Visa fullständig version : Ricky Bruch, Old style!
butkus09
2010-04-15, 20:39
Jag har precis läst ut gamle diskuskastaren Ricky Bruchs bok, Gladiatorns kamp. Vet inte hur mycket han överdriver ( han verkar lite allmänt tokig, inte helt sanningsenlig kanske? ) men i boken framställs ju Ricky som ett jävla monster rent styrkemässigt o träningsmässigt.
Hur stark var karln om man jämför med dagens atleter i kraftsporter/bodybuilding/strongman?
Hittade denna sjyssta musikvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=iRvobUzSOjg
Nog fan är han stark... men han ser ju inte jättestor ut ändå...
Nån som vet mer om denne mans träning/styrka?
Framgår nog inte riktigt hur stor han var när man ser honom på film och bild. Runt 140kg på 198cm är mycket kött, framförallt som han inte precis var fet heller.
:)
butkus09
2010-04-15, 20:55
Framgår nog inte riktigt hur stor han var när man ser honom på film och bild. Runt 140kg på 198cm är mycket kött, framförallt som han inte precis var fet heller.
:)
Jo, han var ju jävligt lång.
Finns ett kapitel i boken där han beskriver en träningsperiod där han o en träningskollega i princip bodde i en gammal källarlokal i 2 veckor, med ett par skivstänger. De gick bara ut för att handla kött o mjölk, typ 10 liter om dagen... säkert en del överdrifter men väldigt kul att läsa!
Anders The Peak
2010-04-15, 21:08
Ricky hade en ganska bra satsning som byggare och var i bra form och de flesta i Svenska IFBB som Uffe B, Malte R och Ingemar F lyfte fram Ricky som en blivande storstjärna i BB.
Som ni vet gillade Ricky ha kul och poserade naken i FIB Aktuellt med Christina Lindberg som var dåtidens sexigaste brud i Sverige.
Efter att bilderna publicerades blev Ricky fråntagen licensen av herrgänget ovan och kunde inte fullfölja sin satsning på byggning. Han tog det mycket hårt eftersom han trodde grabbarna var hans bästa kompisar.
En bild från byggartiden utan Christina Lindberg
http://oppetarkiv.blogg.se/images/rickybruch_1146855358.jpg
Lite historia från dåtiden som kan vara intressant att känna till.
Ricky hade en ganska bra satsning som byggare och var i bra form och de flesta i Svenska IFBB som Uffe B, Malte R och Ingemar F lyfte fram Ricky som en blivande storstjärna i BB.
Som ni vet gillade Ricky ha kul och poserade naken i FIB Aktuellt med Christina Lindberg som var dåtidens sexigaste brud i Sverige.
Efter att bilderna publicerades blev Ricky fråntagen licensen av herrgänget ovan och kunde inte fullfölja sin satsning på byggning. Han tog det mycket hårt eftersom han trodde grabbarna var hans bästa kompisar.
Mycket liten bild men jävlar va grov han verkar vara.
Scratch89
2010-04-16, 05:17
Ricky är helt brutal. Om du inte har sett den, så försök få tag på filmen "Själen är större än världen", där han lyfter, kastar diskus, trycker prepp, dricker blåbärssoppa och filosoferar uppe på bergstopparna. Helt makalöst vilken karl.
Angående grovheten så syns det rätt så tydligt att han kunnat konkurrera i världsklass. Tyvärr har han inte lika bra struktur och fästen som Arnold, Franco och resten av grabbarna, men jag undrar hur det hade gått om de var med på samma tävling.
Anton Fräs
2010-04-16, 08:08
Själen är större än världen
Oerhört underhållande film som varmt rekommenderas även av mig. Den ligger här på datorn genomtittad säkert 4-5 ggr *love*
bigtraps
2010-04-16, 09:15
Både filmen och boken är rätt underhållande. Men man får nog sila en del mellan raderna;)
butkus09
2010-04-16, 09:37
Både filmen och boken är rätt underhållande. Men man får nog sila en del mellan raderna;)
Hehe ja det får man nog... en del överdrifter helt klart.
Men han är jävligt fängslande på nåt vis, han gav ju verkligen ALLT i sina satsningar, och tränade ju som besatt. Kanske för hårt?
Undrar om Ricky hade hängt med i Colemans o gängets träningspass?
Synd att han hade så dåliga nerver bara, hans kapacitet var ju enorm!
Ricky är helt brutal. Om du inte har sett den, så försök få tag på filmen "Själen är större än världen", där han lyfter, kastar diskus, trycker prepp, dricker blåbärssoppa och filosoferar uppe på bergstopparna. Helt makalöst vilken karl.
Om du menar "prepp" som AAS så har du fel. Det är en vitamin/mineral han skjuter in i buken i filmen. Han tog drygt 100 st vitamin/mineral-tabletter dagligen under tiden filmen spelades in (vilket sägs i filmen).
