Visa fullständig version : Träning är färskvara!!
cakehole
2010-04-13, 11:23
Idag är det exakt 1år sedan jag tog 150 i bänken och körde 12'or på 120kg.
Jag var nyss nere och testade bänkpressen för första gången på 6 månader, 47kg på stången blev tunga 8'or och 57kg kändes väldigt tungt redan vid 5reps.
spaghetti armarna får mig att må illa. Dom har minskat ifrån 42 till ca 30cm tihihi
Okej att man kan få dippar i träningen, men att börja om helt ifrån scratch känns lite väl magstarkt.
Om man någonsin kommer kunna komma igång igen är frågan, men kommer man väl igång så ska det väl gå relativt snabbt att bygga upp sig igen förhoppningsvis.
Det är så svårt att bli av med det man levt för 24/7. Träningen ger självförtroende och utveckling både på det mentala och fysiska planet.
All de blod,svett och tårar som man lagt ner finns nu inget kvar av. Okej det blev inte så mycket tårar, men desto mer av blod och svett.
Det ska va gott att leva!!
Låter nästan som att du legat sängbunden i ett år.
Ja träning är en färskvara. Men har du en gång tagit 150 kg i bänkpress kommer det sannolikt vara enklare att ta sig tillbaka dit än för någon som aldrig legat på den nivån.
Speciellt "nyvunnen" styrka försvinner oerhört snabbt.
Jobba hårt och smart och ät mycket mat så är du snart tillbaka.
creperiet
2010-04-13, 11:28
Det positiva är att det brukar gå ganska snabbt att komma upp till 90-95% av tidigare kapacitet. De sista 5 kniper desto mer. Planerar du att bygga upp dig igen?
young_george
2010-04-13, 11:30
Några månader så är du tillbaka nära max igen.
Beror HELT på hur du såg ut innan uppehållet om det är lätt att komma tillbaka eller inte. OM du var maxbulkat när du tog 150 kg så kan du glömma att komma tillbaka om du inte är berädd att vara i den bulkformen igen.
Innan mitt uppehåll (skadad) på ett år, vägde jag ca 120 i sälform och bänkade 180, efter detta år vägde jag ca 80 i ok form och bänkade 90-100. Nu har jag tränat 5 år sedan detta uppehåll och är fortfarande ljusår från styrkan jag hade förut - helt enkelt för att jag inte vill bli säl igen. Styrka är väldigt beroende på fetmängd på kroppen.
ARMSTARK
2010-04-13, 12:39
Beror HELT på hur du såg ut innan uppehållet om det är lätt att komma tillbaka eller inte. OM du var maxbulkat när du tog 150 kg så kan du glömma att komma tillbaka om du inte är berädd att vara i den bulkformen igen.
Innan mitt uppehåll (skadad) på ett år, vägde jag ca 120 i sälform och bänkade 180, efter detta år vägde jag ca 80 i ok form och bänkade 90-100. Nu har jag tränat 5 år sedan detta uppehåll och är fortfarande ljusår från styrkan jag hade förut - helt enkelt för att jag inte vill bli säl igen. Styrka är väldigt beroende på fetmängd på kroppen.
Många kommer att säga "BULL SHIT" men det är sant. Fett är power!
Låter som en extrem dipp även om jag varken varit lika stark som du eller haft lika stort uppehåll.
[/B]
Tror ingen kommer säga bullshit.
Det är väl inte för inte världens bästa tyngdlyftare och styrkelyftare är feta?
hilfebre
2010-04-13, 15:47
Blev nyfiken; Finns det nån speciell orsak till att du inte tränat? :( var ganska ordentliga tapp
koffein_beroende
2010-04-13, 15:49
Tror inte du skulle ha några problem med att bli stark i bänken igen, det kan inte vara så att du glömt lite teknik också? Som du sedan får in snabbt igen. Sitter mycket styrka där också.
Det är väl inte för inte världens bästa tyngdlyftare och styrkelyftare är feta?
Men det är för andra anledningar än att fett är lika med mer styrka. Världens bästa tyngd- och styrkelyftare har inga krav på varken midjemått eller kroppsfettprocent. Däremot på styrka. Och det är gynnsamt att gå upp i vikt för att bli starkare, det är inte gynnsamt att gå ned i vikt och därmed riskera att bli svagare.
Men det är för andra anledningar än att fett är lika med mer styrka. Världens bästa tyngd- och styrkelyftare har inga krav på varken midjemått eller kroppsfettprocent. Däremot på styrka. Och det är gynnsamt att gå upp i vikt för att bli starkare, det är inte gynnsamt att gå ned i vikt och därmed riskera att bli svagare.
Jo helt klart. Ingen säger ju att bara för att man är tjock kan man bänka 200, böja 300 och dra 350.
