handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tror ni det tar att få bort fettet på den här magen?

evaporate32
2010-04-25, 16:45
Jag har varit rejält spinkig innan för cirka 2 år sen. Då vägde jag nästan under 60 kilo, sen bestämde jag mig för att jag var trött på att vara liten och gick nästan upp 20 kilo på ett år, samtidigt som jag tränade. Självklart blev det en hel del fett på vägen, vilket jag ångrar innerligt nu. Nu har jag gått ner cirka 5 kilo samtidigt som magen har vuxit under tiden. Har levt ett väldigt inaktivt liv med mkt öldrickande bl.a. på sistone. Jag har kommit över mina kroppskomplex och är nu mest bara bara sugen på att kunna sitta i en solstol på stranden utan att det är valkar på magen.
Jag har även mätt upp mitt bf till cirka 15 % med en våg som man håller snören i och ström går genom kroppen, detta litar jag inte speciellt mkt på men känns ändå som en ganska rimlig siffra var tror ni?
Så nu till min fråga.. Finns det nån möjlighet att jag hinner bli av med den här degklumpen jag har på magen på 2 månader, utan att förlora allt för mkt muskler? Har ju trots allt ganska lite fett på resten av kroppen känns det som.
Även tips på hur jag ska gå tillväga på bästa sätt är jag tacksam för.

mikaelj
2010-04-25, 17:06
Jag har även mätt upp mitt bf till cirka 15 % med en våg som man håller snören i och ström går genom kroppen, detta litar jag inte speciellt mkt på men känns ändå som en ganska rimlig siffra var tror ni?

Tyvärr. Om du har 15% kroppsfett är jag Trevor Reznik.

Så nu till min fråga.. Finns det nån möjlighet att jag hinner bli av med den här degklumpen jag har på magen på 2 månader, utan att förlora allt för mkt muskler? Har ju trots allt ganska lite fett på resten av kroppen känns det som.

* Stressa inte med viktnedgången
* Styrketräna tungt, fokuserat på basövningar, 1-3 gånger i veckan (se StrongLifts 5x5) - se absolut till att bibehålla styrkan!
* Ta bort mat/byt ut som inte mättar
* Ät 1-3 måltider per dag med tillräckligt proteinintag

Gpajpen
2010-04-25, 17:12
Varför skulle han inte kunna ha 15% kroppsfett? Ser ju smal ut i övrigt förutom lite fett på magen. 15% kroppsfett ser väldigt annorlunda ut på en tränad individ jämfört med en otränad.

tsp
2010-04-25, 17:14
10kg så ser du shysst ut i kroppen. Om du tar 0.8kg i veckan så hinner du nästan klart på två månader, men den allra sista biten gör ju inte så mycket om den drar ut på tiden lite eftersom du nästan är "i hamn" ändå. :) Så det ska inte vara några problem för dig att se bra ut på stranden.

tsp
2010-04-25, 17:15
Varför skulle han inte kunna ha 15% kroppsfett? Ser ju smal ut i övrigt förutom lite fett på magen. 15% kroppsfett ser väldigt annorlunda ut på en tränad individ jämfört med en otränad.

Det där är inte 15% någonstans, absolut inte. 20% är rimligare.

evaporate32
2010-04-25, 17:22

Hahah mjo ligger nog nåt i det du säger.

10kg så ser du shysst ut i kroppen. Om du tar 0.8kg i veckan så hinner du nästan klart på två månader, men den allra sista biten gör ju inte så mycket om den drar ut på tiden lite eftersom du nästan är "i hamn" ändå. Så det ska inte vara några problem för dig att se bra ut på stranden.

Bra svar, det är mest detta jag är intresserad av i min tråd, att veta om det är möjligt.

tsp
2010-04-25, 17:58

Hahah mjo ligger nog nåt i det du säger.

10kg så ser du shysst ut i kroppen. Om du tar 0.8kg i veckan så hinner du nästan klart på två månader, men den allra sista biten gör ju inte så mycket om den drar ut på tiden lite eftersom du nästan är "i hamn" ändå. Så det ska inte vara några problem för dig att se bra ut på stranden.

