Visa fullständig version : Anser du att marklyft är en primär ryggövning?
beckman88
2010-04-27, 11:45
Min tanke uppkom idag när min lärare lärde ut marklyft som en benövning med sikte på hamstrings och gluteus.
Själv har jag alltid kört marklyft som en ryggövning, primärt för tjocklek. Men jag kan aldrig minnas att jag har haft träningsvärk i något annat än ryggen. Definitivt inte benen.
Hur tänker ni?
Min tanke uppkom idag när min lärare lärde ut marklyft som en benövning med sikte på hamstrings och gluteus.
Själv har jag alltid kört marklyft som en ryggövning, primärt för tjocklek. Men jag kan aldrig minnas att jag har haft träningsvärk i något annat än ryggen. Definitivt inte benen.
Hur tänker ni?
Jag tänker ryggövning primärt. Många med dåliga ben som är starka i marklyft t ex. (allt e relativt)
Martin Löwgren
2010-04-27, 11:49
Jag skulle säga att musklerna som slaktas mest i traditionella marklyft är
Erector spinae, gluetus maximus (och medius/minimus), ischiocrurale (baksida lår)
Alltså primärt djup ryggmuskulatur, säte och baksida lår.
Framsida lår är med precis i startfasen men kommer sedan inte tränas nämnvärt.
Marklyft är helt helkroppsövning, inte en ryggövning.
Jag kan få grym träningsvärk i hamstrings och rumpa. Men ser det mest som en övning för korsryggen och bra bålträning.
JohnVoid
2010-04-27, 11:59
Jag ser det primärt som en ryggövning, men jag förstår ju att det inte bara är där det tar så att säga!
Hur tänker ni?
Helkroppsövning.
Har känningar i kroppens alla hörn efter de pass som innehåller marklyft.
L Johnsson
2010-04-27, 12:09
Helkroppsövning men jag brukar känna mest i korsryggen och baksidan lår
Nej. Oavsett lutning. Det jag inte fattar är följande (för så här resonerar många):
De placerar marklyft på ryggdagen och raka marklyft på bendagen. Men, samtidigt säger de att en lyftstil där man lyfter mycket med "ryggen" tar mindre på benen och mer på ryggen. Om den principen stämmer, varför se marklyft som en ryggövning och raka marklyft som en benövning? I så fall är det ju tvärtom.
Jag anser att marklyft primärt är en övning för rumpa, bakre lår och främre lår. Korsryggen arbetar statiskt och övriga ryggen hjälper till i lyftet men är inte den primära drivkraften. I så fall hade man inte varit så stark i marklyft som man generellt är. Att många med lätthet lyfter över 200 i detta lyft beror på att det är kroppens stora muskler: låren och rumpan, som involveras. Man lyfter inte 200-300 kg med hjälp av latsen här.
Jag tänker ryggövning primärt. Många med dåliga ben som är starka i marklyft t ex. (allt e relativt)Ja, främre lår eller? Handlar mycket om vinklar också. Vissa har en fördel i knäböj pga korta lemmar, medan andra har fördel i marklyft pga långa lemmar.
JimmyJoe
2010-04-27, 12:33
När jag började träna så körde jag ganska tunga marklyft redan från början. Då hade jga tränat rygg ett tag (4 månader) innan jag vågade mig på marklyft. Men jag blev instruerad och märkte att jag inte hade några problem med tekniken. Men jag fick en GRYM jävla träningsvärk i låren i fyra dagar. Lyfte jag knas då?
Jag får alltid grym träningsvärk mellan skulderbladen och över hela korsryggen av marklyft. Men klart det känns även i benen, men inte lika mycket som ryggen.
ARMSTARK
2010-04-27, 12:42
Kör mark först i ryggpasset, sen är man uppvärmd och fin. :thumbup:
Jag kör marklyft som en ryggövning då den tar över hela ryggen för mig :)
Jag kör marklyft främst som ryggövning, och jag har haft bra utveckling på ryggen p.g.a. detta tycker jag. Kör egentligen bara mark och någon roddövning för ryggen, inget mer. Men jag ser den även som en baksida lår övning.
