handdator

Visa fullständig version : Träna sju dagar i veckan?

Whoopie
2010-04-09, 11:53
Tjena, jag har googlat lite och sökt här på forumet men har inte hittat något direkt svar på min fråga.

Varför kan man inte träna sju dagar i veckan?
Jag vet att man behöver vila, och det är då musklerna byggs o.s.v.

Men om man ser till att alla muskler vilar tillräckligt länge, men man tränar ändå varje dag. Så borde det väl inte vara något problem att träna så ofta?

( Jag undrar bara, jag säger inte att det ena är rätt eller fel, vill bara veta lite mera detaljerat :) )

///
W

rooz
2010-04-09, 11:54
"kan" kan du alltid, sedan om kroppen mår bra av det är en annan fråga.

regus
2010-04-09, 11:56
"man" kan men det behöver nödvändigtvis inte vara för det bättre.

Men om man ser till att alla muskler vilar tillräckligt länge, men man tränar ändå varje dag. Så borde det väl inte vara något problem att träna så ofta?

Som sagt (se ovan).

spoonchest
Nackdelen med att träna så ofta är ju att kroppen antagligen inte kommer att få tillräckligt med återhämtning. Får kroppen tillräckligt med återhämtning så har du ju inget problem med att träna FÖR ofta, eller hur?

Whoopie
"kan" kan du alltid, sedan om kroppen mår bra av det är en annan fråga.

Aha aa, men om man alltid är pigg och kry på sina pass, och känner sig inte "sliten" om du förstår. Så borde man kunna köra på rätt hårt?

EDIT
Spoonchest: aa, det jag menar, om man ser till att kroppen återhämtar sig ordentligt, och att man aldrig ser till att bli "sliten".

regus
2010-04-09, 11:59
Aha aa, men om man alltid är pigg och kry på sina pass, och känner sig inte "sliten" om du förstår. Så borde man kunna köra på rätt hårt?

Om man hinner så ja, det går. Men som jag sa innan, det behöver inte nödvändigtvis vara bättre. Om man nu känner att gå och träna sju dagar i veckan är det ultimata nöjet så varför inte. Då får man träna ett väldigt splittat program.

tex.

Ben
Bröst axlar
Mage
Rygg
Triceps
Vader
Biceps

Men som sagt, om man tycker att det är det ultimata nöjet. Det finns, enligt min mening mer effektiva sätt att styrketräna.

ARMSTARK
2010-04-09, 12:00
Det beror på varför du tränar. Om du skiter i om du får några resultat eller inte så kan du träna hur mycket som helst.

JoeyP
2010-04-09, 12:03
Klart man kan träna 7 dagar i veckan.

Men mycket har nog med vardagslivet att göra.

Vilket jobb man har, hur mkt man sover, mat kost, träningschema, GENER.

Man ska alltid ALLTID prioritera återhämtningen.

Turbo Rico
2010-04-09, 12:05
Även eliten inom olympisk lyftning som ofta kan bocka av flera pass om dagen, 10 pass i veckan är nog ganska vanligt, brukar ha en dag vila från skivstången.

Whoopie
2010-04-09, 12:49
Tack för alla svar^^

Men som sagt, man mst nog köra ett rätt splittat schema, och som du sa JoeyP, det beror nog väldigt mycket på hur resten av livet ser ut med jobb o.s.v.

Sen det du skrev om varför man tränar, ARMSTARK, troligtvis tränar man för att få resultat?

Btw, jag läste någonstans att man en muskel bara behövs tränas 1 gång i veckan för "maximal effekt" , stämmer det?

( Sedan är det som du säger JoeyP, att man alltid ska prioritera återhämtningen )

Pjotor
2010-04-09, 20:37
Btw, jag läste någonstans att man en muskel bara behövs tränas 1 gång i veckan för "maximal effekt" , stämmer det?

Det beror på vad menar med maximal effekt. Om man har tränat längre än ett halvår och vill öka sin styrka eller muskelmassa så tror jag att chansen är större om man tränar åtminstone de flesta muskler mer än en gång i veckan.

pony
2010-04-09, 22:12
Det beror på varför du tränar. Om du skiter i om du får några resultat eller inte så kan du träna hur mycket som helst.

