Logga in

Visa fullständig version : "Fuskdagen/ätardagen"

Candydarling
2010-04-13, 17:18
Har för fyra veckor sedan påbörjat min deff och går ner i lagom takt ca 05kg/vecka.

Har under dessa tre veckor käkat mycket lightprodukter och sötningsmedel vilket jag nu tänkte avså ifrån för att gå över och testa lchf en period och se hur det påverkar viktnedgången.

funderar lite över hur det fungerar med ätardagar med lchf? Är en riktig sucker för smågodis och brukar unna mig det 1-2 ggr i veckan. är det fortarande okej eller måste jag avstå ifrån det helt för att lchf ska fungera?

Kim Jong Il
2010-04-13, 17:24
En gång i veckan blir bra.

david85
2010-04-13, 17:50
du märker hur viktnedgången går och hur du vill se ut??

vicarious
2010-04-13, 20:46
Sök lite, finns mängder med trådar om både ätardagar och LCHF.

Eddie Vedder
2010-04-13, 20:48
Jag tycker inte du ska planera in en ätardag bara för att. Kommer det ett tillfälle då du blir bortbjuden eller ska ha extra trevligt så visst kan du tumma på dieten men att planera in hela dagar med fusk redan från början känns ju totalt onödigt.

Det har ju inget som helst egenvärde i sig.

hejhopp79
2010-04-13, 21:51
Håller med Eddie Vedder. Dessutom behöver inte en ätardag vara att svulla ihjäl sig utan att unna sig något gott och onyttigt i rimliga mängder istället. Lite godis ibland har ingen dött av. Lite smågodis en dag i veckan är okej helt klart, man behöver inte vara puritan. skillnad på 200 gr och 500 gr dock.

Fredrik_S
2010-04-13, 22:25
en hel dag känns lite overkill att ha som ätar period bättre med småduttar här och där imo.

Jag äter hällre fyra kladdkakefikor ute utspritt under veckan med någon snygg än sitta hemma och äta fyra kladdkakor bara för att det är den dagen på veckan man fått för sig att unna sig..

Johan_P
2010-04-13, 22:58
Jag äter hällre fyra kladdkakefikor ute utspritt under veckan med någon snygg än sitta hemma och äta fyra kladdkakor bara för att det är den dagen på veckan man fått för sig att unna sig..

Bra detalj :D

Håller med dig här Fredik, definitivt.

rooz
2010-04-14, 07:28
en hel dag känns lite overkill att ha som ätar period bättre med småduttar här och där imo.

Spot on!!!

jag käkade lite för mkt i måndags och igår, extra promenad och lite mindre andra dagar blir resultatet:)

z_bumbi
2010-04-14, 08:15
Har för fyra veckor sedan påbörjat min deff och går ner i lagom takt ca 05kg/vecka.

Har under dessa tre veckor käkat mycket lightprodukter och sötningsmedel vilket jag nu tänkte avså ifrån för att gå över och testa lchf en period och se hur det påverkar viktnedgången.

funderar lite över hur det fungerar med ätardagar med lchf? Är en riktig sucker för smågodis och brukar unna mig det 1-2 ggr i veckan. är det fortarande okej eller måste jag avstå ifrån det helt för att lchf ska fungera?

Går du ner i lagom tempo när du äter lite (dvs inte en hel dags ätande med stora överskott) godis så finns det inte så mycket mer att fundera på. Ev kan du plocka bort det senare när du måste justera ner energinivån för att fortsätta gå ner i vikt men det beror mycket på hur mycket du äter totalt.
Äter du godiset i samband med träningen så kommer du dessutom att orka träna hårdare/mer, antingen vid just det passet eller passen direkt efter.
Det finns inget specifikt i LCHF som ska fungera då det bara är ett sätt att begränsa kalorierna.

hejhopp79
2010-04-14, 11:38
Det finns inget specifikt i LCHF som ska fungera då det bara är ett sätt att begränsa kalorierna.

LCHF är väl dock tänkt att vara väldigt mycket mer än att bara begränsa kalorierna?

Eddie Vedder
2010-04-14, 11:44
LCHF är väl dock tänkt att vara väldigt mycket mer än att bara begränsa kalorierna?

Väljer man kosten enbart med syftet att minska i vikt så är det precis som z_bumbi säger.

Men i övrigt är ju LCHF ingen bantningsdiet, det vore som att kalla veganism för en bantningsdiet. Det är ett val att leva enligt en speciell "kostregim". Det finns förstås grader av "tillåtna" livsmedel och frihet i makronutrientfördelning men grundtanken är en kost för hela livet som vederbörande upplever vara den bästa för hans/hennes hälsa.

