handdator

Visa fullständig version : "Ferry ljuger eller är unik"

daimx
2010-04-10, 01:47
http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600

Någon som läst onsdagens VK?

Scratch89
2010-04-10, 05:46
Kolhydratsvält var ett fräckt ord.

Eddie Vedder
2010-04-10, 06:16
Trist att en idrottsfysiolog på den nivån är så prestigefylld att han mer tror på lögner än blir intresserad. Men det är ju inte första gången Michael Svensson påstår saker jag inte köper.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146566

mikaelj
2010-04-10, 06:48
Lördagens tidning är idag! Hoppas vi har någon från Västerbotten som läser det här.

Kolhydratsvält var ett fräckt ord.

(KL) - Kolhydratsvultna Lipofiler. Ungdomsförbundet får heta (KUL)

Trist att en idrottsfysiolog på den nivån är så prestigefylld att han mer tror på lögner än blir intresserad. Men det är ju inte första gången Michael Svensson påstår saker jag inte köper.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146566

Han verkar sannerligen vara förtjust i kolhydrater.

Eddie Vedder
2010-04-10, 06:53
Han verkar sannerligen vara förtjust i kolhydrater.

Ja och det ser jag inga fel i förvisso. Men jag har bara svårt att se hur man som idrottsfysiolog inte snarare blir superintresserad och vill gräva djupare i det än att börja prata om att han skulle ljuga eller vara unik på något sätt.

Men givetvis kan hans citat vara väldigt selektivt utvalda av journalisten och tagna ur ett större sammanhang.

mikaelj
2010-04-10, 06:57
Ja och det ser jag inga fel i förvisso.

Inte jag heller, jag gillar mina rotkålhydrater.

Men jag har bara svårt att se hur man som idrottsfysiolog inte snarare blir superintresserad och vill gräva djupare i det än att börja prata om att han skulle ljuga eller vara unik på något sätt.

Precis, hans tydliga ställningstagande får det nästan att låta som att han skulle ha andra intressen i att folk äter kolhydrater. Vilket naturligtvis är bisarrt.... Kanske är mycket prestige inblandat från hans tidigare uttalanden? Dock lär hans position inte mjukas upp av kategoriska ställningstaganden som det här.

Men givetvis kan hans citat vara väldigt selektivt utvalda av journalisten och tagna ur ett större sammanhang.

Det är en annan möjlighet.

Anton Fräs
2010-04-10, 07:43
10-15E% är väl för någon med Ferry fortf en ansenlig mängd? Förstår inte riktigt varför någon med det kolh. intaget, med ökad användning av fett som substrat, skulle ha kolhydrater som begränsande faktor?

Hade varit en annan femma om han hade käkat 5-10 gram om dagen, då kan jag tänka mig vissa problem.

Eddie Vedder
2010-04-10, 07:45
10-15E% är väl för någon med Ferry fortf en ansenlig mängd? Förstår inte riktigt varför någon med det kolh. intaget, med ökad användning av fett som substrat, skulle ha kolhydrater som begränsande faktor?

Ja ~15E% av typ 5000 kcal (vilket kan vara i underkant vissa dagar) är ju inga små mängder och knappast något som ger "kolhydratsvält".;)

Sverker
2010-04-10, 07:59
Ferry har gjort ett val. Det intressanta är varför han valt att köra på lite kolhydrater. Tydligen fungerar det.

Anders The Peak
2010-04-10, 08:07
Ferry kör en högproteindiet med lite kolhydrater och lite mer fett men milslångt ifrån en LCHF diet.

mikaelj
2010-04-10, 08:13
Enligt egen utsago ungefär 60E% fett.

Anders The Peak
2010-04-10, 08:14
Enligt egen utsago ungefär 60E% fett.

Har du sett hans måltider? 1 kg lax med lite grönsaker och en sträng smör. Känner du igen din diet i det?

Anton Fräs
2010-04-10, 08:14
Ferry kör en högproteindiet med lite kolhydrater och lite mer fett men milslångt ifrån en LCHF diet.

Källa? Det är inte min uppfattning av hans kost nämligen, kan ju ha fel. Trodde den var högfett.

mikaelj
2010-04-10, 08:22
Har du sett hans måltider? 1 kg lax med lite grönsaker och en sträng smör. Känner du igen din diet i det?

Enligt Fineli har du en fördelning på 61% fett och 39% protein på laxkalorierna. Man kan anta att han äter annat också? Den där strängen smör kanske är större än du tror?

Hursomhelst... Tills vi vet exakt vad han äter kan vi bara gå efter vad han själv säger.

Anders The Peak
2010-04-10, 08:26
Jag antar att både han och Heidi kör ungefär samma typ av kost en högproteinkost så att det stänker om det. Björn otrolig skidåkare och Heidi en av väldens bästa armbrytare genom tiderna...

Björn och Heidi
http://www.vk.se/uploaded/image/2006/7/1/300606_Hedie_4_RT.jpg

Anton Fräs
2010-04-10, 08:29
Anders, det är ju inte alls säkert..

maRRtin
2010-04-10, 09:20
Skidskytte går säkert bra med mindre kolhydrater, riktig skidåkning är det nog värre med :D

Exhale_
2010-04-10, 09:25
Ferry säger själv att han får i sig ca 60 % fett.

Om vi ponerar att han åtminstone stoppar i sig 5000 kcal om dagen så ger det intressanta siffror.