+1

Någon på forumet uttryckte det: "Om du klarar av att träna varje dag tränar du inte tillräckligt hårt." Även om det är en sanning de flesta måste få komma fram till av egen erfarenhet.

hugok
2010-04-09, 22:17

+1

Någon på forumet uttryckte det: "Om du klarar av att träna varje dag tränar du inte tillräckligt hårt." Även om det är en sanning de flesta måste få komma fram till av egen erfarenhet.

Tänkte precis påpeka det, känner du dej pigg och kry på alla dina pass tar du inte i ordentligt på dem.

Whoopie
2010-04-10, 11:22
Tänkte precis påpeka det, känner du dej pigg och kry på alla dina pass tar du inte i ordentligt på dem.

aa sant, men eftersom alla är olika. Så borde det ju vara möjligt att återhämta sig på "typ" 24 timmar eller liknande.
Då kanske det itne spelar någon roll hur hårt man kör.

*Sen uppfattade jag ARMSTARKs inlägg som att han trodde man bara skulle köra på utan att bry sig om man ökar eller hur man ser ut, vilket jag tror få gör.

mikaelj
2010-04-10, 11:42
aa sant, men eftersom alla är olika. Så borde det ju vara möjligt att återhämta sig på "typ" 24 timmar eller liknande.

Nej. Snabba muskelfibrer (typ 2) tar betydligt längre tid på sig än så för återhämtning. Samma med nervsystemet.

Då kanske det itne spelar någon roll hur hårt man kör.

Jag kan träna böj på låg intensitet varannan dag. Eller så kan jag ta i och träna var femte dag. Beror lite på vad du är ute efter. Trivs du bättre på gymmet än hemma?

Whoopie
2010-04-10, 11:56
Nej. Snabba muskelfibrer (typ 2) tar betydligt längre tid på sig än så för återhämtning. Samma med nervsystemet.

Jag kan träna böj på låg intensitet varannan dag. Eller så kan jag ta i och träna var femte dag. Beror lite på vad du är ute efter. Trivs du bättre på gymmet än hemma?

Aha, jag kan köra hårt i princip alla muskler, och vila cirka 72 timmar, så kan man köra igen. Då borde man tex kunna köra bipces på måndag och fredag?

haha, nej jag trivs inte bättre på gymmet, men har hemma gym =) och jag älskar å träna :)

Men som sagt, att träna 7 dagar i veckan var inget jag DIREKT funderade över att göra, men ville bara veta lite mera om varför folk säger att man inte ska göra det o.s.v =)

Fredrik_S
2010-04-10, 12:22
Aha, jag kan köra hårt i princip alla muskler, och vila cirka 72 timmar, så kan man köra igen. Då borde man tex kunna köra bipces på måndag och fredag?

haha, nej jag trivs inte bättre på gymmet, men har hemma gym =) och jag älskar å träna :)

Men som sagt, att träna 7 dagar i veckan var inget jag DIREKT funderade över att göra, men ville bara veta lite mera om varför folk säger att man inte ska göra det o.s.v =)

De flesta säger det för att de inte vill träna varje dag och de flesta som skyller på att kroppen behöver återhämta sig tränar ändå inte speciellt hårt. Men är du verkligen extrem duktig på att ta ut dig totalt och kör extremt hårt, tungt och eller länge, så är det bra att vila någon dag här och där.
De allra flesta behöver inte vila av fysiska själ, men de vill vila.

Whoopie
2010-04-10, 12:26
De flesta säger det för att de inte vill träna varje dag och de flesta som skyller på att kroppen behöver återhämta sig tränar ändå inte speciellt hårt. Men är du verkligen extrem duktig på att ta ut dig totalt och kör extremt hårt, tungt och eller länge, så är det bra att vila någon dag här och där.

aha ok, tack för det svaret, låter rimligt =)

mikaelj
2010-04-10, 15:47

Blir man starkare av att träna oftare?

stafh
2010-04-10, 15:52

Det beror givetvis på hur man tränar. Alla tränar inte heller för styrka.

