Visa fullständig version : Solfilm eller Solarplexus
Hej hej.
Har precis köpt ny bil, en V70 och har funderingar på
att tona rutorna. Men vet inte riktigt om jag tycker det är värt
att betala 3000kr för 5st rutor. Har hittat det som kallas solarplexus, ett slags plexiglas som man monterar på rutan. Och är avsevärt mycket billigare, ca 1200kr för tre rutor.
Någon som har erfarenhet om dessa skivor eller något tips på någon bra och inte livsfarligt dyr firma som monterar solfilm i stockholm?
Tack på förhand för hjälpen
Andreas
Solarplexius är ett riktigt bra, har haft det i två bilar.
Enda nackdelen är att du inte kan hissa ner rutorna, där du har det monterat.
en polare hadde solarplexus i sin bil,, knirrade och knarrade i "plasten" imellanåt
ok, sitter dom bra i bagaget?
Har även jag solarplexiusrutor på min passat och tycker det fungerar rätt bra.
Inte lika snyggt som proffstonat dock men helt okey.
Det som är att det lätt bildas imma mellen rutan och plexiskivan.
En del påstår sig att skivorna "skallrar" men har inte märkt av ngt sådan i min bil än iaf.
Det är värt pengarna att tona ordentligt..
hittade något heter soyafilm, färdigskurna solfilmsbitar.
Någon som testat?
//Andreas
Volvo har egen färdigskuren solfilm du kan köpa. En kompis köpte ett set för 5rutor till sin 850 igår och han betalade inte mer än 379:-. Det är inte svårt att montera heller, jag hade helt klart gett det ett försök innan jag lagt ut 3000:- på att någon annan skulle göra det. :)
Jasså, vet du vart han köpte dom? blev det bra?
//Andreas
Clarkolofsson
2010-04-22, 19:23
Är du över 19år och ditt drömyrke inte är plåtslagare eller mekaniker. --> Skit i att tona.
Är du över 19år och ditt drömyrke inte är plåtslagare eller mekaniker. --> Skit i att tona.
ja det där var ju ett väldigt givande svar.......
Finns ju fler anledningar att tona bilen förutom att vara "raggare" :D
Insynsskydd t.ex eller att det ser riktigt bra ut om man väljer rätt ljusgenomsläpp.
En annan fördel med riktig toning är ju att man kan välja ljusgenomsläpp, plexirutorna är hyffsat mörka.
Alone_in_the_dark
2010-04-22, 20:16
Då jag hade hundar bak i bur så räddade Solarplexus dem från att få allt glas över sig när vi blev påkörda bakifrån, sen är de lätta att rengöra och har man hundar bak utan bur så kan de riva så mycket de vill mot rutan:)
Tack för alla synpnukter och åsikter.
Har funderat en stund nu och bestämt mig för att köra på
Soyafilm. Färdigskuren solfilm, tror det blir kanon;)
Ha det så länge
Andreas
Tack för alla synpnukter och åsikter.
Har funderat en stund nu och bestämt mig för att köra på
Soyafilm. Färdigskuren solfilm, tror det blir kanon;)
Ha det så länge
Andreas
Återkom gärna med bilder !
Nu folierar jag ju bara hela bilar och inte solfilm men jag tänkte tipsa ändå. Gör reeent. Dammsug bilen gör rent så noga som du absolut bara kan. Sen när du har separerat solfilmen från skyddsplasten så rör dig inte ur fläcken förrän den sitter på rutan. Minsta damkorn kommer ge små prickar som gör att det ser skitfult ut.
Jasså, vet du vart han köpte dom? blev det bra?
//Andreas
Han köpte dom på Volvo, eller Lilja som det heter numera.
Nu folierar jag ju bara hela bilar och inte solfilm men jag tänkte tipsa ändå. Gör reeent. Dammsug bilen gör rent så noga som du absolut bara kan. Sen när du har separerat solfilmen från skyddsplasten så rör dig inte ur fläcken förrän den sitter på rutan. Minsta damkorn kommer ge små prickar som gör att det ser skitfult ut.
Tack tack för tipset, det skall jag ta med mig. Denna film som jag har beställt ät tydligen lite tjockare, ca 2 mm och kan även tas bort och åter sättas dit om det skulle bli fel eller komma något dammkorn emellan.
Återkommer med resultat och bilder, hoppas på att jag får filmen i början på nästa vecka.
//Andreas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.