Visa fullständig version : En timmes föreläsning om kost och cancer
cirkelrak
2010-04-09, 13:51
Jag tyckte den var rätt så intressant och skulle vara kul att höra några synpunkter på det han säger. Är det här en bra sammanfattning av det man vet idag?
zeZFcIbwCZg
Man får ju cancer av allting nu för tiden, säkert lagom överdrivet..
Ska vi sluta äta också? :MrT:
Eddie Vedder
2010-04-09, 18:47
Man får ju cancer av allting nu för tiden
Nej det får man inte. Du kan ju t.ex. kolla på klippet så ser du att många saker förefaller kunna ha motsatt effekt.
On topic så tycker jag föreläsningen var helt okej. Jag tycker inte han påstår något helt befängt och jag håler med om mycket. Jag tror inte lika mycket på en så vegetabiliebaserad kost som föreläsaren men jag uppskattar ändå hans sätt att prata. Det är inget "Jag vet bäst och därmed basta" utan han pratar helt enkelt om det han tror mest på.
För egen del tror jag inte lika mycket på att antioxidanter är så viktigt om man äter en kost som ger minimalt med inflammationer.
Man får ju cancer av allting nu för tiden.
Mekanismerna för cancerutveckling har förmodligen inte ändrats sedan mänsklighetens uppkomst. Däremot har vi andra resurser för att upptäcka cancer nu, och vi lever längre (risken för cancer ökar kraftigt med ökande ålder).
schmecker
2010-04-11, 20:08
(risken för cancer ökar kraftigt med ökande ålder).
ökande cancertal beror ju främst på det,
cancer är ju främst åldrandets sjukdom, mer än 60% av alla diagnostiserade fall är över 65 år. blir vi tillräckligt gamla skulle nog alla få cancer förr eller senare.
En annan tanke är att mängden cancersvulster som blommar upp i kroppen är rätt konstant över livet. Det är först senare i livet som kroppens immunförsvar blir sämre och cancern får tillfälle att växa till och sprida sig.
Tänker man så är cancer en effekt av åldrandet.
schmecker
2010-04-12, 07:09
beror ju på vad man menar med cancersvulst, långt ifrån alla tumörtransformerade celler promoveras till maligna tumörer. med åldern ökar ju skadorna på cellernas dna helt enkelt och förmågan att reparera eller städa bort dem minskar. förhöjd cancerrisk och tumörsjukdom är helt enkelt en naturlig del av åldrandet.
dessutom kan väl många tumörer ha funnits i decennier i kroppen innan de plötsligt börjar växa till och skapa problem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.