Visa fullständig version : Min katt attackerar mig då jag sover!
Har en katt som är drygt ett halvår, väldigt lekfull sådan. Den senaste leken hon hittat på går dock ut på att hon attacker mig på nätterna då jag ligger och sover med hugg i händer och armar. Gömmer jag dem under täcket biter hon i stället i ansiktet. Det är inte så kul att vakna upp och se ut som om man hamnat i en catfight på krogen.
Jag försöker leka med henne och ge henne uppmärksamhet på kvällarna så jag ska få vara ifred men det hjälper inte. Bor i etta så jag kan inte stänga henne ute heller, jag kan ju inte ha henne inlåst i badrummet hela nätterna.
Haha!
Känner igen det där. Det är nog helt normalt för en ung katt att behöva busa så mycket.
Hade också problem på kvällen när man skulle gå o lägga sig med 2 kattungar som attackerade minsta rörelse med klor och tänder.
Det blir nog bättre när den blir äldre.
The_RobRoy
2010-04-25, 10:39
Ha en blom-spruta med vatten brevid sängen.
Varje gång det händer får katten en ordentligt dusch och du säger ifrån på skarpen.
Det kommer inte pågå i mer än en vecka till.
shadowfire
2010-04-25, 10:42
Ha en blom-spruta med vatten brevid sängen.
Varje gång det händer får katten en ordentligt dusch och du säger ifrån på skarpen.
Det kommer inte pågå i mer än en vecka till.
+1
Exakt, det krävs lite uppfostransmetoder här. Vattensprutan is the shit.
Var samma när vi hade hundvalpar hemma.
För att få dem att ty sig till mej så sov jag på golvet i köket någon vecka i början.
Mycket gnagande på tår och öron var det, har för mej att jag vaknade en natt av att de bitit hål på min luftmadrass också :D
Ah, måste inhandla en sådan. Hoppas det funkar, hon är inte lika anti-vatten som katter överlag brukar vara.
Edit: måste inhandla en vattenspruta alltså, inte en luftmadrass. Blev lite syftningsfel då G lunds inlägg slank emellan. :)
slippyfist
2010-04-25, 10:50
Har du testat att slå henne? Skrika och hota henne kan fungera i början, men efter ett tag måste man visa vem som är den dominanta i förhållandet (speciellt när ni bor så litet). Ge en örfil utan att hon egentligen har gjort någonting fel. På det sättet kommer hon att börja känna sig konstant osäker och jag lovar att hon inte kommer att lämna köket på i alla fall en vecka. Lycka till!
Har du testat att slå henne? Skrika och hota henne kan fungera i början, men efter ett tag måste man visa vem som är den dominanta i förhållandet (speciellt när ni bor så litet). Ge en örfil utan att hon egentligen har gjort någonting fel. På det sättet kommer hon att börja känna sig konstant osäker och jag lovar att hon inte kommer att lämna köket på i alla fall en vecka. Lycka till!
Wtf?*screwy*
Katternas beteende går över efter ett tag, min katt brukade sova på mitt huvud i början *slap*
..utöver att klösa sönder mig varje kväll
Du är ju faktiskt dum i huvudet.
Ashenshugar777
2010-04-25, 10:58
Du är ju faktiskt dum i huvudet.
+1
Det är ALDRIG okej att slå katter.
Gabriel174
2010-04-25, 10:59
har du testat att slå henne? Skrika och hota henne kan fungera i början, men efter ett tag måste man visa vem som är den dominanta i förhållandet (speciellt när ni bor så litet). Ge en örfil utan att hon egentligen har gjort någonting fel. På det sättet kommer hon att börja känna sig konstant osäker och jag lovar att hon inte kommer att lämna köket på i alla fall en vecka. Lycka till!
+1
-.-
+1
Det är ALDRIG okej att slå katter.
En gång blev jag rånad av tre katter med solglasögon. De tassade fram helt oskyldiga men vips så drog de fram pistoler och tog mina pengar. DÅ tyckte jag att jag kunde fått slå dom!
Tycker du ska skaffa dig en sån där söt Liger och slå på:thumbup:
Herregud, var kommer alla puckon ifrån?
Brickhead
2010-04-25, 11:02
men det där låter ju mer som om man ska uppfostra en hund?
men jag har inte så mycket erfarenhet av det, det kanske är likadant med katt med att vara ledaren
Ashenshugar777
2010-04-25, 11:04
En gång blev jag rånad av tre katter med solglasögon. De tassade fram helt oskyldiga men vips så drog de fram pistoler och tog mina pengar. DÅ tyckte jag att jag kunde fått slå dom!
