Logga in

Visa fullständig version : Högt fettintag - Risker? Dåligt?

aranada05
2010-04-21, 17:25
Hejsan allihopa!

Jag har funderat en hel del kring hur jag ska äta i fortsättningen. Tänkte lufta mina tankar här, i hopp om att få något/några bra svar.

Jag tänkte försöka hålla frågorna så tydliga som möjligt, mest för att jag själv kanske får svar på just det jag undrar.

Hade planerat en kost med mycket fett. Fördelningen mellan kolhydrater/fett/protein tänkte jag kring (planerar att äta runt 3200kcal per dag, om det spelar någon roll):
40%E fett
30%E kolhydrat
30%E protein

Som planerat kommer all mat intas utspritt på 5-6 mål över dagen.

Syftet med kosten är att den, plus träning såklart, ska ge en bra förutsättning för muskeltillväxt.
Jag utövar ingen direkt konditionsträning, utan kommer endast fokusera på tung styrketräning för muskelvolym.

Runt träningspassen kommer jag dock inte att äta så mycket fett, utan planerar att ta EAA precis innan träning och sedan igen direkt efter.
Sedan efter 1-1½ timme kommer jag äta t.ex en eller två mackor med en vassledrink, för att sedan äta "normalt" igen efter ca 1 timme.

Frukosten kommer jag också hålla relativt fettsnål.

Fettet kommer huvudsakligen att vara omättade/fleromättade fetter från olivolja, rapsolja, majonnäs (gjord på rapsolja), ägg, lax, makrill, avokado och nötter.
Jag kommer se till att hålla en bra(?) balans mellan omega3 och omega6 fettsyrorna.
Kolhydratskällorna kommer för det mesta vara Ris, kidneybönor, havregrynsgröt och bröd.
Som Proteinkällor tänker jag mig kyckling, fisk, ägg och bönor.

Mina tankar är att man vill hålla en så låg insulin-nivå som möjligt, för bättre muskeltillväxt.
Förenklat kan man säga att insulin behövs i en viss mån för att musklerna skall kunna utvecklas, men dessa nivåer är inte alls höga(?) och därför borde inte det vara något problem då protein-rik föda även ger insulinpåslag (Obs! Jag utesluter inte verkligen inte kolhydrater, men ville ändå poängtera att proteinrik föda också utsöndrar insulin).

Dessutom så ökar ju omättade fetter insulinkänsligheten, varför jag tänker att en fettrik kost borde vara gynnsam i muskelbyggarsammanhanget.

Drar man ner på fettet, så sjunker hormonnivåerna i blodet. Om man har ett högt fettintag borde då hormonnivåerna i blodet öka(?), vilket även det borde bidra till ökad muskeltillväxt.

Och nu till frågorna:

1. Finns det några risker med ett högt fettintag? (sett från mitt perspektiv med högt intag av omättade/fleromättade fetter)

2. Finns det några fördelar med ett högt fettintag och stryketräning enbart, för bra muskeltillväxt?

3. Skulle någon kunna säga på ett ungefär hur förhållandet mellan omega3 och omega6 bör hålla sig? Skulle även också uppskatta om någon kunde förklara lite varför omega6 kan ha skadlig effekt(?) om det blir för stort gap mellan förhållandet omega3 och omega6 (där intaget av omega6 är större än omega3)

Uppskattar alla svar, dock udanber jag oseriösa svar. :)
:D Tack på förhand! *flex*

*rolleyes*

mikaelj
2010-04-21, 17:36
1. Troligtvis inte.
2. Somliga säger att mättat fett ökar testosteronnivåerna.
3. 2:1 - 5:1 omega 6 till omega 3. Proinflammatoriska prostaglandiner är inte bra att ha för mycket av.

Varför äta 5-6 gånger om dagen? Det låter bökigt.

* http://kostdoktorn.se/vetenskap
* PaleoNu | Sat Fat or PUFA - which one do you fear? (http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/18/sat-fat-or-pufa-which-one-do-you-fear.html)
* Hyperlipid | Physiological insulin resistance and palmitic acid again (http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html)

I övrigt, läs LCHF-tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727). Det mesta har nog redan behandlats där.

Ashenshugar777
2010-04-21, 17:43
Jag tror inte att ett större fettintag kommer hjälpa hormonella nivåerna om du inte har svultit dig på fett ett längre tag (och således har brist).

stafh
2010-04-21, 18:10
Mina tankar är att man vill hålla en så låg insulin-nivå som möjligt, för bättre muskeltillväxt.
Är det?

Drar man ner på fettet, så sjunker hormonnivåerna i blodet. Om man har ett högt fettintag borde då hormonnivåerna i blodet öka(?), vilket även det borde bidra till ökad muskeltillväxt.
Vilka hormoner?

2. Somliga säger att mättat fett ökar testosteronnivåerna.
Det somliga säger är väl ändå att "för lågt" (=knappt något) intag av mättat fett minskar testosteronnivåerna?
Finns det någon källa på detta förresten? Låter intressant. Är tanken att setpointen för produktionen skulle ändras?

