Visa fullständig version : CSN-fråga
The Somberlain
2010-04-14, 21:02
Om jag väljer att betala tillbaka tidigare studiebidrag (obs. ej lån), ökar mitt antal CSN-berättigade veckor då eller är de redan "förbrukade".
Har för mig man får fler dagar efter ett tag (typ 5år eller nåt) om man förbrukar sina.
Inte helt säker dock.
CyberHamster
2010-04-14, 22:16
Varför inte sätta in samma pengar på ett konto och få ränta på skiten?
hahavaffan
2010-04-14, 22:21
Betala tillbaka bidrag?
tossefar
2010-04-14, 22:32
För att han då inte får något studiebidrag.
När jag hoppade av mitt i en termin så bad jag om ett inbetalningskort och betalade tillbaka allt jag fått. Hade jag inte gjort det så hade jag inte varit berättigad till studiemedel senare. Typ någonsin.
The Somberlain
2010-04-14, 22:32
Det var inte det jag frågade om.
The Somberlain
2010-04-14, 22:35
När jag hoppade av mitt i en termin så bad jag om ett inbetalningskort och betalade tillbaka allt jag fått. Hade jag inte gjort det så hade jag inte varit berättigad till studiemedel senare. Typ någonsin.
Hur funkar det, måste jag anmäla avhopp till CSN eller räcker det med att jag slutar ta bidraget samt betalar tillbaka det jag redan tagit?
Fick du "tillbaka" dina CSN-berättigade veckor då du betalat tillbaka bidraget?
tossefar
2010-04-14, 23:05
Hur funkar det, måste jag anmäla avhopp till CSN eller räcker det med att jag slutar ta bidraget samt betalar tillbaka det jag redan tagit?
Fick du "tillbaka" dina CSN-berättigade veckor då du betalat tillbaka bidraget?
Iom att jag hoppade av kursen så skulle jag inte ha klarat de poäng som krävs för kursen, och därmed inte varit berättigat att söka nästa gång.
Jag ringde helt enkelt och frågade vad jag skulle göra, sen fick jag ett kontonummer att sätta in pengarna på. Om det fortfarande räknades som förbrukade veckor vet jag faktiskt inte, men jag tror inte det.
Tigerkotten
2010-04-14, 23:23
du skulle fått studiemedel efter att du hade läst upp kurser igen.
Man får vara 200gymnasiepoäng efter. Har du fått studiebidrag för säg 200poäng och ej klarat kursen, måste du dvs ta 200poäng innan du kan få bidrag igen (om du nu har veckor kvar fortfarande att få studiebidrag för)
tossefar
2010-04-15, 01:30
du skulle fått studiemedel efter att du hade läst upp kurser igen.
Man får vara 200gymnasiepoäng efter. Har du fått studiebidrag för säg 200poäng och ej klarat kursen, måste du dvs ta 200poäng innan du kan få bidrag igen (om du nu har veckor kvar fortfarande att få studiebidrag för)
Wut, vad har gymnasiepoäng med universitetsstudier att göra?
Tigerkotten
2010-04-15, 01:31
Wut, vad har gymnasiepoäng med universitetsstudier att göra?
han som skrev nämnde inte vilka studier det gällde ;)
Men gäller väl samma för universitet mer eller mindra
tossefar
2010-04-15, 01:41
han som skrev nämnde inte vilka studier det gällde ;)
Men gäller väl samma för universitet mer eller mindra
Ptja, jag är ingen expert på CSN, men jag tog för givet att man inte tar lån för att gå på gymnasiet.
Tigerkotten
2010-04-15, 01:57
Ptja, jag är ingen expert på CSN, men jag tog för givet att man inte tar lån för att gå på gymnasiet.
Läs första inlägget.
"Om jag väljer att betala tillbaka tidigare studiebidrag (obs. ej lån), ökar mitt antal CSN-berättigade veckor då eller är de redan "förbrukade". "
Läser man upp kurser på komvux så gör man ju det...
The Somberlain
2010-04-15, 08:59
Läs första inlägget.
"Om jag väljer att betala tillbaka tidigare studiebidrag (obs. ej lån), ökar mitt antal CSN-berättigade veckor då eller är de redan "förbrukade". "
Det där var för att poängtera att jag endast tagit bidragsdelen, för min universitetskurs.
tossefar: Betalade du allt i en klumpsumma eller kunde du delbetala?
tossefar
2010-04-15, 11:46
Det där var för att poängtera att jag endast tagit bidragsdelen, för min universitetskurs.
tossefar: Betalade du allt i en klumpsumma eller kunde du delbetala?
Jag betalade i klumpsumma, delbetalningar nämndes aldrig. Det skadar nog inte att fråga :)
För min del var det studiebidrag i en halv termin, så det blev inte jättesaftigt dyrt.
The Somberlain
2010-04-15, 12:32
Nja, 12 veckor ska jag betala igen så det vore bra med åtminstone två delbetalningar för min del.
The Somberlain
2010-04-17, 16:20
En liten grej till: Om jag betalar tillbaka mitt tagna bidrag, då har det väl ingen som helst betydelse* (ur CSNs perspektiv) hur många poäng jag plockar på kursen?
*Alltså huruvida jag är berättigad till fortsatt studiemedel i framtiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.