Nä, dom har diplomatisk immunitet.. hade du slagit dom hade du fått betala ett stort skadestånd! :)
Nä, dom har diplomatisk immunitet.. hade du slagit dom hade du fått betala ett stort skadestånd! :)
Först tar dom ens lunchpengar och sen ska dom ha skadestånd också?!!!!
lås din dörr medan du sover
mvh
Herr Oberst
2010-04-25, 11:27
Min katt är ungefär likadan trots att hon är omkring 5 år gammal. Fast på nätterna har hon blivit lugnare, nu är det oftast bara fötterna som kan få en liten smäll om dom sticker ut under täcket. Skillnaden är att hon alltid låter mig vara ifred. Den som får stryk är istället min sambo. Så det passar mig utmärkt.
Ashenshugar777
2010-04-25, 11:28
mvh
Då kommer lilla missen jama och klösa på dörren och jama ännu mer och jama riktigt ledsen och undrar varför du inte vill vara med den. :(
Då kommer lilla missen jama och klösa på dörren och jama ännu mer och jama riktigt ledsen och undrar varför du inte vill vara med den. :(
öronproppar.. det e ju inte direkt synd om den liksom
mvh
men jag har inte så mycket erfarenhet av det, det kanske är likadant med katt med att vara ledaren
Nej, det där låter inte alls som hur man skall uppfostra en hund. Iaf inte om man inte vill ha en hund som du kommer få avliva efter några år för att den är sönderstressad och hoppat på någon...
Idioter.
shadowfire
2010-04-25, 11:50
+1
Det går troll i denna tråd.
Herregud, var kommer alla puckon ifrån?Kolozzeum :naughty:
Angående katten - katten har alltid rätt, vänd på dygnet, sluta jobba/plugga och anpassa dig efter katten! Börja med kattmat med. Består av minst 35% protein, faktiskt gjort en tråd om det!
Angående katten - katten har alltid rätt, vänd på dygnet, sluta jobba/plugga och anpassa dig efter katten! Börja med kattmat med. Består av minst 35% protein, faktiskt gjort en tråd om det!
Catfood U say*jorgen*
Om du tror att du kan uppfostra en hund genom att slå hunden så är du verkligen helt vrickad. Slutresultatet kommer att vara en aggressiv hund som attackerar allt och alla.
Wille005
2010-04-25, 12:04
Bara jag som direkt inser att om man byter ut katt mot kvinna så blir det hela mycket mera applicerbart till verkligheten? (a.k.a det var det han ville få fram men som ingen av er fattade)
Ändå är inte precis kul humor per se, du får försöka bättre nästa gång slippyfist. :whipped:
Blomsprutan är otroligt effektiv. Har funkat väldigt bra på vår katt men då måste man verkligen göra det varje gång och även fast den gillar vatten kommer den tycka att en "hård" stråle är obehagligt. Lyfta bort den några ggr varje gång den gör det kan funka också.
Det som är tur med våran katt är att den leker aldrig vid ansiktet som att den vet att det är en zon man inte leker med på kroppen typ.
Three pigs
2010-04-25, 12:24
Knyt fast den i ett koppel på andra sidan lägenheten.
Det som är tur med våran katt är att den leker aldrig vid ansiktet som att den vet att det är en zon man inte leker med på kroppen typ.
Så har mina katter alltid varit också. Förutom en gång när första katten bet mig i näsborren men det kan ha varit för att jag var där och provocerade med fejset. Men ändå, not cool :(
Wtf?*screwy*
Katternas beteende går över efter ett tag, min katt brukade sova på mitt huvud i början *slap*
..utöver att klösa sönder mig varje kväll
Haha, du måste läsa Catch 22!
Turbonisse
2010-04-25, 13:22
Kan bara instämma, det går över. Min ragdoll älskade att vid 3-4tiden på natten hoppa upp vid fotändan och formligen rusa under täcket upp på mitt bröst, blev också väckt ett antal gånger av ett välplacerat slick i örat :)
Nu för tiden sover han mest hehe
Alter ego
2010-04-25, 13:26
Bara jag som direkt inser att om man byter ut katt mot kvinna så blir det hela mycket mera applicerbart till verkligheten? (a.k.a det var det han ville få fram men som ingen av er fattade)
Ändå är inte precis kul humor per se, du får försöka bättre nästa gång slippyfist. :whipped:
Jag förstod direkt. Vi är förmodligen internetskadade. :(
Nope. Det är dom andra som är EXTREMT tröga.
Ptja, det är trots allt ett "allmänt" forum
chrilledude
2010-04-25, 14:47
Har en katt på 2år som har väckt mig genom att bita skiten ur min tå, inte kul! :/
ONT; Vattenspruta!
Finns bara en lösning till detta, och den är dubbelpipig och smäller när man trycker på ett visst ställe.
Seriöst; vattenspruta fungerar bra, utför aldrig någon mer fysisk bestraffning på en katt. Möjligen ett litet grepp i nackskinnet som man gör med hundar (speciellt hundvalpar), hur detta dock är överförbart på katter och hur det påverkas av ålder vet jag inte.