Commando1980
2010-04-10, 23:15
Tjena, jag har googlat lite och sökt här på forumet men har inte hittat något direkt svar på min fråga.

Jag vet att man behöver vila, och det är då musklerna byggs o.s.v.

( Jag undrar bara, jag säger inte att det ena är rätt eller fel, vill bara veta lite mera detaljerat :) )

///
W

för att kroppen behöver återhämta sig systematiskt och inte bara lokalt.

sen kan man göra många saker, vilket inte är samma sak som att det är lämpligt.

Fredrik_S
2010-04-11, 00:01

Troligtvis.
De starkaste i världen(tyngdlyftare/styrkelyftare) tränar oftare.

mikaelj
2010-04-11, 07:14
Det beror givetvis på hur man tränar. Alla tränar inte heller för styrka.

Troligtvis.

Då tränar man inte maxtungt varje pass. Man kan inte återhämta sig så snabbt.

Över en viss gräns finns det inte heller någon mening att träna mer. Hemligheten är att träna precis lagom. Och många tror att "ju mer, desto bättre".

Vinter
2010-04-11, 07:23

Över en viss gräns finns det inte heller någon mening att träna mer. Hemligheten är att träna precis lagom. Och många tror att "ju mer, desto bättre".

Risken finns ju alltid att man drar på sig någon liten skada om man inte lyssnar på kroppen, det är ovanligt med elitidrotssmän som aldrig är skadade under perioder. Man får en liten skada, fortsätter att träna och den utvecklas till något värre.

Speciellt när man ökar dosen något för fort har jag själv märkt.

mattilainen
2010-04-11, 09:53
jag brukar köra 7dagar i veckan i några veckor för att sedan ha lite vilodagar in i mellan åt. Visst kör jag inte gym all the time. Jag kör blandat mma/bjj och gym

Lifeless
2010-04-11, 10:16
Trivs du bättre på gymmet än hemma?

Ja?

Whoopie
2010-04-11, 10:27
Tack för alla svar :)

mikaelj
2010-04-11, 10:29
ja?

:-d

stafh
2010-04-11, 10:30

Hur snabbt?

mikaelj
2010-04-11, 10:32
Hur snabbt?

Träna samma muskelgrupper varje dag.

Eller: du kan, men du får inga resultat.

Word
2010-04-11, 11:06
Jag blir deprimerad om jag inte får träna minst 6 gånger i veckan. En vilodag kan man väl stå ut med, om man går en lång promenad eller dansar som fan på krogen. :)

siimon89
2010-04-11, 11:23
Man kan träna varje dag om man vill. Det handlar om att anpassa och lägga upp träningen smart genom att manipulera intensitet och volym för att det ska fungera. Sen bör man självklart sköta kost och återhämtningen vid sidan om.

Whoopie
2010-04-11, 11:28
Man kan träna varje dag om man vill. Det handlar om att anpassa och lägga upp träningen smart genom att manipulera intensitet och volym för att det ska fungera. Sen bör man självklart sköta kost och återhämtningen vid sidan om.

haha, precis det jag tänkte påpeka :)

Men som du säger så borde det ju gå bra om man lägger upp ett bra schema där man ser till att alla muskler får vila tillräckligt, och som sagt, att man sköter kosten och vilan.

PepzAdept
2010-04-11, 12:23
Om man hinner så ja, det går. Men som jag sa innan, det behöver inte nödvändigtvis vara bättre. Om man nu känner att gå och träna sju dagar i veckan är det ultimata nöjet så varför inte. Då får man träna ett väldigt splittat program.

tex.

Ben
Bröst axlar
Mage
Rygg
Triceps
Vader
Biceps

Men som sagt, om man tycker att det är det ultimata nöjet. Det finns, enligt min mening mer effektiva sätt att styrketräna.

Behöver inte ha ett så splittat schema för att träna hela veckan. Kan lika gärna träna halvkroppspass såsom underkropp / överkropp. Tricket blir nog snarare att man verkligen måste lära känna sin kropp och att variera träningen så att man inte sliter ut sig, precis som siimon89 säger.

