Visa fullständig version : Fråga angående motvillig nedgång i vikt.
Underhuggaren
2010-04-09, 23:47
Tjenare!
Undrar lite saker angående när jag går ner i vikt utan att det är meningen.
Det är så här, att jag tränar ungefär 3 gånger i veckan och håller på att gå upp i vikt och bygga muskler. Det är mitt mål med hela träningen.
Jag har redan lyckats gå upp ungefär 10 kilo på lite mer än ett halvår.
Men det jag undrar är att nu under lov och liknande när man får en lite annorlunda dyngsrytm och äter frukost/lunch vid kl 12 och kvällsmat 12 på natten.
Jag brukar tappa nått kilo då, oftast på bara några dagas lov och liknande när dyngsrytmen blir helt annorlunda, fast jag tränar och äter så mycket jag orkar.
Jag undrar om jag tappar muskler då? Alltså att muskelmassan förbrukas till energi? Något måste ju försvinna då jag bara rasar ner i vikt när jag bara skippar en måltid eller när jag ändrar dyngsrytm.
Borde inte fettet på kroppen vara det som i första hand förbrukas till energi?
Har blivit lite orolig och känt att träning på lov inte ger några resultat, för om jag inte går upp i vikt efter träning känns det som att jag har tränat i onödan. Kanske har fel, rätta mig isåfall :)
Jag är orolig och behöver hjälp och råd!
Scratch89
2010-04-10, 05:47
Slutar du träna på lovet också?
Om inte, så behöver du inte vara orolig. Men se till att du äter mer mat, så är problemet ur vägen.
Skulle vara jätte intressant att se träningsschemat som scratch gav dig :D
Scratch89
2010-04-10, 05:52
Skulle vara jätte intressant att se träningsschemat som scratch gav dig :D
Har jag gett honom ett träningsschema? :confused:
Anton Fräs
2010-04-10, 08:11
Har blivit lite orolig och känt att träning på lov inte ger några resultat, för om jag inte går upp i vikt efter träning känns det som att jag har tränat i onödan. Kanske har fel, rätta mig isåfall :)
Du har fel :) Att öka i vikt låååångsamt under en lång tid är ett ganska bra mått på muskeltillväxt.
Men använd spegeln/bilder och ökad styrka som ett mått på det i kortare perioder, i längre perioder kan du gott hålla ett öga på vågen också.
Underhuggaren
2010-04-10, 10:06
Slutar du träna på lovet också?
Om inte, så behöver du inte vara orolig. Men se till att du äter mer mat, så är problemet ur vägen.
Nej, slutar inte träna på lovet och grejen var att jag redan äter så mycket mat som jag bara orkar på lovet men ändå går ner :)
Underhuggaren
2010-04-11, 14:01
Men om jag av någon anledning slutar att äta en dag och går ner ett kilo. Vad är det då som försvinner från kroppen? Ett kilo av någonting måste ju försvinna...
Eddie Vedder
2010-04-11, 14:06
Vad är det då som försvinner från kroppen?
Inlagrade kolhydrater används och där förloras lite vikt. Kolhydraterna binder ca 2.7 gram vätska så vätskeförlusten från kolhydraterna blir stor. Du kommer ha mindre mat i ditt mag- tarmsystem och du kommer ha mindre natriumbunden vätska i kroppen.
Därutöver är det förstås även lite fett och fettfri kroppsmassa som förlorats men det förklarar inte i närheten av hela viktnedgången.
Och vice versa för en dag då du kanske äter 5000 kcal men bara förbrukar 2500 exempelvis. Dagen efter kanske du väger 3 kg mer men det är inte ens i närheten av all den vikten som är mer kroppsfett. Kanske 2-3 hg eller så.
Underhuggaren
2010-04-11, 14:09
Det är alltså ingen muskelmassa som försvinner från kroppen?
Eddie Vedder
2010-04-11, 14:11
Det är alltså ingen muskelmassa som försvinner från kroppen?
Jo muskelmassa är en form av fettfri kroppsmassa.
Underhuggaren
2010-04-11, 14:59
Jo muskelmassa är en form av fettfri kroppsmassa.
Ajdå, jag var nästan helt säker på att fett var det som förbrukades till energi i första hand.
Nu kom jag att tänka på en annan sak som jag kan fråga om.
Det är ju så här, att nu när jag tränar så äter jag också väldigt mycket. Så jag har märkt att jag börjar få ett litet fettlager typ på magen.