Jag tror inte att ett större fettintag kommer hjälpa hormonella nivåerna om du inte har svultit dig på fett ett längre tag (och således har brist).
+1.

mikaelj
2010-04-21, 18:21
Det somliga säger är väl ändå att "för lågt" (=knappt något) intag av mättat fett minskar testosteronnivåerna?
Finns det någon källa på detta förresten? Låter intressant. Är tanken att setpointen för produktionen skulle ändras?

Vet inte exakta mekanismerna. Finns receptorer för ett gäng olika fettsyror som gör att kroppen reagerar på olika sätt.

Jag kan återkomma när jag läst klart Ori:s andra bok.

Anders The Peak
2010-04-21, 18:32
Hade planerat en kost med mycket fett. Fördelningen mellan kolhydrater/fett/protein tänkte jag kring (planerar att äta runt 3200kcal per dag, om det spelar någon roll):
35%E fett
35%E kolhydrat
30%E protein

Fördela det på tre måltider per dag Frukost, Lunch och middag.

Komplettera med EAA/BCAA före träningen och efter träningen för att optimera muskeltillväxten.

aranada05
2010-04-21, 20:05
Tackar så mycket för alla svar hittils!

Anledningen till varför jag skrivit 5-6 måltider, är just för att det är så jag brukar äta på en normal idag. Ibland blir det färre, men större måltider - men oftast blir det kring 5 st.

Tackar åter igen för svaren, känner dock att jag inte fått svar riktigt på fråga 2,
"Finns det några fördelar med ett högt fettintag och stryketräning enbart, för bra muskeltillväxt?"

Tänker när det gäller ökad insulinkänslighet osv.

Angående när det gällde hormonerna tänkte jag mest rent allmänt, då jag inte är så exremt kunnig inom området kan jag inte säga några specifika hormoner, men att hormon-nivåerna sjuker vid strypt fettintag och kaloriunderskott har jag läst på flera ställen. Eftersom det här är min fundering har jag satt ett "(?)" i citatet "Om man har ett högt fettintag borde då hormonnivåerna i blodet öka(?) ",
då jag inte är säker på detta.

Tack på förhand!

mikaelj
2010-04-21, 20:11
Fettintag och insulinkänslighet är en komplex fråga. Läs artikel på Hyperlipid.

Om hormonerna behöver du inte fundera så mycket. Eller insulinkänsligheten för den delen. Eller tror du att du är i riskzonen för att utveckla typ 2-diabetes?

Ålder, kön, vikt, längd, träningsvana?

aranada05
2010-04-21, 20:14
Tackar Mikaelj för snabbt svar.
Glömde att skriva tack för dina länkar du postade ovan. :)

Jag är verkligen inte rädd för att utveckla typ 2-diabetes, men jag läser på många ställen att man ska hålla låga insulinnivåer för bästa muskelutveckling, varför jag tänker att högre insulinkänslighet borde vara bra då.

Ålder: 20, man, 71kg, 180cm, tränat i 2½ år lite till och från
Så - som sagt, det är inte diabetesen jag tänker på.

Tack

mikaelj
2010-04-21, 20:21
Jag tycker nog inte att du skall fundera särskilt mycket om insulinnivåer, särskilt inte vad gäller muskeltillväxt. Maximal styrkeutveckling får du av att träna hårt och se till att äta tillräckligt med mat.

Om du ändå är ute efter något jag anser vara en god kosthållning skall du läsa http://paleonu.com/get-started som en bra början.

Anders The Peak
2010-04-21, 20:22
Jag förstår inte riktigt det här med låga nivåer av Insulin för att erhålla bästa förutsättningar för muskeltillväxt. Det rimmar illa i mina öron.

aranada05
2010-04-21, 20:43
Tack för era svar.

Och tack för länken, hade lite svårt att hänga med i texten med alla glukostransportörer och allt vad det hette. :) Men i övrigt handlade det ju mest om att äta hälsosamt och oraffinerat.

Tack Anders,
Du har förmodligen rätt i att jag har hakat upp mig en aning på det här med insulinet.
Det är väl bara köra på och sleva i sig mat som förut =)!

hejhopp79
2010-04-21, 21:30
Jag förstår inte riktigt det här med låga nivåer av Insulin för att erhålla bästa förutsättningar för muskeltillväxt. Det rimmar illa i mina öron.

Nu gissar jag bara, men TS kanske menar att låga nivåer av insulin iaf minskar risken för fettinlagring till förmån för eventuella ökningar i "lean mass".

the spotter
2010-04-22, 09:59
Högt fettintag har visat sig ge diabetes i möss. Nu är väl du ingen mus så du kanske klarar dig

stridis
2010-04-22, 11:37
Högt fettintag har visat sig ge diabetes i möss. Nu är väl du ingen mus så du kanske klarar dig

Det finns forskning på människor, så vi håller nog oss till människor inte gnagare i den här debatten.

Nu gissar jag bara, men TS kanske menar att låga nivåer av insulin iaf minskar risken för fettinlagring till förmån för eventuella ökningar i "lean mass".

