Visa fullständig version : Frukt?
viktor92
2010-04-19, 14:17
Hur är det egentligen med frukt? Är det nyttigt att äta riktigt mycket frukt om dagarna?
Vad menar du med nyttigt?
frukt är överskattat.
Tämligen lågt näringsinnehåll och högt sockerinnehåll. Inte onyttigt men inte särskilt nyttigt heller, stora mängder känns onödigt
Kostdoktorn | Frukt och näring (http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring)
För dem som menar att människor alltid ätit frukt skulle jag vilja säga följande: ja och nej. Ja vi har antagligen ätit frukt i miljoner år men det var små vilda varianter, säkert inte alls så framavlat söta som dagens. Vidare var det mest under några månader om året.
Så vad försöker jag säga, skall man aldrig äta frukt? Tja frukter är goda och vackert paketerade, så det vore väldigt synd. Men de kan inte jämföras med grönsaker (särskilt inte ovanjords-grönsaker) då de innehåller mycket, mycket mer socker. Ungefär lika mycket som läsk per vikt. Såklart går det dock mycket lättare att dricka 500ml läsk än att äta ett halvt kilo frukt, så jämförelsen haltar lite. Om man inte får i sig frukten i form av juice! Det är i princip läsk med c-vitamin i.
Mitt förslag är att äta en frukt ibland om man vill. Men inte trycka i sig mer än nödvändigt, i tron att det skulle vara otroligt nyttigt, eller att man behöver vitaminer från dem.
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg
Gott, lite näring och mättar/stillar sötsug överlag ganska bra per kcal.
schabo-labo
2010-04-19, 15:20
Vilken av de vanligaste är "bäst" att äta? Tänker på banan, äpple apelsin osv..?
Jag satsar på äpple, om du väljer en inhemsk sort och inte en av de framavlat extrasötade som Fuji.
Banan är troligtvis sämst.
viktor92
2010-04-19, 15:46
Det är alltså bättre med grönsaker än frukt?
Ja, utan tvekan.
(för något värde på "bättre")
Frukt är underskattat. Gott och allmänt härligt. Innehåller en del kostfibrer, en del antioxidanter och en del vitaminer/mineraler.
Kanske inte något jag trycker i mig under en deff men annars finns det gott om utrymme.
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg
Per kcal hade varit en mer rättvis bild även om det hade varit skillnader då också. Sen är ju frågan hur ofta någon i Sverige verkligen äter lever :)
Granatäpple är väll fullt med antioxidanter om jag inte minns fel.
Frukt är gott. Frukt är lätt att ta med. Frukt ger något att tugga på utan allt för många kalorier. Rik källa på kalium. Oftast mycket C-vitamin. Annars så är alltid kål i alla sina former nyttigare.
Min fråga. Vem har en näve brysselkål i skolväskan ? Tänkte det. Ett äpple eller banan är bättre.
Brickhead
2010-04-19, 17:09
Vem har en näve brysselkål i skolväskan ? Tänkte det. Ett äpple eller banan är bättre.
Eddie_Vedder:smash:
Eddie Vedder
2010-04-19, 18:00
Eddie_Vedder:smash:
Nej jag äter aldrig mellanmål.:) Och OM jag mot förmodan skulle ta med mig ett litet "snack" så blir det en bit ost eller korv.
Frukt är gott. Frukt är lätt att ta med. Frukt ger något att tugga på utan allt för många kalorier. Rik källa på kalium. Oftast mycket C-vitamin. Annars så är alltid kål i alla sina former nyttigare.
Min fråga. Vem har en näve brysselkål i skolväskan ? Tänkte det. Ett äpple eller banan är bättre.
Godare med banan än brysselkål i gröten också.
Nej jag äter aldrig mellanmål.:) Och OM jag mot förmodan skulle ta med mig ett litet "snack" så blir det en bit ost eller korv.
Ord!
schabo-labo
2010-04-19, 19:26
Banan sämst? Oj det var inte kul. Bra förpackning och lätt att ta med. Plus att jag äter mycket bananer.
