig i fritt fall:
Grekland kommer allt närmare en konkurs@SVD (http://www.svd.se/naringsliv/grekland-kommer-allt-narmare-en-konkurs_6248636.svd)
OM det sker, hur påverkar detta närområdet och i förlängningen hela Europa?
Grekerna verkar dessutom väldigt upprörda över sparkrav, har de ingen koll på läget?
Jag åker på semester till Korfu om ett par dagar. Jävligt bra tajming känner jag.
Läste hur regeringen hade dementerat vissa "löjliga" rykten om utförsäljning av några av landets små trevliga öar. Jag undrar själv vad som är löjligt med att sälja av icke nödvändiga tillgångar för att kunna säkra återbetalning till långivare vid en konkurs,
pragmatist
2011-06-16, 11:53
http://static.seekingalpha.com/uploads/2009/12/16/saupload_greece_current_account_deficit.png
Det enda jag egentligen förundras över är vad det är för blinda, drogade schimpanser som arbetar på världens finansmarknader. Hm, ett land med ständigt sjunkande export, snabbt växande import och som lånar mer och mer pengar för att konsumera - kan det vara en varningssignal tro? Tydligen inte. Här får ni lite mer av våra pensionsmiljarder, enjoy.
Nu när denna tråd är bumpad... Är de som protesterar mot regeringens nedskärningar m.m. dumma i huvudet? Nej nej, skär inte ner på saker, satsa på jobb istället. Med vilka pengar då?! Vänstermänniskor *gah!*
Nu när denna tråd är bumpad... Är de som protesterar mot regeringens nedskärningar m.m. dumma i huvudet? Nej nej, skär inte ner på saker, satsa på jobb istället. Med vilka pengar då?! Vänstermänniskor *gah!*
Dom har bara inte lika extremt övertro på staten som vi svenskar har, och visar det gärna.
grekjeflar får börsen att krascha :O
pragmatist
2011-06-16, 12:14
Vissa av protestanterna kan man ju sympatisera med, framför allt ungdomar som inte fått del av kakan men nu ska vara med och betala kalaset för andra bl.a. i form av 45% arbetslöshet. Att de är upprörda är inte så svårt att förstå. Olika organiserade intressen som försvarar absurda privilegier - inte så mycket sympati med dem, nej.
shut teh face
2011-06-16, 12:21
Det är väl givet varför grekland är drabbat nu; grekerna sitter bara och röker och dricker kaffe hela dagarna istället för jobba. Iaf alla jag träffat. ;)
Det är väl givet varför grekland är drabbat nu; grekerna sitter bara och röker och dricker kaffe hela dagarna istället för jobba. Iaf alla jag träffat. ;)
hah, det där kunde varit ett citat från farsan.
Vissa av protestanterna kan man ju sympatisera med, framför allt ungdomar som inte fått del av kakan men nu ska vara med och betala kalaset för andra bl.a. i form av 45% arbetslöshet. Att de är upprörda är inte så svårt att förstå. Olika organiserade intressen som försvarar absurda privilegier - inte så mycket sympati med dem, nej.
men vem borde dom protestera mot? Det känns lite som när folk blir förbannade på samhället när det är skräpigt i naturen och inte på dom som skräpar ner.
Ilskan kanske borde riktas mot alla som satsat sin energi på att skattefuska. Politiken och samhället borde få en kick för att dom varit för generösa med förmåner och löner. Hur kan man tro att ett samhälle fungerar om man knappt hinner börja jobba innan det är dags för pension.
vissa av protestanterna kan man ju sympatisera med, framför allt ungdomar som inte fått del av kakan men nu ska vara med och betala kalaset för andra bl.a. I form av 45% arbetslöshet. Att de är upprörda är inte så svårt att förstå. Olika organiserade intressen som försvarar absurda privilegier - inte så mycket sympati med dem, nej.
:d
pragmatist
2011-06-16, 17:50
:d
Ja ja, jag orkade inte ändra. *innocent*
Poängen är i alla fall att fördelarna med Greklands dopade ekonomi sedan euromedlemskapet 1999 inte tillfallit de som nu får bära det tyngsta lasset - vilket i och för sig är ett vanligt mönster när det gäller ekonomiska kriser. Än så länge har inga av kreditgivarna som lättsinnigt lånat ut pengar till Grekland gjort några förluster, det kanske är hög tid att de får sig en minnesbeta kan man tycka.
Grekland har, i likhet med många andra länder i kris, ökat den statliga belåningen. Lånehysterin slår nu tillbaka på folket som då reser sig och skriker. I Sverige har staten istället lagt över skuldbördan på befolkningen där konsumtion för lånade pengar genererar stora skatteintäkter. Svenska folket är i dagsläget skyldiga c:a 2500 miljarder SEK, av dessa är 80% bostadsbelåning. En kraftig nedgång av bostadspriserna i Sverige får alltså en förödande effekt på privatekonomin för många.
Livankaret
2011-06-17, 10:32
Måste ta det lite lugnt pga värmen. :D
Livankaret
2011-06-17, 10:45
Men ligger en del i vad du säger, lattja runt med vänner och snacka skit prioriteras långt före att vara tråkig och arbetsam.