Insulinkänslighet är ju jättebra för det syftet, men att exempelvis bulka och begränsa konditionsträningen är ju motverkande faktorer, om man nu är ute efter maximal muskeltillväxt.

1. 3. 2:1 - 5:1 omega 6 till omega 3. Proinflammatoriska prostaglandiner är inte bra att ha för mycket av.

ptja upp till 9:1 anses helt ok. Prostaglandinsvaret behövs för muskeltillväxt.

mikaelj
2010-04-22, 12:03
Jag blev förvånad igår när jag läste om just det. Hade inte en aning om prostaglandiners roll för muskeltillväxt. Efter en lång utläggning om cAMP, StAR och HSP-27 och massa annat nörderi kommer följande stycke:

People interested in maximizing growh should employ a ratio that is much higher in omega-6 fatty acid than in omega-3 fatty acid. A ratio of 5:1 omega-6 to omega-3 may be best for athletes and bodybuilders.

Det luriga här är att det är AA man vill åt, och de flesta omega-6-källor har inte särskilt högt innehåll av AA. Kött och ägg omnämns som bra källor. Är ost också bra?

Finns det några andra koncentrerade källor till AA?

Sverker
2010-04-22, 18:18
Menar du arakidonsyra med AA ?

Då är det kycklinglever som gäller. Tror att nötlever också är bra men inte lika mycket som kycklinglever.

Eddie Vedder
2010-04-22, 18:19
Hjärta har mycket AA.

mikaelj
2010-04-22, 19:03
Hjärta låter bra. Det är nog inte bra att äta alldeles för mycket, tror jag.

Då skall jag se om jag kan få fatt i hjärta i en Saluhall. Annars, finns det några tillskott som är AA-rika?

malfunction
2010-04-22, 19:10
Då skall jag se om jag kan få fatt i hjärta i en Saluhall. Annars, finns det några tillskott som är AA-rika?

Är du samma person som gick korståg mot n-6 fettsyror för några månader sen?:)

Eddie Vedder
2010-04-22, 19:12
Då skall jag se om jag kan få fatt i hjärta i en Saluhall.

Du borde inte behöva krångla till en Saluhall. Det brukar ju finnas hjärta i vanliga ICA-butiker. Och om inte så kan du säkert be dom köpa in det.

Finns det hjärta varenda dag på ICA i Degerfors lär du ju ska hitta det i Göteborg:D

Sverker
2010-04-22, 19:29
Hjärta är hundmat. Eftersom vi inte äter hund är den vägen stängd för att få arakidonsyra:D

Här är en gammal tråd om arakidonsyra:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65456

Eddie Vedder
2010-04-22, 19:34
Hjärta är hundmat.

Ja hundar gillar säkert hjärta. Men det är lika mycket människomat. Här är ett grishjärta jag kokade och åt i somras:

70981

70982

Vi köpte två hjärtan, det andra skivade farsan och åt som pålägg. Så det funkar alltså även för normala människor och inte bara jag.:D

mikaelj
2010-04-22, 19:45
Jag klassar mig till samma kategori människor som dig, så det skall nog gå bra. :-)

Sverker: tack för länken!

Är du samma person som gick korståg mot n-6 fettsyror för några månader sen?:)

Hehe. Sedan blev jag besatt av att böja. :-)

Jag tror fortfarande inte att det är bra att få i sig för mycket, och det gäller alla fleromättade fettsyror. Se till att ha tillräckligt högt omega-3-intag (men som sagt, inte för mycket), och få i dig lagom med AA.

Fatcan
2010-04-22, 19:48
Ja hundar gillar säkert hjärta. Men det är lika mycket människomat. Här är ett grishjärta jag kokade och åt i somras:

70981

70982

Vi köpte två hjärtan, det andra skivade farsan och åt som pålägg. Så det funkar alltså även för normala människor och inte bara jag.:D

Hur var konsistensen? Jag tänker "knastrigt".

hejhopp79
2010-04-22, 19:53
EddieVedder ägde precis den här tråden! Finns det något manligare än att käka ett hjärta rakt upp och ner? (Retorisk fråga)

Eddie Vedder
2010-04-22, 19:54
Hur var konsistensen? Jag tänker "knastrigt".

Det enda som är lite knastrigt är väl typ aortan och sådär. Men den köttigare biten är mer som en lite torrare och lite mer leversmakande kycklingfilé. Den fick koka i cirka 45 minuter tillsammans med lagerblad, vitpepparkorn, salt och lite andra kryddor.

Jag gillar att testa lite udda grejer. Det enda jag ätit av lite mer "äckliga" (enligt vissa) delar av djuren som smakat lite konstigt är njure. Nötnjure i det här fallet. Men grishjärta, lammtunga, lammtestiklar och olika djurs levrar är gott allting och smakar inte konstigt alls.

malfunction
2010-04-22, 20:01
Hjärta är hundmat. Eftersom vi inte äter hund är den vägen stängd för att få arakidonsyra:D

+1. Min lilla byracka älskar det.

Hehe. Sedan blev jag besatt av att böja. :-)

Jag främjar det =)

stridis
2010-04-22, 20:14
Jag tror fortfarande inte att det är bra att få i sig för mycket, och det gäller alla fleromättade fettsyror. Se till att ha tillräckligt högt omega-3-intag (men som sagt, inte för mycket), och få i dig lagom med AA.

