handdator

Visa fullständig version : Ska armbågarna vara ihop vid french presses?

Ibrahim
2010-04-23, 20:49
Har märkt att när jag kör denna övning känns det som om jag får jag mycket bättre kontakt när jag försöker hålla armbågarna i ungefär axelbredd. Men detta känns inte naturligt och jag måste tänka på det hela tiden. Om jag inte tänker på att hålla armbågarna ihop tar jag mer vikt fast får inte lika bra kontakt.

Spela det någon roll vilken position armbågen har om man tänker på triceps.

Finns det några nackdelar med olika positioner och hur kör ni?

Sheogorath
2010-04-24, 08:02
Ja, du isolerar triceps bättre om du håller ihop armbågarna. Å andra sidan kan man, som du säger, hantera mer vikt om man låter de gå fritt. De muskler som kommer att kopplas in mer om du har armbågarna ut är framförallt bröst och lats. Om det inte passar att du får mer aktivering i dessa under tricepspasset kan du hålla in armbågarna, men jag tror inte att du förlorar kvalité i din tricepsträning av att låta armbågarna löpa fritt, just eftersom du kommer att ha en högre vikt. Ett sätt att få det lättare med armbågarna är att köra övningen med triceps-blaster eller med hantlar som du håller med hammer-grepp (semipronerade underarmar). Armbågarna kommer då peka bakåt av sig själva.

fiskebulle
2010-04-24, 08:16
Hur är det är skadesynpunkt att låta armbågarna gå fritt under en sådan övning. Jag kör sällan frenchpress, men det har blivit en del vanlig liggande tricepspress och jag tycker att det nästan smärtar i armbågen om man låter de löpa fritt

Sheogorath
2010-04-24, 08:20
Hur är det är skadesynpunkt att låta armbågarna gå fritt under en sådan övning. Jag kör sällan frenchpress, men det har blivit en del vanlig liggande tricepspress och jag tycker att det nästan smärtar i armbågen om man låter de löpa fritt

Jag skulle säga att det generellt är högre skaderisk i övningar där man tvingar in kroppen i en bana den inte själv väljer, men du ska naturligtvis inte ha ett utförande som gör ont. Tar du ner stången bakom huvudet eller siktar du mot pannan?

Sheogorath
2010-04-24, 08:22
(jag antar att vi pratar om liggande tricepssträck i den här tråden, right? Om vi verkligen talar om "french press", d.v.s. sittande sträck över huvudet, så får ni rätta mig.)

fiskebulle
2010-04-24, 08:41
Jag skulle säga att det generellt är högre skaderisk i övningar där man tvingar in kroppen i en bana den inte själv väljer, men du ska naturligtvis inte ha ett utförande som gör ont. Tar du ner stången bakom huvudet eller siktar du mot pannan?

Jag kör alltid bakom huvudet. Känns ju rejält kymigt att sikta mot pannan... Jag försöker alltid ha mina armbågar i linje med kroppen, känns som det funkar bättre så för mig, men så verkar det som jag har skadebenägna armar/axlar. Kör hur som helst aldrig den övningen längre.

Ibrahim
2010-04-27, 14:19
(jag antar att vi pratar om liggande tricepssträck i den här tråden, right? Om vi verkligen talar om "french press", d.v.s. sittande sträck över huvudet, så får ni rätta mig.)

Jag menar den där man sitter med lite bakåtlutande bänk och stången bakom naken och upp igen.

1x0
2017-07-11, 08:28
Så är det dåligt att låta armbågarna flare'a ut i sittande EZ-bar frenchpress? Sheo pratar ju om en annan övning? Jag kör såhär fast med ryggstöd:

http://www.muscoli.info/Media/MuscoliInfo/Immagini/Esercizi/french-press-verticale-con-bilanciere-sagomato-seduti.jpg

Körde frenchpress i ca sju månader och slafsade på utan skadebekymmer. Armbågarna flyger ut mycket.
Min rörlighet för att kunna få armbågarna in mot kroppen är skräp. Antar det är mina lats som är stela, är ju liknande rörelse som krävs olympiskt frontböj-grepp?
Var ska jag känna efter av eventuella kommande skador, armbågar? Axlar? Flare'ar man för mycket i bänkpress är det väl risk för axelimpingement, samma med frenchpressen?

skattefusk
2017-07-11, 11:08
Så är det dåligt att låta armbågarna flare'a ut i sittande EZ-bar frenchpress? Sheo pratar ju om en annan övning? Jag kör såhär fast med ryggstöd:

http://www.muscoli.info/Media/MuscoliInfo/Immagini/Esercizi/french-press-verticale-con-bilanciere-sagomato-seduti.jpg

