Visa fullständig version : Hjälp med deff.
Hej!
Jag är 15 år och fyller 16 om en månad. Jag har styrketränat nu i ca 8 månader och har lagt på mig en del muskler men även lite fett.
Tänkte att jag skulle bli av med det innan den 10 juni.
Är 175cm lång och väger 63kg. Det är inte mycket fett som jag vill ha bort utan bara ett par kg.
Då jag inte har hunnit lägga på mig jättemycket muskler vill jag behålla så mycket av det som möjligt.
När bör jag börja? Hur mycket kalorier per dag bör jag äta och hur mycket bör jag röra på mig?
Har aldrig deffat förut så kan ingenting, så hjälp och tips uppskattas! :)
Det första du ska göra är att ta reda på svaren på dina egna frågor. Det är hur lätt som helst om du bara kollar lite i den här delen av forumet. Menar inte att va dryg nu men kom igen.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881:thumbup:
Okej, räknade jag rätt förbränner jag 1916.675kcal en dag utan aktiviteter, men till 1.2 - 2.0 har jag ingen aning om vart jag ligger. Och jag antar att det är väldigt viktigt att pricka rätt i min ålder när jag fortfarande växer.
Jag styrketränar iaf 4ggr i veckan, just nu blir det ingen annan aktivitet då jag försöker ligga på kaloriöverskott.
Nu under deff kommer jag självklart röra på mig extra, hade tänkt att cykla fram och tillbaka till gymmet varje pass, det blir ca 12km totallt. Sedan kan jag tänka mig att jogga runt 1 mil en eller två gånger i veckan.
Låter detta bra eller ska jag lägga till ytterligare aktiviteter? Och var mellan 1.2 - 2.0 ska jag sätta mig?
Sen blir det jävligt svårt att hålla sig till rätt mängd kalorier när man äter i skolan, men antar att jag får lära mig olika varors energi mängd och gå lite på känn.
Om du ligger stabilt nu och bestämt dig för att motionera mera så kanske det är lättast att enbart öka motionen och låta kosten ligga stabilt eftersom det är en så pass liten minskning du är ute efter samt svårigheterna med att mäta maten i skolan :P
Ett litet snabbt överslag: Med 4x12km cykling + två löpningspass i veckan om allt annat är konstant och stabilt så borde det skapa ett underskott på ungefär 2500 kcal per vecka. Ca 6 veckor i den takten. Ganska lagom att börja nu för att bli klar runt juni med andra ord.
(Överslag med cykling i ungefär 20km/h och löpning 10km/h)
Om du ligger stabilt nu och tänker motionera mera så kanske det är lättast att enbart öka motionen och låta kosten ligga stabilt eftersom det är en så pass liten minskning du är ute efter samt svårigheterna med att mäta maten i skolan :P
Ett litet snabbt överslag: Med 4x12km cykling + två löpningspass i veckan om allt annat är konstant borde skapa ett underskott på ungefär 2500 kcal per vecka. Ca 6 veckor i den takten. Ganska lagom att börja nu för att bli klar runt juni med andra ord.
(Överslag med cykling i ungefär 20km/h och löpning 10km/h)
Tack så mycket! Skönt att inte behöver dra ner på kosten. *drool*
Om jag springer runt 1 mil 3-4ggr i veckan, cyklar 1 mil 2-3 ggr i veckan och styrketränar 4 gånger i veckan, bör det räcka med att jag bara skippar godiset då och äter lika mycket mat som jag gör vanligtvis för att hamna på ett litet underskott?
Väldigt svårt att mäta hur mycket kalorier jag får i mig per dag nämligen.
Prova?
Kör så ett tag, håll koll på vågen och måttbandet.
Händer det inget på två veckor får du justera något.
Prova?
Kör så ett tag, håll koll på vågen och måttbandet.
Händer det inget på två veckor får du justera något.
Okej. Måttbandet är nog ingen idé det troligtvis inte kommer bli någon skillnad på så sätt, vill bara få musklerna lite mer "definerade" tills sommaren. Alltså para tappa ett par kg.
Några farligheter med att deffa om man är 16?
Okej. Måttbandet är nog ingen idé det troligtvis inte kommer bli någon skillnad på så sätt, vill bara få musklerna lite mer "definerade" tills sommaren. Alltså para tappa ett par kg.
Några farligheter med att deffa om man är 16?
Inte om du gör det rätt ;)
Se bara till att äta nyttigare och röra på dig ordetligt så borde du kunna gå ner några kilon utan att losa så mycket muskler utan problem :)
Bumpar den här gamla tråden för en fundering, blev aldrig någon deff när jag startade tråden så första deffen kommer nu istället.
Till funderingen: Bänkpress är just nu den enda övningen där jag bryr mig om hur mycket jag tar, detta för att jag varken kör mark eller böj. Skulle jag minska på styrkeförlusten i bänken om jag låg på överskott dagen då jag kör bänk och dagen efter, för att sedan gå över underskott resten av dagarna? Lite disco fundering, men det skulle kännas surt att tappa all styrka jag jobbat upp i bänken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.