Visa fullständig version : Mjölk och finnar
Bicepsuell
2010-04-13, 19:51
Jag har haft brutalt mycket finnar under en långtid. Jag har druckit en hel del mjölk, i alla fall en liter om dagen. Mina polare säger att jag får finnar utav mjölk?
Jag känner väll att jag är ganska beroende av mjölk för det är ändå än ganska stor protein källa.
Finnar är för jävligt, det vet bara dom som har det. Och jag skulle vilja göra ett försök en gång för alla att få bort bomberna.
Så jag undrar om någon har något annat förslag som man kan komplettera mjölken med? Eller måste jag fortsätta dricka denna underbara men förödande dryck?;D
Peace
Bicepsuell
2010-04-13, 19:57
Hur gammal är du?
Bra bit förbi puberten ;>
vicarious
2010-04-13, 20:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3126749&postcount=31
Så ja, det är inte omöjligt att det är mjölken som orsakar dina finnar.
Bicepsuell
2010-04-13, 22:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3126749&postcount=31
Så ja, det är inte omöjligt att det är mjölken som orsakar dina finnar.
Anledningen med tråden var att jag ville ha tips med något som kan kompensera mjölken om jag drar ner på mitt dagliga intag.
Anledningen med tråden var att jag ville ha tips med något som kan kompensera mjölken om jag drar ner på mitt dagliga intag.
Du kan köpa opastöriserad mjölk direkt från en bonde. Det är bara pastöriserad mjölk - som säljs i butik - som ger finnar.
Bicepsuell
2010-04-14, 13:20
Du kan köpa opastöriserad mjölk direkt från en bonde. Det är bara pastöriserad mjölk - som säljs i butik - som ger finnar.
Hmm, bor mitt i centrala Göteborg. Men det kanske är värt resan. Kostar det mer eller hur funkar det?
King Grub
2010-04-14, 13:25
Det är bara pastöriserad mjölk - som säljs i butik - som ger finnar.
Så opastöriserad mjölk ger inte insulinfrisättning? Konstigt. Är den proteinfri?
semicroma
2010-04-14, 16:24
Om du tror att du får i dig för lite kalcium om du skippar mjölken kan du kompletera med sesamfrön, sötmandel , grönkål, sardiner, finns även havredryck som är kalciumberikad. När det gäller proteinet får du helt enkelt käka mer av andra proteinkällor som t.ex. kött och ägg.
Så opastöriserad mjölk ger inte insulinfrisättning? Konstigt. Är den proteinfri?
Opastöriserad mjölk genererar inte finnar. Jag har bekräftat det experimentellt under mycket lång tid. Vad det sedan beror på kan man spekulera i. Min gissning är att anti-inflammatoriska element i mjölken tar stryk av pastöriseringen.
Opastöriserad mjölk genererar inte finnar. Jag har bekräftat det experimentellt under mycket lång tid. Vad det sedan beror på kan man spekulera i. Min gissning är att anti-inflammatoriska element i mjölken tar stryk av pastöriseringen.
Men att du testar det på dig själv och drar en slutsats om det, säger ingenting.
Huvudsakligen tror man det är insulinfrisättningen från mjölken (orsakat av främst vassleproteinet) som är boven i dramat.
Men att du testar det på dig själv och drar en slutsats om det, säger ingenting.
Huvudsakligen tror man det är insulinfrisättningen från mjölken (orsakat av främst vassleproteinet) som är boven i dramat.
Det är upp till var och en att prova. Vill man inte prova så ska man vara ärlig med det istället för att gömma sig bakom sin oförståelse för den underliggande mekanismen.
Det är upp till var och en att prova. Vill man inte prova så ska man vara ärlig med det istället för att gömma sig bakom sin oförståelse för den underliggande mekanismen.
Du påstår något du inte har bevis för. Att du "bekräftat det experimentellt" och säger att det är en sanning, är i själva verket bara en gissning. Men ja, du får testa och tro på vad du vill. Och det är bra om det fungerar för dig.
Du påstår något du inte har bevis för. Att du "bekräftat det experimentellt" och säger att det är en sanning, är i själva verket bara en gissning. Men ja, du får testa och tro på vad du vill. Och det är bra om det fungerar för dig.
Har du själv problem med acne?
Har du själv problem med acne?
Nej, det vill jag inte påstå.
Du har alltså ingen erfarenhet och därmed inget att bidra med i tråden.
Du har alltså ingen erfarenhet och därmed inget att bidra med i tråden.
:)
Jag hoppas, och tror, du själv inser hur dåliga dina belägg är. Du vill inte ens diskutera dina hypoteser.
:)
Jag hoppas, och tror, du själv inser hur dåliga dina belägg är. Du vill inte ens diskutera dina hypoteser.