Om vi skulle tro att resterande energiintag är uppdelat på 25 % kolhydrater och 15 % protein så blir det ändå över 310 gram kolhydrater och nästan 190 gram protein.

Enligt sin hemsida så väger han 81 kg. Det blir alltså över 2,3 gram per kg kroppsvikt protein och ca 3,8 gram kolhydrat per kg kroppsvikt.

King Grub brukar hänvisa till studier där man ser en minskad proteinsyntes av ett högt proteinintag som konditionsidrottare. Eftersom Ferry verkar rätt insatt när det kommer till kosten så skulle det vara konstigt om han inte vet om detta vilket gör att jag inte tror att han kommer upp i de mängderna protein som jag räknat fram. Med andra ord plats för mer kolhydrater.

Summan av kardemumman, jag tror att Ferry stoppar i sig en hel del kolhydrater och fett. Tillräckligt mycket för att inte kunna kalla det kolhydratssvält iaf ;)

Sverker
2010-04-10, 10:39
Skidskytte går säkert bra med mindre kolhydrater, riktig skidåkning är det nog värre med :D

De kör med en bössa på ryggen. Borde vara jobbigare så räknat per km.

Vi såg i Mästarnas mästare hur svårt det var att få ned pulsen efter en tuff aktivitet. Pulsen sjönk rätt långsamt på alla tre. Jag tror att mycket av trixet i skidskytte är att gå från max arbete till absolut lugn för att bli ETT med bössan.

Men jag ser inte hur en fettdiet skulle påverka själva övergången vid skjutningen. Att lugn och låg puls skulle komma tidigare utan kolhydrater:confused:

Eddie Vedder
2010-04-10, 10:44
Vi såg i Mästarnas mästare hur svårt det var att få ned pulsen efter en tuff aktivitet. Pulsen sjönk rätt långsamt på alla tre.

Att lägga sig jagad och nervös håller givetvis pulsen uppe. Svårigheterna med pulsregleringen i den tävlingen hade ju inte med det fysiska att göra.;)

Men jag ser inte hur en fettdiet skulle påverka själva övergången vid skjutningen. Att lugn och låg puls skulle komma tidigare utan kolhydrater:confused:

Det enda Ferry egentligen påpekat med sin nya kost är ju faktiskt att han mår bättre och är friskare. Oavsett en kosts "optimalitet" för prestation så är det ju oväsentligt om man ofta är sjuk.

Så jag tror faktiskt att det är den största orsaken. Ferry är en grym skidskytt som kunnat träna på ostört bättre helt enkelt. Så mycket mer än så har inte jag hört från honom och övrig "LCHF-är-bäst-för-allt"-propaganda har ju egentligen andra stått för.

Tolkia
2010-04-10, 11:26
Ferry är en grym skidskytt som kunnat träna på ostört bättre helt enkelt. Så mycket mer än så har inte jag hört från honom och övrig "LCHF-är-bäst-för-allt"-propaganda har ju egentligen andra stått för.
Viktig poäng här, som nog även kan tillämpas på "Ferry-ljuger-anti-LCHF"-propagandan. Kostideologiska konflikter är mums för journalist-måns (alla har vi en känslomässig relation till mat och många av oss har en inte helt okomplicerad) och det är många som tjänar på att blåsa upp en pseudokonflikt som om det vore ett världskrig.

z_bumbi
2010-04-10, 12:10
Perry är iofs inte heller känd för att tona ner sina uttalanden och han gillar när det skrivs om honom så vad som har görs och varför är nog omöjligt att veta utan att vara mer insatt. Det enklaste brukar vara att fråga personerna som är inblandade.

Linnet
2010-04-10, 12:15
De kör med en bössa på ryggen. Borde vara jobbigare så räknat per km.

Vi såg i Mästarnas mästare hur svårt det var att få ned pulsen efter en tuff aktivitet. Pulsen sjönk rätt långsamt på alla tre. Jag tror att mycket av trixet i skidskytte är att gå från max arbete till absolut lugn för att bli ETT med bössan.

Nu är det iofs lite off-topic, men flera av skyttarna och tränarna har gjort uttalanden om att man kan ha 180-170 i puls när skjutserien börjar, vilket bör vara ganska långt från absolut lugn..

Torkelll
2010-04-10, 13:30
Och skidskytte är inte lättare än vanlig traditionell skidåkning, de går på hårt och sänker bara tempot en anningen före skyttet, och har fortsatt hög puls. Men jag fattar inte vilka fördelarna skulle vara med en lchf kost på ett spurtvarv efter sista skyttet, då det bara gäller att grisa tur sig allt vad man har i kroppen och plåga sig till max. Jag skulle inte vilja göra det med en lchf kost. Men om han däremot kolhydratladdar lite blir det skillnad tycker jag.

Eddie Vedder
2010-04-10, 13:56
Det enda Ferry egentligen påpekat med sin nya kost är ju faktiskt att han mår bättre och är friskare. Oavsett en kosts "optimalitet" för prestation så är det ju oväsentligt om man ofta är sjuk.

Så jag tror faktiskt att det är den största orsaken. Ferry är en grym skidskytt som kunnat träna på ostört bättre helt enkelt. Så mycket mer än så har inte jag hört från honom och övrig "LCHF-är-bäst-för-allt"-propaganda har ju egentligen andra stått för.

Och såhär säger han ju själv:

Hade magproblem
Björn Ferry har, precis som alla andra elitidrottare för vilka kondition och uthållighet spelar en avgörande roll, ätit massor med kolhydrater. Past, potatis, ris och gröt. Med magbesvär och en del andra biverkningar som följd.