Om du menar "prepp" som AAS så har du fel. Det är en vitamin/mineral han skjuter in i buken i filmen. Han tog drygt 100 st vitamin/mineral-tabletter dagligen under tiden filmen spelades in (vilket sägs i filmen).
På sitt läkarbesök pratar de öppet om hans perioder med AAS.
Han tar väl ca 400-500st tabletter om jag inte minns fel?
Off topic: Det är jag som mixat ihop filmen i första posten. Kul att den är uppskattad :)
På sitt läkarbesök pratar de öppet om hans perioder med AAS.
Han tar väl ca 400-500st tabletter om jag inte minns fel?
Off topic: Det är jag som mixat ihop filmen i första posten. Kul att den är uppskattad :)
Ja Ricky har lagt fram all information på bordet vad han har tagit. Men filmen utspelar sig i slutet av hans karriär och då hade man dopingtester emot AAS, vilket borde betyda att han inte kura då. (Rätta mig om jag har fel på denna punkten)
Vad jag vet så trycker man inte AAS i buken utan i skinkan. (Gluteus maximus)
Jaså det var så många. :D
Slutsats: Att han tagit hormoner har han varit öppen med, men det som är i sprutan i filmen är inte hormoner.
BTW: Snygg film du mixat.
Anders The Peak
2010-04-16, 18:52
Ja Ricky har lagt fram all information på bordet vad han har tagit. Men filmen utspelar sig i slutet av hans karriär och då hade man dopingtester emot AAS, vilket borde betyda att han inte kura då. (Rätta mig om jag har fel på denna punkten)
Vad jag vet så trycker man inte AAS i buken utan i skinkan. (Gluteus maximus)
Jaså det var så många. :D
Slutsats: Att han tagit hormoner har han varit öppen med, men det som är i sprutan i filmen är inte hormoner.
BTW: Snygg film du mixat.
Hur som helst var mer eller mindre samtliga i eliten dopade och det är inget att sticka under stol med och man säga att de var dopade fram till 1980.
Det finns även förbundsordföranden har blivit testade med positiva prov men det är de mycket tysta om.
Jockefoten
2010-04-16, 18:59
Rickys bålstyrka är insane!
Han kastade längre än världsrekordet.
Hur som helst var mer eller mindre samtliga i eliten dopade och det är inget att sticka under stol med och man säga att de var dopade fram till 1980.
Det finns även förbundsordföranden har blivit testade med positiva prov men det är de mycket tysta om.
Okej, det var "fria tyglar" till så sent. Men oavsett så sticker man inte i buken, eller?
bigtraps
2010-04-16, 20:47
Han kastade längre än världsrekordet.
Tyvärr gjorde han sina bästa resultat på eget arrangerade tävlingar.
Bäst när det gäller gällde inte för Ricky. Numera är det en bättre och jämnare
nivå på de bästa discuskastarna
Scratch89
2010-04-16, 22:10
RpqksKiImCk
Joe Hardgainer
2010-04-16, 22:25
RpqksKiImCk
+1000
Måste ju älska lampmassakern i slutet :D
collieweed
2010-04-16, 22:32
Han ser sjukt jävla stark o explosiv ut.
BTW älskar såna här träningsfilmer med gammal hederlig Sovjetkänsla.
Har ingen aning om hur dessa siffror står sig idag, men här är lite info om Ricky Bruch.
Marklyft: 340kg (från 1977)
Knäböj: 305kg (1977)
Stöt: 220kg (1969)
Ryck:152kg (1977)
Bänk: 305kg (1970)
Rekord i de tre momenten vid samma tävling 850kg, (1977)
Allt utan styrkelyftsdräkt etc...
Elektronisk kraftmätning 1983:
Handstyrka/greppstyrka: 1585kg (!!!)
Arm: 1439kg
Ben: 1501kg
Lite mått i cm
Handled: 20,5
Underarm: 47
Överarm: 55,5
Hals: 51
Bröst: 150
Midja: 92
Lår: 82
Vad: 49
Vrist: 26
Stuss: 100
199,5cm lång o 142kg
Doping testad nästan 200ggr - aldrig åkt dit, vilket kanske ska ses som den tyngsta meriten !?
Jag tränade med Ricky eller var i gymmet då han var i stan nån gång i dåtiden. Av vad jag kan komma ihåg så körde han tung snedbänk kring 200-230 kg explosivt. Men han var ju stor som ett hus. Men hans axel och greppstyrka är det ingen som tvivlar på.
Vill också Minnas att han vägde 152kg som mest och har hört rykten att han "missade" precis Europa rekordet i Marklyft på 355kg , dåliga knäböjjningar pga säkert 10 knäoperationer.
Det var väl så vitt jag vet vitaminer/aminosyror i fruktansvärda mängder. På den tiden var det väl "vanligt" att man injicerade diverse vitaminer.