Min hypotes är testad mot verkligheten till skillnad från den "tro" som du själv sällar dig till. Jag har dock inga möjligheter att skräddarsy ett test där acnedrabbade människor får leva på bara rå mjölk vs pastöriserad mjölk i en månad, och utan ett sådant test saknar vi diskussionsunderlag, inte sant? Det enda genomförbara alternativet är att folk som har acneproblem på min rekommendation och på individuell basis testar rå mjölk.
Min hypotes är testad mot verkligheten till skillnad från den "tro" som du själv sällar dig till. Jag har dock inga möjligheter att skräddarsy ett test där acnedrabbade människor får leva på bara rå mjölk vs pastöriserad mjölk i en månad, och utan ett sådant test saknar vi diskussionsunderlag, inte sant? Det enda genomförbara alternativet är att folk som har acneproblem på min rekommendation och på individuell basis testar rå mjölk.
Men påstå inte att saker är sant när du i själva verket bara gissar. Det blir bäst så.
Men påstå inte att saker är sant när du i själva verket bara gissar. Det blir bäst så.
Nu ska jag göra det enkelt för dig:
Jag vet att rå mjölk inte orsakar finnar. Jag gissar vad orsaken är.
Se där så enkelt det plötsligt blev att förstå.
King Grub
2010-04-15, 09:35
För dig kanske. Mekanismen som medför att mjölk är en aknefaktor är dock densamma i både rå, opastöriserad mjölk som i pastöriserad Arlamjölk. Och både påverkar akne.
Vad har finnar med inflammation att göra? Finnar kommer av en överproduktion av talg som tillsammans med keratin blockerar porerna. Vissa porer kan bli inflammerade, men det är ett symptom och inte en orsak. "Pormaskar" är inte inflammerade, t.ex.
Nu ska jag göra det enkelt för dig:
Jag vet att rå mjölk inte orsakar finnar. Jag gissar vad orsaken är.
Se där så enkelt det plötsligt blev att förstå.
Jag gissar att du baserar detta på att din acne lindrades i samband med att du började dricka opastöriserad mjölk istället för pastöriserad. Rätt eller fel?
Jag motsäger inte det du tror på. Men det är inte kliniskt testat, och därmed inte bevisat på något vis, därför är det fel att säga att det är så - när det i själva verket kanske inte alls är så. Men än en gång, det är bra att det funkar för din del!
Jag gissar att du baserar detta på att din acne lindrades i samband med att du började dricka opastöriserad mjölk istället för pastöriserad. Rätt eller fel?
Fel. Jag hade svår acne när jag var 16 år. Fick roa utskrivet och blev finnfri i cirka 5 år. När jag var 21 så kom finnarna tillbaka med besked. När jag var 25 (för 6 år sedan) började jag med en väldigt strikt kost i huvudsak bestående av rått kött. Alla finnar försvann på några veckor. Efter ett år med denna kost introducerade jag rå mjölk. Jag drack cirka en liter rå mjölk om dagen i ett års tid och förblev helt finnfri. Därefter har jag periodvis laborerat med pastöriserad mjölk, yoghurt, grädde och ostar, mestadels för att det är bekvämt att köpa i livsmedelsaffär. Och hör och häpna: jag får alltid finnar på halsen, runt munnen, röven och ett par på ryggen inom 1-2 dagar från att jag äter pastöriserade mjölkprodukter i någon större mängd. Det slår aldrig fel.
Fel. Jag hade svår acne när jag var 16 år. Fick roa utskrivet och blev finnfri i cirka 5 år. När jag var 21 så kom finnarna tillbaka med besked. När jag var 25 (för 6 år sedan) började jag med en väldigt strikt kost i huvudsak bestående av rått kött. Alla finnar försvann på några veckor. Efter ett år med denna kost introducerade jag rå mjölk. Jag drack cirka en liter rå mjölk om dagen i ett års tid och förblev helt finnfri. Därefter har jag periodvis laborerat med pastöriserad mjölk, yoghurt, grädde och ostar, mestadels för att det är bekvämt att köpa i livsmedelsaffär. Och hör och häpna: jag får alltid finnar på halsen, runt munnen, röven och ett par på ryggen inom 1-2 dagar från att jag äter pastöriserade mjölkprodukter i någon större mängd. Det slår aldrig fel.
Läser du ens vad folk skriver?
För dig kanske. Mekanismen som medför att mjölk är en aknefaktor är dock densamma i både rå, opastöriserad mjölk som i pastöriserad Arlamjölk. Och både påverkar akne.
Sitter du på någon klinisk studie som jämför vilken inverkan pastöriserad och rå mjölk har på acne?
Sitter du på någon klinisk studie som jämför vilken inverkan pastöriserad och rå mjölk har på acne?
Eftersom insulin-frisättningen verkar vara boven i dramat, så spelar det ju ingen roll. Vilket redan är sagt.