Sheogorath
2010-04-27, 13:56
Även jag får tyvärr vara så tråkig så att jag säger att "Nej, så enkelt är det inte." Primärt är det en övning för säte, ryggsträckare, stabiliserande muskler kring axel och skuldra och beroende på vinklar kommer sen ration "framsida lår/baksida lår" att se olika ut. Låg höft i starten ger låg aktivitet i baksida och hög aktivitet i framsida. Hög höft i starten ger högre aktivitet i baksida och lägre aktivitet i framsida. Dock krävs det nog något som närmast liknar rumänska mark för att man faktiskt ska kunna tala om marklyft som en övning som tränar baksidan MER än framsidan. Primärt, för en normal lyftare:
Säte
Erector spinae & traps (hela)
Framsida lår
Sekundärt:
Hamstrings & Adductor magnus
Rhomboidéer
Latissimus dorsi
Triceps caput longum
Deltoideus' bakre portion
Teres major
Soleus
Fingerflexorer
Rotatorcuffen
Beror på utförandet skulle jag säga.
Mindre höftflexion/knäflexion/höftextension/knäextension mindre aktivering av gluteus maximus/quadriceps etc, mer erector spinae.
Det vill säga om man utför marklyft mer med raka ben än böjda ben så tar det mer på ryggen än t ex framsida lår. Vid sumomarklyft är t ex ländryggen mindre i flexionsläge än med smalmark, så aktivering av benen blir större då.
Edit. Lite det som Sheo beskriver, ser jag.
Jag ser inte marklyft som en primär hamstringsövning ej heller primär ryggövning.
Jag är tämligen svag i hamstrings men ändå hyfsad på marklyft.
marklyft är väl marklyft, varken mer eller mindre. svårt att sätta den i ett fack precis som med de andra basövningarna, för många muskler som jobbar
Jag ser mark som en trapzövning:D Nä men allvarligt talat skulle jag säga att i konventionella marklyft får ryggen jobba mest, men nästan hela kroppen arbetar.
Scratch89
2010-04-27, 14:44
Jag har alltid träningsvärk i framsida lår, baksida lår, röv, vader och mage efter marklyft, så jag skulle vilja säga nej.
Landström
2010-04-27, 15:03
Jag har alltid träningsvärk i... vader... efter marklyft
:confused:
Körde långa marklyft igår.
Resultat: Är idag rejält mör i röv, mage och trapz
Om det framförallt är en ryggövning eller benövning tycker jag grundar sig i hur man definierar rygg respektive ben. Det är helt givet att marklyft tar på både och samt lite till.
Normalt sett hos gymtränande ser jag scheman likt:
Rygg + bicep som innehåller latsdrag, roddövningar, bicep curlar och eventuellt en del baksida axlar. Definierar vi då rygg på detta vis att det alltså är lats och rhomb. och bakre trapzen osv så skulle jag säga att marklyft inte passar in här. Visst det tar en del på lats och axlar osv, men det är statiskt och inte primärt.
Kör man istället rygg som i hela ryggen med ovanståendeövningar samt övningar för kors/ländrygg osv då kan marklyft mycket väl vara en ryggövning, men det är också en benövning.
Menar man samtidigt att ben endast är gluteus, hamstrings, quads och vader samt några mindre muskler så är marklyft mycket mer än bara en benövning och kanske primärt en bålövning.
Kroppen borde kanske istället delas in i: Fram/bak-sida Ben, Bål, Fram/bak-sida överkropp och eventuellt även axlar och armar osv. Då skulle jag säga att marklyft är en bål-övning, primärt.
Personligen kör jag knäböj på min bendag, men jag ser det inte bara som en benövning utan som en ben-bål övning. På samma sätt ser jag marklyft som en ben-bål övning med fokus på bål.
Kör man med andra ord en split där ben är en dag och den dagen innehåller övningar som böj eller utfall eller annat där vikten ligger på axlarna tycker jag man borde se det som att man köra ben-bål och då är marklyft och raka marklyft en given ben-bål övning enligt mig. Samtidigt är det ju inte fel att lägga in marklyft på sin rygg-bål-bicep dag, men då inte som en övning för byggar-definitionen av rygg (lats, trapz, rhomb) utan som en övning för bålen och alltså korsrygg, ländrygg och även mage osv.
Det är inte fel att köra marklyft på ryggdagen, men kör du en split där du dag 1 kör ben och dag 2 kör rygg samtidigt som ben innehåller övningar med bål-fokus som knäböj skulle jag säga att marklyft passar bäst där. Kör du däremot en split där det är minst en dags vila mellan ben och rygg oavsett om ben innehåller både knäböj och raka mark skulle jag bara säga "cudos" om du orkar köra marklyft på ryggdagen också! Att träna bålen 2 ggr i veckan kommer bara ge dig bättre utveckling och att du samtidigt piskar gluteus och hamstrings lite grann en extra gång i veckan kommer knappast att straffa sig.