Har pratat med två killar (kring 65, så seniorer) som tränade med Ricky på Baltiskan och Malmö Atletklubb, de sa båda att han var helt vansinnig i gymmet. De försökte båda hänga på i samma tempo o vikter och är helt fördärvade i kropp o leder i dag. Handleder, armbågar och axlar är fyllda med brosk o skit, hur som helst så knakar o sprakar det i alla leder
De påstår att Ricky satte pers i början på 80 talet med 312kg i bänk. Och att han körde långa serier med 240, 250 och 260 kilo på stången. Tydligen har han fortfarande några klubbrekord kvar i Malmö - efter ett kvarts sekel.
Lite go läsning, taget från ett annat forum och ni får bedöma sanningshalten själva.
För övrigt så kan jag stolt meddela att jag har samma midjemått som kungen. :)
+1000
Kul också att han taggar till så jäkla mycket för 4 reps benlyft:D
butkus09
2010-04-16, 23:30
WTF??? 305 kg i bänk utan tröja eller nåt?
Låter sjukt...
bigtraps
2010-04-17, 07:11
Som sagt va! Allt han uppger är inte sant
chrilledude
2010-04-17, 07:55
+1000
Hahaha, +1!
Arne Persson
2010-04-17, 09:33
Vad jag minns så var det i tidningen Se som han blev fotad näck...
Arne Persson
2010-04-17, 09:39
Tyvärr gjorde han sina bästa resultat på eget arrangerade tävlingar.
Bäst när det gäller gällde inte för Ricky. Numera är det en bättre och jämnare
nivå på de bästa discuskastarna
Det var ju tilllåtet på den tiden.
Arne Persson
2010-04-17, 09:41
Rickys bålstyrka är insane!
Precis! Inget jävla CORE-trams där inte!
Han är så jävla episk, var går det att få tag i filmen som nämns tidigare?
Edit: Hittade på webben, antar att det är en gammal SVT-produktion så det är att jämställa med att gå till biblioteket?
Anders The Peak
2010-04-17, 11:17
Vad jag minns så var det i tidningen Se som han blev fotad näck...
Mitt minne kanske sviker mig just när det gäller i vilken tidning det var. Arne du läste säkert de här tidningarna oftare än vad jag gjorde.
Om jag inte minns fel, fast det kanske jag gör, hade han ett halvt finger? Hur hände sig olyckan i så fall?
Arne Persson
2010-04-17, 15:11
Mitt minne kanske sviker mig just när det gäller i vilken tidning det var. Arne du läste säkert de här tidningarna oftare än vad jag gjorde.
Jag var väl ingen frekvent läsare av dessa litterära storverk... men just det numret minns eftersom jag då var med i Rickys klubb Skånes Björnar i Sösdala och han visade givetvis stolt upp det till oss.:)
butkus09
2010-04-17, 15:32
Hahaha, Ricky har ju bara för skön stil!
Käkar pannkakor på Sibylla! Knappast det som byggde hans muskler...
Ser väldigt kul ut när han är ute o löptränar, det är ju ingen maratonkropp han har direkt. Han verkar träna med en jävla energi iaf.
Nån som minss när han var med i superstars o kastade medicinbollen över hela gymnastiksalen?
Undrar hur Ricky i toppform hade presterat i Fångarna på fortet, i samma grenar som Magnus Samuelsson briljerade i:
http://www.youtube.com/watch?v=qoSw-7nLpcA
Dokumentärer är alltid lite kryddade av regissören för att det skall bli roligare. Annars är väl pannkakor utmärkta, masor av protein. Dessutom på stört, korvluckan äger, nu måste man väl in på Mc *spy*
...
Nån som minss när han var med i superstars o kastade medicinbollen över hela gymnastiksalen?
Ja, bollen slog i väggen på andra sidan hallen och funktionärerna vinklade måttbandet upp på väggen.
...
RpqksKiImCk
Deee eee leeeeet... eeett, tvaauu, treeeei, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
Agitator
2014-09-02, 21:12
Ser väldigt kul ut när han är ute o löptränar, det är ju ingen maratonkropp han har direkt. Han verkar träna med en jävla energi iaf.
Undrar hur Ricky i toppform hade presterat i Fångarna på fortet, i samma grenar som Magnus Samuelsson briljerade i:
http://www.youtube.com/watch?v=qoSw-7nLpcA
Ursäkta att jag bumpar.
Men någon som sitter på
1975 EUROPEAN HEAT 4? Där Ricky Bruch är med och kastar medicinbollen.
Hittar det ingenstans.
RagnarÖhman
2014-09-02, 21:36
Härlig kille. Morsan bjöd hem honom när han tränade(på slutet,1987-88 typ.) i malmö. Han cyklade ut till höllviken(vetefasiken var han bodde men var en bra bit) och snackade med morsan när jag låg i henns mage. Åt upp all ungsbakad falukorv o mos så morsan o farsan fick litegrann! Han tog sin ring och satte fast i sitt halsband också spådde han fram med att cirkla ringen över morsans mage och sa att det blev en pojke! Helt underbar haha!
http://www.dn.se/images/2011/05/30/Ricky-ronja-660.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.