Som vanliga sunda matvanor med lite god kycklinglever då och då?
Hmm hur var det jag åt nu igen... :cool:

Sverker
2010-04-23, 05:57
Jag gillar att testa lite udda grejer. Det enda jag ätit av lite mer "äckliga" (enligt vissa) delar av djuren som smakat lite konstigt är njure. Nötnjure i det här fallet. Men grishjärta, lammtunga, lammtestiklar och olika djurs levrar är gott allting och smakar inte konstigt alls.

Låter som om pölsa skulle passa.

Sniggel
2010-04-23, 16:07
EddieVedder ägde precis den här tråden! Finns det något manligare än att käka ett hjärta rakt upp och ner? (Retorisk fråga)

Testade att göra någon gryta med grishjärta, bacon och champinjoner som huvudingredienser. Vet inte om det var nån höjdare. Tycker hjärta är så segt. Vet itne riktigt hur man ska tillaga det för att det ska bli mer intressant att äta. Billigt protein annars också :D

Anton Fräs
2010-04-24, 10:12
Hjärta -> Långkok?

Eddie Vedder
2010-04-24, 12:48
Hjärta -> Långkok?

Vi kokade som sagt 45 minuter i alla fall. Men längre är säkert ingen nackdel. Att låta det ligga i marinad gör säkert att det kan bli både godare och mörare dessutom.

Ola Wallengren
2010-04-24, 13:44
Då skall jag se om jag kan få fatt i hjärta i en Saluhall.

Kycklinghjärta finns i saluhallen, ca 50kr/kg.
Jag gjorde ett test för ett tag sedan då jag käkade kycklinghjärta. Åt 15kg, gick upp 30, varav ca 10kg muskler. Om kycklingghjärtat gjorde sitt till vet jag inte men senast jag gick upp 30kg så var andelen muskler lägre.

Förresten, koka länge, minst 2 tim.

mikaelj
2010-04-24, 16:18
Tack, Ola!

the spotter
2010-04-27, 10:28
[QUOTE=stridis;4315996]Det finns forskning på människor, så vi håller nog oss till människor inte gnagare i den här debatten.

Vilken forskning? Studierna jag talar om har visat på att möss som går på en diet med 58% fett utvecklar diabetes. Totala kalorimängden är oförändrad. Du menar att det finns studier där man låtit friska personer under en längre tid gå på en högfettsdiet (kontrollerad studie) och att dessa då har utvecklat diabetes. Låter etiskt svårförsvarat. Var detta bakom muren på 80 talet?

För övrigt tycker jag att det är mycket bra att studera möss. De är mycket mer lika oss än vad man kan tro när man studerar genomet. Det är tex större likhet mellan människa och mus än människa och kvinna.

mikaelj
2010-04-27, 10:41
Du menar att det finns studier där man låtit friska personer under en längre tid gå på en högfettsdiet (kontrollerad studie) och att dessa då har utvecklat diabetes.

Jag tror att han menar precis tvärtom.

För övrigt tycker jag att det är mycket bra att studera möss.

Det kan ge en indikation, men aldrig mer än så.

Det är tex större likhet mellan människa och mus än människa och kvinna.

Eh.

the spotter
2010-04-27, 11:54
[QUOTE=mikaelj;4325832]Jag tror att han menar precis tvärtom.

Hur då tvärtom... att en lågfettdiet skulle bidra till utvecklandet av diabetes?

Det kan ge en indikation, men aldrig mer än så.

Studien är mycket applicerbar på människa eftersom man i denna studerar förhållandet mellan tiden Glut2 receptorn befinner sig vid cellmembranet och tiden den spenderar i intracellulära vesiklar. Detta förhållande beror på glykosyleringen av Glut2 receptorn som styrs av Mgat enzymer. Dessa nedregleras vid en högfettdiet. För att förenkla så kan man säga att denna nedreglering leder till att glykosyleringen på Glut2 receptorn förändras så att den binder sämre till galektin-9, ett transmembranlektin som visat sig vara viktig för att förlänga Glut2 receptorns tid vid ytan. Detta leder till att Glut2 receptorn kommer befinna sig i intracellulara vesiklar längre tid än vid ytan. Detta kommer i sin tur leda till att Beta cellerna inte är lika effektiva i att detektera glukoshalten i blodet vilket leder till minskad sekretion av insulin
Både galektin-9 och glut2 är relativt välkonserverade proteiner och skiljer sig lite mellan människa och mus

mikaelj
2010-04-27, 11:57
Jo, så är det faktiskt

Hur kommer det sig att typ 2-diabetiker bli medicinfria på >70E% fett?

Och hur lång tid är det kvar tills jag får diabetes? Jag äter >70E% fett och har gått upp 10 kg i vikt på ett halvår.

the spotter
2010-04-27, 12:38

Vilken studie? Sambandet mellan förhöjda blodfetter och diabetes är ganska starkt. Fråga L Groop...

