Visa fullständig version : Repitionsantal under deff - bör man undvika högre reps?
Ganymedes
2010-04-26, 10:52
Jag har läst och frågat hit och dit och fått lite olika budskap. Under deff bör man träna tung styrketräning är de flesta (inkl. jag själv) överrens om. Men vari ligger "felet" med att träna som för volym (dvs ca 8-12 reps/set)? Är det bara att man ändå troligtvis inte kan öka i volym, eller är det man enbart åstadkommer längre återhämtningstid? Båda två? Annat? :MrT:
Kan tillägga att jag kört tungt (3-5 reps) sedan deffstarten 2:a januari och att det känns ok, men att jag troligen inom ett par veckor kommer köra högre reps ändå för att inte bli trött på själva tränandet.
Du vill bibehålla styrkan. Du har säkert läst 1000ggr att 1-5 reps bygger styrka, och att som du nämner, 8-12 bygger volym.
På just kcal underskott har du sämre återhämtning och svårare för att bygga muskler.
Svarade jag på dina frågor? Annars missuppfattade jag helt.. :)
Ganymedes
2010-04-26, 12:59
Du vill bibehålla styrkan. Du har säkert läst 1000ggr att 1-5 reps bygger styrka, och att som du nämner, 8-12 bygger volym.
På just kcal underskott har du sämre återhämtning och svårare för att bygga muskler.
Svarade jag på dina frågor? Annars missuppfattade jag helt.. :)
Nja inte direkt ;), jag undrade mest vad själva FELET med högre repsantal under deff var. Och så listade jag mina antaganden (längre återhämtning utan att det bygger volym ändå). Att man bör köra tungt och försöka behålla styrkan vet jag ju, vilket jag skrev i första inlägget. :cool:
Christyle
2010-04-26, 14:15
et finns inget Fel men de flesta kanske väljer Lågreps eftersom det kanske är Tyngre???
Ganymedes
2010-04-26, 14:49
et finns inget Fel men de flesta kanske väljer Lågreps eftersom det kanske är Tyngre???
Har jag hamnat på särskolans forum eller? Kom igen nu, om ni inte VET svaret så skit i att posta inlägg då.
Det är konstaterat redan i inlägg 1 att jag kör tunga lågreppare och att jag vet varför, det är inte det frågan gäller. En gång för alla: vad är den/de specifika nackdelen/-arna med att köra högre reps under deff?
überstarken
2010-04-26, 15:05
Ja läser du mellan raderna på Kauppis inlägg så ser du ju att nackdelen med att köra högreps är att du inte bibehåller styrkan lika bra. MEN får högreps dig att tycka det är roligare och att du kanske tränar mer så kan det ju likagärna hjälpa din styrka, så kör hårt, och håll tjurigheten inom dig tills du kommer till gymmet! :thumbup:
Anledningen är att du har mindre glykogen och vill därför hålla dig till träning som är mindre glykogenberoende dvs få men tunga set istället för högrepetion.
Det är därför de flesta (inte alla) föredrar att ta promenader istället för HIIT på diet.
Ganymedes
2010-04-26, 16:01
nackdelen med att köra högreps är att du inte bibehåller styrkan lika bra.
Anledningen är att du har mindre glykogen och vill därför hålla dig till träning som är mindre glykogenberoende dvs få men tunga set istället för högrepetion.
De här två svaren tillsammans utgjorde svaret jag var ute efter. Finemang boys! :)
Vill bara poängtera att vad überstarken skrev va redan konstaterat i tråden. Även om man skriver "mindre reps ger styrka, och man vill bibehålla styrkan" eller skriver "mer reps ger mindre styrka, vilket man vill bibehålla under deffen" så ger det samma ekvation =)
Styrkan är inte den helt avgörande faktorn utan det gäller att belasta musklerna tillräckligt och då funkar troligen 8-15 reps ungefär lika bra som 4-6 reps, särskilt om man är van vid att träna i det högre området.
Sen är det självklart så att man inte behöver låsa sig vid ett repetionsantal i samma träningsprogram.
Styrkan är inte den helt avgörande faktorn utan det gäller att belasta musklerna tillräckligt och då funkar troligen 8-15 reps ungefär lika bra som 4-6 reps, särskilt om man är van vid att träna i det högre området.
Sen är det självklart så att man inte behöver låsa sig vid ett repetionsantal i samma träningsprogram.
Det funkar alltså ungefär lika bra eller? Jag har fått order av en sjukgymnast att köra runt 12-15 reps när jag för börja träna ordentligt igen efter en spricka i armen. Vet du om jag ska köra till/nära failure på 12-15 reps?
Det funkar alltså ungefär lika bra eller? Jag har fått order av en sjukgymnast att köra runt 12-15 reps när jag för börja träna ordentligt igen efter en spricka i armen. Vet du om jag ska köra till/nära failure på 12-15 reps?
Hur ska jag veta hur du ska köra när du fått instruktionerna av din sjukgymnast?
JakeShaft
2010-05-02, 12:23
Man kan knappra citodon och effedrin och kötta på ordentligt. Eller så kan man fölJa sjukgymnastens råd, börja lätt och känna sig fram efter en skada.
Edit: Sunt förnuft.
Hur ska jag veta hur du ska köra när du fått instruktionerna av din sjukgymnast?
Man kan knappra citodon och effedrin och kötta på ordentligt. Eller så kan man fölJa sjukgymnastens råd, börja lätt och känna sig fram efter en skada.
Edit: Sunt förnuft.
Jag menade i deffsynfinkel. För sjukgymnasten fick jag köra till/nära failure bara det inte var så tung vikt.
Jag menade i deffsynfinkel. För sjukgymnasten fick jag köra till/nära failure bara det inte var så tung vikt.
Det beror på iofs på hur du brukar köra men de flesta kan köra högre volym om de håller sig från failure och högre volym ger också större totalbelastning vilket borde vara positivt.
Det beror på iofs på hur du brukar köra men de flesta kan köra högre volym om de håller sig från failure och högre volym ger också större totalbelastning vilket borde vara positivt.
Tack. Alltså nära failure men inte failure, right?
Så det är beroende på vad man brukar träna, låg- eller högreps som påverkar hur kroppen svarar på respektive repsantal under deff?
Big Eddie
2010-05-06, 17:04
Det är därför de flesta (inte alla) föredrar att ta promenader istället för HIIT på diet.
Samtidigt så känns det som att det sliter mer på lederna, att träna tunga set.
Är det inte bättre då att skona lederna och köra högreps?
Ganymedes
2010-05-07, 08:29
Kan återkoppla till tråden och meddela att jag nu kör mellan 9-15 reps per set och det känns väldigt fräscht att byta efter lång tids lågreps. Om det är optimalt eller ej struntar jag (nästan helt) i, så länge träningen är rolig och frekvent samt att man pushar sig utan skador så kan det inte vara helt fel. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.