Sniggel
2010-04-11, 12:28
Troligtvis.

De starkaste i världen är de med bäst återhämtning i världen.
Sen tränar väl inte de heller maxtungt på varje pass och varje delmoment.

young_george
2010-04-11, 12:33
De starkaste i världen är de med bäst återhämtning i världen.
Sen tränar väl inte de heller maxtungt på varje pass och varje delmoment.

Being a low-volume, high-intensity guy, I would normally dismiss such advice as mindless overkill. But I know for a fact that the Eastern Europeans, who have dominated Olympic lifting for many years, train heavy two or three (or more) times a day. For example, Galabin Boevski, the 152-pound Bulgarian lifter who snatched a record 358 and clean & jerked 432 in winning the 1999 world championship, does three workouts a day, using maximum poundages and a limited number of exercises. In the morning, he works up to maximum singles in the snatch, clean and jerk and the front squat. In the afternoon, he does it again, sometimes lifting more than in the morning session. He finishes with an evening session, where he repeats snatches and front squats, again lifting maximum poundages. The next day he does it again!

http://www.cbass.com/Synaptic.htm

stafh
2010-04-11, 12:57

Men man måste ju inte köra samma muskelgrupper varje dag bara för att man tränar sju dagar i veckan.

Matsa
2010-04-11, 13:51
Det går men för merparten av träningsvärlden tjänar det inget syfte annat än att tillfredsställa någon sorts mentalt behov eller att känna sig lite mer hardcore än de som "bara" tränar 3-5 ggr per vecka.

JoeyP
2010-04-11, 13:56
Jag märker sjukt stor skillnad mellan att köra 6reps ett pass jämfört med att köra 10+ ett pass.

Klarar absolut inte köra 2 tunga pass i veckan. Max 1tungt och ett lätt, men då får de inte vara fail nån gång typ.

tsp
2010-04-11, 13:57
Jag tycker det är gött å dra till gymmet. Har så meningslöst liv i övrigt så är kul att lämna hemmet i annat syfte än att sitta och uggla hos någon polare.

Fredrik_S
2010-04-11, 14:29

Men bra många fler är rädda för att de tränar för mycket när de tränar en timme om dagen och samma muskler 2 gånger i veckan.
Jag vet inte hur många hoppbymotionärer som inte ens förstår vad ett hårt/tungt träningspass är, säger att de måste ha vilodagar för att deras muskler ska få återhämta sig när den egentliga förklaringen är att de inte vill träna mer...
Jag tror att både amatörer och proffs och de flesta där emellan får snabbare framgångar av att träna samma muskelgrupper 2-3 gnr i veckan istället för en.

Whoopie
2010-04-11, 22:14
Men bra många fler är rädda för att de tränar för mycket när de tränar en timme om dagen och samma muskler 2 gånger i veckan.
Jag vet inte hur många hoppbymotionärer som inte ens förstår vad ett hårt/tungt träningspass är, säger att de måste ha vilodagar för att deras muskler ska få återhämta sig när den egentliga förklaringen är att de inte vill träna mer...
Jag tror att både amatörer och proffs och de flesta där emellan får snabbare framgångar av att träna samma muskelgrupper 2-3 gnr i veckan istället för en.

Tror EXAKT samma som dig på den punkten.

mikaelj
2010-04-11, 22:56
Jag vet inte hur många hoppbymotionärer som inte ens förstår vad ett hårt/tungt träningspass är,

Vad för sorts träning ägnar sig en hobbymotionär åt? Styrka räknat i %1RM, t ex. Eller något annat mått man kan kvantifiera.

säger att de måste ha vilodagar för att deras muskler ska få återhämta sig när den egentliga förklaringen är att de inte vill träna mer...

Jag skulle gärna vilja böja oftare än vad jag gör, men det finns inte en chans att jag skulle hålla samma progression om jag tränade varannan dag...

joasimo
2010-04-11, 23:07
Ibland kan faktiskt mer vara bättre!

Fredrik_S
2010-04-12, 08:32
Vad för sorts träning ägnar sig en hobbymotionär åt? Styrka räknat i %1RM, t ex. Eller något annat mått man kan kvantifiera.