Och hur lång tid är det kvar tills jag får diabetes? Jag äter >70E% fett och har gått upp 10 kg i vikt på ett halvår.

Jag vet inte vad du väger men om du går upp 10 kg på ett halvår så kommer du nog få andra problem än diabetes om 3-4 år.

mikaelj
2010-04-27, 12:39
Jag vet inte vad du väger

82 kg. Verkar ha planat ut.

men om du går upp 10 kg på ett halvår så kommer du nog få andra problem än diabetes om 3-4 år.

Schysst. Vilka?

Nitrometan
2010-04-27, 12:43
För övrigt tycker jag att det är mycket bra att studera möss. De är mycket mer lika oss än vad man kan tro när man studerar genomet.
Men när det gäller matsmältningen så är väl inte möss och människor särskilt lika?

Hur menar du nu?

the spotter
2010-04-27, 12:47

Schysst. Vilka?

Tur att det planat ut. Annars hade du vägt 160 om 4 år. Samhället är inte anpassat för oss 160 kilos bjässar. Två av oss och vi tar upp totalvikten i en hiss. Fast det är ju bra om man skulle vinna sin egen vikt i kaffe

mikaelj
2010-04-27, 12:48
men om du går upp 10 kg på ett halvår så kommer du nog få andra problem än diabetes om 3-4 år.

Schysst. Vilka?

Du missade min fråga. Och varför kommer jag få diabetes?

the spotter
2010-04-27, 12:57
Du missade min fråga. Och varför kommer jag få diabetes?

Jag sa inte att du skulle få diabetes. Jag sa att du skulle få andra problem. Dessa problem upplever jag varje dag som fet. Man kan ju knappt åka buss, bil, flyg, hiss, eka utan att få plats eller drunkna. Du svarade aldrig på var det står att jag kan sluta ta insulin om jag trycker i mer fett varje dag?

the spotter
2010-04-27, 12:59
Hur menar du nu?[/QUOTE]

Vad jag menar är att människor och kvinnor är extremt olika. Tror att om man ser på genomen så är människan mer lik en daggmask

mikaelj
2010-04-27, 13:07
Jag sa inte att du skulle få diabetes.

Jo:

Studierna jag talar om har visat på att möss som går på en diet med 58% fett utvecklar diabetes.

För övrigt tycker jag att det är mycket bra att studera möss. De är mycket mer lika oss än vad man kan tro när man studerar genomet.

Så, när får jag diabetes?

----

Du svarade aldrig på var det står att jag kan sluta ta insulin om jag trycker i mer fett varje dag?

Du frågade aldrig.

the spotter
2010-04-27, 13:10
Jo:

Så, när får jag diabetes?

----
Om du är en mus så efter 8 veckor....

Du frågade aldrig.

Jag frågar nu

the spotter
2010-04-27, 13:11
Kan jag gå till min diabetesläkare och säga att jag vill ha ett lass med frityrölja istället för insulin?

mikaelj
2010-04-27, 13:12
Medicinfri typ 2-diabetiker = typ 2-diabetiker som inte behöver ta metformin för att få ned blodsockret.

Annars hade jag skrivit insulinberoende typ 2-diabetiker, d v s både typ 1 & 2.

Eddie Vedder
2010-04-27, 13:14
Kan jag gå till min diabetesläkare och säga att jag vill ha ett lass med frityrölja istället för insulin?

Ja det kan du säkert. Men jag tror inte svaret blir ja.

Inte ens den mest LCHF-frälsta läkaren skulle drömma om att rekommendera frityrolja. Men det vet du såklart. Vad är det som är så orimligt i att mindre påverkan på blodsockernivåer kräver mindre insulin?

the spotter
2010-04-27, 13:21
Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag? Det har ju visat sig vara dåligt för möss

mikaelj
2010-04-27, 13:25
Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag?

Hur lång tid? Räcker två år?

Eddie Vedder
2010-04-27, 13:25
Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag?

Att man slipper konsekvenserna av höga blodsocker och höga insulinnivåer t.ex. Hur råttors tolerans för fett kan jämföras med männinskor vet jag inte och inte heller vilken kost de råttorna fick (det kan ha varit rena skräpet) men kaniners och människors kolesterolomsättning är ju inte direkt jämförbar i alla fall.

the spotter
2010-04-27, 13:29
Råttor? Kaniner? Ska vi namedroppa djur:)

the spotter
2010-04-27, 13:31

Det beror väl lite på vad man skall göra. Springa 100 m gör jag på 17 sek. På två år så hinner jag mycket mer

Eddie Vedder
2010-04-27, 13:32
Råttor? Kaniner? Ska vi namedroppa djur:)

Nej varför det?

JAg skrev bara att jag inte har så bra koll på människors likhet med råttor avseende omsättning av dietärt fett och inte heller vilka fettkällor och vilken övrig kost råttorna fick i studien du nämner.

the spotter
2010-04-27, 13:35
Jag har aldrig sagt något om råttor. Fast råttor är väl feta möss. Det fick iallafall jag lära mig på biologin

Nitrometan
2010-04-27, 13:53
Vad jag menar är att människor och kvinnor är extremt olika. Tror att om man ser på genomen så är människan mer lik en daggmask

Jag har aldrig sagt något om råttor. Fast råttor är väl feta möss. Det fick iallafall jag lära mig på biologin

Jag gissar att du trollar.