Som du säger så finns det ju inget krav på midjemått eller kroppsfettsprocent och att ligga på ett litet överskott är därför fördelaktigt. vilket dock gör att man samlar på sig lite fett.
Gabriel174
2010-04-13, 17:42
Borde väl vara kortare lyftväg när man har sälform gentemot att vara rippad?
man brukar ju ofta snacka om muskelminne, dvs att nånstans i musklen finns styrkan kvar bara ge det några månader så är du snart tillbaka
bigtraps
2010-04-13, 18:58
Hur man kan tappa så mycket på ett år är för mej en gåta. Har du vrit svårt sjuk kan jag förstå det.
koffein_beroende
2010-04-13, 20:05
Du måste ju tappat ganska mycket vikt(kroppsvikt) om du förlorat 100kg i bänken? Annars känns det konstigt att du blivit så svag, även fast du inte tränat. Blev sugen på att veta vad orsaken är till att du inte tränat?
Vill du berätta?
Jo helt klart. Ingen säger ju att bara för att man är tjock kan man bänka 200, böja 300 och dra 350.
Som du säger så finns det ju inget krav på midjemått eller kroppsfettsprocent och att ligga på ett litet överskott är därför fördelaktigt. vilket dock gör att man samlar på sig lite fett.
Det är väl egentligen bara dom som är 110kg+ som är småfeta, dom under 110kg är bundna till en mer strikt kost om dom vill klara sina viktklasser så egentligen är det en myt att alla styrkelyftare och tyngdlyftare är feta.
EDIT* kanske skulle skrivit under 100 kg istället för 110kg ?
Sundqvist
2010-04-13, 20:45
1 word for it!
MUSKELMINNE! :D
cakehole
2010-04-14, 10:39
Låter nästan som att du legat sängbunden i ett år.
Ja man skulle nästan kunna tro det faktiskt.
[/B]
O rly?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82612&highlight=Grandmaster
cakehole
2010-04-14, 11:30
Ja träning är en färskvara. Men har du en gång tagit 150 kg i bänkpress kommer det sannolikt vara enklare att ta sig tillbaka dit än för någon som aldrig legat på den nivån.
Speciellt "nyvunnen" styrka försvinner oerhört snabbt.
Jobba hårt och smart och ät mycket mat så är du snart tillbaka.
Jo det är sant som du säger. En liten del av styrkan var väl "nyvunnen" men jag hade ändå jobbat upp mig till en viss nivå som jag låg på ett bra tag innan skadan.
42-30 på ett år, ojda :(
Jag skrev litegrann fel där på måtten. Det ska fortfarande vara 42 förra året, men sist jag mätte var för ungefär 3månader sedan. Och då var dom 33-34 cm spända. Och jag är rättså säker på att dom gått ner ytterligare under dessa 3 månader.
Några månader så är du tillbaka nära max igen.
Ja man får nog räkna med ett 6 månader i alla fall innan man ens är i närheten.
Oj det var en hyffsad dipp du fick där. -40kg i kroppsvikt och ca -80kg i styrka. Ja det är säkert sant att styrkan är beroende på fettmängden, men mest beror väl styrkan på muskelmassan och vätsketrycket.
Blev nyfiken; Finns det nån speciell orsak till att du inte tränat? :( var ganska ordentliga tapp
Jepp det är resultatet av en armbrytning :D
Hur man kan tappa så mycket på ett år är för mej en gåta. Har du vrit svårt sjuk kan jag förstå det.
Det värsta är att det inte ens är under ett år som jag tappat allt detta på utan 9 månader :D
Du måste ju tappat ganska mycket vikt(kroppsvikt) om du förlorat 100kg i bänken? Annars känns det konstigt att du blivit så svag, även fast du inte tränat. Blev sugen på att veta vad orsaken är till att du inte tränat?
Vill du berätta?
Jag har väl inte förlorat 100kg i bänken men ca 80kg däremot. Har tappat någonstans mellan 15-20kg i kroppsvikt, men då är en del av dom kg även muskler på låren.
Helvetet brakade loss efter en armbrytning i juli förra året. Överkroppen har inte varit i närheten av frisk sedan dess. Så mer korrekt är att jag förlorat all styrka på 9 månader.
1 word for it!
MUSKELMINNE! :D
Ja man får väl ta till "muskelminnet" när man blivit kvitt sina åkommor. hehe
JimmyJoe
2010-04-14, 11:34
you go gurl.. du vet ju att du kan komma dit igen iaf!
cakehole
2010-04-14, 11:47
Det positiva är att det brukar gå ganska snabbt att komma upp till 90-95% av tidigare kapacitet. De sista 5 kniper desto mer. Planerar du att bygga upp dig igen?
Jodå. Ser fram sjukt mycket åt att börja träna igen.
Man får invänta och se vad MRT visar, om man någonsin
kommer att kunna ta upp tung träning igen.