Bra svar, det är mest detta jag är intresserad av i min tråd, att veta om det är möjligt.

Egentligen, spelar det någon roll om det tar 2 månader, 1 månad eller 5 månader? Skulle du låta bli att skaffa en kropp du känner dig nöjd med bara för att det tar 5 månader istället för 2?

GainoMax
2010-04-25, 18:06
Du kan lätt bli av med magen o allt annat på 2månader bara du vill.

Läs deffen guide.

Sen räkna ut ditt dagliga energibehov.

Gymma 4ggr i veckan

Lägg dig på ca 1250kcal underskott varje dag så kommer du gå ner 10kg på ~ 2månader

Va inte rädd att tappa muskler, äter du tillräckligt med protein ca 2g per kroppsvikt så kommer det vara lugnt då du faktist inte har nå muskler direkt att tappa.

mikaelj
2010-04-25, 18:07
Va inte rädd att tappa muskler, äter du tillräckligt med protein ca 2g per kroppsvikt så kommer det vara lugnt då du faktist inte har nå muskler direkt att tappa.

Nu har du helt fel.

Chansey
2010-04-25, 18:59
20% bf. 75kg?

75*0,2=15kg fett

70kcal/kg kroppsfet frigörs per dygn > 1050kcal. Ett överskott > 1050kcal -> kata

BobaFett
2010-04-25, 21:22
Om du börjar träna kan du lägga på dig muskelmassa och gå ner fett samtidigt. Man kan faktiskt göra det om man är nybörjare. Fast jag skulle inte rekommendera ett energiunderskott på mer än 1000kcal/dag.

Kolla in leangains.com där har du den bästa (enligt mig) dieten för att lägga på dig/behålla muskelmassa och gå ner fett. :thumbup:

hejhopp79
2010-04-25, 23:02
Inga problem att styra upp den där kroppen på 2 månader. Som alltid handlar det om att vara strikt med kosten, det finns inga genvägar. Men du kan räkna med en rejäl förbättring om du sköter alla parametrar = träning, vila, kost.

tsp
2010-04-26, 00:52
För er som missa det, så har killen tränat i ett år och är ingen total nybörjare.

BobaFett
2010-04-26, 16:05
För er som missa det, så har killen tränat i ett år och är ingen total nybörjare.

Spelar ingen roll, han har inte fått några newbiegains än :P

Han får se till att lägga lite vikt på stången också :smash:

HulkH
2010-04-26, 17:21
Gå promenader.
Ät nyttigt.
Tror det är bättre att köra många reps än riktigt tungt som mikaelj sa.
Stressa inte.

rooz
2010-04-26, 17:25
Gå promenader.
Ät nyttigt.
Tror det är bättre att köra många reps än riktigt tungt som mikaelj sa.
Stressa inte.
Varför tror du det?

Vanish
2010-04-26, 17:45
Allmänna rekommendationen brukar ju vara att köra tungt för att bibehålla muskler/styrka. Och 2g protein per kg, eller mer.

1000kcal underskott per dag är rätt mycket, men se till att hålla dig borta från onödiga kcal, ut och promenera/cykla/åka skateboard lite oftare. Se över VAD du äter och gå till gymmet och bli trött =)

Lycka till

Chansey
2010-04-26, 21:40
Allmänna rekommendationen brukar ju vara att köra tungt för att bibehålla muskler/styrka. Och 2g protein per kg, eller mer.

1000kcal underskott per dag är rätt mycket, men se till att hålla dig borta från onödiga kcal, ut och promenera/cykla/åka skateboard lite oftare. Se över VAD du äter och gå till gymmet och bli trött =)

Lycka till

Beror nog på vem du frågar. Har sedan två och en halv vecka legat på ca -950kcal/dag (max enligt 70kcal/kg fett). Totalt ca 1700kcal per dag. Mår sjukt bra och är inte speciellt hungrig. Jag äter dock väldigt bra (tror jag?).

