Visa fullständig version : Hur stort överskott behövs?
Hejmannen
2010-04-11, 17:26
Hej!
Jag är nu klar med min deff. Minus 10-11 kg på lika många veckor samtidigt som jag blev starkare är ett resultat jag är rätt nöjd med. Jag tänkte nu gå in i en uppbyggnadsperiod, men utan att grisbulka den här gången. Planen är att gå upp 4-5 kilo till slutet av september ungefär. Ett överskott på 500KCal om dagen känns därför lite köttigt. Är det någon som vet hur stort överskott per dag jag måste jag ligga på för att gå upp mellan 750-1000 gram i månaden?
Ca 200-250 kcal/dag antar jag, med tanke på att du går ner ungefär 0.5 kg/vecka med ett 500 kcal underskott.
vicarious
2010-04-11, 17:59
Satsa på att ligga ganska nära energibalans, ät mycket protein och ät det mesta i samband med träning så slipper du gå upp massa onödigt fett.
Slartibartfast
2010-08-26, 09:37
Satsa på att ligga ganska nära energibalans, ät mycket protein och ät det mesta i samband med träning så slipper du gå upp massa onödigt fett.
Jag har dom senaste åren inte räknat energi, utan mest ätit på rutin och höftat ganska friskt. Detta medför att jag antagligen ligger vissa dagar på överskott och vissa på balans/underskott. Viktökningen under en viss tidsperiod är ungefär samma som när jag opti-räknade kcal, men svängningarna tror jag blir större. Betyder detta också större fettinlagring? Jag har under denna tid märkt att jag fettat till mig runt midjan (åldern spelar iofs in också.
Om man hårddrar exemplet. Om man har en förbrukning på 3000 kcal under uppbyggnad, vad händer om man äter 5000 kcal varannan dag och 1000 kcal varannan? I jämförelse med om man varje dag legat på 3000?
Jag har dom senaste åren inte räknat energi, utan mest ätit på rutin och höftat ganska friskt. Detta medför att jag antagligen ligger vissa dagar på överskott och vissa på balans/underskott. Viktökningen under en viss tidsperiod är ungefär samma som när jag opti-räknade kcal, men svängningarna tror jag blir större. Betyder detta också större fettinlagring? Jag har under denna tid märkt att jag fettat till mig runt midjan (åldern spelar iofs in också.
Om man hårddrar exemplet. Om man har en förbrukning på 3000 kcal under uppbyggnad, vad händer om man äter 5000 kcal varannan dag och 1000 kcal varannan? I jämförelse med om man varje dag legat på 3000?
Blir väl sämre för muskeluppbyggnad eftersom kroppen fortsätter bygga muskler 24-36h efter träning? Det är min gissning!
creperiet
2010-08-26, 10:01
Om du skulle kunna uppreglera proteinnybildningen hur mycket som helst och kosten var proteinbaserad skulle du förmodligen kunna "använda" en ganska stor del till muskelhypertrofi. Dock finns det ju som bekant gränser i proteinsyntesens omfattning.
Slartibartfast
2010-08-26, 11:15
Om du skulle kunna uppreglera proteinnybildningen hur mycket som helst och kosten var proteinbaserad skulle du förmodligen kunna "använda" en ganska stor del till muskelhypertrofi. Dock finns det ju som bekant gränser i proteinsyntesens omfattning.
Såhär tanker jag att mekanismen fungerar:
Muskelbygget kan inte mer än maximeras en viss dag (t.ex. 1 gram). Fettinlagringen är i det närmaste obegränsad.
Ligger man på ett stort överskott (metod1) så blir fettinlagringen större än nödvändigt. Medan muskelbyggningen maximeras.
På underskottsdagarna blir fettinlagringen noll eller negativ, men muskelbyggandet blir också noll.
På ett konstant litet överskott, kommer muskelbyggandet att maximeras varje dag och fettinlagringen hållas låg (metod2)
Såhär:
Metod1
Dag ett lagrar man in 1 g muskler (max) och 2-3 g fett
Dag två lagrar man in 0 g muskler och 0 till -1 gram fett.
Metod2
Dag ett lagrar man in 1 g muskler och 1 gram fett
Dag två lagrar man in 1 g muskler och 1 gram fett
Dvs Metod1 gör en fetare I längden.
King Grub
2010-08-26, 13:15
Det handlar i och för sig om flera hundra gram muskelmassa som kan nybildas varje dag. :)
Det handlar i och för sig om flera hundra gram muskelmassa som kan nybildas varje dag. :)
Men vad blir nettovinsten vid timme 24?
King Grub
2010-08-26, 13:40
Det tycks pratas om just proteinsyntes här.
Slartibartfast
2010-08-26, 13:47
Jo såklart, men jag förenklade :)
creperiet
2010-08-26, 14:12
Såhär:
Metod1
Dag ett lagrar man in 1 g muskler (max) och 2-3 g fett
Dag två lagrar man in 0 g muskler och 0 till -1 gram fett.
Metod2
Dag ett lagrar man in 1 g muskler och 1 gram fett
Dag två lagrar man in 1 g muskler och 1 gram fett
Dvs Metod1 gör en fetare I längden.
Bara för att klargöra begreppen pratar du ju här om protein- resp. fettbalansen.
Överlag är jag på samma linje som ditt resonemang. Dock är det är ju här som de opåverkbara faktorerna (gensvar, hormonnivåer, naturlig fibersammansättning, etc.) spelar ut sina kort mot de påverkbara (träning, kost, vila). Lyckas du i metod ett åstadkomma till exempel ration 1,5:2-3 får du ut otroligt mycket mer av det överskottet. Skulle man dra någon form av slutsats vore det väl att ju sämre grundförutsättningar, desto mindre nytta gör ett stort överskott (inte helt ologiskt:D).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.