handdator

Visa fullständig version : såhär har dagen sett ut. kritik?

Big_Vik
2003-10-05, 11:40
10.00: vaknade, 1 kopp kaffe och en vassledrink av min nyinköpta excel. 5dl mjölk och 3 överfulla skedar (tog tag i första bästa matsked och hällde tills det såg bra ut) :)
Jag har hört att detta ska vara bra innan morgonpromenaden men jag vet inte varför....? =)

Men nu är det så att matvågen visar lite som den vill...Det måste ju fara fler som köpt 1 kg:s excel billigt här? hur mycket protein är det ungefär i en dl t.ex? och vad skulle ni rekommendera för dos?

10.10: gav mig ut på morgonpromenad. 5-6 km på 33 minuter. låter det som en lagom takt? känner att det finns lite mer att ge så det blir nog till att utöka sträckan gradvis.

11.00 Frukost:
2dl havregryn (micro-gröt) har läst här att detta ska bli skyhögt GI på, vore det rentav bättre att äta dem okokade med mjölk? :confused: nu på helgen har jag ju iofs tid att koka den men annars, byta till all-bran eller?

Gammelyxan!
2003-10-05, 11:49
Tror inte på att ta en drink innan promenixen...exell är väl dessutom snabbupptagligt ( ? )

Nej nöj dig med det svarta guldet (kaffe..mums)

Varför skulle GI på micrad gröt bli högre än kokt??

Kan ju ha fel men ser ingen anledning till det ..

Använd psylliumfrön till att sänka GI:t..:eating:

Skåne
2003-10-05, 11:50
:eek: 5-6 km på 33 min? Antingen har du en propeller i baken eller så har du låååånga ben.

1dl är ca 35 -40g.

King Grub
2003-10-05, 11:52
10.00: vaknade, 1 kopp kaffe och en vassledrink av min nyinköpta excel. 5dl mjölk och 3 överfulla skedar (tog tag i första bästa matsked och hällde tills det såg bra ut)
Jag har hört att detta ska vara bra innan morgonpromenaden men jag vet inte varför....? =)

Bättre att bara köra på kaffet innan morgonpromenaden. Både proteinet och särskilt mjölken höjer insulinnivåerna insulinnivåerna och försämrar fettförbränningen under promenaden kraftigt!

Men nu är det så att matvågen visar lite som den vill...Det måste ju fara fler som köpt 1 kg:s excel billigt här? hur mycket protein är det ungefär i en dl t.ex? och vad skulle ni rekommendera för dos?

Vet inte hur mycket en dl är. Köp en ny matvåg. Jag rekommenderar inget protein alls innan en morgonpromenad, men annars kan en 50 gram kanske vara lagom efter en lång natts fasta, även om jag själv trycker betydligt mer. Två anabola toppar per dag brukar vara ett effektivt upplägg, och morgonen och efter träningen kan vara lämpliga tillfällen.

10.10: gav mig ut på morgonpromenad. 5-6 km på 33 minuter. låter det som en lagom takt? känner att det finns lite mer att ge så det blir nog till att utöka sträckan gradvis.

Jag kan inte uttala mig om din takt utan att veta vilken pulsnivåprocent du låg på.

11.00 Frukost:
2dl havregryn (micro-gröt) har läst här att detta ska bli skyhögt GI på, vore det rentav bättre att äta dem okokade med mjölk? nu på helgen har jag ju iofs tid att koka den men annars, byta till all-bran eller?

Så otroligt stor roll spelar inte GI:t. Allt du äter till, mjölken t ex, sänker det ändå. Koka i kastrull eller ät loppfrön till om du oroar dig. Och var är proteinkällan?

King Grub
2003-10-05, 11:53
Originally posted by Gammelyxan!
Varför skulle GI på micrad gröt bli högre än kokt??

Kan ju ha fel men ser ingen anledning till det ..

GI:t på micrad är betydligt högre, pga att de vattenlösliga fibrerna, som sänker GI:t, inte tränger ut lika bra som vid kokning i kastrull.

Big_Vik
2003-10-05, 11:53
aah! det är alltså efteråt man ska ta drinken. tack pojkar!
:cheers:

PS: grub. tack för ditt tips om pepsi-max.
såg den på hemköp. 50cl för 12 kr och 1,5 l för 14 kr..så jag testade den, smakar underbart!
nu vet jag vart jag ska gå om jag blir törstig på stan!

:love:

King Grub
2003-10-05, 11:58
Originally posted by Big_Vik
aah! det är alltså efteråt man ska ta drinken. tack pojkar!
:cheers:

PS: grub. tack för ditt tips om pepsi-max.
såg den på hemköp. 50cl för 12 kr och 1,5 l för 14 kr..så jag testade den, smakar underbart!
nu vet jag vart jag ska gå om jag blir törstig på stan!

:love:

Pepsi Max är KUNG! Men det där var inte billigt! Där jag handlar kostar 1.5-litersläskeblasken 9 kronor.

Big_Vik
2003-10-05, 11:58
sen brukar jag blanda i lite krossat linfrö för att sänka GI + att få i mig lite nyttigt fett. :)

King Grub
2003-10-05, 11:59
sen brukar jag blanda i lite krossat linfrö för att sänka GI + att få i mig lite nyttigt fett. :)

Bara ungefär en tredjedel av linfrönas fibrer är vattenlösliga, så de är inte speciellt effektiva när det gäller att sänka GI. Dessutom innehåller linfrön höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, så att äta för mycket krossat linfrö är inte att rekommendera.

Big_Vik
2003-10-05, 12:07
ok då skiter jag i det.
om det bara är koffein...man man inte dricka ett glas pepsi-max innan?

eller är det något annat med kaffe

King Grub
2003-10-05, 12:12
ok då skiter jag i det.
om det bara är koffein...man man inte dricka ett glas pepsi-max innan?

eller är det något annat med kaffe

Nej, det är koffeinet, men du lär få dricka en rackarns massa Pepsi för att få samma mängd koffein som genom kaffe, och att ha det kolsyrade blasket skvalpa omkring i magen när du knallar kan inte vara roligt. :D

Gammelyxan!
2003-10-05, 15:15
Originally posted by King Grub

GI:t på micrad är betydligt högre, pga att de vattenlösliga fibrerna, som sänker GI:t, inte tränger ut lika bra som vid kokning i kastrull.

Oki där ser man ...tur at jag tar en sked med loppfrön till då ..och mjölk ;)
:thumbup:

bondelid
2003-10-05, 15:18
5-6 km på 33 minuter. låter det som en lagom takt?

Det är ungefär 10-12 km/h, vilket låter ganska snabbt för gång. Det brukar räknas som löpning annars när det är den takten, men om du går väldigt snabbt så. Säker på sträckans längd?

Big_Vik
2003-10-07, 07:34
Originally posted by bondelid

Det är ungefär 10-12 km/h, vilket låter ganska snabbt för gång. Det brukar räknas som löpning annars när det är den takten, men om du går väldigt snabbt så. Säker på sträckans längd?

hm iaf 4-5 km var det.