Visa fullständig version : Välbetalda okvalificerade skitjobb i Norge, någon som vet?
Fatalist
2010-04-16, 16:08
Tjena.
Jag har tagit studieuppehåll och jag vill tjäna lite grova slantar. Min första tanke är såklart Norge, fiskrens, et c.
Någon som vet var man hittar sådana här jobb?
Var ska man leta?
Någon som har egen erfarenhet? :D
Pengarna är det enda som räknas, det får vara hur skabbigt som helst.
Hörde en norrman på radion förra veckan som snackade om att det där med just fiskrensjobben var en ren myt men det kanske finns annat välbetalt?
Fatalist
2010-04-16, 16:13
Jag drar mig till minnes att jag läst om en kille som rensade just fisk, men jag håller med om att det är ett jäkla tjat om det. Så fort man nämner arbete i landet lillebror så är det någon som börjar prata fiskrensning! :D
http://www.finn.no och http://www.nav.no/
Jens.Andersson
2010-04-16, 16:47
Gick det inte vägen med matten? :D
Fatalist
2010-04-16, 16:53
Förjävla mycket matte! :D
shadowfire
2010-04-16, 17:13
Norska jobbsökarsiter.
En polare har precis varit på intervju för ett jobb som supporttekniker, enklare ärenden som ska lösas över telefon. Lön mellan 32000-46000 NOK.
Om du ska tjäna pengar på att jobba med fisk i norge så ska du antingen vara filéare eller jobba på båt, de som rensar,packar osv tjänar inte mkt mer än i Sverige.
Granatgiraffen
2010-04-16, 18:47
Lön mellan 32000-46000 NOK.
La grande skillnad.
schmecker
2010-04-16, 18:57
undersköterska är okvalificierat i norge va? (rätta mig om jag har fel)
helt ok lön tror jag, och dessutom ett jobb som med största sannolikhet innebär skit
Fiskrensare är ingen myt. Sen hur många svenskar som jobbar med det eller inte är en annan sak. Är stor skildnad på fiskrens och fiskrens med. Finns allt ifrån arbete där du själv med kniv rensar och filléar fisk till arbete som innebär övervakning medans maskiner gör detsamma.
Har själv varit på studiebesök på ett sistnämnda (Salmar) som är ett mer eller mindre självgående fiskrenseri där fisken simmar in i fabriken och rensas, filléas och delas, flås, mm mm. Personal övervakar processerna samt gör visst annat jobb, typ kör till frysavdelningar mm.
Salmar gör tex den där laxen du hittar i styckbitar på ICA i vakuumförpackning.
Fatalist
2010-04-16, 19:32
Laxen går alltså in levande och kommer ut färdig att stekas? Vad coolt.
Jag har hört att det är svårt att komma med på en båt som oinvigd?
Laxen går alltså in levande och kommer ut färdig att stekas? Vad coolt.
Jag har hört att det är svårt att komma med på en båt som oinvigd?
Har du inte sett deadliest catch?
Fatalist
2010-04-16, 19:39
Discovery antar jag? I så fall har jag sett ett eller annat avsnitt. Vad med det?
Discovery antar jag? I så fall har jag sett ett eller annat avsnitt. Vad med det?
Tänkte mest angående jobbet på en båt.
Ja det är svårt att få jobb, sen behöver man tydligen inte heller betala "greenhorns" det verkar vara upp till kapten och deckhands om man vill dela med sig av vinsten till honom. Jobbar man bra får man dock pengar.
OT: Bra betalt jobb är annars lagerarbetare, speciellt om du får extra skift och kan jobba mycket natt.
BillyButt
2010-04-16, 19:55
En diskare på en oljeplattform tjänar runt 5-600 000 per år. Chansen att komma in är förvisso minimal.
Rensa fisk är inte mer välbetalt än något annat jobb i Norge. Det som gör att man kan tjäna riktigt bra med pengar är att OBn är så pass hög och har man tur så får man väldigt många timmar. Snittar man 16 timmar om dagen med den höga OBn så kommer man upp i ganska stora summor.
Svårt med lagerjobb och fiskjobb efter finanskrisen, stack till Norge förra hösten och det enda som fanns var i princip vanliga butiksjobb... Jag jobbade på ett Shell/7 Eleven, en annan polare på Statoil och den sista hade nåt glidarjobb varannan vecka, natt som ordermottagare... Hans timlön var bra.
På 6 månader sparade jag nog ihop ca 70 000 svenska kronor, trots dålig lön.
Fatalist
2010-04-16, 21:06
Det är i första hand yrken med stora möjligheter till OB som gäller förstår jag.
Tänkte mest angående jobbet på en båt.
Ja det är svårt att få jobb, sen behöver man tydligen inte heller betala "greenhorns" det verkar vara upp till kapten och deckhands om man vill dela med sig av vinsten till honom. Jobbar man bra får man dock pengar.
OT: Bra betalt jobb är annars lagerarbetare, speciellt om du får extra skift och kan jobba mycket natt.
Låter som en väldigt tuff bransch, det blev plötsligt ännu mer lockande.
Lagerarbete verkar guld, verkar vara ett stort plus med truck-kort men den investeringen kan jag inte göra i nuläget. Jag har tidigare jobbat på lager så det tipset, och alla andra, tackar jag för.
Fortsätt ösa på!
en av mina kompisar sitter just nu på ett hostel som nattvakt, han gör inte ett jackshit och får fin natt-OB på det
byggarbetare känner också multum
The Somberlain
2010-04-16, 22:47
Har du någon dokumentarad kompetens, snackar vi en helt annan lönenivå. Lillsyrran var uppe och jobbade som vårdbiträde medan en bekant till henne, som hade en undersköterskautbildning i grunden, drog in avsevärt mer pengar/månad för i princip samma arbetsuppgifter.
Chaaarles
2010-04-16, 22:47
Det fina med Norge är just IT-jobben, tycker jag personligen. Som man har stor chans att få även utan någon större utbildning, räcker fint med bara gymnasiebetyg. Sitter själv på itsupport via telefon, hygglig lön, trevliga medarbetare och bra förmåner. Om du inte är i oerhört stort behov av just kapital tycker jag att du ska satsa på ett jobb du "brinner" mer för då kraven på meriter i praktiken är mycket lägre i Norge.
Har en kompis som jobbar en bit upp i Norge med att rensa fisk faktiskt. Så visst kan man arbeta med det, men hon säger att det inte är jättebra betalt. Ungefär 130 norska i timman får hon. Tror inte hon får någon direkt OB dessvärre då hon jobbar mest dagtid och inte så mycket helg, annars hade hon väl haft en rätt fet lön. Men 130 norska är inte fy skam heller, fast är ju dyrt att leva i Norge.
Scorpionida
2010-04-17, 00:54
Vad sägs om att rensa fisk?
Haha, oväntat att detta tips skulle vara det mest förekommande:laugh:
Har funderat själv på o dra dit o jobba. Jag har truckkort och en IT utbildning på gymnasiet med CCNA. Skulle ju gärna få jobb inom it och CCNA men finns de mycket jobb för det? Och finns de mycket jobb för folk me truckkort? Har B så jag får köra upp till 10tons truckar.
chrilledude
2010-04-17, 02:50
Finns en STOR flashbacktråd om just detta, kolla där!
Du kan inte länka till den då? Hänger aldrig på flashback..
_slipknot1_
2010-04-17, 03:33
Du kan inte länka till den då? Hänger aldrig på flashback..
https://www.flashback.org/p22566171#p22566171
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.