handdator

Visa fullständig version : Gris-intolerant?

tsp
2010-04-19, 01:11
Har inte käkat fläskkött överhuvudtaget på över ett halvår (bortsett från gelégodis) förrän idag. Gjorde fläskfilé med klyftpotatis och hemgjord béarnaise tillsammans med en polare. 4-5 timmar senare får jag hyfsat kraftigt magknip och går på toa med riktig kebabmage. Berodde detta på att magen är ovan vid fläsk? Har inte ätit något annat konstigt idag i övrigt, ett par skivor grovt bageribröd med nötköttspålägg och vanlig hårdost samt mjölk.

Ifall det beror på grisköttet, hur lyder den rent fysiologiska förklaringen ut? Något ämne jag saknar i nedbrytningen av föda?

Edit: Är inte vegetarian alltså, har ätit nötkött, fågel, lamm osv regelbundet.

Scratch89
2010-04-19, 05:24
Eller såsen...

Om det var grillat kan man bli dålig i magen om det inte var ordentligt genomstekt i mitten.

Sverker
2010-04-19, 05:48
Mycket ovanligt att man reagerar på rent kött, oavsett fläsk, nöt eller fågel.

Tiden 4 - 5 timmar låter som någon matförgiftning.

mikaelj
2010-04-19, 07:22
Jag hade samma erfarenhet igår, minus magknip. 1,4 kg fläskkarré 175C 3 timmar. Tycker att det borde ha mördat allt, men kanske inte? (har ingen termometer, så jag kunde inte kolla innertemperaturen)

Klein
2010-04-19, 08:11
Jag hade samma erfarenhet igår, minus magknip. 1,4 kg fläskkarré 175C 3 timmar. Tycker att det borde ha mördat allt, men kanske inte? (har ingen termometer, så jag kunde inte kolla innertemperaturen)

3 timmar låter som sanslöst mycket. Inte konstigt att du får ont i magen om du vräker i dig en massa överlagat kött. Aldrig mer än en timma i ugnen är en oskriven lag :)

Scratch89
2010-04-19, 08:49
Aldrig mer än en timma i ugnen är en oskriven lag :)

Ehm... Det beror väl på hur mycket kött man har? Jag skulle aldrig ta ut köttet om det inte hade en färdig innertemperatur.

Klein
2010-04-19, 09:05
Ehm... Det beror väl på hur mycket kött man har? Jag skulle aldrig ta ut köttet om det inte hade en färdig innertemperatur.

Allvarligt talat så ryms det inte särskilt mycket kött i en standardugn, iaf inte om det rör sig om hela styckdelar. 1.4 kg kött är dock en väldigt liten köttbit i min värld och att köra den i 175 grader i 3 timmar är fullkomligt absurt men jag antar att det är en felskrivning från Mikaels sida.

mikaelj
2010-04-19, 09:20
Jag skrev rätt, tre timmar på 175 grader, i en gjutjärnsgryta, med vin & tomat i. Jag vågar inte riskera att äta fläsk otillagat. Notera att det inte var bränt. Däremot var det väldigt mört. Föll isär när jag skar upp det.

Det kan också ha de två tallrikarna kålrot jag åt medans jag väntade på att köttet skulle bli klart, som orsakade mitt obehag.

tsp
2010-04-19, 11:11
Jag stekte själv köttet skivat i stekpanna. Innan servering skar jag ett snitt i den tjockaste biten, samt ett par bitar till, och köttet var inte blodigt eller rosa. Först serverade jag min polare och sedan mig själv, så efter att jag kollat köttet låg det på och stekte i ytterliggare 1 min innan jag tog av det. Jag KAN ju dock ha missat någon del som blivit lite ojämnt stekt. Men kan verkligen en liten ynka rosa bit resulterat i kebabmage?

Tolkia
2010-04-19, 12:09
Det kan också ha de två tallrikarna kålrot jag åt medans jag väntade på att köttet skulle bli klart, som orsakade mitt obehag.
Inte helt osannolikt. Även om man är van vid fibrer, så blir två tallrikar ganska mycket bukfylla (tarmfylla?). Kryddade du dessutom med en stor portion köttgryta så reagerade apparaten nog helt enkelt på volymen föda.

