handdator

Visa fullständig version : Knäböj i smithmaskin

Fis
2010-04-22, 13:08
Hejsan!
Postade den här frågan i min journal, dock utan respons, så vi försöker här!

Jag börjar bli öm i höfterna efter benpassen, och jag förmodar att det har o göra med mina knäböj som jag utför i smithmaskin.
Ser på träningsfilmerna att de flesta använder skivstång som står på en ställning (som är till för just knäböj) men grejen är att jag inte har en sådan ställning på mitt gym. Vi har endast en vanlig smithmaskin och en skivstång som är låg till bänkpress.

Någon som vet vad man kan göra för att slippa eventuella skador i framtiden?
Bara fortsätta med lägre vikter och vänja höften?
Försöka göra en annan övning istället?
Stretcha?
Råkar ju faktiskt vara så att jag trivs sjukt mycket med knäböj, så en lösning på detta vore sjukt tacksamt!
Tackar på förhand, Ha det!

frong
2010-04-22, 13:10
Hejsan!
Postade den här frågan i min journal, dock utan respons, så vi försöker här!

Jag börjar bli öm i höfterna efter benpassen, och jag förmodar att det har o göra med mina knäböj som jag utför i smithmaskin.
Ser på träningsfilmerna att de flesta använder skivstång som står på en ställning (som är till för just knäböj) men grejen är att jag inte har en sådan ställning på mitt gym. Vi har endast en vanlig smithmaskin och en skivstång som är låg till bänkpress.

Någon som vet vad man kan göra för att slippa eventuella skador i framtiden?
Bara fortsätta med lägre vikter och vänja höften?
Försöka göra en annan övning istället?
Stretcha?
Råkar ju faktiskt vara så att jag trivs sjukt mycket med knäböj, så en lösning på detta vore sjukt tacksamt!
Tackar på förhand, Ha det!

Varför skulle man bli stel i höftern av det :confused:

Martin Löwgren
2010-04-22, 13:15
Smärta kan uppstå i den mellersta sätesmuskeln (gluteus medius) som sitter på "höften" om knäböj inte utförs korrekt.

nlsn
2010-04-22, 14:05
Är inte bänkpresställningen ställbar då? :)

Fis
2010-04-22, 14:34
Varför skulle man bli stel i höftern av det :confused:
För att skivstången i smithmaskinen åker bara upp och ned, vilket gör att det blir en ganska stel rörelse jämfört om man gör det med en "fri" stång?
Bara en gissning egentligen, men har läst någonstans att det ska vara sämre att utföra övningen i smithmaskinen.

Smärta kan uppstå i den mellersta sätesmuskeln (gluteus medius) som sitter på "höften" om knäböj inte utförs korrekt.
Finns det några klassiska "missar" som man gör? Svårt att veta exakt vad det är man skulle göra fel, bra kritik dock.

Är inte bänkpresställningen ställbar då? :)
Den är ju som sagt väldigt låg, och det innebär att jag får lyfta upp stången från höfthöjd och sedan upp på axlarna, och riktigt så stark är jag inte än.

Tack för bra och snabba svar!

Martin Löwgren
2010-04-22, 14:38
Finns det några klassiska "missar" som man gör? Svårt att veta exakt vad det är man skulle göra fel, bra kritik dock.

Hur mycket som helst.

Filma dina böjar för feedback.

Fis
2010-04-26, 17:41
Bump, känner inte att jag riktigt fick svar på min fråga; bortsett från detta med utförande och så vidare - funkar det i längden att köra knäböj i smithmaskin eller blir man illa tvungen att byta efter ett tag pga "stelheten".

Eller ännu bättre, finns det någon av er där ute som utför knäböj i smithmaskin?
MVH

Petoria
2010-04-26, 17:43
Bump, känner inte att jag riktigt fick svar på min fråga; bortsett från detta med utförande och så vidare - funkar det i längden att köra knäböj i smithmaskin eller blir man illa tvungen att byta efter ett tag pga "stelheten".

Eller ännu bättre, finns det någon av er där ute som utför knäböj i smithmaskin?
MVH

Jag brukar göra knäböj i smith, har inte upplevt att jag blivit stelare pga det, har blivit smidigare sen jag började träna (fast det kan bero på andra saker iofs)

frong
2010-04-26, 18:18
Själv tycker jag att det kan vara skönare i viss mån att böjja i smithen, då man inte behöver koncentrera sig på balansen, utan pressen.

don ramon
2010-04-26, 19:07
Här har du två varianter på böj i smith maskin.

(Konstigt nog så är det tjejer som kör i båda... de kanske inte har tillgång till ett bra powerrack.)

Chrissy (http://www.youtube.com/watch?v=sU36k3-p5UI) vill köra med fötterna direkt under stången.

Medan den här tjejen (http://www.youtube.com/watch?v=DfloUK26rGQ) blir tillsagd att ha fötterna framför.

Någon som har tips på vem som har rätt? Jag tycker Chrissy kör alldeles för dåligt djup i sina böjar.

prOtotype
2010-04-27, 08:00
Jag upplever att jag behöver fälla alldeles för mycket i ryggen för att få bra djup om jag står med fötterna under stången. Nu kör jag extremt sällan i smithen, och har även en kompis som gjorde just motsatt - körde med fötterna under stången och när det blev för tungt så var det ryggen som inte klarade av. Han fick väldigt ont.

Har ingen utbildning eller liknande inom ämnet - kommer något proffs här och säger emot mig så lita på dom.

Pjotor
2010-04-27, 08:15
Kolla med gymägaren om en skivstångsställning -- eller ännu hellre ett hyfsat böjrack -- kan köpas in. De kostar några kronor, men betydligt mindre än många maskiner.