handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om volontärarbete?

Potatiskillen
2010-04-24, 16:13
Jag har suttit och tänkt på vad jag skall göra härnäst, man ser på FB hur olika människor åker runt världen och själv så sitter man på samma ställe år in och ut. Jag orkar inte med med studier eftersom jag anser att det är slöseri med tid om jag inte får göra det jag vill nämligen att resa runt.

Mina föräldrar som har rätt så bra välfärd iochmed att det äger 200 hektar skog och bor på landet så gav det mig stöd för att jag skall söka ett volontärarbete. De kan tänka sig att sponsra mig med pengar om det så behövs. De vill helst att jag åker bort ett halvår/ett år för mitt bästa eftersom de ansåg att det var en bra lösning för mig att få göra många saker på samma gång (arbeta,studera och uppleva).

Jag tänkte på landet Mocambique i Afrika, där kan jag få en möjlighet att studera portugisiska som jag alltid har velat göra iochmed att jag kan väldigt bra ryska sedan förut. Det kostade för ett år 38 000 kr och då ingår allt förutom flygstol och vaccination. Jag kommer även få fickpengar då jag jobbar där.

Vad tror ni? Skall jag ta chansen att åka januari 2011 och komma tillbaks 2012......då världen går under? Jag är bara 22-år och jag vet inte vad jag vill studera för tillfället. Någon här som har gjort det förut? Finns det någon chans att ta en bira eller två någon helg då man är där? Inte för att strunta i arbetet, men att få koppla av tänkte jag.

Fatalist
2010-04-24, 16:15
Det handlar om vad du vill göra, således är det enda som andra kan hjälpa dig med det rent praktiska - var i Mocambique det är nice, vad man ska tänka på o s v :)

fiskebulle
2010-04-24, 16:16
Varför kostar det att volontärarbeta? Det låter konstigt. Finns det inga lite mer "seriösa" företag där man jobbar för sitt uppehälle istället? Fast det du tänker på kanske är mera i stil med en språkresa?

Annars vet jag att KFUM håller på mycket med liknande saker du beskriver i posten.

Potatiskillen
2010-04-24, 16:17
Varför kostar det att volontärarbeta? Det låter konstigt. Finns det inga lite mer "seriösa" företag där man jobbar för sitt uppehälle istället? Fast det du tänker på kanske är mera i stil med en språkresa?

Annars vet jag att KFUM håller på mycket med liknande saker du beskriver i posten.

Jag tänkte på den här organisationen.

http://www.peaceworks.se/lang612man

Det kostar iochmed att man måste ju få mat på bordet och arbete. Dessutom om man får lite fickpengar så känns det nästan värt.

edit: ser ut att det blir ett halvår.

Potatiskillen
2010-04-24, 16:20
Det handlar om vad du vill göra, således är det enda som andra kan hjälpa dig med det rent praktiska - var i Mocambique det är nice, vad man ska tänka på o s v :)

Jag vill alltså hjälpa människor med allt möjligt, är mer eller mindre uppväxt på en bondgård. Så det där med skörden kan jag rätt så bra, även klippa får.

Sagzy
2010-04-24, 16:24
Jag va med sugen på volontärarbete, tills jag fick höra att det kostade pengar. Som nyexaminerad student så har man inte så mycket i börsen, så den idén sket sig ganska snabbt för min del!

Potatiskillen
2010-04-24, 16:34
Jag betalar ju hellre en sådan stor summa om jag vet att jag får något tillbaka, jag slipper ju liksom betala mat och husrum dagligen där. Bara dock synd att flygstolen inte ingick. Men jag vill fasiken inte sitta en hel vinter igen utan att ha något att göra.

z_bumbi
2010-04-24, 16:40
Jag va med sugen på volontärarbete, tills jag fick höra att det kostade pengar. Som nyexaminerad student så har man inte så mycket i börsen, så den idén sket sig ganska snabbt för min del!

Jag tycker det är ganska underligt att det kostar pengar men det beror väl kanske på med vilken organisation/företag man åker? Tillför man en kompetens som saknas så borde t ex vanliga hjälporganisationer vara intresserade.

Three pigs
2010-04-24, 16:41

Samma här, varför skulle man betala för voluntärarbete? Hade de stått för husrum och mat hade det varit helt klart mer intressant.

Potatiskillen
2010-04-24, 16:46
Jag måste kolla upp nu det där med kostnaderna. Men å andra sidan så är man garanterad en plats om man betalar en sådan stor summa.

z_bumbi
2010-04-24, 16:49
http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=Lediga_jobb&docid=DA559B3E1CE3D429C125754C0046F901&menu0=2&menu1=4

stevebc
2010-04-24, 16:57
Låter riktigt bra. Du har ditt på det torra hemma i Sverige. Mocambique kommer bli en utmaning på så många sätt att jag blir lite avundsjuk.

Hur lärde du dig ryska? Hur upplevde du det var att lära sig?

edit: ja det finns volontärarbete som du inte behöver lägga ut 38k per år för

Potatiskillen
2010-04-24, 19:43
Låter riktigt bra. Du har ditt på det torra hemma i Sverige. Mocambique kommer bli en utmaning på så många sätt att jag blir lite avundsjuk.

Hur lärde du dig ryska? Hur upplevde du det var att lära sig?

edit: ja det finns volontärarbete som du inte behöver lägga ut 38k per år för

Svårt från början , men efter 1,5 år så fick jag kläm på det mesta. Jag gick först på privatskola och sedan en kurs på universitetet och resten av mig själv via kontakter som har det som modersmål.

Det ser ut nu som att jag tar bara tre månader, har aldrig varit bortrest mer än tre veckor så. Det kommer att ligga runt 17 000 kr.