Tills nu har jag alltid försökt att proppa i mig så mycket mat som det bara går, men idag kom jag på att om man äter sig mätt hela tiden så visar kroppen att den har fått tillräckligt med byggmaterial och inte massa överflödigt? För det är väl det överflödiga byggmaterialet som blir till fett på kroppen? Är det ungefär så det ligger till?
För jag har ju alltid haft svårt för att gå upp i vikt och går ner väldigt mycket om jag bara skippar en måltid eller nått sånt. Är det inte många som gör så, att dem äter upp sig väldigt mycket och sen börjar äta mindre så att bara musklerna blir synliga när allt fett är borta?
Så undrar jag hur jag ska kunna få bort fettet och behålla musklerna...
Eddie Vedder
2010-04-11, 15:03
Ajdå, jag var nästan helt säker på att fett var det som förbrukades till energi i första hand.
Ja och det har du ju rätt i också. I alla fall om du nu inte gör något jättedumt under "svältdagen" som att tokträna eller så.
Men om du "bara" svälter och inte gör mer än så kommer den absolut största delen vara fett. Fettförbränningen ökar, muskelnedbrytningen minskar men samtidigt blir muskelproteinsyntesen mycket lägre.
Har jag gett honom ett träningsschema? :confused:
Fel tråd, menade den där tjejen i andra tråden.
Har en tjejpolare som letar efter ett schema och jag är inte säker på vad man ska tänka på med tjejer skulle vara jättetacksam om du kunde PM:a det.
Underhuggaren
2010-04-11, 16:19
Ja och det har du ju rätt i också. I alla fall om du nu inte gör något jättedumt under "svältdagen" som att tokträna eller så.
Men om du "bara" svälter och inte gör mer än så kommer den absolut största delen vara fett. Fettförbränningen ökar, muskelnedbrytningen minskar men samtidigt blir muskelproteinsyntesen mycket lägre.
Intressant... Om jag äter mindre då och tränar till exempel kondition, som löprundor och liknande. Är sådant bra för att bränna fett snabbt och behålla musklerna?
Eddie Vedder
2010-04-11, 16:22
Intressant... Om jag äter mindre då och tränar till exempel kondition, som löprundor och liknande. Är sådant bra för att bränna fett snabbt och behålla musklerna?
Vill du bibehålla muskelmassan är det styrketräning som är viktigast. Långa joggingturer på stort underskott är nog det sämsta man kan göra om man vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Underhuggaren
2010-04-11, 17:13
Vill du bibehålla muskelmassan är det styrketräning som är viktigast. Långa joggingturer på stort underskott är nog det sämsta man kan göra om man vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Ja, men vad är bäst för att få bort fettet, men samtidigt behålla muskelmassan?
Ashenshugar777
2010-04-11, 17:18
Kcalunderskott
Underhuggaren
2010-04-11, 18:27
Kcalunderskott
Och det innebär? :)
Eddie Vedder
2010-04-11, 18:36
Det skrev jag ju. Styrketräning.
Jag förutsätter att du på ett eller annat sätt ser till att äta mindre än du förbrukar och då är ett högt proteinintag viktigt i kombination med styrketräning. Fett bör du även få i dig till varje måltid och sträva efter en näringsrik kost.
Sök runt på forumet för din fråga behandlas i tusen trådar.
Underhuggaren
2010-04-11, 19:06
Det skrev jag ju. Styrketräning.
Jag förutsätter att du på ett eller annat sätt ser till att äta mindre än du förbrukar och då är ett högt proteinintag viktigt i kombination med styrketräning. Fett bör du även få i dig till varje måltid och sträva efter en näringsrik kost.
Sök runt på forumet för din fråga behandlas i tusen trådar.
Jaså, där ser man. Hade nämligen kollat på en bodybuildersnubbe som visade ett magpass där han sa att det inte skulle hjälpa att ta bort något fett från magen ( http://www.youtube.com/watch?v=zYQdLtam6xA efter 15 sek)
Men det kanske är ett undantag?
Eddie Vedder
2010-04-11, 19:46
Hade nämligen kollat på en bodybuildersnubbe som visade ett magpass där han sa att det inte skulle hjälpa att ta bort något fett från magen ( http://www.youtube.com/watch?v=zYQdLtam6xA efter 15 sek)
Men det kanske är ett undantag?
Nej bara felaktigt. Inte ens killen själv har ju rutor.
Underhuggaren
2010-04-11, 20:11
Nej bara felaktigt. Inte ens killen själv har ju rutor.
Det är sånt här som gör mig så förvirrad :P särskilt inom träningsvärlden verkar ju alla säga olika. Vem ska jag lita på?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.