Tsp: Ja, en "liten ynka bit" räcker, om det är fråga om matförgiftning. Den orsakas ju av bakterier (alt. av toxiner producerade av bakterierna) och det får plats rätt många även på en liten bit kött. Du kan ha haft otur, helt enkelt. Det måste ju inte ha varit köttet, f.ö., hemlagad bearnaise (ägg) kan man säkert också ha otur med.

F.W.Y.H
2010-04-19, 12:10
3 timmar låter som sanslöst mycket. Inte konstigt att du får ont i magen om du vräker i dig en massa överlagat kött. Aldrig mer än en timma i ugnen är en oskriven lag :)

Har du aldrig lågtempat förut?

Dåliga ägg i bean?

tsp
2010-04-19, 12:12
Inte helt osannolikt. Även om man är van vid fibrer, så blir två tallrikar ganska mycket bukfylla (tarmfylla?). Kryddade du dessutom med en stor portion köttgryta så reagerade apparaten nog helt enkelt på volymen föda.

Tsp: Ja, en "liten ynka bit" räcker, om det är fråga om matförgiftning. Den orsakas ju av bakterier (alt. av toxiner producerade av bakterierna) och det får plats rätt många även på en liten bit kött. Du kan ha haft otur, helt enkelt. Det måste ju inte ha varit köttet, f.ö., hemlagad bearnaise (ägg) kan man säkert också ha otur med.

Är det äggulorna du tänker på i bean? Kan vara, men då borde min polare också ha blivit dålig vilket han inte blev.

mikaelj
2010-04-19, 12:20

Hur fungerar mekanismen bakom det? Jag har inga problem att äta stor volym mat, säg fyra-fem deciliter DoublePro med vatten, eller en hel kyckling, eller liknande.

Det verkar, i så fall, vara viss sorts mat på fastande mage som orsakar det.

Tolkia
2010-04-19, 12:29
Mekanismen är s.a.s .mekanik; när det kommer ned mat i systemet, triggar det tarmmotoriken och det som redan finns i systemet pytsas ut. Effekten varierar beroende på hur mycket som fanns på plats och hur mycket man trycker ned. Sedan är det klart att det spelar roll vad man stoppar ned också; proteindrinkar lär t.ex. snarast sätta fart på urinproduktionen. Stora mängder fett verkar ofta laxerande, särskilt om man inte är van.

Klein
2010-04-19, 13:05
Har du aldrig lågtempat förut?

Dåliga ägg i bean?

Vid 175 grader är det lång tid för ett litet köttstycke. Lågtempning är en annan femma. Jag föredrar dock att äta köttet rått.

Johan_P
2010-04-19, 16:41
Vid 175 grader är det lång tid för ett litet köttstycke. Lågtempning är en annan femma. Jag föredrar dock att äta köttet rått.

Det blir nog svårt för de flesta av oss här att diskutera dina ganska kontroversiella matvanor Klein :D

F.W.Y.H
2010-04-19, 16:48

Det är klart att det är, vem har sagt något annat?

Sverker
2010-04-19, 17:04
Inte tusan behöver ni möra fläskkött:confused:

Grisarna är bara ett halvt år gamla och har inte hunnit samla på sig någon bindväv i musklerna. En gammal sugga kanske ska tillagas under många timmar men fläsk blir bra när temperaturen är 72°C.

mikaelj
2010-04-19, 17:45
Jag har ingen termometer hemma, och enligt riktlinjerna jag läst skulle det egentligen varit 2,5h på 175C för en 1,4 kg stor köttbit. Eftersom det är första gången ville jag inte riskera något. Nu blev det bra och vet att jag kan sänka tiden till nästa gång.

Vilken kontrovers! :-)

Eddie Vedder
2010-04-19, 18:03
Någon centrumtemperatur har jag aldrig ens funderat över faktiskt. Imorse åt jag lever till frukost och den var närmast rå i mitten men hårt stekt på ytan. En väldigt stor bit helt enkelt så den var knappast särskilt vällagad rakt igenom.

Men jag tycker helt klart köttet skall vara blodigt. Jag resonerar annorlunda med köttfärs dock.

schmecker
2010-04-19, 18:18
sporbildande bakterier kan mycket väl överleva ett långkok eller dylikt, de förökar sig sedan i rasande fart när man ställer maten att svalna då det är varmt och gott och alla konkurrerande organismer är döda.

tsp
2010-04-19, 18:25
Någon centrumtemperatur har jag aldrig ens funderat över faktiskt. Imorse åt jag lever till frukost och den var närmast rå i mitten men hårt stekt på ytan. En väldigt stor bit helt enkelt så den var knappast särskilt vällagad rakt igenom.