Scratch89
2010-04-27, 15:29
:confused:
Körde långa marklyft igår.
Resultat: Är idag rejält mör i röv, mage och trapz
Ja, sedan jag fått till ett ordentligt "tryck benen genom golvet"-tänk så känns det ordentligt i vaderna efteråt; troligen för att jag omedvetet plantarflexerar fötterna.
Det är awesome oavsett.
PepzAdept
2010-04-27, 15:37
Jag kör alltid mark på ryggpasset (om jag inte crossfittar eller dylikt vill säga), men försöker alltid att hinna vila mellan ben och ryggpasset just pga av marken. Så tänker primärt rygg men givetvis ben osv också.
Landström
2010-04-27, 15:42
Ja, sedan jag fått till ett ordentligt "tryck benen genom golvet"-tänk så känns det ordentligt i vaderna efteråt; troligen för att jag omedvetet plantarflexerar fötterna.
Det är awesome oavsett.
Ok, keep it up! :thumbup:
Supermicke
2010-04-27, 16:55
ser det som en baksida lår, ländrygg träning. Jag förstår inte hur man tränar övre rygg vid marklyft.. måste göra fel då. Kramar ni ihop skulderbladen lite när ni gör marklyft, är det bra? :o
Nej!
Lika mycket ben och röv.
Nej!
Lika mycket ben och röv.
Trapzen Timme glöm inte trapzen:D
det är en primär övning för alla på ett gym som klarar av att utföra den imo
Affelindo
2010-04-27, 17:20
det är en primär övning för alla på ett gym som klarar av att utföra den imo
+1
Jag anser att det är en helkroppsövning. För tillfället kör jag den på min underkroppsdag. Kör en tvåplitt fördelat på underkropp och överkropp.
+1
Jag anser att det är en helkroppsövning. För tillfället kör jag den på min underkroppsdag. Kör en tvåplitt fördelat på underkropp och överkropp.
Gör jag i princip med! Den tar på typ hela kroppen, men ger mest tryck på nedre delen ja. :)
Jag har alltid träningsvärk i framsida lår, baksida lår, röv, vader och mage efter marklyft, så jag skulle vilja säga nej.Jag håller med din slutsats, men jag tycker det är fel att gå på träningsvärk. Jag får oftast mest träningsvärk i bakre lår och traps av marklyft, men den muskel som arbetar mest i lyftet är gluteus, sätesmuskeln. Marklyft är i första hand en höftextension och i andra hand en extension i knä- och axelled (jag vet inte vad rörelsen i axelled kallas här).
Hade rörelsen marklyft primärt drivits av traps, lats och den lilla korsryggen så hade grabbar inte kunnat dra 400 kg. Vi snackar om kroppens stora muskler här: rövkedjan.
Det är varken en primär ryggövning eller en primär benövning, det är både och. En persons individuella svagheter och teknik är vad som främst avgör vad som får jobba mest under ett marklyft.
Exempel: Jag märker att jag har blivit starkare i marklyft sedan jag har börjat kunna träna knäböj seriösare, förmodligen eftersom min benstyrka var en begränsning. Detta tycker jag rimmar illa med att det primärt skulle vara en ryggövning.
Det är varken en primär ryggövning eller en primär benövning, det är både och. En persons individuella svagheter och teknik är vad som främst avgör vad som får jobba mest under ett marklyft.
Exempel: Jag märker att jag har blivit starkare i marklyft sedan jag har börjat kunna träna knäböj seriösare, förmodligen eftersom min benstyrka var en begränsning. Detta tycker jag rimmar illa med att det primärt skulle vara en ryggövning.
+1
det är en övning för mer eller mindre hela kroppen
men främst för korsrygg och ben imo
Ristretto
2010-04-27, 19:08
Jag kör den på ryggdagen iaf, det är även i nedre delen av ryggen träningsvärken brukar sätta sig. I övrigt så är jag kolopåverkad och ser det som en helkroppsövning!:D
mpersson
2010-04-27, 20:01
Allt beror på utförande, med mitt utförande ( går ner väldigt djupt med höften och hjälper till mkt med quadripes i starten ) så ser jag det inte direkt som en renodlad hamstring eller gluteus övning. Eftersom aktiveringen ligger lite mer på framsida lår så skulle jag inte lägga marklyft som en hamstring övning pga mitt utförande. Utan jag kör raka mark för hamstring.
Men med ett utförande som tex Derek poundstone skulle det ju ta med på hamstring / gluteus. Hoppas du fattar :D
Poundstone
http://www.youtube.com/watch?v=bf6H8yZEozw
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.