handdator

Visa fullständig version : olympiska lyft och stronglifts.

jizzinmypants
2010-04-12, 22:33
Hej, kolo, jag undrar hur många set man ska köra ungefär när man tränar lågreps för styrkan. Kör nämligen en 5x5 upplägg med ungefär 3 min vila mellan varje set men det tar fruktansvärt lång tid. Så hur många set är ungefär bra vid lågreps träning om vi säger att man gör 4 reps.

Sen undrar jag, hur många reps och set är optimalt att köra om man gör olympiska lyft (ryck, stöt) för att träna upp explosiviteten?

Turbo Rico
2010-04-13, 07:46
Hej, kolo, jag undrar hur många set man ska köra ungefär när man tränar lågreps för styrkan. Kör nämligen en 5x5 upplägg med ungefär 3 min vila mellan varje set men det tar fruktansvärt lång tid. Så hur många set är ungefär bra vid lågreps träning om vi säger att man gör 4 reps.

Sen undrar jag, hur många reps och set är optimalt att köra om man gör olympiska lyft (ryck, stöt) för att träna upp explosiviteten?

Jag tror inte det här går att svara på.
Om jag fattat det hela rätt så håller ryssarna (och säkert många andra) på att räkna på totala belastningen sett över hela veckor och dom räknar nog även på intensiteten på träningspassen. Nu snackar jag olympisk lyftning.
Ett generellt tips jag fick från en pappa till en av våra bättre juniorer var att ligga på 75-80% av 1RM och träna ryck, stöt, frivänd, överstötar, böj, mark osv. Det var för att få fram maximal explosivitet. Det är nog dock under förutsättning att man har bra teknik i ryck och stöt.
Håller själv på att försöka komma fram till vettiga upplägg för att behålla klippet i ryck och stöt och jag måste säga att det är svårt, speciellt om man vill bli starkare samtidigt. Sen tror jag även på att periodisera sin träning, du kan säkert under lång tid träna 5*5 för att sen lätta på träningsvolymen och då satsa på 3*3 eller helt enkelt lägga dig på 75-80% av 1RM.