Visa fullständig version : Hur mycket protein för att det ska vara skadligt?
Min fråga till Kolozzeum är; Hur mycket protein kan du inta utan att det ska vara skadligt för kroppen, tänker på lever, njurar med mera.
Väger 96kg, 185cm lång!
tackar på förhand.
King Grub
2010-04-20, 20:15
Det finns ingen sådan siffra. 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn har lagts fram som en teoretisk siffra, men det är inget som är observerat som skadligt hos friska personer. Största risken med ett högt proteinintag är uttorkning, om man inte samtidigt ökar sitt vätskeintag.
Dricker sjukt mycket vatten under dagarna, så detta bör inte vara ett problem då! :)
Tackar för ett snabbt svar!
Man kan ju dock spekulera i vad du har att vinna på ett skyhögt proteinintag?
förhindra muskelnedbrytning då jag inte alltid har möjlighet att fylla på med mat under regelbunden tid? Har fått den uppfattningen att det funkar så iaf, rätta mig om jag har fel!
Ligger på 250-350g/dag.
King Grub
2010-04-20, 20:59
Det går lika bra att äta större måltider mer sällan för den sakens skull. Överhuvudtaget är muskelnedbrytning inget man behöver tänka på. Det är muskeluppbyggnad som är det viktigaste för att öka i muskelmassa, och den åstadkommer man genom styrketräning, tillräckligt med energi och ett högt proteinintag. Så ett högt proteinintag är viktigt för muskeltillväxt, men inte av anledningen du oroar dig för. Du kan precis lika gärna fördela ditt dagliga matintag på färre med större måltider istället, om det är måltidsmöjligheter som är problemet. En stor måltid reducerar nedbrytning under mycket längre tid än en liten, och då behöver man inte äta lika ofta. Hur många mål du fördelar ditt dagliga intag på är inte speciellt viktigt.
Men din vikt behöver du sannolikt inte öka ditt proteinintag för att ha goda förutsättningar för muskeltillväxt.
koffein_beroende
2010-04-20, 21:04
Man kan ju dock spekulera i vad du har att vinna på ett skyhögt proteinintag?
Ju mer protein, desto mer muskler, är det väl som gäller?
King Grub
2010-04-20, 21:06
Ja, men trådstartaren intar redan upp till 3.6 gram per kilo och dygn (kanske mer om han inte räknar allt icke-fullvärdigt). Det är i alla fall tillräckligt för att han inte skall behöva ligga sömnlös över sitt ynkliga proteinintag och oroa sig för att det är en begränsande faktor.
Ju mer protein, desto mer muskler, är det väl som gäller?
Jag har svårt att tro att skillnaden mellan 2g/kg och 3.5g/kg är något mer än just mätbar av forskare.
creperiet
2010-04-21, 06:39
Haha, vaknar upp till en Grub i toppform!:D
Ristretto
2010-04-21, 07:40
Jag har svårt att tro att skillnaden mellan 2g/kg och 3.5g/kg är något mer än just mätbar av forskare.
Kanske inte vid viktuppgång, men vid viktnedgång är jag ganska övertygad om att det är fördelaktigt att ligga på mer än 2g/kg.
Själv ligger jag på ungefär 2,5-3g.
Nitrometan
2010-04-21, 08:39
Kanske inte vid viktuppgång, men vid viktnedgång är jag ganska övertygad om att det är fördelaktigt att ligga på mer än 2g/kg.
Vad baserar du din övertygelse på?
Ristretto
2010-04-21, 09:07
Vad baserar du din övertygelse på?
Till största delen egna erfarenheter av minskad muskelförlust vid underskott. Jag borde dock nämnt om att jag menade energiunderskott på mer än 500 kcal/dag.
Detta är dock mina egna slutledningar av vad jag läst och provat själv, jag har inga konkreta bevis att lägga fram i övrigt. Det verkar dock finnas visst stöd för att ett högre proteinintag är positivt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4138905&postcount=7
Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4140059&postcount=11
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
King Grub
2010-04-21, 09:19
Det är tvärtom; man har inte kunnat vetenskapligt fastställa ett större behov än den förstnämnda siffran för att skapa förutsättningar för maximal muskeltillväxt, medan dom flesta som själva provat vet att musklerna växer bättre ju mer protein man äter. Även om det inte finns forskning att falla tillbaka på för att stödja påståendet.
Ristretto
2010-04-21, 09:22
Det är tvärtom; man har inte kunnat vetenskapligt fastställa ett större behov än den förstnämnda siffran för att skapa förutsättningar för maximal muskeltillväxt, medan dom flesta som själva provat vet att musklerna växer bättre ju mer protein man äter. Även om det inte finns forskning att falla tillbaka på för att stödja påståendet.
Men upp till dessa siffror har man väl sett en ökning, dvs 0,7 g per kilo(kommer inte ihåg siffran) jämfört med 2g per kilo, eller minns jag fel?
Jaha okej.. Jag är i alla fall benägen att tro att människors egna upplevelser och mätningar kan vara helt uppåt väggarna och till stor del beroende på vad man tror på och vilket resultat man förväntar sig. Förväntar man sig att få mer muskler av att ligga på 3.5g protein än 2g, så kommer man, i sina ögon, se det resultatet.
Tackar för hjälpen, jag trivs med att proppa i mig köttprodukter i massor + att jag hellre ligger på mer protein än vad jag "behöver", än att oroa mig för att jag äter för lite!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.