Men jag tycker helt klart köttet skall vara blodigt. Jag resonerar annorlunda med köttfärs dock.

Men jag har alltid fått lära mig att svinkött ska vara genomstekt. Nöt går dock bra blodigt/rått. Varför är det så? Är det enbart pga trikiner i gris?

Sverker
2010-04-19, 18:59
Ja, främst mot ev. parasiter. Triciner KAN finnas i griskött men risken är större med vildsvin.

När det gäller bakterier är Yersinia enterocolitica inte så rolig. Salmonella kan förekomma i fläskkött. Dessa två bakterier bör motivera de flesta att steka köttet ordentlig.

schmecker
2010-04-19, 19:44
När det gäller bakterier är Yersinia enterocolitica inte så rolig. Salmonella kan förekomma i fläskkött. Dessa två bakterier bör motivera de flesta att steka köttet ordentlig.

yersiniainfektioner är väl ganska ovanliga ändå om än ruskiga.
finns ju även e.coli bakterier med värmestabila toxiner så även om köttet är ordentligt stekt är det ingen garanti, bakterien bakom den klassiska turistdiarrén ETEC är ett sådant exempel.

Sverker
2010-04-19, 19:54
ETEC har jag inte läst om tidigare. Ifall den bildar stabila endotoxin är det hygienen i slakteriet och i köket som gäller. Helt enkelt förhindra spridning från tarmarna till köttet.

Vi bör utgå ifrån att köttet är sterilt i kärnan och att tillförda bakterier sitter på ytan.

schmecker
2010-04-19, 19:59
kanske inte så vanligt i sverige, vanligare i "turistländerna"

tsp
2010-04-19, 20:05
Jag som ev då ätit inte 100% genomstekt svinkött, har jag parasiter i kroppen nu då? :D

Klein
2010-04-20, 00:12
När jag var på nån ö i Grekland käkade jag rå kyckling, rått griskött och råa räkor. Inga problem. Man känner ju på lukten och ser på biten om köttet är färskt och välhanterat. Jag skulle dock inte frivilligt äta rå kyckling eller rått griskött från industriellt uppfödda burhöns eller grisar. Frigående ska det vara för smakens skull. Nu vet jag att det sägs vara större risk för parasiter i frigående grisar och kamfylobakter i frigående höns men jag är skeptisk till faran. Förvisso är rå kyckling ingen smaksensation jämfört med nöt och gris så det äter jag ytterst sällan.

Köttfärs är en annan femma. Personligen äter jag det inte överhuvudtaget. Mest försiktig tycker jag man ska vara med det tillagade kött som säljs i restauranger och över disk. Man vill ju helst sniffa på det innan samt se kocken tillaga det så man vet att det inte stått under längre tid. Det är inte helt trivialt att med ledning av näsan och munnen bedöma om tillagat kött är fullt av nån skadlig bakterietyp och dess biprodukter eller ej.

Scratch89
2010-04-20, 05:23
Jag som ev då ätit inte 100% genomstekt svinkött, har jag parasiter i kroppen nu då? :D

http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2008/05/funny-pictures-alien-cat-exits-stomach.jpg

z_bumbi
2010-04-20, 09:45

Det sker provtagning för trikiner och inget tamdjur ska gå vidare till styckning om det är smittat. Vildsvin som säljs i handeln går via slakterier som ska ha samma kontroll som för tamsvin.
Problemet blir då snarare i jägarleden om någon plockar några svin extra och gör sig av med utan att följa reglerna.
Sen ska man inte överdriva faran då en bra djurhållning har hållit nere trikinfallen i Sverige.

Äter man rå kyckling i ett land som har konstaterade fall av salmonella bland fjäderfän är man helt enkelt bara korkad, försöker man hävda att det är säkert är man en fara för allmänheten.

tsp
2010-04-20, 11:26
När jag var på nån ö i Grekland käkade jag rå kyckling, rått griskött och råa räkor. Inga problem. Man känner ju på lukten och ser på biten om köttet är färskt och välhanterat. Jag skulle dock inte frivilligt äta rå kyckling eller rått griskött från industriellt uppfödda burhöns eller grisar. Frigående ska det vara för smakens skull. Nu vet jag att det sägs vara större risk för parasiter i frigående grisar och kamfylobakter i frigående höns men jag är skeptisk till faran. Förvisso är rå kyckling ingen smaksensation jämfört med nöt och gris så det äter jag ytterst sällan.

