handdator

Visa fullständig version : Trådlöst internet på publik plats.

1911
2010-04-16, 00:30
Säg att jag beger mig ut med min använda laptop och kopplar upp mig på ett publikt trådlöst nätverk. Är jag då anonym på internet? Självklart är jag ju inte anonym i verkligheten där jag sitter med min laptop och är allmänt skum, men rent tekniskt, förutsatt att jag inte har program som autostartar och loggar in a la MSN, antivirus o.sv? Eller har varje dator en liten etikett förutom IPt som hänger med en på internet? Om ni förstår min fråga?

Förresten ska jag inte göra något olagligt o.sv... jag är mest nyfiken på det hela. Känns ju lite som att varje liten dator/processor o.sv. har ett eget litet serienummer som hänger med en utöver IPt?

Hur ligger det till, kolo?

Prankie
2010-04-16, 05:48
Varje nätverkskort har en mac adress som borde vara unik, men den kan skrivas om med vissa program och vissa sneaky tillverkare som inte har köpt en viss serie mac adress kan göra så dubletter förekommer.

Arf Pingvin
2010-04-16, 06:11
MAC-adressen följer inte ut på internet. Den kan lagras i internetleverantörens system men att spåra den bakåt till dig är inte gjort en handvändning. Ingen utomstående kan veta att det är din dator. Surfar du med din webläsare kan cookies avslöja dig möjligen.

martikainen
2010-04-16, 06:43
Teoretiskt sett är du inte anonym, praktiskt sett Ja. Ingen utan stora resurser och kontakter hos den leverantörens vars nät du sitter på kan hitta din dators MAC, och sen ska de också koppla ihop datorn med dig, vilket är totalt sett omöjligt.

1911
2010-04-16, 12:50
Rätt intressant ändå! Må man säga.

ProteinKreatin
2010-04-16, 13:03
Din dators mac-adress syns enbart fram till routern du är ansluten till.

vicarious
2010-04-16, 13:24
Din dators mac-adress syns enbart fram till routern du är ansluten till.

.. om man nu använder sig av en router, vilket inte alla gör. Många äldre ADSL-modem har inte NAT-funktion, för att inte tala som switchar.

Mental
2010-04-16, 14:26
.. om man nu använder sig av en router, vilket inte alla gör. Många äldre ADSL-modem har inte NAT-funktion, för att inte tala som switchar.

Hur ofta kopplar du upp dig trådlöst mot dessa och surfar då?
Har inte sett någon utrustning som inte routade som används till internetdelning trådlöst.

Jagärsvag
2010-04-16, 14:28
Detta är precis varför man ska se till att ingen obehörig har tillgång till rojtern eller nätverket.

Morty
2010-04-16, 14:43
Ändrar man sin mac-adress så är man all set. Kan inte spåras då.