On topic: Hur viktigt är ketosen för dig Candydarling? För om den har ett egenvärde i sig bör du undvika höga kolhydratintag överhuvudtaget. Men det är som sagt en fråga om dina egna prioriteringar. Frågan är om det försvårar en anpassning till nya kosten att konstant avbryta ketosen. Det finns flera aspekter och du väljer.:)

z_bumbi
2010-04-14, 12:17

Det beror på vem du frågan och eftersom det finns så många olika varianter och dessutom olika skäl att äta den typen av diet så kan alla du frågar ha mer eller mindre rätt.
För en viktminskning så har den typen av diet däremot inget som "funkar" som kan störas av att man äter godis en till två gånger i veckan.

karlingen
2010-04-16, 14:27
Liten nyfiken bara.. Varför köra LCHF när det ändå i slutändan handlar om att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen?

mikaelj
2010-04-16, 14:29
Liten nyfiken bara.. Varför köra LCHF när det ändå i slutändan handlar om att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen?

För att man blir mätt på mindre energi, och många mår dessutom bättre -- mindre problem med magen, hunger, etc. Se LCHF-tråden eller http://kostdoktorn.se/

Har du dålig insulinkänslighet är det också en bra idé att äta mindre kolhydrater.

siimon89
2010-04-16, 14:30

Finns många bra anledningar som att många upplever sig mätta under längre tid vilket kan underlätta att äta mindre.

Ashenshugar777
2010-04-16, 14:49
För att man blir mätt på mindre energi

Protein mättar bäst, kolh sen, och fett sämst i korttid. När jag säger kolh menar jag grönsaker osv, sånt folk egentligen inte äter. Om man pratar raffinerade kolh osv (sånt som många gillar att äta) så mättar nog fett bättre.

mikaelj
2010-04-16, 14:54
Protein mättar bäst, kolh sen, och fett sämst i korttid.

Jag känner till SI och två timmar efter måltid.

Ville du säga att jag har fel, eller vad?

Ashenshugar777
2010-04-16, 18:36
Jag känner till SI och två timmar efter måltid.

Ville du säga att jag har fel, eller vad?

Till hälften ja.

mikaelj
2010-04-16, 19:07
Till hälften ja.

Ät mig.

Dreas
2010-04-16, 19:23
Ät mig.Hur länge är man mätt då?

mikaelj
2010-04-16, 19:29
Hur länge är man mätt då?

Inte särskilt länge, mest fett :-(

Dreas
2010-04-16, 20:01
Inte särskilt länge, mest fett :-(Hehe, vet jag inte om jag kan påstå av de bilder jag sett :)

Eddie Vedder
2010-04-17, 06:36
När jag säger kolh menar jag grönsaker osv, sånt folk egentligen inte äter.

Du kan inte peka på livsmedel med en mättande struktur och säga att det är kolhydraterna.

Visst finns studier på prandiell mättnad men jag tycker faktiskt den känns ganska irrelevant. Att magen blir fullare lite snabbare av en bit bröd än ett ägg gör inte i mina ögon brödet som ett bättre val för att vara mätt.

Och ja, det är många många som stabiliserar aptiten på olika sätt, mer fett är vanligt för att lyckas med det.

Ashenshugar777
2010-04-17, 09:31
Du kan inte peka på livsmedel med en mättande struktur och säga att det är kolhydraterna.

Visst finns studier på prandiell mättnad men jag tycker faktiskt den känns ganska irrelevant. Att magen blir fullare lite snabbare av en bit bröd än ett ägg gör inte i mina ögon brödet som ett bättre val för att vara mätt.

Och ja, det är många många som stabiliserar aptiten på olika sätt, mer fett är vanligt för att lyckas med det.

Men att samtidigt peka på en högfettsdiet som mättande tycker jag är jävligt konstigt eftersom den ger ingen direkt mättnad, du kan överäta hur mycket du vill om du inte har ökat proteinintaget eller äter grönsaker eller är medveten om vad du stoppar i dig.

mikaelj
2010-04-17, 10:59
Men att samtidigt peka på en högfettsdiet som mättande tycker jag är jävligt konstigt eftersom den ger ingen direkt mättnad,

Fett i sig signalerar mättnad via ett gäng signalsystem redan i matsmältningssystemet, dels minskar det hastigheten för magsäckstömningen. Därefter transporteras det till fettcellerna och ut igen, där bl a leptin säger att du är mätt.

du kan överäta hur mycket du vill om du inte har ökat proteinintaget eller äter grönsaker eller är medveten om vad du stoppar i dig.

Jasså? Det var nytt för mig.

Ashenshugar777
2010-04-17, 11:31
Fett i sig signalerar mättnad via ett gäng signalsystem redan i matsmältningssystemet, dels minskar det hastigheten för magsäckstömningen. Därefter transporteras det till fettcellerna och ut igen, där bl a leptin säger att du är mätt.

Ja? Långtidsmättnaden har jag inte bestridit.