Mår bättre
I juni för snart ett år sedan la Björn om kosten. Han slutade helt enkelt äta kolhydrater.

Förändringen blev enorm, han har mindre problem med magen, behöver inte sova mellan träningarna och har en betydlig jämnare blodsockernivå är förr.
- Carl-Johan och "Herr Nilsson" förändrade kosten de också men båda gav upp under hösten, jag körde vidare, säger Björn.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=341852

Kolla gärna kommentarerna efteråt, som vanligt tar Frank Nilsson tillfället i akt att kasta skit på mig och Jacob.:D

Dreas
2010-04-10, 14:13
Kolla gärna kommentarerna efteråt, som vanligt tar Frank Nilsson tillfället i akt att kasta skit på mig och Jacob.:DGud vad löjlig han är, vad har han sagt om eran recension på hans bok?

Eddie Vedder
2010-04-10, 14:14
Gud vad löjlig han är, vad har han sagt om eran recension på hans bok?

Jadu, det ska vi inte ta här i tråden men kollar du kommentarerna efter den artikeln så är det helt sjukt. Att Jacob orkar är ofattbart.:D

Dreas
2010-04-10, 14:25
Jadu, det ska vi inte ta här i tråden men kollar du kommentarerna efter den artikeln så är det helt sjukt. Att Jacob orkar är ofattbart.:DKollade men tyckte inte jag såg något från han, får ta en ny mer genomgående titt då :)

Tycker det är bra att Jacob orkar och står för det sunda förnuftet i den säkerligen oändliga diskussionen som detta ämne medför.

Sverker
2010-04-10, 14:25
Hmm...lyder inte Livsmedelsverket under Socialdepartementet ? Hur som helst tror jag nog mer på att försvarmakten har haft intresse av att påverka näringsrekomendationerna ( m a p mobiliseringsfrågor ).

Doctor Snuggles
2010-04-10, 14:28
Jadu, det ska vi inte ta här i tråden men kollar du kommentarerna efter den artikeln så är det helt sjukt. Att Jacob orkar är ofattbart.:D

Link the loot!

Morty
2010-04-10, 14:48
Alla är olika. Lars Frölander var vegetarian från 2001 exempelvis.

Dreas
2010-04-10, 14:53
Link the loot!http://traningslara.se/blogg/bokrecension-istallet-for-doping-av-frank-nilsson/ antar de var den du ville ha :)

maRRtin
2010-04-10, 15:11
Att lägga sig jagad och nervös håller givetvis pulsen uppe. Svårigheterna med pulsregleringen i den tävlingen hade ju inte med det fysiska att göra.;)
Nu såg jag inte tävlingen. Men de flesta deltagarna i mästarnas mästare har väl haft sina glansdagar och har kanske inte den konditionsnivå som dom en gång haft. :D

Har hört att Indurains puls sjönk från 195+ till 80 på en minuter, efter målgång i ett tempolopp. Det är ganska bra.

(stor varning för OT)

Guddi
2010-04-10, 17:10
http://www.vk.se/Article.jsp?article=341852

Kolla gärna kommentarerna efteråt, som vanligt tar Frank Nilsson tillfället i akt att kasta skit på mig och Jacob.:DHahaha, det enda försvaret han har att komma med är konspirationsteorier :)

hejhopp79
2010-04-10, 18:14

Vad är det för ett lustigt uttalande? Skidskyttar åker en jäkla massa skidor också

machine gun
2010-04-10, 18:36
Carl-Johan Bergman minskade tydligen också på kolhydraterna pga magproblem, men gick tillbaka till tidigare kosthållning pga markant försämrade träning- och tävlingsresultat. Att det fungerar för Ferry är väl egentligen bara ytterligare en indikation för att vi alla är olika och reagerar på olika sätt. Dessutom är det ju skillnad på att minska på kolhydrater och att utesluta kolhydrater så gott som helt. 10-15 E % är, som nämnts, trots allt en hel del för någon med energiförbrukningen hos en elitidrottare. Det är ju inte omöjligt att tänka sig att han även intar extra kolhydrater i samband med tävling, t.ex. via sportdryck o likn.

Eddie Vedder
2010-04-10, 19:19
Hmm...lyder inte Livsmedelsverket under Socialdepartementet ? Hur som helst tror jag nog mer på att försvarmakten har haft intresse av att påverka näringsrekomendationerna ( m a p mobiliseringsfrågor ).

Nej Jordbruksdepartementet. Kostråd i syfte att gynna jordbruket med andra ord.

maRRtin
2010-04-10, 21:39
Vad är det för ett lustigt uttalande? Skidskyttar åker en jäkla massa skidor också
Ja jag vet, försökte bara göra mig lite lustig baserat på fördomar. Ofta hör man ju att det är skidåkare som inte lyckas som börjar med skidskytte istället.

Sverker
2010-04-11, 05:59
Nej Jordbruksdepartementet. Kostråd i syfte att gynna jordbruket med andra ord.

Bevis på det.

Lär inte vara så svårt. Vi har en offentlighetsprincip så det är bara till att studera underlagen för besluten.

Sverker
2010-04-11, 06:04
Att politiker styr departement är självklart i en demokrati.

Det jag undrar över är beslut som fattats efter påtryckning av någon organisation med inriktning att gynna just denna.