Körde frenchpress i ca sju månader och slafsade på utan skadebekymmer. Armbågarna flyger ut mycket.
Min rörlighet för att kunna få armbågarna in mot kroppen är skräp. Antar det är mina lats som är stela, är ju liknande rörelse som krävs olympiskt frontböj-grepp?
Var ska jag känna efter av eventuella kommande skador, armbågar? Axlar? Flare'ar man för mycket i bänkpress är det väl risk för axelimpingement, samma med frenchpressen?
Borde ju få bra svar nu efter 7 år. Med förhoppningen om att man gav övningen en chans. :)

Arne Persson
2017-07-11, 11:25
Överarmarna skall hållas så paralellet som möjligt. För maximal ROM och smidighet som möjligt. Även aktiveringen av långa tricepshuvudet blir då optimal.

Brad Lee
2017-07-11, 11:52
Hur står sig sittande tricepsextension med hantel (2 händer) mot dito med stång (french press)?

Anders The Peak
2017-07-11, 12:10
Hur står sig sittande tricepsextension med hantel (2 händer) mot dito med stång (french press)?

När vikterna växer blir hanteln för klumpig för att använda :)

stromming
2017-07-11, 12:35

Dessutom är det inte alla gym som har hantlar över 130 kg... :cool:

Brad Lee
2017-07-11, 13:09

OK, hur skulle du besvara frågan om det gäller vikter upp till 45-50 kilo då?

svenbanan
2017-07-11, 14:01
Då jag kör french press (och även liggande tricepssträck) har jag jäkligt svårt att hålla in vänstra armbågen. Det går skapligt ifall jag kör på låga vikter. Så fort jag kommer i närheten av vad vad jag kanske orkar 10 i repetitioner så åker armbågen ut.

Jag har även märkt att då jag försöker göra en utåtrotationsrörelse (med lätta gummiband eller utan några vikter alls) så är jag lika bra/stark i vänster som höger ifall överarmarna hålls längs med sidorna, rätt ut i axelhöjd, eller rakt fram i axelhöjd. Så fort jag för upp armbågarna minsta lilla ovanför huvudet (vare sig det är åt sidan eller framför ansiktet) så blir det väldigt mycket svårare för vänstern dock. Det känns delvis som att nåt är stramt och delvis som att jag i princip inte har nån muskel att aktivera som kan göra själva utåtrotationen.

Min tanke är att jag har nån vajsing på någon utåtrotaterare, men att detta bara märks då överarmen kommer upp över huvudhöjd. Dvs att andra utåtroteringsmuskler kan kompensera då jag har armen i andra positioner.

Nån som har lite bättre anatomikoll än mig som känner igen vad som kan vara problemet? Även gärna nåt lämpligt sätt att få bukt med det. Typ vad ska jag stretcha och vad ska jag försöka stärka upp?

Arne Persson
2017-07-11, 14:20
Att det är svårt att hålla överarmarna i lod och "oroterat" beror mestadels på strama långa tricepshuvuden.

baktung
2017-07-11, 15:04
Tycker inte riktigt jag får till en bra teknik hur jag än håller armbågarna. Detta är en av få övningar jag aldrig riktigt fått till. Speciellt negativa fasen känns som en armbågsdödare om man inte bara släpper. Så fort jag håller emot drar det för mycket i armbågarna. Får enormt bra pump på lättare vikter men över 30 kg (12RM) vågar jag inte gå.

Ett Orm
2017-07-11, 16:55
Tycker inte riktigt jag får till en bra teknik hur jag än håller armbågarna. Detta är en av få övningar jag aldrig riktigt fått till. Speciellt negativa fasen känns som en armbågsdödare om man inte bara släpper. Så fort jag håller emot drar det för mycket i armbågarna. Får enormt bra pump på lättare vikter men över 30 kg (12RM) vågar jag inte gå.

Prova liknade rörelse i kabel med rep.

baktung
2017-07-11, 19:32
Prova liknade rörelse i kabel med rep.

Jag kör alltid framåtlutande french i hiss för triceps. Absolut bästa övningen för min del. Den liggande med rak stång bakom huvudet däremot är en bitch att få till. Speciellt då i den negativa fasen.

Ett Orm
2017-07-11, 21:55
Jag kör alltid framåtlutande french i hiss för triceps. Absolut bästa övningen för min del. Den liggande med rak stång bakom huvudet däremot är en bitch att få till. Speciellt då i den negativa fasen.

Då är du redan i hamn.

svenbanan
2017-07-11, 22:45
Att det är svårt att hålla överarmarna i lod och "oroterat" beror mestadels på strama långa tricepshuvuden.

Hur kommer det sig?
Utför triceps någon form av utåtrotation i axelleden?