Idag:
260g protein
79g kolhydrat
38g fett

Funkar jättebra för mig tillsammans med tunga helkroppspass 3ggr/vecka.

tumme
2010-04-26, 21:58
Beror nog på vem du frågar. Har sedan två och en halv vecka legat på ca -950kcal/dag (max enligt 70kcal/kg fett). Totalt ca 1700kcal per dag. Mår sjukt bra och är inte speciellt hungrig. Jag äter dock väldigt bra (tror jag?).

Idag:
260g protein
79g kolhydrat
38g fett

1g/kg fett är väll rekommenderat (antar att du inte väger 38kg) men mår du prima så är det väll bara köra på.

powderdog
2010-04-26, 22:38
Tror att du ligger på 20%+ i BF.

På två månader kan mycket hända, du kan utan problem tappa 10kg på 2 månader och då skulle det nog se ok, inte svinfit, men ok.

Lycka till!

chillydill
2010-04-27, 07:36
Det tror jag också. Det där är en utmaning.. För att nå ok beachform -10 så skulle du kunna klara det på 12v skulle jag vilja säga. Men då krävs det väldigt mycket för att du skulle orka.
Om jag hade all tid i världen och kan vila i stort sett när på dagen jag vill så hade jag delat upp kroppen på 5pass/v, varav 3 pass tung styrketräning med basövningar och 2 pass kondition á 45min. Vid styrkan lägger du även promenader varje pass på 1h.

Ät ordentligt. Väg maten exakt och ät 6ggr per dag.
2g protein/kg... osv..

Listan kan göras hur lång som helst.. men jag tro inte att du skulle orka detta av den anledning att du kommer behöva mer vila än normalt, och det har du säkert inte tid med.

rooz
2010-04-27, 09:09
Det tror jag också. Det där är en utmaning.. För att nå ok beachform -10 så skulle du kunna klara det på 12v skulle jag vilja säga. Men då krävs det väldigt mycket för att du skulle orka.
Om jag hade all tid i världen och kan vila i stort sett när på dagen jag vill så hade jag delat upp kroppen på 5pass/v, varav 3 pass tung styrketräning med basövningar och 2 pass kondition á 45min. Vid styrkan lägger du även promenader varje pass på 1h.

2g protein/kg... osv..

Listan kan göras hur lång som helst.. men jag tro inte att du skulle orka detta av den anledning att du kommer behöva mer vila än normalt, och det har du säkert inte tid med.
Varför då?

Dreas
2010-04-27, 09:51

2g protein/kg... osv..

Listan kan göras hur lång som helst.. men jag tro inte att du skulle orka detta av den anledning att du kommer behöva mer vila än normalt, och det har du säkert inte tid med.Skulle ta och ignorera detta inlägg och läsa vad andra sagt istället. Äta 6ggr per dag, helt överdrivet imo.

robztr14
2010-04-27, 15:46
När han svarar sin motivation ska ni då dra upp hur bra PF är osv? Vilken superduper extra skitbra awesome väldigt ruskigt elite 1337 och så vidare för att kunna klanka ner? Försöker ni känna er duktiga genom att söka sådana diskussioner istället för att direkt säga att det är överdrivet med 6 mål per dag?

rooz
2010-04-27, 16:40
När han svarar sin motivation ska ni då dra upp hur bra PF är osv? Vilken superduper extra skitbra awesome väldigt ruskigt elite 1337 och så vidare för att kunna klanka ner? Försöker ni känna er duktiga genom att söka sådana diskussioner istället för att direkt säga att det är överdrivet med 6 mål per dag?
Finns studier på att 3 mål om dagen är bättre än 6....Tror ingen tycker det är motivationshöjande att käka 6 små mål om dagen, när man kan käka frukost,lunch,middag och större portioner.

Men PF tycker jag funkar alldeles utmärkt, och jag är långt ifrån ensam...

Onigiri
2010-04-27, 17:54
Hur många gånger om dagen vill du äta (strunta i vad andra säger funkar bäst, vad vill du själv?)
Har du bråttom med viktnedgången (till ett visst datum/händelse/annat)
Vad föredrar du för träning? Kan du tänka dig kombinera cardio + styrka exempelvis?

evaporate32
2010-05-05, 18:19
Hur många gånger om dagen vill du äta (strunta i vad andra säger funkar bäst, vad vill du själv?)
Har du bråttom med viktnedgången (till ett visst datum/händelse/annat)
Vad föredrar du för träning? Kan du tänka dig kombinera cardio + styrka exempelvis?