Eddie Vedder
2010-04-11, 06:35
Bevis på det.

Inga alls. Jag tar bara för givet att de sköter sitt jobb åt sitt departement. Och livsmedel som vi rekommenderas att äta mycket av tyder ju knappast på annat heller.

Jag tror helt enkelt inte folkhälsan är vad som prioriteras där.

Det jag undrar över är beslut som fattats efter påtryckning av någon organisation med inriktning att gynna just denna.

Vad vore ett bevis då? En adjungerad professor exempelvis? Allt kan ju vridas och vändas och hur en person (du t.ex.) uppfattar jävsförhållanden jämfört med en annan (jag t.ex.) kan ju skilja helt.

mikaelj
2010-04-11, 07:02

Svältkatastrofen i Afrika på 70-talet? Solidaritet, etc.

KaptenKnäsvag
2010-04-11, 10:34
Jag har lyssnat tillräckligt på Scott Connelly för att bli övertygad om att kolhydrater är i allmänhet meningslösa. Trots det äter jag dom, dock.

stridis
2010-04-11, 12:13
Inga alls. Jag tar bara för givet att de sköter sitt jobb åt sitt departement. Och livsmedel som vi rekommenderas att äta mycket av tyder ju knappast på annat heller.

Du, politiker styr hur orginisationen ser ut, du skulle hellre se att livsmedelsverket lyder under socialstyrelsen? Med tanke på hur många av deras uppgifter ser ut så är det inte konstigt att de är under jordbruksdepartementet. De ser på mat och miljö från ett helhetsperspektiv också, något att tänka på.

Från deras hemsida, när hästen själv får gnägga:

Livsmedelsverket arbetar i konsumenternas intresse aktivt för säkra livsmedel, redlighet, det vill säga ärlighet, i livsmedelshanteringen och bra matvanor.

Livsmedelsverket är central förvaltningsmyndighet för livsmedelsfrågor och sorterar under Jordbruksdepartementet.

Som det står på deras hemsida om vad de håller på med:

Livsmedelsverket

•Utarbetar regler inom livsmedelsområdet.
•Utövar kontroll enligt livsmedelslagen samt leder och samordnar livsmedelskontrollen.
•Arbetar för att kontrollen ska vara effektiv och likvärdig i hela landet.
•Arbetar för att företag som exporterar livsmedel uppfyller sådana särskilda krav som mottagarlandet kräver.
•Gör undersökningar om livsmedel och matvanor.
•Utför analyser, utvecklar metoder samt bedömer risker inom livsmedelsområdet.
•Informerar konsumenter och intressenter i livsmedelskedjan om regler, kostråd och andra viktiga förhållanden på livsmedelsområdet.
•Samordnar frågor som rör mat till spädbarn inklusive amning.
•Främjar konsumenternas, särskilt barns och ungdomars, förutsättningar att göra medvetna val av hälsosam och säker mat.
•Medverkar i arbetet för att genomföra politiken för regional tillväxt.
•Har ett särskilt ansvar för miljömålsarbetet inom livsmedelssektorn.
•Är ett nationellt referenslaboratorium inom sitt verksamhetsområde.

Eddie Vedder
2010-04-11, 13:25
Med tanke på hur många av deras uppgifter ser ut så är det inte konstigt att de är under jordbruksdepartementet. De ser på mat och miljö från ett helhetsperspektiv också, något att tänka på.

Det vet jag mycket väl. Det är därför jag inte tycker att de ska ge ut kostråd.

Ashenshugar777
2010-04-11, 13:27
Jag har lyssnat tillräckligt på Scott Connelly för att bli övertygad om att kolhydrater är i allmänhet meningslösa. Trots det äter jag dom, dock.

Du borde lyssna mer på Lyle mcdonald så ska du nog se att kolhydrater det är vänliga knölar :)

stridis
2010-04-11, 13:43
Det vet jag mycket väl. Det är därför jag inte tycker att de ska ge ut kostråd.

Vilka skall göra det då och i vilken form anser du? Själv skulle jag nog inte vara främmande för att den delen av uppdraget där kostråd bearbetas skulle lyda under socialdepartementet i någon form.

Eddie Vedder
2010-04-11, 13:47
Vilka skall göra det då och i vilken form anser du?

Du utgår från att jag tycker man ska ha officiella kostråd överhuvudtaget. Men det tycker jag inte.

Sverker
2010-04-11, 13:54
Hur styrs matplaneringen i skolan och omsorgen ? Att vården baseras på medicinska bedömningar får vi antaga.

stridis
2010-04-11, 13:58
Du utgår från att jag tycker man ska ha officiella kostråd överhuvudtaget. Men det tycker jag inte.

Så med andra ord: de som tillhör den friska befolkningen: Ät det ni tycker är nyttigt, gott eller vad som helst. Folkbildningen när det gäller kostvanor får inte något officiellt att förhålla sig till och om den gode medborgaren frågar sig vad som är nyttigt att äta så får de inte något expertutlåtande serverat sig.

Nåja, det här är väl ämne för en egen tråd egentligen.

Eddie Vedder
2010-04-11, 14:01
Ät det ni tycker är nyttigt, gott eller vad som helst.

Hur skiljer sig det där mot hur det ser ut då? Jag ser inte kostråd som något fel i sig men jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig och då känns det som slöseri med skattepengar bara.

SLV har ju som sagt mer uppgifter att sköta så kostråd som ingen bryr sig om känns i mina ögon onödigt helt enkelt.