Jasså? Det var nytt för mig.

Nu säger jag inte "du" som i mikaelj. Syftade på vemsomhelst kan. Dåligt ordat.

mikaelj
2010-04-17, 11:34
Du har provat själv? Annars låter det på dina argument som att du borde gå ut i solen istället för att diskutera för diskussionens skull. :-)

Ashenshugar777
2010-04-17, 11:39
Du har provat själv? Annars låter det på dina argument som att du borde gå ut i solen istället för att diskutera för diskussionens skull. :-)

Jag har inte prövat äta lchf. Den upplevelsen jag har som kommer nära var när jag körde låg kolh hög prot låg fett diet. Mättnaden var superb.

Lite OT men kom precis in från att ha solat. Vem trodde att det fanns en sol i Kiruna också! ;)

Candydarling
2010-04-17, 12:32
On topic: Hur viktigt är ketosen för dig Candydarling? För om den har ett egenvärde i sig bör du undvika höga kolhydratintag överhuvudtaget. Men det är som sagt en fråga om dina egna prioriteringar. Frågan är om det försvårar en anpassning till nya kosten att konstant avbryta ketosen. Det finns flera aspekter och du väljer.:)[/QUOTE]

Jag undviker koolhydrater hela veckorna förutom på min ätardag, har dock märkt sedan jag började testa denna metod att träningen börjar gå käpprätt, energin är totalslut och jag presterad dunderdåligt trots att jag ger allt jag kan och har förmåga till. Vad göra?

Fellan
2010-04-17, 15:37
Jag undviker koolhydrater hela veckorna förutom på min ätardag, har dock märkt sedan jag började testa denna metod att träningen börjar gå käpprätt, energin är totalslut och jag presterad dunderdåligt trots att jag ger allt jag kan och har förmåga till. Vad göra?

Fyra olika strategier:

1) Fortsätt som vanligt men ät 5g snabba kolhydrater några minuter innan ditt träningspass för att få upp blodsockret samt blanda i 20g snabba kolhydrater i den vätska som du konsumerar under träningspasset. Räkna kolhydraterna till ditt dagliga intag så att du inte får i dig för många kalorier. Utvärdera om träningen påverkas positivt av denna strategi.

2) Ta reda på om du ligger på alldeles för stort kcal-underskott. Du kanske helt enkelt behöver äta mer?

3) Ät mer kolhydrater under veckorna.

4) Bit ihop, vissa menar att det tar några veckor innan kroppen vänjer sig vid LCHF-kost och träningen börjar kännas dräglig igen.

Du kan testa någon av de strategierna och se om träningen känns bättre.

/Fellan

mikaelj
2010-04-17, 15:58
... och kanske låta bli ätardagen, säger jag. Kolhydrater ställer bara till det för mig, och om jag minns rätt, även Ekman, när han hade en kolhydratladdning från att äta väldigt lite under längre tid. Jag vet inte riktigt vad du äter på en ätardag, i och för sig.

Du kanske tränar för mycket också, om du presterar dåligt. Man har sämre återhämtningsförmåga på energiunderskott.

Scoffan
2010-04-19, 19:06
Själv har jag haft ett par ätardagar under tiden jag gått ner i vikt då äter jag främst mycket kolhydrater tex en påse godis precis innan träning, och får en riktig kick i träningen. Detta efter att ha ätit väldigt lite kolhydrater under en längre tid. Dock går jag inte till överdrift det blir kanske 500-700 kcl överskott den dagen.

mikaelj
2010-04-19, 19:18
Hur snabbt lagras glykogenet in? Undrar om du hade fått samma effekt av en banan eller rentav ett äpple, dvs blodsockerhöjning.

Scoffan
2010-04-21, 11:02
Hur snabbt lagras glykogenet in? Undrar om du hade fått samma effekt av en banan eller rentav ett äpple, dvs blodsockerhöjning.

När jag sa precis innan menar jag ca 1h om det har hunnit lagras som glykogen har jag ingen aning om. Det skulle kanske vara så att det är blodsockerhöjningen som ökar prestationen, ang frukt så ökar väl inte det blodsockret så mycket?

Ashenshugar777
2010-04-21, 11:29
Consuming 5 grams of carbohydrate (I’ll mention this again in another chapter) about 10
minutes before you train can help a lot with your ability to maintain intensity, by
increasing blood glucose back to the normal range.

Det behövs inte mer för att höja blodsockret. (Quoten axad från Rapidfatloss diet boken)

z_bumbi
2010-04-21, 11:38
När jag sa precis innan menar jag ca 1h om det har hunnit lagras som glykogen har jag ingen aning om. Det skulle kanske vara så att det är blodsockerhöjningen som ökar prestationen, ang frukt så ökar väl inte det blodsockret så mycket?

På en timme hinner det lagras en hel del glykogen.