Visa fullständig version : Fattiga Riddare ska ätas utan socker!
Kei Landin
2010-04-10, 17:41
Nu blir jag galen! Äter alla fattiga riddare som en efterrätt?
Jag är uppvuxen med att fattiga riddare är bröd som vänts i ägg,mjölk,salt- steks, och sedan äts som de är. (vanligtvis till frukost)
För mig är det helt absurt att man ska äta de sockrade, med kanel eller annat "bjäffs" *spy*
Finns det någon som inte äter de med grädde, kanel, sylt eller liknande?
Kompisen här brevid tycker jag är galen..
machine gun
2010-04-10, 17:45
Vad är det för fel på kanel? Det har jag även på gröt och det äter jag då oftast till frukost.
Man kan väl få äta sina fattiga riddare som man vill? ;) De gånger jag ätit det har jag dock ätit dem med kanel eller sylt, tror jag. Fast inte som efterrätt, utan mer i stil med pannkakor.
Doctor Snuggles
2010-04-10, 17:55
Varför ska man kompromissa? Ost OCH sylt på.
Mmmmm fattiga riddare.....
http://i196.photobucket.com/albums/aa183/Sharkbaitblogger/HomerDrool.jpg
svennebanan
2010-04-10, 18:08
Vad är det för fel på kanel?
Är inte det giftigt? :D
Kei Landin
2010-04-10, 18:17
Jo kanel missbrukar jag redan då jag äter extrema mängder gröt :D
Ost kan jag möjligtvis tänka mig.. men fattiga riddare är ju redan en optimal måltid och supergod som den är!
Fattiga riddare är ett sätt att ta hand om gammalt bröd. Självklart ska de stekas med socker.
Kei Landin
2010-04-10, 18:20
I Ryssland och de slaviska länderna äter man minsann utan socker eller sylt. Socker har de på annat! *flex*
Jo kanel missbrukar jag redan då jag äter extrema mängder gröt :D
Ost kan jag möjligtvis tänka mig.. men fattiga riddare är ju redan en optimal måltid och supergod som den är!
Pannkakor och våfflor är också gott som det är men blir ännu godare me socker eller sylt. Samma sak med fattiga riddare, inget konstigt med det.
Kei Landin
2010-04-10, 18:26
Pannkakor och våfflor är också gott som det är men blir ännu godare me socker eller sylt. Samma sak med fattiga riddare, inget konstigt med det.
Men våfflor och pannkakor smakar våfflor och pannkakor- fattiga riddare smakar (enligt mig) bröd och ägg, helt annorlunda och kan inte jämföras smakmässigt. Som att säga att brunsås är gott på pannbiff så varför inte dränka sin hamburgare i brunsås? :thumbup:
Men våfflor och pannkakor smakar våfflor och pannkakor- fattiga riddare smakar (enligt mig) bröd och ägg, helt annorlunda och kan inte jämföras smakmässigt. Som att säga att brunsås är gott på pannbiff så varför inte dränka sin hamburgare i brunsås? :thumbup:
Tycker man att hamburgaren är som godast med brunsås får man väl ändå äta den med brunsås? Samma sak med fattiga riddare, ät dem så som du gillar dem mest.
vicarious
2010-04-10, 19:35
fattiga riddare är ett sätt att ta hand om gammalt bröd. Självklart ska de stekas med socker.
+1
Det är här det slår slint. Du gör dina fattiga riddare på nåt lustigt sätt helt enkelt.
Kei Landin
2010-04-11, 05:30
Det är här det slår slint. Du gör dina fattiga riddare på nåt lustigt sätt helt enkelt.
Som sagt, det är så jag lärt mig :smash:
Sedan har jag stöd från ryssland och f.d jugoslavien iaf ^^ :D
Eddie Vedder
2010-04-11, 07:56
Sedan har jag stöd från ryssland och f.d jugoslavien iaf ^^ :D
Vad kallar man brödrätten där då? Alltså det är ju inte så att ditt tillagningssätt är fel men just "FATTIGA RIDDARE" trodde jag var namnet på just det bröset som steks i socker där man sedan tillsätter kanel.
Och gör man som du gör man någon annan macka helt enkelt. Men "French toast" eller "fattiga riddare" är i mina ögon specifikt just smör, socker, kanel. Kanske sylt också.
Jag och min kompis gjorde det i brödrosten när vi var mindre. Den brödrosten fick slängas och mina föräldrar var måttligt roade när de kom hem och såg att köket var en svinstia och brödrosten förstörd.:D
Ristretto
2010-04-11, 07:58
Jag föredrar dem som du, stekta med salt. Gärna bacon till också. Men nog har det hänt att jag ätit dem med sirap mer som amerikanska pannkakor också...
Jag kryddar med färsk chili, some salt 'n' pepper och parmesan. Äter tillsammans med bacon.
Gott.
Kei Landin
2010-04-11, 09:17
Vad kallar man brödrätten där då? Alltså det är ju inte så att ditt tillagningssätt är fel men just "FATTIGA RIDDARE" trodde jag var namnet på just det bröset som steks i socker där man sedan tillsätter kanel.