Hur styrs matplaneringen i skolan och omsorgen ?

Det finns ju en grundtanke på kontoren där kostcheferna planerar. På plats får ju de äldre och barnen den mat de väljer att ta i de proportionerna de önskar. I alla fall sålänge det inte handlar om matlådor där man utgår från att varje smula äts.

stridis
2010-04-11, 14:06
Hur skiljer sig det där mot hur det ser ut då? Jag ser inte kostråd som något fel i sig men jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig och då känns det som slöseri med skattepengar bara.

Nu är du nog lite cynisk. Men jag tycker att Livsmedelsverket får skärpa sig lite så att de blir tagna på allvar mitt i mediebruset.

Sverker
2010-04-11, 15:58
Jag antar då att grundtanken baseras på kostrekomendationerna;)

Englund
2010-04-11, 18:59
jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig
Ovan gör du nästan en Frank Nilsson. Specifika individers intuition i en sådan här fråga är inte mycket värt egentligen. Du säger mycket klokt men ovanstående är en liten groda. Vet du hur Sveriges kostvanor hade sett ut om inga kostrekommendationer fanns? Jag kan tänka mig att väldigt många skolor och eventuellt vårdhem hade haft undermålig mat. I dagsläget tror jag att dessa arenor utgår från SLVs kostrekommendationer. Kostrekommenationer som absolut inte är dåliga i sig.

Eddie Vedder
2010-04-11, 19:42
Ovan gör du nästan en Frank Nilsson. Specifika individers intuition i en sådan här fråga är inte mycket värt egentligen. Du säger mycket klokt men ovanstående är en liten groda. Vet du hur Sveriges kostvanor hade sett ut om inga kostrekommendationer fanns? Jag kan tänka mig att väldigt många skolor och eventuellt vårdhem hade haft undermålig mat. I dagsläget tror jag att dessa arenor utgår från SLVs kostrekommendationer. Kostrekommenationer som absolut inte är dåliga i sig.

Lassade du själv på tallriken enligt SNR när du gick i skolan och skulle du tvinga en gammal person att äta enligt SNR varje dag även om vederbörnade ber om en annan typ av portion?

Har du några siffror som visar att länder med mest råd och rekommendationer från myndigheter har mindre förekomst av övervikt, metabol sjuklighet etc.?

Tanner
2010-04-11, 21:58
Jag har själv varit väldigt kritisk mot SLV och de svenska näringsrekommendationerna SNR fram tills jag var på en föreläsning med Wulf Becker på livsmedelverket.

Då la han fram följande text om vad näringsrekommendationerna är avsedda för:

Vad är NNR/SNR?

Rekommendationer för planering av kost för grupper av friska individer

Energibalans - Referensvärden för energiintag baseras på grupper med normalvikt (BMI 18,5-25)

NNR/SNR är primärt inte avsedda för sjuka, bantning, bota undernäring m.m.

Väldigt ofta när man kritiserar livsmedelsverkets råd så är i samband med kost rekommendationer för någon "subgrupp" av sjuka, överviktiga individer osv... eller varför inte en muskelskalle med ett BMI på +30. Har man denna text i bakhuvudet så kommer rekommendationerna lite mer till sin rätt.

Och på punkt 1 så faller rätt mycket bort med men samtidigt tycker jag att det är precis så en myndighet skall gå ut och göra rekommendationer.

Att ha en rekommendation som skall detaljstyra på individnivå fungerar inte.

Klein
2010-04-12, 04:38
Vad är NNR/SNR?

Rekommendationer för planering av kost för grupper av friska individer

Energibalans - Referensvärden för energiintag baseras på grupper med normalvikt (BMI 18,5-25)

NNR/SNR är primärt inte avsedda för sjuka, bantning, bota undernäring m.m.

Två allvarliga fel i resonemanget.

1) Att det skulle finnas en klar skiljelinje mellan friska och sjuka människor

2) Att sjuka människor är i behov av annan typ av kost än friska människor

Scratch89
2010-04-12, 05:14

1) Att det skulle finnas en klar skiljelinje mellan friska och sjuka människor

Utveckla gärna.

Sverker
2010-04-12, 05:54
Jag väntar också.

Tolkia
2010-04-12, 07:52
Lassade du själv på tallriken enligt SNR när du gick i skolan och skulle du tvinga en gammal person att äta enligt SNR varje dag även om vederbörnade ber om en annan typ av portion?
Skulle du tvinga en gammal person att äta LCHF (substituera valfritt sätt att arrangera sitt ätande här)? Retorisk fråga.

Med all respekt, så förvånas jag en smula över hur onyanserad du blir så fort SNR/SLV nämns; det solkar något lite det intryck du annars ger och vill ge. Diskussionen om externfinansierad forskning och adjungerade professurer är jag så in till döden trött på att det enda jag kan tillföra i frågan är följande: Du har ju själv forskningsambitioner, kom igen när du har sett hur det funkar med forskningsfinansiering i Sverige. Ganska ofta är valet inte mellan att sälja sin själ till djävulen och att vandra den smala, obesmittade vägen utan mellan att kunna bedriva forskning överhuvudtaget och att inte kunna göra det - forskning är inte gratis, och som forskare förväntas man faktiskt i stor utsträckning själv dra in sin lön genom att - tadaaa! - tigga den från olika finansiärer. Det finns förstås en gräns för vad som är lämpligt även här (vilken man i de allra flesta fall är noga med att hålla sig inom, eftersom det skulle skada ens anseende - i sammanhang som man bedömer som lite viktigare än hobbybloggar och diskussionsfora - rätt rejält att inte göra det), men om vi skulle sätta upp kravet att ingen forskning någonsin får ta emot pengar från någon som helst "oren" källa skulle det inte bli så mycket forskning kvar. Det finns brandväggssystem, och externfinansiering är inte alltid = att man sitter i knät på industrin. Tro det den som vill.

stridis
2010-04-12, 08:37

Hohoho, försök rädda upp den rundpallen om du kan.