Jag har tom svårt att hålla vänsterarmen uppsträckt ovanför huvudet utan att armbågen börjar vilja peka utåt... Det borde väl inte kunna bero på triceps? Eller?

Arne Persson
2017-07-11, 23:34
Hur kommer det sig?
Utför triceps någon form av utåtrotation i axelleden?

Jag har tom svårt att hålla vänsterarmen uppsträckt ovanför huvudet utan att armbågen börjar vilja peka utåt... Det borde väl inte kunna bero på triceps? Eller?

Kom ihåg att långa tricepshuvudet urspringer från skulderbladet (omedelbart nedanför ledpannan), därför är det tricepshuvudet synnerligen påverkat speciellt när överarmen är i lod. Ett förkortat långt tricepshuvud tenderar att dra överarmen framåt/nedåt.

svenbanan
2017-07-12, 01:37
Kom ihåg att långa tricepshuvudet urspringer från skulderbladet (omedelbart nedanför ledpannan), därför är det tricepshuvudet synnerligen påverkat speciellt när överarmen är i lod. Ett förkortat långt tricepshuvud tenderar att dra överarmen framåt/nedåt.

Okej. Är det så att triceps inte sträcks ut lika mycket (vid armbågsböjning med överarmen i lod över huvudet) ifall man har inåtroterad axel?

Vad menar du förresten med att överarmen dras framåt/nedåt? Min arm dras ju snarare utåt/nedåt eftersom överarmen vill inåtrotera.

Har du nån klämmig stretch som tar särskilt bra på just triceps långa huvud eller är det bara vanliga armen bakom huvet som gäller? Ska se om det kan tänkas hjälpa att få ökad rörlighet där i vart fall.

Arne Persson
2017-07-12, 08:48
Okej. Är det så att triceps inte sträcks ut lika mycket (vid armbågsböjning med överarmen i lod över huvudet) ifall man har inåtroterad axel?

Vad menar du förresten med att överarmen dras framåt/nedåt? Min arm dras ju snarare utåt/nedåt eftersom överarmen vill inåtrotera.

Har du nån klämmig stretch som tar särskilt bra på just triceps långa huvud eller är det bara vanliga armen bakom huvet som gäller? Ska se om det kan tänkas hjälpa att få ökad rörlighet där i vart fall.

Överarmen kan även, vilket är lättare, dras "utåt" (inåtrotera) vid samma problem. Min favorit är sittande frenchpress i smithmaskinen (se övningen i min tricepsartikel) där kan du få maximal stretch och fantastisk träning av triccorna. Håll tätt så att tummarna möts, lodräta och helt parallella överarmar och gå ner så djupt som möjligt bakom huvudet. Även Nordic Gyms tricepsmaskin (som man utvecklade på 90-talet:)) är alldeles utmärkt som alternativ.

trädgårdsmöbel
2017-07-12, 09:03
OK, hur skulle du besvara frågan om det gäller vikter upp till 45-50 kilo då?

Då är det en ypperlig övning. Anders menar riktigt stor hantel, men det är bara hypotetiskt då jag tror Anders inte behöver en stor hantel själv.

Anders The Peak
2017-07-12, 10:53
Då är det en ypperlig övning. Anders menar riktigt stor hantel, men det är bara hypotetiskt då jag tror Anders inte behöver en stor hantel själv.

Det räcker med att komma upp i 35-40 kg för att hanteln i rätt bana slår i huvudet gång på gång. Men triceps gillar att arbeta i hela sin rörelsebana och gärna i många reps 20-30 reps. Arnes Nordic maskin använder jag rätt ofta som enda övning för triceps med gott resultat. Det går inte att träffa triceps bättre i någon annan övning. Basträningen får den vid pressövningar/dips etc.

Arne Persson
2017-07-12, 14:14
Det räcker med att komma upp i 35-40 kg för att hanteln i rätt bana slår i huvudet gång på gång. Men triceps gillar att arbeta i hela sin rörelsebana och gärna i många reps 20-30 reps. Arnes Nordic maskin använder jag rätt ofta som enda övning för triceps med gott resultat. Det går inte att träffa triceps bättre i någon annan övning. Basträningen får den vid pressövningar/dips etc.

Körde faktiskt en hel del EMG-mätningar på den för att optimera effekten på långa huvudet. 😇😃

1x0
2017-07-12, 17:40
Vilken övning för långa tricepshuvudet är minst rörlighetskrävande? Sitter och läser på men sparar gärna tid. :)

Körde EZ-frenchpress igår men för kass teknik, skräpig rörlighet.

Idag provade jag enarms-frenchpress men mina armbågar flyger ut mycket där också. Är det lika dåligt med elbow-flare i enarms-frenchpress? Är mest rädd för skador, inte optimera muskelkontakt. Körde denna:

eYiZHbHNER0