handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. 5x5

Seriouscat
2010-04-11, 21:27
Har några frågor ang. ett 5x5 upplägg.

Först lite bakgrund: Har styrketränat i ungefär 1 år där endast det senaste halvåret varit seriöst. Tyvärr så råkar jag alltid ut för någon sjukdom när det går som bäst och blir tvungen att ta uppehåll, oftast 1-3 veckor. Sedan 2 veckor är jag tillbaka från ett 3 veckors uppehåll och nu funderar jag på att gå på ett 5x5 upplägg, tänkte mig det här programmet http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm#INTRO:

Om det är intressant så är mina max nu på ett ungefär: 60kg bänk, 85 Knäböj, 100 Marklyft.

Finns det något som talar i mot att jag ska gå på detta upplägg? Borde jag kanske köra på en vanlig 3split(Bröst Axlar Triceps, Ben mage, Rygg Biceps) några månader för att se om jag fortfarande gör nybörjarökningar och sen gå på 5x5 programmet när jag tränat stabilt under en längre tid? Ett annat alternativ skulle vara att gå på Rippetoe's Starting Strength program och sedan det andra, fast då blir det samma övningar under en lång tid.

Behöver lite tips och råd :)

Pjotor
2010-04-12, 07:40
Med bara ett års träningstid kan du knappast räkna dig som avancerad, vilket programmet du länkar till är anpassat för. Jag tror att du kommer längre med något Starting Strength-upplägg, Bill Starr 5x5 eller Madcow Intermediate (http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm).

Det sista är för övrigt något jag planerar att börja med framåt sommaren, eftersom framstegen går allt trögare i mitt nuvarande program.

Fredrik_S
2010-04-12, 09:49
Tror du tjänar på att gå på ett program med linjäa äkningar från pass till pass som rippteos starting strengh eller stronglifts 5*5

JimmyJoe
2010-04-12, 15:23
Har du någon tidigare träningserfarenhet? Om du är insatt i träning sedan tidigare ser jag inget hinder i att börja med ett rätt avancerat program från början.

Fredrik_S
2010-04-12, 16:22
Har du någon tidigare träningserfarenhet? Om du är insatt i träning sedan tidigare ser jag inget hinder i att börja med ett rätt avancerat program från början.

Problemet är att de avancerade programmen har mycket långsammare progression.
Kan man klara av nybörjar programmens hårda progression så ska man göra det så länge man kan.

frong
2010-04-12, 18:23
Tror du tjänar på att gå på ett program med linjäa äkningar från pass till pass som rippteos starting strengh eller stronglifts 5*5

Lånar tråden lite och frågar dig en sak, jag har kört lite mer än ett år, och om du kollar min journal så ser du hur jag kör nu. Tycker du jag skall ändra det till något mer basic?

Pjotor
2010-04-12, 20:30
Lånar tråden lite

Fy skäms. Att sno andras trådar är inte snällt.

Skicka hellre PM eller fråga i en egen tråd. Det finns så många aktiva läsare att du får svar i alla fall.

Seriouscat
2010-04-12, 21:25
Tack för svaren! Ska läsa om programmen ni tipsade om.