Noz
2010-04-27, 15:16

Vad sägs om nedsatt insulinkänslighet efter 3 dagar på högfettsdiet? Här har du lite kvällslektyr som kan få dig att tänka två gånger om LCHF...

"After the high-fat diet, IMCL levels increased significantly in TA muscle (to 148.0 +/- 16.9% of baseline; P = 0.005), but not in SOL muscle (to 114.4 +/- 8.2% of baseline; NS). Insulin sensitivity decreased to 83.3 +/- 5.6% of baseline (P = 0.033)."

Bachmann OP, Dahl DB, Brechtel K, Machann J, Haap M, Maier T, Loviscach M, Stumvoll M, Claussen CD, Schick F, Häring HU, Jacob S. Effects of intravenous and dietary lipid challenge on intramyocellular lipid content and the relation with insulin sensitivity in humans. Diabetes. 2001 Nov;50(11):2579-84.

"We conclude that acute bouts of overnutrition lead to changes at the cellular level before whole-body insulin sensitivity is altered. On a signaling level, HC overfeeding resulted in changes compatible with increased insulin sensitivity. In contrast, molecular changes in HF overfeeding were compatible with a reduced insulin sensitivity."

Nutr Metab (Lond). 2009 Sep 28;6:37. Early responses of insulin signaling to high-carbohydrate and high-fat overfeeding. Adochio RL, Leitner JW, Gray K, Draznin B, Cornier MA.

Exp Physiol. 2006 Jul;91(4):693-703. Epub 2006 Apr 20.
Effect of short-term starvation versus high-fat diet on intramyocellular triglyceride accumulation and insulin resistance in physically fit men.
Johnson NA, Stannard SR, Rowlands DS, Chapman PG, Thompson CH, O'Connor H, Sachinwalla T, Thompson MW.

stridis
2010-04-27, 15:50

Fanken och jag väger 74.5kg numera.

Studien är mycket applicerbar på människa eftersom man i denna studerar förhållandet mellan tiden Glut2 receptorn befinner sig vid cellmembranet och tiden den spenderar i intracellulära vesiklar.

För att hitta en bakomliggande förklaring (grundforskning) och se ifall det är en intressant hypotes överhuvudtaget så är det jättebra. Men det behöver av olika skäl inte vara intressant i levande livet på kliniken eller så. Möss är relativt lika oss genetiskt men bara sådana saker som fysiska dimensioner och livslängd gör att andra saker spelar roll.

Jag som trodde det var kvinnor som hade mus...

Själv går jag ner 1kg i månaden. Trevor Reznik style:MrT:

Sverker
2010-04-27, 18:29

Råttor och möss har följt oss sedan vi bodde i grottor. De har anpassat sig till att äta vårt avfall och våra förråd. Jag kan faktiskt inte komma på någon större skillnade mellan råttor och möss kost.

mikaelj
2010-04-27, 22:12
Fanken och jag väger 74.5kg numera.

Själv går jag ner 1kg i månaden. Trevor Reznik style:MrT:

Du har inte råkat köra över någon, hoppas jag?

Vad sägs om nedsatt insulinkänslighet efter 3 dagar på högfettsdiet?

Så det är därför jag efter 1½ år på högfettkost får 7,5 mmol/L en timme (istället för två som är brukligt) efter ett OGTT, menar du? Borde jag inte med ditt resonemang ha närmare 20?

Här har du lite kvällslektyr som kan få dig att tänka två gånger om LCHF...

Det är jättebra att du kan vifta med studier, men de saknar helt och hållet praktisk relevans för det som disuteras.

Här har du något vettigare att läsa: Hyperlipid | Physiological insulin resistance and palmitic acid again (http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html):

PALMITIC ACID CAUSES INSULIN RESISTANCE. YOU WOULD BE DEAD WITHOUT IT. IT'S ADAPTIVE.

Eddie Vedder
2010-04-28, 05:54
Nutr Metab (Lond). 2009 Sep 28;6:37. Early responses of insulin signaling to high-carbohydrate and high-fat overfeeding. Adochio RL, Leitner JW, Gray K, Draznin B, Cornier MA.

There was no difference in weight between study days (EC: 66.6 ± 1.6 kg; HC: 67.5 ± 1.5 kg, HF: 67.2 ± 1.6 kg, p = 0.92). HC overfeeding resulted in increased fasting insulin and triglyceride concentrations and lower fasting free fatty acid concentrations as compared to EC feeding (Table 2). HF overfeeding was associated with a significant decrease in triglyceride concentrations compared to EC and HC feedings (Table 2).

Interestingly, five days of HC or HF overfeeding did not alter whole-body insulin sensitivity compared to eucaloric feeding, expressed as either M-Value or GDR (Table 3). Steady-state serum glucose and insulin levels were equivalent at the end of the euglycemic-hyperinsulinemic clamp for all three study days (Table 3). There was also no significant change in basal hepatic glucose output following either overfeeding diet (Table 3).