Vill inte äta mer än 3 ggr. Nej jag har inte bråttom egentligen, men det vore gött att se lite vältränad ut till sommaren.
Nu har jag kommit igång med träningen ganska bra senaste veckan. Har kört 3 st styrketräningspass(2 med 15 min löpning) och sen har jag sprungit 3 km i skogen 3 ggr. Matintaget har varit ganska lågt. Till kvällsmat har jag ätit antingen 2 portioner vassleprotein eller 500 g kycklingfile. I skolan har jag ätit skolmaten, vilket innebär kanske 300-500 kcal. Till frukost har jag ätit 1 dl havregryn. Sen käkar jag en multivitamintablett och en omega3 om dan också.Till träning kör jag Eaa. Vad tror ni om detta upplägget? Bör jag dra ner ännu mer på maten? Kanske bör springa lite längre sträckor istället?

Kowalkie
2010-05-05, 19:43
Om du börjar träna kan du lägga på dig muskelmassa och gå ner fett samtidigt. Man kan faktiskt göra det om man är nybörjare. Fast jag skulle inte rekommendera ett energiunderskott på mer än 1000kcal/dag.

Kolla in leangains.com där har du den bästa (enligt mig) dieten för att lägga på dig/behålla muskelmassa och gå ner fett. :thumbup:

Du menar väll Periodisk fasta, nu va?:P
Visste inte om man nu körde på det kunde förlora fett samtidigt som muskelökning, trodde bara att om man kör det under bulk så blir det ingen fettlagring..

Så kan du länka någon (mer specifik) källa för ditt uttalande, hade varit super!

Cheers,
Kowalkie

Onigiri
2010-05-05, 20:09
Vill inte äta mer än 3 ggr. Nej jag har inte bråttom egentligen, men det vore gött att se lite vältränad ut till sommaren.
Nu har jag kommit igång med träningen ganska bra senaste veckan. Har kört 3 st styrketräningspass(2 med 15 min löpning) och sen har jag sprungit 3 km i skogen 3 ggr. Matintaget har varit ganska lågt. Till kvällsmat har jag ätit antingen 2 portioner vassleprotein eller 500 g kycklingfile. I skolan har jag ätit skolmaten, vilket innebär kanske 300-500 kcal. Till frukost har jag ätit 1 dl havregryn. Sen käkar jag en multivitamintablett och en omega3 om dan också.Till träning kör jag Eaa. Vad tror ni om detta upplägget? Bör jag dra ner ännu mer på maten? Kanske bör springa lite längre sträckor istället?

Ett förslag är: Ät två gånger om dagen, 75% av intaget efter träningen och resterande när du nu känner att du behöver det. Håll proteinet högt, fettet högt, och kolhydraterna efter behov, du får känna dig fram.

Träna tre tunga pass i veckan (tex mån ons fre) kombinerat med 15-20 minuters cardio som uppvärmning eller avslutning. Försök promenera i gott tempo 45-60 minuter om dagen.

Sikta på 2000 kcal om dagen, minska efter några veckor till 1800 slutligen 1600. (tex 2v 2k, 2v 1.8k, 2v 1.6k men gå inte lägre än så)

EAA före och efter träning-standarden låter prima.

Grejen med att köra cardio + styrka dessa tre dagar kombinerat är att jag gissar på att du kommer bli övertränad eller tröttnar om du ska köra cardio in i mellan alla styrkepass. Det blir liksom aldrig någon återhämtning.

Det här är ingen ultimat lösning, bara ett förslag. Ser gärna vad andra har för åsikter och förslag.

Vanish
2010-05-06, 17:43

Idag:
260g protein
79g kolhydrat
38g fett

Det funkar, jag har också gjort det. Men det är fortfarande en hel del kcal underskott. Sen beror det ju iofs på hur mycket man väger från början och vad man har för total kcal-förbrukning