Får jag gissa att ekologiska och närodlade frukter är bättre än besprutade som är fraktade över hela jordklotet?
Banan sämst? Oj det var inte kul. Bra förpackning och lätt att ta med. Plus att jag äter mycket bananer.
Får jag gissa att ekologiska och närodlade frukter är bättre än besprutade som är fraktade över hela jordklotet?
Att bananer skulle vara dåligt är en åsikt och inte fakta.
malfunction
2010-04-19, 19:50
+1
Att bananer skulle vara dåligt är en åsikt och inte fakta.
+1
Bananer har högre kaloridensitet än dom flesta andra frukter men det gör dom inte på något vis sämre. Det är fortfarande gjuten mat.
Bra sammanfattat!
schabo-labo
2010-04-20, 10:38
Vilken frukt skulle ni rekommendera som den bästa och nyttigaste att ha med sig och äta som mellanmål? Har ni några åsiker om vindruvor, mycket socker känns det som.
King Grub
2010-04-20, 10:42
Energin från all frukt är i princip 100% socker, inte bara vindruvor.
schabo-labo
2010-04-20, 10:44
Energin från all frukt är i princip 100% socker, inte bara vindruvor.Kan det vara skillnad på hur snabbt insulinpåslag det ger? Om ja, några som är bättre eller sämre?
King Grub
2010-04-20, 10:48
Insulinfrisättning från frukt är inte en faktor att bry sig om.
schabo-labo
2010-04-20, 11:06
För att det är en sån liten mängd?
Så om jag äter vindruvor på tom mage så frisätts inte så mycket insulin?
Eddie Vedder
2010-04-20, 11:08
För att det är en sån liten mängd?
Så om jag äter vindruvor på tom mage så frisätts inte så mycket insulin?
Givetvis är det dosrelaterat.
Fruktos ger inte mycket insulinpåslag men är det mer glukos blir den högre. Vill du inte ha socker från frukten så ät riktigt gröna bananer.*spy*
schabo-labo
2010-04-20, 11:19
Ok tack.
Ja, utan tvekan.
Frukt har fördelen av att det finns mindre mängd antinäringsämnen (ex. oxalsyra, fytinsyra). Det är också gott och håller sötsuget borta. Det tycks vara snällare mot magen än grönsaker.
Frukt har också lågt GI och därmed lågt insulinsvar.
Frukt och vitt ris är mina principiella kolhydratkällor. Inte så näringsriktigt men jag kompenserar det på andra håll.
Lillstadspojken
2010-04-20, 15:15
Hur förhåller sig bär jämt emot frukt och grönsaker? Rent näringsmässigt sett.
King Grub
2010-04-20, 15:24
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
Knappa in valfri frukt. Jämför.
Frukt har också lågt GI och därmed lågt insulinsvar.
Sist jag kollade så var det mängden kolhydrat (alla makronutrienter?) som var den primära påverkansfaktorn på insulinet och inte dess gi.
King Grub
2010-04-20, 15:31
Det faktum att fruktos (och därmed i något mindre utsträckning sackaros) har lågt GI gör det inte mer nyttigt.
Det faktum att fruktos (och därmed i något mindre utsträckning sackaros) har lågt GI gör det inte mer nyttigt.
Det är väl att generalisera? Beror väl på hur pass bra insulinkänslighet man har?
Jag har sett siffror på att levern skulle ha någon maximal kapacitet för fruktos innan det möjligen blir "problem". Gick vid 55 gram någonstans? Har någon en källa på det?
viktor92
2010-04-23, 17:28
Ja, utan tvekan.
Bättre - nyttigare, proteinrikare? Alltså bättre att äta under en deff.
Ja, utan tvekan.
Bättre - nyttigare, proteinrikare? Alltså bättre att äta under en deff.
Om du skall äta något proteinrikt så föreslår jag att du vänder bort blicken ifrån frukt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.