Men tyvärr är jag inte insatt.
Vet du ens vem Grub är?
Jag får bara finnar av mjölk om jag käkar 1-2 paket Ballerina kladdkaka till :<
Eftersom insulin-frisättningen verkar vara boven i dramat, så spelar det ju ingen roll. Vilket redan är sagt.
Men tyvärr är jag inte insatt.
Vet du ens vem Grub är?
Sättet på vilket du avslutar din post har gjort min dag. Jag skrattar fortfarande. Tack unge man.
Läste att 20% av mjölkens protein är vassle.
Så dricker man en halvliter är det 3.3g vassle.
Det känns ganska extremt att några ynka gram vassle, fördelat över en dag, intaget tillsammans med fett och annat, skulle ge enorm förödelse i fejan på många.
Det är ju liksom ingenting...några gram vassle!
Och eftersom ju-mer-desto-värre verkar råda, så måste ju hela ansiktet explodera på de stackare som testar en normal konsumtion vassleproteinpulver, det blir ju lätt motsvarande över 5 liter mjölk per dag.
Sen verkar det ju som vissa inte kan dricka mjölk, men vassleproteinet funkar....eller ett visst märke av vassleprotein funkar men inte ett annat.
Är det bara jag som rent spontant tycker det hela med just vasslet i mjölken låter lite långsökt?
Eddie Vedder
2010-09-05, 14:00
Är det bara jag som rent spontant tycker det hela med just vasslet i mjölken låter lite långsökt?
Nej varför det? Vad skulle vara mer logiskt än den hormonella påverkan som vasslet ger utifrån det vi känner till om acne idag?
Nej varför det? Vad skulle vara mer logiskt än den hormonella påverkan som vasslet ger utifrån det vi känner till om acne idag?
Ja men att det räcker med några ynka gram per dag för att folk ska få stora problem...några gram protein av fel sort så är det kört.
Konstigt....ja, jag kan nog tycka det, särskilt som problemen verkar korrelera med storleken på mjölkintaget.
Det borde med andra ord räcka att någon med mjölk->akne-bekymmer luktar på en burk vassleprotein så är det kört.
Nä jag ska testa skippa mjölk och köra vassle ett tag som test, kanske funkar för mig ju, alla möjliga kombinationer har varit uppe i trådar här och var ju så alla funkar uppenbarligen väldigt olika när det gäller akne.
EDIT: Eller så finns det ett tak. 2g vassle per dag ger maximalt med finnar, men 40g vasslepulver extra ger ingen försämring utöver detta.
Eddie Vedder
2010-09-05, 14:19
Ja men att det räcker med några ynka gram per dag för att folk ska få stora problem...några gram protein av fel sort så är det kört.
Fast jag ser inte varför 2 gram skulle behöva vara lite i sammanhanget. Allt är ju en fråga om påverkan på kroppen. 1 gram botulinumtoxin tros kunna döda 10 miljoner människor t.ex. :)
Fast jag ser inte varför 2 gram skulle behöva vara lite i sammanhanget. Allt är ju en fråga om påverkan på kroppen. 1 gram botulinumtoxin tros kunna döda 10 miljoner människor t.ex. :)
Men om 2-3 gram är så "giftigt" för vissa kroppar att man får stora bölder i hela ansiktet, vad borde då rimligen hända om man ökar dosen till 50g?
Vassle är väl nåt de flesta här inne tar, och har man minsta problem från mjölk, minsta minsta, så borde det ju bli enooooormt mycket värre av mängden man får av vasslepulvret. Mjölken i sig blir ju försumbar, om någon form av linjäritet föreligger.
Sen verkar ju en del få problem av nån viss sorts mejeriprodukt....mjölk går inte, men naturell yoghurt kanske funkar....eller ett protte-märke funkar men inte ett annat, osv. En del kanske tål det mesta men just ost går inte, osv osv. Det känns som det för många inte enbart handlar om huruvida man råkar andas in 1mg vassle utan om helt andra saker i kosten.
Men det är ju inte värre än att jag provar, lika bra testa massa olika kombinationer ordentligt när man ändå är igång, så man inte utesluter något billigt överlägset livsmedel/tillskott som råkar vara oskyldigt.
Oj, man kan ju hoppas det inte är vasslet, om åtminstone hälften av vad som sägs här om sojaprotein är sant....
Vet ej vad theepochtimes är för tidning, eller om Carol Simontacchi är att ta på allvar.
Googlade för att hitta om östrogen är borttaget eller ej från sojamjölk, men det var svårt få nån klarhet i det, och då poppade detta upp istället.
Annars är det väl bara äggprotein kvar som är dugligt tillskott, och det kostar väl skjortan om jag minns rätt på burk.
http://www.epochtimes.se/articles/2009/06/01/17244.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.