handdator

Visa fullständig version : Less på Omega-3 kapslar, Förslag på Olja??

emi23j
2010-04-14, 07:22
Som rubriken lyder. jag är smått less på att köpa och trycka i mig omega-3 kapslar. Skulle hellre komplettera genom att hälla på lite olja på salladen.

Min fråga är dock, vilken olja passar bäst till detta i med tanke på mängden fleromättade fetter, och även helst från fisk, om det nu spelar någon roll?

Linfröolja kommer ju visserligen inte från fisk, men har hört att det är ett bra alternativ?

hoppas någon kan hjälpa

Ristretto
2010-04-14, 07:27
Fiskolja på salladen kommer att göra att du inte vill äta den.

Mitt förslag är att du börjar äta mer fet fisk. Makrill, lax, sill osv.

Bite
2010-04-14, 07:29
Jag köper Möllers Tran. Torskleverolja från norsk fisk.

Edit: Tar den dock som rent tillskott, ca en tesked om dagen. Man ska inte överdosera torskleverolja.

Nitrometan
2010-04-14, 07:44
Jag köper Möllers Tran. Torskleverolja från norsk fisk.
Fiskleverolja och fiskolja är inte samma sak.

emi23j
2010-04-14, 07:44
I see.

Lax äter jag minst 1 gång i veckan. Makrill är det mer sällan, ibland kan det dock slinka i en burk.

hejhopp79
2010-04-14, 11:51
Är det verkligen SÅ farligt att äta några kapslar om dagen ;)

Köp flytande omega-3 då, det har jag en flaska i skåpet också.

Eddie Vedder
2010-04-14, 11:52
I see.

Lax äter jag minst 1 gång i veckan. Makrill är det mer sällan, ibland kan det dock slinka i en burk.

Just lax som bra källa till omega-3 är ett kapitel för sig. Det är inte helt enkelt.

http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-3-1-fisken-vi-koper/

Sniggel
2010-04-14, 19:53
Ta en klunk fiskolja istället. Du får i dig samma mängd eller mer jämfört med 3 kapslar men det är över på nån sekund och till ett lägre pris per g omega-3.
Enda nackdelen är om man låter sig tro att det är äckligt att dricka oljan (det är mest psykologiskt om man köper en bra olja som är smaklös).

Rekommendera Ledins Anjo Omega 3.