.Measurements of serum adipokines and markers of systemic inflammation revealed no significant change in serum adiponectin or leptin levels following overfeeding with either HC or HF diets. Similarly, there was no significant change in TNFα or interleukin-6 levels following either overfeeding diet (Table 2).

Finally, assessment of intramyocellular triglyceride content (IMCL) performed in a subset of subjects (N = 10) following both HC and HF overfeeding demonstrated 17-22% increases in IMCL accumulation after both diets (EC: 1077.0 ± 103.2, HC: 1323.3 ± 137.6 p = 0.0025, HF: 1268.8 ± 128.9 p = 0.0136).

Jag kan verkligen inte se hur man kan dra en slutstas att det ena skulle vara sämre än det andra direkt. Högre fastenivåer av insulin och triglycerider från HC t.ex. Det borde väl vara mindre bra än akut nedsatt insulinkänslighet i muskulaturen från en kost som ändå knappt innehåller några kolhydrater?

Och 40% överätning vet ju vem som helst att det är dåligt oavsett kost.

Om jag åt enligt LCHF och blev "varnad" utifrån en sådan där studier skulle jag snarare tolka det som att det känns bra att så obetydliga studier är det bästa man har att komma med och köra på helt utan oro.

Noz
2010-04-28, 10:38
Jag kan verkligen inte se hur man kan dra en slutstas att det ena skulle vara sämre än det andra direkt. Högre fastenivåer av insulin och triglycerider från HC t.ex. Det borde väl vara mindre bra än akut nedsatt insulinkänslighet i muskulaturen från en kost som ändå knappt innehåller några kolhydrater?

Och 40% överätning vet ju vem som helst att det är dåligt oavsett kost.

Om jag åt enligt LCHF och blev "varnad" utifrån en sådan där studier skulle jag snarare tolka det som att det känns bra att så obetydliga studier är det bästa man har att komma med och köra på helt utan oro.

"After the high-fat diet, the GIR decreased significantly, from 8.3 ± 0.5 to 6.9 ± 0.6 mg · kg−1 · min−1, thereby indicating a significant decrease in insulin sensitivity (P < 0.033). In contrast, after the low-fat diet, the GIR remained unchanged (7.5 ± 0.5 vs. 7.7 ± 0.6 mg · kg−1 · min−1; NS)" (Bachmann, 2001)

"Compared with C, ‘insulin sensitivity’ assessed by SIAUC was higher in LC and S (P < 0.01 for both), indicating reduced insulin sensitivity in these treatments." (Johnson, 2006)

Om du kallar det här obetydliga studier så tycker jag att du sätter dig på tvären.

[QUOTE=mikaelj;4327595]

Så det är därför jag efter 1½ år på högfettkost får 7,5 mmol/L en timme (istället för två som är brukligt) efter ett OGTT, menar du? Borde jag inte med ditt resonemang ha närmare 20?

Svårt att diskutera dina privata blodvärden, får du ta med din läkare.

Det är jättebra att du kan vifta med studier, men de saknar helt och hållet praktisk relevans för det som disuteras.

Hur kan du inte se relevansen för den här tråden? Här är studier där friska försökspersoner intagit en högfettsdiet och utvecklat insulinresistens. Visst, de är inget bevis för att LCHF leder till diabetes men det ger indikationer. Kanske vore jättebra om du nån gång kunde vifta med en studie....

För den svårövertygade finns det mer:

Impact of short-term high-fat feeding on glucose
and insulin metabolism in young healthy men
Charlotte Brøns1,2, Christine B. Jensen1, Heidi Storgaard1, Natalie J. Hiscock3, AndrewWhite3,
Julie S. Appel1, Stine Jacobsen1, Emma Nilsson1, Claus M. Larsen1, Arne Astrup2, Bjørn Quistorff 4
and Allan Vaag1. J Physiol 587.10 (2009) pp 2387–2397 2387

Dietary fat content alters insulin-mediated glucose metabolism in healthy men.
Bisschop PH, de Metz J, Ackermans MT, Endert E, Pijl H, Kuipers F, Meijer AJ, Sauerwein HP, Romijn JA. Am J Clin Nutr. 2001 Mar;73(3):554-9.

Enzymatic regulation of glucose disposal in human skeletal muscle after a high-fat, low-carbohydrate diet. J Appl Physiol. 2005 Jan;98(1):100-7. Epub 2004 Aug 13. Pehleman TL, Peters SJ, Heigenhauser GJ, Spriet LL.

Min poäng är att det finns en hel del forskning gjord på att en högfettsdiet kan leda till insulinresistens. Jag påstår inte att det är vedertaget och vet att det finns frågetecken i vissa studier (som det alltid gör), fast indikationerna är allt för starka för att viftas bort eller att påståenden att en högfettsdiet botar typ 2 diabetes kan accepteras utan uppbackande forskning. Efter år av fettskräck har många totalt bytt läger och prisar fett som guds nektar, LCHF bör, som allt annat, ses objektivt.

mikaelj
2010-04-28, 10:48
Svårt att diskutera dina privata blodvärden, får du ta med din läkare

För att du varken begriper vad ett OGTT är eller hur man skall tolka resultaten, menar du? Mina resultat är strålande.