Köttfärs är en annan femma. Personligen äter jag det inte överhuvudtaget. Mest försiktig tycker jag man ska vara med det tillagade kött som säljs i restauranger och över disk. Man vill ju helst sniffa på det innan samt se kocken tillaga det så man vet att det inte stått under längre tid. Det är inte helt trivialt att med ledning av näsan och munnen bedöma om tillagat kött är fullt av nån skadlig bakterietyp och dess biprodukter eller ej.

Jag känner flera personer vars liv blivit förstörda av att de ätit rå/inte fullt tillagad kyckling. Känns jävligt dumt att göra det och jag skulle aldrig komma på tanken i alla fall.

Det sker provtagning för trikiner och inget tamdjur ska gå vidare till styckning om det är smittat. Vildsvin som säljs i handeln går via slakterier som ska ha samma kontroll som för tamsvin.
Problemet blir då snarare i jägarleden om någon plockar några svin extra och gör sig av med utan att följa reglerna.
Sen ska man inte överdriva faran då en bra djurhållning har hållit nere trikinfallen i Sverige.

Äter man rå kyckling i ett land som har konstaterade fall av salmonella bland fjäderfän är man helt enkelt bara korkad, försöker man hävda att det är säkert är man en fara för allmänheten.

Det låter ju bra, men nu var tyvärr fläskfilén jag käkade från Danmark. :em: Fråga mig inte varför vi käka dansk fläskfilé, men ändrar det något? :)

z_bumbi
2010-04-20, 13:16
Jag tvivlar på att Danmarks interna kontroll plus införselkontrollen till Sverige är så mycket sämre än den svenska slakterikontrollen. Jag har tyvärr loggat ut emmzans msn så jag kan inte fråga någon dansk veterinärstudent hur det faktiskt ser ut. :D

Pompere
2010-04-20, 13:58
Detta var något nytt för mig. Fläskfilé måste vara genomstekt?

Jag har käkat många gånger när fläskfilén har varit väldigt rosa i mitten av köttbiten, och jag har inte märkt någon negativ effekt alls. Hur kommer det sig?

Sverker
2010-04-20, 18:24
Ren tur.

Många är kaxiga på Kolozzeum men vi bör se på statistiken.
Säger vi att var tusende förpackning är smittad av något matförgiftande bakterie och var hundrade köttbit tillagas dåligt. Vips får vi en köttbit på hundratusen måltider.
Ärter vi fläskkött en gång per vecka kommer någon eller några Kolloiter bli förgiftade varje månad.

Jag tycker inte det är acceptabelt även om vi alla är unga och friska.

Klein
2010-04-21, 02:01
Ren tur.

Säger vi att var tusende förpackning är smittad av något matförgiftande bakterie och var hundrade köttbit tillagas dåligt. Vips får vi en köttbit på hundratusen måltider.
Ärter vi fläskkött en gång per vecka kommer någon eller några Kolloiter bli förgiftade varje månad.

Som om att folk som bara äter genomstekt kött skulle vara förskonade från matförgiftning. Av det råa kött jag ätit de senaste 6 åren så har nog sammansättningen varit cirka 40% gris, 50% nöt och 9% lamm. Det blir närmare tusen bitar griskött totalt. Ska bli intressant att se vad som händer under en livstid av detta. Det finns för övrigt ingen grund till att påstå att parasiter i köttet är synonymt med att man blir smittad. Det måste mer till än så. Och innehåller det råa köttet giftiga biprodukter från skadlig bakteriell verksamhet så betvivlar jag starkt att detta inte skulle märkas på köttets lukt.

Icke desto mindre tycker jag man ska vara noga med vars man köper sitt kött ifrån. Att känna uppfödaren eller än hellre föda upp själv är ju så klart det bästa. Noll kontakt mellan uppfödare och konsument samt en lång kedja av hantering därimellan är ett mardrömsscenario som tyvärr är verklighet.