Och gör man som du gör man någon annan macka helt enkelt. Men "French toast" eller "fattiga riddare" är i mina ögon specifikt just smör, socker, kanel. Kanske sylt också.
Jag och min kompis gjorde det i brödrosten när vi var mindre. Den brödrosten fick slängas och mina föräldrar var måttligt roade när de kom hem och såg att köket var en svinstia och brödrosten förstörd.:D
Frågade min pappa snabbt. Direkt översatt till svenska kallar man det "bröd i ägg" eller "panerat bröd". Vilket kanske säger en del :D
Jag föredrar dem som du, stekta med salt. Gärna bacon till också. Men nog har det hänt att jag ätit dem med sirap mer som amerikanska pannkakor också...
Jag kryddar med färsk chili, some salt 'n' pepper och parmesan. Äter tillsammans med bacon.
Gott.
Gott med bacon, korv och annat matigt *cupid* Just sådana tillbehör är vanlig till "Bröd i ägg" *flex*
Enligt svenska wikipedia; (engelska wikipedia säger annorlunda)
"Beteckningen "fattiga riddare" används i Tyskland (arme Ritter) och i Norden. I dessa länder är det en efterrätt..."
"..I USA är den närmaste motsvarigheten French toast, vilket där är en vanlig frukosträtt bestående av en brödskiva som vänds i ägg och mjölk och sedan steks i smör..."
isterbuk
2010-04-11, 11:10
Händer sällan att jag äter fattiga riddare men när jag gör det äter jag mina med socker, kanel, sylt ev keso blandat med sylten + ett glas mjölk.
Inte utan att det vattnas lite i munnen :)
BobaFett
2010-04-11, 12:26
Jag brukar äta bröd som är vänt i ägg som man sen steker i en stekpanna (med salt i). Brukar äta det med keso blandat med lite gräddfil (och salt). Trodde att det var det som var fattiga riddare. Riddare som är fattiga hade nog inte råd med socker :smash:
Ni är fan helt galna som äter det med socker *spy*
Jag brukar göra en variant när jag bulkar, gjord på fyra ägg och fyra brödskivor. Äter det med 250g keso.
Mycket protein och supergott *drool*
Jag brukar äta bröd som är vänt i ägg som man sen steker i en stekpanna (med salt i). Brukar äta det med keso blandat med lite gräddfil (och salt). Trodde att det var det som var fattiga riddare. Riddare som är fattiga hade nog inte råd med socker :smash:
Ni är fan helt galna som äter det med socker *spy*
Jag brukar göra en variant när jag bulkar, gjord på fyra ägg och fyra brödskivor. Äter det med 250g keso.
Mycket protein och supergott *drool*
Det är ingen som har sagt att de äter det med socker. Vi äter fattiga riddare med socker, du gör inte fattiga riddare.
Haha, vad stolt dom ska ha varit. Kommer ihåg en hel del (miss)lyckade bakverk från barndommen som mamma var mindre nöjd med, men man lärde sig något iaf!
Hey all,
Jeg er dansker og har ALDRIG smagt fattiga riddare. Er der en som har lyst til at poste en opskrift på hvordan man gør? :D
Mvh
Malik
Ristretto
2010-05-24, 19:28
Jag gör så här:
2-3 ägg
en skvätt mjölk (1-2dl)
Vispa ihop mjölk och ägg
Lägg i rostbröd och låt det suga upp smeten.
Stek i mycket smör. Ju mer desto bättre!
Eddie Vedder
2010-05-24, 19:43
Hey all,
Jeg er dansker og har ALDRIG smagt fattiga riddare. Er der en som har lyst til at poste en opskrift på hvordan man gør? :D
Mvh
Malik
oTp6lOXbQG8&
chrilledude
2010-05-24, 20:15
Agavesirap FTW!!!!!!!!!!
Grottmannen
2010-05-24, 20:38
Är det mina ögon det är fel på eller blir filmen jävligt suddig ibland?
panzerpig
2010-05-24, 22:36
Nu har ni alla rätt, enligt mig (och wikipedia) http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattiga_riddare
Själva receptet innehåller inget socker utan bara bröd, ägg och mjölk.
DÄREFTER kan du ha på vad du vill, socker, sylt, bacon, ost, keso, you name it!
min far (från Bosnien) gjorde dom alltid utan socker, kanske med en ostskiva på som får smälta lite (gott! så gör jag alltid nu).
Min mormor (svensk) lagade det till mig när jag var liten när hon hört att jag gillade det, men tokfan hade på socker, äckligt!
För övrigt gillar jag mina pannkakor på osötat vis: ost eller keso i.
Rockhard
2010-05-25, 05:15
En kompromiss är ju att göra fattiga riddare av gamla kanel-bullar/gifflar. Då behöver man inte sockra i efterhand om det tar emot ;)
Riddarna ska ätas med socker, kanel och sedan gärna lite grädde och sylt! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.