Det är väl inte för inte världens bästa tyngdlyftare och styrkelyftare är feta?Va?
JimmyJoe
2010-04-14, 13:02
Satsa på att slå det?
O rly?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82612&highlight=Grandmaster
Y RLY
PIL6yu9NQEo
iX-k9KOxuPQ
FOE-PZJq2sk
filmjölk
2010-04-14, 13:24
Den enda feta av de där är rezazadeh, de andra är bara lite lönnfeta.
TS du kommer snabbt gå upp i vikter och muskler nu. Skulle vara kul att följa om du körde igång en tränings tråd här.
Håller med satans färksvara. Ibland kan man fråga sig om det är lönt att hålla på.
bigtraps
2010-04-14, 16:20
http://farm2.static.flickr.com/1106/1410872951_27bc2c3002.jpg
En bild på en fetlagd lyftare utanför +105kg:)
cakehole
2010-08-20, 23:34
*uppdate*
Haj. Det har nu gått drygt 4 månader sedan jag startade denna tråd.
För 4 månader sedan körde jag tunga 5'or på 57kg.
De första 2 månaderna var mest rehabilitering samt lätt träning av hela kroppen. Jag har stegvis ökat belastningen. Och idag kan jag köra 10 reps på 105kg. Så muskelminnet har väl fungerat hyfsat. Jag har dock en avslitning av labrum "broskläppen" i höger axel, vilket begränsar mig en HEL DEL. Jag borde väl inte träna överkroppen överhuvudtaget tills dess att jag har opererat mig.
Men att vänta på operation och sedan genomföra en lång rehab gör mig suicidal. Men det är väl bara att inse att man närmar sig OP.
Nu har jag fått skriva av mig lite.
:ike:bpump:
Giljotinen
2010-08-20, 23:53
Inte illa pinkat:thumbup:
Något att tänka på. En armbrytning på fyllan kan ligga bakom att du tappar 100KG i bänken! Ajabaja. Får jag gissa på att du bröt med någon som var jämnstark och att ni tryckte i för kung och fosterland i någon minut?
Vad hände egentligen på armbrytningen? Släppte överkroppens alla muskler sina fästen? Jag lyckades få en spricka i högerunderarmen för ett tag sedan, och på en månad när jag var gipsad gick jag från 42 cm till 38cm. Men jag började rehabträna så fort jag blev av med gipset och körde ben när jag hade gipset. Får fortfarande inte köra överkropp så tungt eftersom det var i februari som jag skadades, men jag har passerat min forna styrka och volym i alla fall. Framför allt i böj, och mark har jag inte testat för då måste man belasta så tungt.
note to self:
Bryt aldrig arm mot någon som skulle kunna vara i närheten av att matcha din styrka. Det kan gå illa :)
Turbo Rico
2010-08-21, 11:28
Bryt aldrig arm, risken finns att du förlorar.
Ondskapelsen
2010-08-21, 13:14
Bryt aldrig arm, risken finns att du förlorar.
Att förlora är bra mycket värre än att paja armen. +1
Turbo Rico
2010-08-21, 13:29
Att förlora är bra mycket värre än att paja armen. +1
Precis min poäng.
JimmyJoe
2010-08-21, 13:54
Bah.. förstår hur jävla surt det är att bli borta från träning pg.a skada. Man ser sig själv minska och kan inget göra.
JimmyJoe
2010-08-21, 13:58
När ni mäter armmått btw, hur mäter ni då? vad är liksom vanligt.. spänt eller avslappnat?
Bluesparv
2010-08-21, 14:08
När ni mäter armmått btw, hur mäter ni då? vad är liksom vanligt.. spänt eller avslappnat?
Spänt ofc. Man vill ju ha så stora mått som möjligt! Liksom, "Jag har 38cm runt biceps" eller "Jag har 43cm runt biceps", vad väljer du? *slap*
JimmyJoe
2010-08-21, 14:25
Spänt ofc. Man vill ju ha så stora mått som möjligt! Liksom, "Jag har 38cm runt biceps" eller "Jag har 43cm runt biceps", vad väljer du? *slap*
hehe, jo, men var tvungen att kolla.. vill ju inte myta.. Jag har 36 spänt.. deffad.. det måste vi förbättra..
Rolig grej förresten, vi att det inte är någon chattråd men jag drog till mitt jobb imorse, klockan 07:00 stod jag där och insåg att det var lördag.. fail.
JJOHANSSON
2010-08-21, 14:35
hehe, jo, men var tvungen att kolla.. vill ju inte myta.. Jag har 36 spänt.. deffad.. det måste vi förbättra..
Rolig grej förresten, vi att det inte är någon chattråd men jag drog till mitt jobb imorse, klockan 07:00 stod jag där och insåg att det var lördag.. fail.
*yourock*
Lyckat. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.