Ahjo, du kan ju försöka att uppfostra en hund genom att vara aggressiv mot den så ska vi se hur det går.
Men hundar ska man vara alfahannen, men man ska vara det genom att vara lugn, bestämd och utstråla dominans. Att slå eller skrika på ett djur i uppfostrande syfte leder aldrig till något bra.
Jag blev lite ledsen när jag tänkte på det där :( Även om jag visste att min kisse skulle klösa mig skulle jag inte ha hjärta att stänga den ute om den drog kisseögon och jamade ledsamt.
mvh
Tror det räcker med att stänga för de flesta kattungar, de saknar ofta tillräcklig massa för att dra ned ett handtag och/eller gedigen kunskap kring dörröppnandet öht. :)
(Detta gäller visserligen inte begåvade kattungar som börjat bulka i tidig ålder.) http://2.bp.blogspot.com/_1pR541BOT3I/Sb-hLxfN2oI/AAAAAAAAAhU/YBeIBqskPAM/s400/cat-fight-dog.jpg
Alter ego
2010-04-26, 00:13
Jag blev lite ledsen när jag tänkte på det där :( Även om jag visste att min kisse skulle klösa mig skulle jag inte ha hjärta att stänga den ute om den drog kisseögon och jamade ledsamt.
http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/519941/80422571.jpg
Whistler
2010-04-26, 08:30
Nope. Det är dom andra som är EXTREMT tröga.
Japp.
Jag satt mest och funderade över om de som reagerade på det uppenbara skämtet var de som skämtade, men njae... I lol'd.
Alltså.. Man får ha rätt mycket tålamod och tolerans när man har med kattungar att göra, men genom att vara konsekvent, och genom att belöna rätt beteende och inte uppmuntra dumt beteende så kommer man långt.
Är hon kastrerad? gör det annars få fort som möjligt, vårkänslor och en begynnande könsmogenhet kan få henne att agera lite överdrivet när hon vill busa.
Jag tycker inte man ska använda vattenspruta. Det är rätt dumt att göra en katt mer rädd för vatten än vad som "redan är" eftersom när man väl måste bada eller duscha en katt pga någon anledning kan det vara ett + att ha en katt som inte blir livrädd eller ser det som en bestraffning.
Tålamod, lugn och en bestämdhet är mer effektivt, katten ska lyssna på dig och inte låta bli av rädsla för vattensprutan. Att säga ifrån med lugn, stark röst varje gång och sen berömma när hon lyssnar eller gör rätt från början. Lyssnar katten inte kan du putta lite på skuldran så att du får kattens uppmärksamhet. I nödfall kan du kasta en skrammelmus eller någon annan leksak som en avledande manöver.
Annars är det bara att ignorera och inte uppmuntra till fortsatt beteende. När du leker med katten, använd inte dina händer så att hon ser dem som leksaker, utan använd något förlängande som leksak, typ fjädervippor eller liknande.
/lectris med två ganska väluppfostrade kamikazekatter
Fan, sitter du inte i rätten med det där om att tända eld på kaniner?
Edit: Jag hoppas du skämtar dock, och tror (läs: hoppas innerligt) men avslutade nyss att läsa alla artiklar om de där kaninerna, så toleransnivån är nere på noll. Too bad.
spoonchest
2010-04-26, 09:51
Du kan ju pröva att ge igen. Attackera katten när den sover.
:laugh:
http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/519941/80422571.jpg
Vem skulle kunna avvisa en sådan blick?
Jens.Andersson
2010-04-26, 12:24
http://reallyrome.com/blog/wp-content/uploads/2007/12/2005_07_21_shrek_cat.jpg
Wille005
2010-04-26, 12:27
Ja asså jag ty..cccc..eeee...rrrrr... ALL HAIL THE HYPNOCAT~~GLORY TO THE HYPNO-CAT~~!!
J7SwPjvOfI0
Cirka 1.30 in...
:D
Närå, har själv en störtskön översocial norsk skogskatt...dock inte TS problem.
J7SwPjvOfI0
Cirka 1.30 in...
:D
Närå, har själv en översocial katt men inte TS problem...
fixat.
JohnVoid
2010-04-26, 12:49
:laugh::laugh:
fixat.
tror jag hann före dig men tack ändå:)
Kan bara instämma, det går över. Min ragdoll älskade att vid 3-4tiden på natten hoppa upp vid fotändan och formligen rusa under täcket upp på mitt bröst, blev också väckt ett antal gånger av ett välplacerat slick i örat :)
Ragdoll - Aerosmith
http://www.youtube.com/watch?v=OBTYQBVkC8k&feature=related
tror jag hann före dig men tack ändå:)
Jag slog dig med 2 minuter. bra jobbat dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.