Klein
2010-04-12, 09:49
Varför skulle "friska" personer vara i behov av kostråd? Om de verkligen är friska så måste de ju redan göra allting precis rätt, eller alternativt kunna hantera ett väldigt brett spektrum av kosthållningar med hälsan i behåll. I vilket fall så faller rådet på eget grepp.

maRRtin
2010-04-12, 12:49
Du menar att det bara är kosthållningen som avgör att man blir sjuk?

Eddie Vedder
2010-04-12, 12:54
Skulle du tvinga en gammal person att äta LCHF (substituera valfritt sätt att arrangera sitt ätande här)? Retorisk fråga.

Nej verkligen inte. Det är inte ens önskvärt. Och vore det så att man av någon anledning skulle ha LCHF-liknande råd skulle jag fortfarande ge den gamla personen den portion han/hon önskar och skolbarnen skulle fortfarande lassa på utifrån vad de gillar.

Med all respekt, så förvånas jag en smula över hur onyanserad du blir så fort SNR/SLV nämns;

Jo jag erkänner att jag antagligen är lite väl känslostyrd där. Men angående adjungerad forskare så menade jag själb ingen värdering egentligen, det var mer ett exempel på där en person kan vinkla sin syn mer än andra.

Jag vet att forskning måste finansieras och jag ser det inte som negativt i sig. Men min poäng var att jag kanske upplever det som negativt mer än Sverker.

Klein
2010-04-12, 12:56
Du menar att det bara är kosthållningen som avgör att man blir sjuk?

Nej givetvis inte. Frågan kvarstår: vad är syftet med kostråd till "friska" människor?

stridis
2010-04-12, 12:59
Nej givetvis inte. Frågan kvarstår: vad är syftet med kostråd till "friska" människor?

Så att de skall fortsätta vara friska.

Klein
2010-04-12, 13:16
Så att de skall fortsätta vara friska.

Kost är alltså viktigt för att hålla sig frisk, men kostråden är riktade till folk som redan är friska och därför rimligen redan tillämpar en lämplig kost. Ser man inte motsägelsen här så är man klent begåvad.

mikaelj
2010-04-12, 13:23
Det finns en utväg i vad du ser som ett cirkelresonemang, Klein. Jag tror att de menar till "kost för friska som förhindrar att man blir sjuk [som du kanske blir om du äter annorlunda]".

Scratch89
2010-04-12, 13:29
Och för folk som inte kan vara nyanserade någon gång: Det handlar om rekommendationer, inga regler eller "äter du inte så här så dör du i lepra".

Klein
2010-04-12, 13:41
Det finns en utväg i vad du ser som ett cirkelresonemang, Klein. Jag tror att de menar till "kost för friska som förhindrar att man blir sjuk [som du kanske blir om du äter annorlunda]".

Man kan alltså äta sig sjuk trots att man är frisk i grunden?

mikaelj
2010-04-12, 13:43
Man kan alltså äta sig sjuk trots att man är frisk i grunden?

Ja, utan problem. Varför annars t ex typ 2-diabetes?

Klein
2010-04-12, 13:48
Ja, utan problem. Varför annars t ex typ 2-diabetes?

Om så nu för fallet så sysslar alltså livsmedelsverket med medicinsk rådgivning?

mikaelj
2010-04-12, 13:49
Om så nu för fallet så sysslar alltså livsmedelsverket med medicinsk rådgivning?

Det gör de inte. Livsmedelsverkets ger kostråd som [de tror] skall förhindra att man blir sjuk.

När du väl blivit sjuk är det Socialstyrelsen som är ansvarig för dig.

Klein
2010-04-12, 13:53
Det gör de inte. Livsmedelsverkets ger kostråd som [de tror] skall förhindra att man blir sjuk.

När du väl blivit sjuk är det Socialstyrelsen som är ansvarig för dig.

Om vi bortser från rent byråkratiska aspekter så är ju ett råd inte av mindre medicinsk natur för att det ges i förebyggande syfte än i bekämpande syfte. Gränsen är flytande.

Scratch89
2010-04-12, 14:19
Rent definitionsmässigt tycker jag att det är skillnad mellan att hålla sig frisk och att undvika att bli sjuk. Friskvård vs sjukvård, salutogenes vs patogenes osv.

Tanner
2010-04-12, 14:21
Om vi bortser från rent byråkratiska aspekter så är ju ett råd inte av mindre medicinsk natur för att det ges i förebyggande syfte än i bekämpande syfte. Gränsen är flytande.

Eftersom du verkar gillar att vända på allt i absurdum...

Svensk sjukvård är väl knappast känd för att jobba preventivt, därav "inkräktar" inte slv med sina rekommendationer på medicinens område...

Sen är det väl knappast något problem att SLV har en medicinsk koppling med även om vi har socialstyrelsen, folkhälsoinstitutet mfl. Finns antagligen rätt tydligt beskrivet i deras uppdrag vad de skall ha för funktion.