Skall inte kolesterolvärdena försämras av högfettkost också? Varför har jag då högre HDL än LDL och bottenlåga triglycerider?

Visst, de är inget bevis för att LCHF leder till diabetes men det ger indikationer.

Coolt. Då borde de få förhöjda blodsockervärden, eller var det?

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/12/kitabugraf-liten.jpg

Varför är inte grafen omvänd? Notera blodsockervärdena på lågkolhydratkost.

Kanske vore jättebra om du nån gång kunde vifta med en studie....

Latmask.

* http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_pub_diva-182-2__fulltext.pdf
* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16409560
* http://annals.highwire.org/cgi/content/abstract/142/6/403
* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326601
* http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_pub_diva-74-2__fulltext.pdf (typ 1)
* http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229
* http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=19604407
* http://www3.interscience.wiley.com/journal/122604382/abstract

MeekGeek
2010-04-28, 11:12
Coolt. Då borde de få förhöjda blodsockervärden, eller var det?

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/12/kitabugraf-liten.jpg

Varför är inte grafen omvänd? Notera blodsockervärdena på lågkolhydratkost.

Nu är det väl inget som hindrar - rent teoretiskt - att man utvecklar en insulinresistens och samtidigt har låga blodsockervärden under den perioden man inte intar några kolhydrater?

mikaelj
2010-04-28, 11:18
Du får ingen permanent insulinresistens.

Noz
2010-04-28, 12:46
För att du varken begriper vad ett OGTT är eller hur man skall tolka resultaten, menar du? Mina resultat är strålande.

Skall inte kolesterolvärdena försämras av högfettkost också? Varför har jag då högre HDL än LDL och bottenlåga triglycerider?

Coolt. Då borde de få förhöjda blodsockervärden, eller var det?]

Att du tror att ett blodglukosvärde i ett OGTT ger en bra bild av din insulinkänslighet visar att du inte har en aning om hur resultaten ska tolkas. Eftersom du enbart nämner ditt blodglukos kan jag anta att du inte ens tittat på insulinutsöndringen? Jag arbetar med IVGTT så jag har helt ok koll på hur resultaten ska tolkas.

Kolestrolvärden i samband med LCHF har jag inte ens nämnt.

Att du fått lägre blodsockervärden av en lågkolhydratsdiet är väl knappast en garanti för att du inte försämrat din inulinkänslighet?

Orsaken till att jag inte är intresserad av att diskutera dina privata värden är att en fallstudie inte är representativ för en grupp och rekomendationer inte bör baseras på dem.

stridis
2010-04-28, 19:20
Du har inte råkat köra över någon, hoppas jag?

Bara kört över mitt liv, så nej.*cry*

mikaelj
2010-04-30, 09:44
Att du tror att ett blodglukosvärde i ett OGTT ger en bra bild av din insulinkänslighet visar att du inte har en aning om hur resultaten ska tolkas. Eftersom du enbart nämner ditt blodglukos kan jag anta att du inte ens tittat på insulinutsöndringen? Jag arbetar med IVGTT så jag har helt ok koll på hur resultaten ska tolkas.

Insulinberoende typ 2-diabetiker kan ibland sluta med insulininjektioner, och i regel alltid sluta med metformin, när de övergår till en lågkolhydrat/högfettkost.

Om vi ponerar att högfettkost ökar insulinresistensen skulle alltså en större mängd insulin krävas. Men istället kan de minska både insulin och helt sätta ut metformin. Det går alltså inte ihop med studiens resultat och dina åsikter.

Hur skall vi få ihop det?

MeekGeek
2010-04-30, 09:50
I mina öron går det ihop sig alldeles utmärkt. Insulinresisens tar ju bara sitt uttryck i kombination med kolhydrater, så visst kan det ni båda säger gälla samtidigt. Om det sedan i verkligheten är så - ingen aning.

Tolkia
2010-04-30, 09:51
En randanmärkning: Undvik gärna att klassa diabetiker som "insulinberoende" (dåligt, av vad jag kan förstå) eller inte (bra, av vad jag kan förstå). Insulinberoende är vi nämligen alla, det är ju därför diabetes är ett problem. Ordet "insulinberoende" signalerar konstiga likhetstecken mellan insulin och narkotika som inte har någon plats i en seriös diskussion.

Är det viktigt hur man uttrycker sig? Ja, ofta. Här definitivt, eftersom ingendera sidan (pro/kontra) är hjälpt av att använda ännu mer diffus känsloretorik. (Jag vet att ordet används lite här och var, men två fel gör inte ett rätt.)

mikaelj
2010-04-30, 09:55
För tydlighetens skull menar jag alltså med "insulinberoende typ 2-diabetiker" en typ 2-diabetiker som är beroende av insulininjektioner. Det är mig veterligen en vedertagen kortform.

Ola Wallengren
2010-04-30, 11:17
Insulinbehandlad typ-2 diabetiker är nog en mer korrekt beskrivning.