Har ingift släkt av grekiskt ursprung och värre snyltarmentalitet får man leta efter. Meka lite bil några minuter i timmen och resten av tiden spendera i solen med kaffe och skitsnack. :D Ska gnällas en jävla massa också när pengarna inte rullar in av sig självt. Hela grekiska släkten på 100+ kan sägas vara likadana så det kan inte vara slumpen.
Fimpa, sluta pladdra goja och plocka upp skiftnyckeln så ska ni se att det löser sig.
Grekland har, i likhet med många andra länder i kris, ökat den statliga belåningen. Lånehysterin slår nu tillbaka på folket som då reser sig och skriker. I Sverige har staten istället lagt över skuldbördan på befolkningen där konsumtion för lånade pengar genererar stora skatteintäkter. Svenska folket är i dagsläget skyldiga c:a 2500 miljarder SEK, av dessa är 80% bostadsbelåning. En kraftig nedgång av bostadspriserna i Sverige får alltså en förödande effekt på privatekonomin för många.
Att detta inte diskuteras mer tycker jag är konstigt då det kan få många familjer att gå på knäna. Nu är dessutom risken för en kollaps i Grekland överhängande med ökade räntor som följd.
Att det inte diskuteras så mycket här på kolo kanske beror på att en stor del av medlemmarna är unga personer utan bostadslån.
En nedgång i bostadspris i samband med räntehöjning är den största faran, och de två brukar ju hålla varandra i handen.
Att den privata belåningen ökat så kraftigt i Sverige kan Alliansen lastas för, den privata belåningen har ökat i förhållande till BNP ända sedan alliansen kom till makten. Under det tidigare socialdemokratiska styret följde de kurvorna varandra.
MEN, extremfallet av den socialdemokratiska modellen ser vi nu i Grekland där alla får städa upp någras skit.
Slutsatsen blir att du kan rösta höger och själv välja hur skuldsatt du skall bli, eller rösta vänster och låta staten bestämma det åt dig.
En nedgång i bostadspris i samband med räntehöjning är den största faran, och de två brukar ju hålla varandra i handen.
Att den privata belåningen ökat så kraftigt i Sverige kan Alliansen lastas för, den privata belåningen har ökat i förhållande till BNP ända sedan alliansen kom till makten. Under det tidigare socialdemokratiska styret följde de kurvorna varandra.
MEN, extremfallet av den socialdemokratiska modellen ser vi nu i Grekland där alla får städa upp någras skit.
Slutsatsen blir att du kan rösta höger och själv välja hur skuldsatt du skall bli, eller rösta vänster och låta staten bestämma det åt dig.
Problemen kommer om värdet på lånets säkerhet (bostaden i detta fall) understiger lånet belopp. Då kommer banken kräva höjd amortering eller ytterligare förhöjd ränta. Om säkerheten överstiger lånet kan dock ändå banken kräva förhöjd amortering om du beräknas vara en "riskkund". För de med lån på 50 % är det dock lugnt och man kan koncentrera sig på att betala sin ränta.
På grund av svenska folkets och svenska bankers totalt ansvarslösa inställning till lån, och i synnerhet bostadslån, riskerar många ovanstående åtgärder. Slopat topplån, ingen amortering och låga räntor har drivit upp bostadspriserna på orimliga bubbelnivåer och eftersom bankernas lånekrav varit så låga har bostadspriserna kunnat nå dessa nivåer.
pragmatist
2011-06-17, 15:03
Hushållens skulder som andel av disponibel inkomst är förvisso rekordhög men den procentuella ökningen av skulderna var lika stor 2002-2006 med (s)-regering som 2006-2010 med alliansen, så man kan ju diskutera hur stor roll politiken har spelat egentligen. Räntan är antagligen en mycket viktigare faktor skulle jag vilja påstå.
Hushållens skulder som andel av disponibel inkomst är förvisso rekordhög men den procentuella ökningen av skulderna var lika stor 2002-2006 med (s)-regering som 2006-2010 med alliansen, så man kan ju diskutera hur stor roll politiken har spelat egentligen. Räntan är antagligen en mycket viktigare faktor skulle jag vilja påstå.
Räntan och slopad kontantinsats. Det senare gäller framförallt för förstagångsköparna som inte alltid har så mycket pengar att stoppa in i ett lägenhetsköp.
2002-2006 steg statskulden och den privata belåningen följde BNP, efter 2006 har statskulden minskat något men den privata belåningen har ökat i förhållande till BNP. Företagens skulder steg dramatiskt 2006-2009 för att sedan plana ut något.
Det är väl det som är problemet med vårt ekonomiska system, arbetslösheten ökar om konsumtionen sjunker och tvärtom. Om konsumtionen ökar för mycket blir den privata skulddsättningen ohållbar.
Nytt fint citat efter dagens protester i Grekland, iof bara 15 år men hennes föräldrar borde kunna förklara hur det ligger till.
– De vill sänka vår levnadsstandard. Jag tror det beror på att de är avundsjuka på vår livsstil, säger hon, och påminner om att åtstramningskraven i första hand kommer från Tyskland, huvudfinansiären bakom stödet till Grekland.
Avundsjuka på att ni lever på bidrag från resten av europa och har levt på kredit sedan ni gick med i EU?
http://www.expressen.se/nyheter/brandbomber-och-targas-mellan-demonstranter-och-polis-i-grekland/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.