För mig är det ganska självklart att SLV vänder sig allmänna populationen med sina råd och inte till subgrupper. Den frisk population är mer homogen än en sjuk dito och det skiljer sig rätt rejält om man skulle ge rekommendationer till en dialyspatient, typ I diabetiker eller någon med Gauchers sjukdom mlf. Precis som det nämndes ovan faller det mer under socialstyrelsen bord.

Att rekommendationerna finns och ges till friska har även ett stort värde för många inrättningar när det skall planeras för mat i skolor mm. Annars hade det blivit helt godtyckligt och helt avgörande vilken artikel i aftonbladet som den kostansvarige i kommunen fastnat för när denna planerar upplägget.

z_bumbi
2010-04-12, 18:11
Att rekommendationerna finns och ges till friska har även ett stort värde för många inrättningar när det skall planeras för mat i skolor mm. Annars hade det blivit helt godtyckligt och helt avgörande vilken artikel i aftonbladet som den kostansvarige i kommunen fastnat för när denna planerar upplägget.

Det här är också min invändning när man drar upp att SLV inte ska ge kostråd. Ska varje enhet anställa en forskargrupp som går igenom vad kroppen kan tänkas behöva och sen utformar sina egna riktlinjer? På vilka grunder baserar de då sina fynd och vem säkerställer att de inte påverkas lika mycket eller mer än vad SLV och numera även motsvarande myndigheter i hela norden har gjort.

Sen är det självklart så att det finns en politisk bakgrund till kostråden, precis som det finns en kulturell sådan men det är i mycket en anpassning till lokala förhållanden.

Klein
2010-04-13, 00:39
Kostråden i kombination med deras premiss kan tolkas på två sätt:

1. Medicinsk rådgivning där rådgivarna står fast vid den vetenskapliga redligheten.

2. Godtycklig rekommendation som rådgivarna varken har förmåga eller ambition att backa upp.

I båda fallen blir det problem. Men det är i mångt och mycket bara ett uttryck för problemen med kollektiva lösningar.

Scratch89
2010-04-13, 05:10
Backa upp? Jag tycker att de har ordentligt med källor och referenser på hemsidan, t.o.m studier som inte stödjer deras påståenden.
Men med backa upp menar du såklart någon blogg med en blind rullstulsbunden och epileptisk kvinna som blev av med allting så fort hon slutade att äta enligt tallriksmodellen, eller?

Klein
2010-04-13, 07:01
Det ligger i sakens natur att kostråd som syftar till allmänhälsa inte går att backa upp. Självrapportering i efterhand eller kontrollerade korttidsstudier säger ingenting. Man ska inte gå och inbilla sig att nyttjande av vetenskapliga verktyg gör något till vetenskap. Därtill är människor olika.

Vad jag vill säga är att stora kollektiva lösningar suger, generella rekommendationer är meningslösa och kost är på det hela taget inte vetenskap.

Matsa
2010-04-13, 07:31
Varför skulle "friska" personer vara i behov av kostråd? Om de verkligen är friska så måste de ju redan göra allting precis rätt, eller alternativt kunna hantera ett väldigt brett spektrum av kosthållningar med hälsan i behåll. I vilket fall så faller rådet på eget grepp.

Hur tänker du här egentligen? Att äta sig till en ohälsa är något som kan ta lång tid, alltså är det fullt möjligt att vara frisk i nuläget - och en ganska lång tid framöver - trots att man äter på ett sätt som inte är bra för en i det långa loppet. Därför är det väl just de friska som har nytta av kostråd, så att de kan fortsätta att vara friska? Varför ska man vänta med att ändra något tills det har gått så långt att man redan mår dåligt av det?

Klein
2010-04-13, 07:53
Hur tänker du här egentligen? Att äta sig till en ohälsa är något som kan ta lång tid, alltså är det fullt möjligt att vara frisk i nuläget - och en ganska lång tid framöver - trots att man äter på ett sätt som inte är bra för en i det långa loppet. Därför är det väl just de friska som har nytta av kostråd, så att de kan fortsätta att vara friska? Varför ska man vänta med att ändra något tills det har gått så långt att man redan mår dåligt av det?

Så kan det säkert vara men det är tråkigt att du ska komma och förstöra det roliga.

Det förändrar dock inte kärnfrågan: huruvida kostråden riktade till friska människor faktiskt skyddar mot degenerativa sjukdomar som cancer, fetma, ibs, ulcerös kolit, crohns, diabetes och autoimmuna sjukdomar i största allmänhet. Eftersom det inte går att bevisa medelst etiska, praktiska och tidsmässigt genomförbara studier så kanske det är på sin plats att hålla - håll i er för nu kommer ett fult ord - brödf*ttan stängd istället för att komma med godtyckliga råd.