Sverker
2010-04-21, 06:03
Svaret på din första fråga är till 90 % JA.

Nu fick vi lära oss att vissa E.coli, ETEC, var endotoxinbildande så bara förekomsten där gav ökade risker. Nu verkar inte ETEC finnas hos oss i Europa så där är vi säkra. Annars så är det vår hantering av köttet och Staphylococcus aureus vi bör tänka på. De övriga 90% dör vid upphettning eller tillväxer inte i kött under NORMALA omständigheter. Inte alls säkert att du känner att köttet är infekterat av Staphylococcus aureus.

Att träffa uppfödaren är bra. Ännu bättre är att känna till förhållandena vid slakt. Att grisarna inte stressas eller transporteras lång utan vatten etc, etc.
Självklart är god hygien vid slakt och styckning synnerligen viktigt.

Eddie Vedder
2010-04-21, 06:34
Ren tur.

Jag har aldrig räknat men om det här är rimliga siffror känns det ju helt klart som att det är värt risken. De där minimala riskerna är definitivt värd en mindre torr och godare köttbit.

Jag nöjer mig med en rejält vällagad ytterdel på helt kött. Centrumtemperatur är säkert godkänd för det mesta men inget jag tänker på som sagt. Beror på hur tunn/tjock köttbiten är,

grondahl
2010-04-21, 07:25
Gör du likadant med kyckling?

Man kan ju laga fläskkött så att det blir både genomstekt och saftigt. Ugnen är din vän.

Jag har aldrig räknat men om det här är rimliga siffror känns det ju helt klart som att det är värt risken. De där minimala riskerna är definitivt värd en mindre torr och godare köttbit.

Jag nöjer mig med en rejält vällagad ytterdel på helt kött. Centrumtemperatur är säkert godkänd för det mesta men inget jag tänker på som sagt. Beror på hur tunn/tjock köttbiten är,

Eddie Vedder
2010-04-21, 11:04
Gör du likadant med kyckling?

Äter aldrig kyckling i stort sett men där tycker jag att det är godast när den är genomlagad.

Ugnen är din vän.

Äger ingen ugn tyvärr.

shut teh face
2010-05-19, 03:27
Äter aldrig kyckling i stort sett men där tycker jag att det är godast när den är genomlagad.

Äger ingen ugn tyvärr.
:D vaa!

maRRtin
2010-05-19, 08:37
Jag tvivlar på att Danmarks interna kontroll plus införselkontrollen till Sverige är så mycket sämre än den svenska slakterikontrollen. Jag har tyvärr loggat ut emmzans msn så jag kan inte fråga någon dansk veterinärstudent hur det faktiskt ser ut. :D
Säg inte det!
Ännu fler danskar har smittats av salmonella den senaste veckan och totalt beräknas uppemot 4 000 personer vara sjuka. Vad som orsakat det största utbrottet i modern tid är fortfarande oklart, men danskt griskött misstänks.

http://www.sydsvenskan.se/danmark/article344168/Inget-slut-pa-dansk-salmonella.html

norrbottenstjej
2010-05-19, 08:41

Jag ser att du aldrig lagat en tjälknöl förr..
8-10 timmar i ugnen utan problem!!

KniveN
2010-05-19, 15:11
Säg inte det!

http://www.sydsvenskan.se/danmark/article344168/Inget-slut-pa-dansk-salmonella.html

Käkade fläskkött i förrgår och igår blev jag riktigt sjuk och spydde :S Blev sjuk 22h efter att jag hade käkat det, spydde mest vatten men även en stor köttbit som såg större ut än tuggorna jag brukar ta, borde den inte ha brutits ned på 22h? :(

z_bumbi
2010-05-19, 15:19
Säg inte det!

Fast salmonella och trikiner är lite olika saker, salmonella vet "alla" att det finns i Danmark och om man inte tillagar köttet på rätt sätt så drabbas någon då och då.

Trikiner i Danmark.
http://da.wikipedia.org/wiki/Trikin

maRRtin
2010-05-21, 09:23
Fast salmonella och trikiner är lite olika saker, salmonella vet "alla" att det finns i Danmark och om man inte tillagar köttet på rätt sätt så drabbas någon då och då.

Trikiner i Danmark.
http://da.wikipedia.org/wiki/Trikin
Oh missade att det var just trikiner du kommenterade om, my bad.