Visa fullständig version : Frukostförslag
bondelid
2003-10-04, 20:56
Jag har lovat min pojkvän att komma med lite bra frukostförslag. Just nu består hans frukost ofta av ljust formbröd med smör och marmelad. :nono:
Problemet är att han inte gillar ägg, gröt och grovt bröd.
Är det någon som har något bra tips?
fil! det är ju tokgott och man kan blanda ner en massa grejer i det, lättfil om man vill dra ner lite på fettet...
bondelid
2003-10-04, 21:35
Originally posted by miapia
fil! det är ju tokgott och man kan blanda ner en massa grejer i det, lättfil om man vill dra ner lite på fettet...
Lättfil äter han faktiskt rätt så ofta. Har du något bra tips på vad man kan ha i? Frukt, havregryn och rågflingor? De flesta vanliga frukostflingorna innehåller ju väldigt mycket socker.
fil med hemgjord musli .. lätt att göra och inget onödigt socker heller.. mycket bättre att göra egen än att köpa färdigt i affären..
blanda dessa:
200 g havregryn
200 g rågflingor
100 g katrinplommon, grovt hackade
100 g torkade aprikoser, grovt hackade
100 g blandade nötter (sötmandel, hassel och valnöt), grovt hackade
1 vaniljstång, skårad
1-1,5 matsked malen kanel
1-1,5 matsked malen kardemumma
3 matskedar psylliumfrön (loppfrön)
4 msk rapsolja
4 msk vatten
Blanda alla ingredienser utom vaniljstång, nötter och psylliumfrön. Bred ut müsliblandningen på en plåt och sätt in den i ugnen på 225 grader i cirka tio minuter. Därefter tillsätter du nötterna och låter müslin rosta vidare i cirka fem minuter. Müslin är klar när den fått en fin gyllene färg och doftar gott. Låter müslin svalna när den är klar, lägg den sedan i en lufttät behållare. Tillsätt skårad vaniljstång och psylliumfrön. Blanda och skaka om. Låt gärna müslin stå ett tag så att den hinner ta åt sig smak av vaniljstången.
Servera müslin med yoghurt eller mjölk. Strö över cirka en matsked krossade linfrön vid serveringen. Rivet äpple är också gott att strö över.
jättegott!!
tips på andra frukostar är:
2 dl youghurt med 100 g keso och 1 banan
drinkar mixat på havregryn, mjölk, banan ,proteinpulver eller ägg, vaniljyoghurt mm..
mackor med kalkonkött, skinka m m..
250 g kesella
1 dl proviva blåbärsdryck
30 g all bran flakes
finns ju en hel del att variera sig med..
:eating:
Originally posted by bondelid
Lättfil äter han faktiskt rätt så ofta. Har du något bra tips på vad man kan ha i? Frukt, havregryn och rågflingor? De flesta vanliga frukostflingorna innehåller ju väldigt mycket socker.
jag brukar dra i lite russin, rågflingor, all-bran och psylliumfrön, det är min standardfrukost på ca 3dl fil. jag körde utan psylliumfröna förut och höll mig mätt ca 3 timmar, men med fröna i är jag faktiskt mätt längre!
MunsöHustla
2003-10-04, 21:51
Fil med All-Bran Fruit! Snuskigt gott med all-bran
Originally posted by MunsöHustla
Fil med All-Bran Fruit! Snuskigt gott med all-bran
All bran Fruit e ju grymt gott.... med 0,2% passion/hallon yoggi e den grym.. Valio har även schyssta vanilj yoggis...
King Grub
2003-10-05, 05:55
Gröt och mjölk med ett halvdussin ägg är en klassiker. Gröten kan varieras med müsli, All-Branflingor, Frosties (som är långsamma kolhydrater, faktiskt, till skillnad mot vanliga corn-flakes), eller flerkornsbröd.
Och bra mat är alltid bra mat, oavsett vad klockans visare pekar på. Jag tänker till äventyrs dra i mig en skål spaghetti och köttfärssås om en kvart innan jag går och tränar. :D Det är inte sämre med t ex pasta eller ris som kolhydratkälla på morgonen, och frukostäggen går att byta ut mot tonfisk eller kyckling eller vad som helst, om man nu är sugen på den direkt man vaknar.
Ninjasmurf
2003-10-05, 08:48
mackor med jordnötssmör :hbang:
ivandrago
2003-10-05, 10:27
honungsyoghurt (arlas) med axas grynblandning = :eating: :eating:!
Havregrynsgröt !!!!
Tillsått russin eller nåt om man vill ha lite sötma .
Hacka lite färska champinjoner, tomat, paprika och pujolök. Fräs snabbt lite i olja. Häll på 2 omega3 ägg, rör runt och stek klart på låg värme. Krydda. Servera med lite kallrökt lax.
Smaskig stenåldersfrukost!!
Edit: oj, glömde han inte gillade ägg 8(
Men kör samma utan ägg vet jag!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.