Tolkia
2010-04-13, 08:42
Eftersom det inte går att bevisa medelst etiska, praktiska och tidsmässigt genomförbara studier så kanske det är på sin plats att hålla - håll i er för nu kommer ett fult ord - brödf*ttan stängd istället för att komma med godtyckliga råd.
Är inte det där vad som kallas - håll i dig nu, här kommer ett fult uttryck - att skita i eget bo?

mikaelj
2010-04-13, 08:46
På tal om att ljuga om kosten:

Jag har faktiskt gått mer och mer mot LCHF under min USA-vistelse även om jag fyller på mina glykogendepåer dagen innan loppet med mer quinoa och vildris.
Jag hade ett mycket intressant möte med Mark Sisson, författare till den suveräna boken "The primal blueprint" och innehavare av hemsidan http://www.marksdailyapple.com
och jag har testat en del av hans idéer kring kroppskomposition (en av de viktigaste aspekterna om man vill springa långt o snabbt), IMF (intermittent Fasting) och fettförbränning och hur man kan atjma sina måltider. Dessutom, med ett supersäkert o stabilt blodsocker så kan man klara sig länge utan större måltider och ändå bränna fett om man tränar på rätt intensitet.
Ett av problemen med socker enligt Mark, är att det är ett bränsle som visserligen är effektivt NÄR det används, men det gör också att man kan pressa kroppen hårdare än vad som är bra med en massan negativa biverkningar (överdrivet slitage, sockerberoende, hormonella störningar etc...) typ som att köra en bil på ngn form av jetbränsle som får karossen att skaka sönder o motorn att skära.
Därför är det så lätt att överträna sig (se per elofsson) när man kör på en kolhydratrik och i elofssons fall, en extremt fettsnål diet. Inte bara stoppar man fel bräsnle i kroppen, man tar bort det hälsosamma bränslet samtisgt. Så man blir övertränad o dessutom sjuk (återigen, elofsson)
Så visst kan man prestera bra på kolhydratkost men man underminerar sin hälsa, sin fettförbränning och sin långsiktiga karriär och man begränsar sig som idrottsman. Därför kan man med fördel äta och träna som kroppen är gjord för (fett o protein samt lågintensiv kondition tillsammans med intensiv kraft/styrka då o då) och spara kolhydraterna till vissa specifika pass som man kör mer sällan och till tävlingr..
Men återigen, kvaliteten ska inte glömmas, Det är inte samma sak att äta kolhydrater gebom en fruktsallad, färska rödbetor eller vildris som att slabba i sig snabbmakaroner eller en industribakad limpa. Precis som fettet i ett margarin inte står sig emot fettet i smör.
Jag mailade med Ferry i förra veckan och han får väl tala för sig själv men det han gjort är banbrytande! Han äter runt 15% kolhydrater och hans resultat, färre sjukdagar o kroppskomposition (från 13 till 10 % kroppsfett) talar ju sitt tydliga språk.
Att fysiolog Michael Svensson anklagar honom för lögnare är ju patetiskt och pinsamt; för övrigt samma Michael Svensson som enligt uppgift försökte hjälpa Elofsson men som inte kunde förstå vad som var fel på honom mer än att "han var övertränad". Näringsbrist någon? Pastakonspiration någon?

http://www.kostdoktorn.se/colting-vinner-igen#comment-158111

Klein
2010-04-13, 08:49
Är inte det där vad som kallas - håll i dig nu, här kommer ett fult uttryck - att skita i eget bo?

Man måste skilja på skit och skit. Jag ger bara kostråd till människor drabbade av acne och magont. Och vet du vad? Det ger omedelbara resultat.

Zorgus
2010-04-13, 08:59
Jäkligt intressant skrivet av Colting. Jag tror dock fortfarande det är individuellt hur lågt man kan gå i kolhydrater, men en extremt fettsnål diet som elitidrottsman verkar inte helt optimalt. Det jag undrar över är två saker:

1) Vilken faktor bestämmer hur bra/dåligt man klarar sig på förhållandet kolhydrater/fett? Har muskelfibersammansättning någon inverkan? Ska/bör en långdistansare äta mer fett än en sprinter tex?

2) Koppling mellan immunförsvar och lågfettdiet, vad är anledningen till att man blir lättare sjuk på denna diet? (Om nu så är fallet).

z_bumbi
2010-04-13, 09:37
Hur någon lyckas äta extremt fettsnålt om den stoppar i sig 5000-6000 kcal per dag är en gåta. Om någon mot förmodan skulle leva enbart på pasta så blir det i alla fall mer än 20 g per dag och äter man så ensidigt på den nivån så är det fler fel än bara fettandelen i kosten som spökar. Det finns inte heller någon som har den minsta aning om träningsfysiologi och -kost som skulle se någon anledning att begränsa intaget så mycket så frågan infinner sig alltså om Elofsson verkligen åt extremt fettsnålt eller om han lyssnade på rådgivarna (t ex från SOK).

Sverker
2010-04-13, 18:28
Colting tycker alltså det är bättre att köra på taskigt bränsle och därmed inte belasta kroppen för mycket, än att träna hårt och äta därefter.
Ligger inte träningen på en egen platform och sedan äter man efter belastningen ?

Jag trodde det ingick i en idrottsmans ( och kvinnas ) utveckling att lära känna kroppen och träna därefter.

Torkelll
2010-04-13, 18:29
colting tycker alltså det är bättre att köra på taskigt bränsle och därmed inte belasta kroppen för mycket, än att träna hårt och äta därefter.
Ligger inte träningen på en egen platform och sedan äter man efter belastningen ?

Jag trodde det ingick i en idrottsmans ( och kvinnas ) utveckling att lära känna kroppen och träna därefter.

+1

Trance
2010-04-13, 18:41
På tal om att ljuga om kosten:

http://www.kostdoktorn.se/colting-vinner-igen#comment-158111

Bra att Colting kan säga att Elofsson inte var övertränad utan det måste varit kosten. Synd att Elofsson åt så unikt och inte minimerade kolhydrater som alla andra skidåkare...