handdator

Visa fullständig version : Boxning, bra konditionsträning?

Prosperous
2010-04-19, 17:33
Hejsan!

Det är så att jag har tappat motivationen för att boxas. Jag vet faktiskt inte varför det är ju kul och så.
Men jag tänkte, jag gillar inte springa ute så mycket, så är boxning en bra konditionsträning?
Jag vet inte riktigt, om det är den typen kondition, känns lite mer ''stamina'' i boxning, även om man blir flåsig, än vad jogging är mer koncetrerat på konditionen.

Så.. kan jag bygga upp en kondition genom att boxas, så att jag kan springa längre ute till exempel , med hjälp av det jag byggt av min boxningstid. ?

Hemi
2010-04-19, 17:48
Tänk på att boxare springer mycket, eller gjorde förr åtminståne. Mjölksyra i armarna sätter en gräns för hur länge du kan veva på, så skall du bli bättre på att springa ute ändå så, spring.

Prosperous
2010-04-19, 17:53
Okej okej, så du tror inte boxning är det ultimata för att öka konditionen?

Hemi
2010-04-19, 18:05
Det är bra konditionsträning särskillt med tanke på allt runtomkring sparringen som hopprep t ex, men löpning är väl en sådan aktivitet som är mycket grenspecifik, skall du bli bättre på att springa så...

Det finns duktiga afrikanska boxare annars som även tävlat i Maratonlöpning. Det är en bra kombo.

LoTiX
2010-04-19, 18:06
Tyckte absolut boxning byggde upp min kondition, massvis med korta intensiva träningsmoment om och om igen, fy fan.

Salus
2010-04-19, 18:28
Folk har generellt lättare för att pressa sig mer om de tränar i grupp.

Dock har Hemi en viktig poäng i specifieringsfrågan. Du blir bra på det du gör, så vill du bli bra på spring - spring då!

Prosperous
2010-04-19, 18:32
Mmhm. fattar. :)

Hur är det egentligen med hopprep ?
Jag kan hoppa skitlänge, men jag blir aldrig direkt trött, kan få magsyra.. men det försvinner oftast och jag kan fortsätta hoppa hela tiden.
Drar det som fasen endå ? :)

Och så tänkte slänga in en fråga om Fjäder..träningsgrejen ;)
Vet inte riktigt vad det heter.. men den är som en lång fjäder med handtag längst ut, som du sedan drar tillsammans, och sedan ut. Vad tränar jag med det, och hur effektivt är det ?
Finns det olika varianter och använda med den ?

vad heter det fjäder,,.. grejen föressten ? ;)

Hemi
2010-04-19, 20:18
Kan inte svara vetenskapligt om hopprep men jag som är lite äldre och har en gammal skada i hälsenan tål inte lika mycket hopprep som t ex löpning. I och med att man landar på främre delen av foten påfrestar man hälsenan ganska mycket. I löpning fördelar man isättningsvikten mer, vill jag tro, jag kan ha fel. Skall man hålla på länge så tror jag mer på löpning. Hopprep passar för lite kortare aktivitet och i boxningsträning brukar man öka tempot i hopprep ganska mycket.

flass
2010-04-19, 20:28
Blir du inte trött när du hoppar hopprep så får du hoppa lite fortare tycker jag ;)

vasslefranmjolk
2010-04-19, 21:12
Kan inte svara vetenskapligt om hopprep men jag som är lite äldre och har en gammal skada i hälsenan tål inte lika mycket hopprep som t ex löpning. I och med att man landar på främre delen av foten påfrestar man hälsenan ganska mycket. I löpning fördelar man isättningsvikten mer, vill jag tro, jag kan ha fel. Skall man hålla på länge så tror jag mer på löpning. Hopprep passar för lite kortare aktivitet och i boxningsträning brukar man öka tempot i hopprep ganska mycket.

Beror framförallt på att vid hopprepsträning måste man bromsa upp tyngdkraften i rakt motsatt riktning, medan man under löpning kan utnyttja tyngdkraften som drivande kraft framåt.

Mr.Sarkastisk
2010-04-19, 22:04
Det är en grym skillnad på bra kondition i ringen och bra kondition ute på löparrundan.

young_george
2010-04-19, 22:29
Mmhm. fattar. :)

Hur är det egentligen med hopprep ?
Jag kan hoppa skitlänge, men jag blir aldrig direkt trött, kan få magsyra.. men det försvinner oftast och jag kan fortsätta hoppa hela tiden.
Drar det som fasen endå ? :)

Kan du hoppa hopprep såhär?

5MfhJjbNNJE

Om inte, öka takten, hoppa snabbare, gör svårare hopp.
Träningen blir vad du gör den till

schabo-labo
2010-04-20, 10:33
Det är en grym skillnad på bra kondition i ringen och bra kondition ute på löparrundan.Ja verkligen.

z_bumbi
2010-04-20, 10:48
Svaret på frågan är ja du kan bygga upp kondition med hjälp av boxningen som gör att du kan springa längre men det tar längre tid och är slitigare än att få samma resultat genom att springa. Däremot så ser jag det inte som antingen eller så har du tröttnat lite på boxingen så kan du dra ner på det en period, kör t ex de delarna som är roligast och spring sen resterande tid. Om du upptäcker att du vill köra mer seriöst med boxningen så kommer du att upptäcka att ett pass eller några minuter då och då är mycket bättre än att inte köra det överhuvudtaget.

delta_mats
2011-02-11, 11:37
Jag upplevde inte att själva boxningsträningen gav något i konditionsväg. Hade nog rätt dålig kondition faktiskt när jag höll på med boxning, rent löpmässigt. Däremot så tränade vi ju fysträning och där så blev det ju konditionsträning. Men just själva sparringen, padsträning mm tycker jag inte gjorde nåt för konditionen, mer muskeluthållighet istället.

HulkH
2011-02-11, 11:43
Kan du hoppa hopprep såhär?

5MfhJjbNNJE

Om inte, öka takten, hoppa snabbare, gör svårare hopp.
Träningen blir vad du gör den till

hahahah, de där va fan coolt. :D