Visa fullständig version : maxpuls och VO2max
Hur räknar man ut sin exakta maxpuls och VO2max?
Skulle jag kunna räkna ut dessa själv? Jag har en pulsklocka.
Kan man räkna ut VO2max med denna http://www.exrx.net/Calculators/MinuteRun.html ?
Vad tror ni felmarginalen ligger på enligt den?
Hur stor är felmarginalen på maxpulsen om man räknar enligt 220-åldern?
Du kan inte räkna ut något av det, däremot få bra riktvärden.
Det är alltså laboratorietest som gäller om man ska ha exakt?
Arne Persson
2003-10-03, 09:40
Då lär du få sitta i ett slutet kalorimeterrum som mäter allt du andas in och ut, utsöndrar, värmeavgivning mm mm.
Låter dyrt. ;)
Ni tror man får ett bra riktvärde med länken jag postade?
Maxpuls:
1. Leta upp en ganska brant backe, ca 300-400m lång
2. Värm upp
3. Jogga uppför backen
4. Jogga nerför backen
5. Spring ordenligt hårt uppför backen
6. Spring skapligt fort nerför
7. Spring precis allt vad du har uppför backen..du ska kollapsa innan du når slutet av backen.
8. Mät din puls och lägg på 1-2 slag så är du väldigt nära din maxpuls (förutsatt att du orkar ta ut dig ordentligt.)
Vad gäller maximal syreupptagning så måste man göra ett test
på löpband eller testcykel där man andas i en sk Douglas-säck. Efter analys får man ut sitt VO2Max med bra nogrannhet.
Coopertest och andra test kan också användas med skaplig nogrannhet och är man ute efter att mäta förbättringar så fungerar de kanon.
En bra sida att kolla på:
http://www.brianmac.demon.co.uk/eval.htm
Kör hårt och lycka till!
Har du pulsklocka så är det ju bara ut å springa tills du spyr, där har du maxpulsen :thumbup:
jeansbyxa
2004-01-09, 20:45
Nejdå, du behöver inte ut springa tills du spyr för att få reda på maxpulsen!
Om du bara är nyfiken så är ju som du sa den generella formeln för att räkna ut sin maxpuls att utgå från värdet 220 slag/minut och sedan dra bort sin egen ålder.
Ex. Jag
220 - min ålder 18 ger 202 slag/minut som maxpuls. inga konstigheter.
Om du inte har någon pulsklocka är det här ett bra sätt. Självklart går det inte att hårdra sånna här värden. Pulsen är beroende av din hälsa i övrigt och säkert generna. Så hur stor felmarginalen är vet jag inte riktigt tyvärr.
När du vill testa din puls vid ett speciellt tillfälle är det smartast att räkna antalet slag /15 sek och sedan gångra med 4. Annars hinner pulsen förändras för mycket.
Men jag rekommenderar verkligen pulsklockan, det är guld!
Hare så bra,Erik:thumbup: :whipped:
Tricklev
2004-01-09, 21:02
Inte smart o rusha ner för en backe iofs, kan sätta sina spår på knäna efter ett tag
Mega Mike
2004-01-09, 22:16
220-åldermetoden kan diffa ganska mycket, att göra ett enkelt test som föreslogs tidigare ger ett mycket bättre värde.
Tänk bara på att maxpulsen är till en viss del beroende på vilken aktivitet du gör, fler muskelgrupper kräver mer syre och ger en högre puls t.ex brukar man ha några slag högre när man springer än när man cyklar.
Pulsen brukar även kunna variera några slag hit och dit beroende på dagsform.
Är själv 31 och skulle alltså ha 220-31=189 men har ca 200 i Maxpuls.
Så ut och spring tills du stupar:hbang:
Nitrometan
2004-01-09, 22:57
Farsan var dykare i Flottan förut. Han hade en maxpuls kring 200 upp i 50-årsåldern. Så den där formeln ger inget bra värde på individnivå. Rent generellt kan det nog funka.
Maxpulsen är helt individuell, har för mig att det finns olika formler för tränade resp otränade personer, även för män/kvinnor, men det bästa är att mäta.
Coopertest är ett av det bättre sätten att testa på, gäller att kunna "stressa" sig till en hög puls.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.