Jag skulle gärna vilja böja oftare än vad jag gör, men det finns inte en chans att jag skulle hålla samma progression om jag tränade varannan dag...

Hobbymotionärer har så otroligt mycket nervbaneträning och tillvänjning som behövs göras. Så länge man tar mindre än typ 1xBW i axelpress 1,5xBW i bänk 2xBW i böj och 2,5xBW i mark så är man inte i närheten av att vara på en nivå där musklerna kan tänkas behöva längre återhämtning än 2-3 dar. Även när man tar mer än så, så behövs det inte mer återhämtning om totalvolymen är låg(mindre än ca 20 reps per pass)

Det ända jag kan föreställa mig kan få bättre framsteg av att träna musklerna var 6e-7e dag är människor som är extremt starka pga nervbanor och teknik sitter på plats och att de samtidigt tränar med hög volym, över ca 100 reps per pass. Alltså proffesionella kroppsbyggare är de enda som passar in här.

En annan sak som motiverar längre återhämtningstid är kosten, när man dietar är risken mycket större för överträning än om man äter på kaloribalans eller över.

Fredrik_S
2010-04-12, 08:45

(dubbelciterade dig nu, men ville förklara extra på den här punkten(se även mitt inlägg precis innan detta))
Även om man tar i allt vad man kan så är man inte tillräckligt duktig på att aktivera musklerna på ett sätt som får dem slutkörda även om det känns så. Därför blir %RM inte bra att använda.
Dvs även om en person max klarar 5 reps på 70 i bänk eller 5 reps på 90 kg i böj tex,så är vikten för liten för att det ska ha skett en sån utmatning att återhämtningen tar lång tid. Även om det är hans 5RM .

mikaelj
2010-04-12, 09:19
Det relaterar till kroppsvikten också.

mikaelj
2010-04-12, 09:20
Hobbymotionärer har så otroligt mycket nervbaneträning och tillvänjning som behövs göras. Så länge man tar mindre än typ 1xBW i axelpress 1,5xBW i bänk 2xBW i böj och 2,5xBW i mark så är man inte i närheten av att vara på en nivå där musklerna kan tänkas behöva längre återhämtning än 2-3 dar. Även när man tar mer än så, så behövs det inte mer återhämtning om totalvolymen är låg(mindre än ca 20 reps per pass)

Har du någon källa för ditt påstående? Det känns tämligen godtyckligt.

Fredrik_S
2010-04-12, 09:37
Har du någon källa för ditt påstående? Det känns tämligen godtyckligt.

Nej, sånt här undersöks inte. Det är för dyrt och ointressant ur medicinska syften.
Håller med om att det är godtyckligt.
Det är mina gissningar, ursäkta om jag framställde det som fakta.

mikaelj
2010-04-12, 09:49
Nej, sånt här undersöks inte. Det är för dyrt och ointressant ur medicinska syften.
Håller med om att det är godtyckligt.
Det är mina gissningar, ursäkta om jag framställde det som fakta.

Det gör inget. Jag är intresserad av vad en optimal träningsmängd är för att ändå få maximal styrketillväxt. D v s, hur lite träning är tillräckligt? Vilket förstås varierar från person till person.

I mitt fall handlar det inte om att vara lat, utan att jag gärna vill göra saker utomhus nu när det börjar bli sommar. Som att åka inlines, cykla och annat man inte gör i gymmet.

Timme
2010-04-12, 09:54
jag tycker nog ungefär som Frdrik S.

Den flesta är undertränade och de flesta behöver inte vila så vansinnigt mycket. Vila är väldigt överskattat.

Fredrik_S
2010-04-12, 09:56
Det gör inget. Jag är intresserad av vad en optimal träningsmängd är för att ändå få maximal styrketillväxt. D v s, hur lite träning är tillräckligt? Vilket förstås varierar från person till person.

I mitt fall handlar det inte om att vara lat, utan att jag gärna vill göra saker utomhus nu när det börjar bli sommar. Som att åka inlines, cykla och annat man inte gör i gymmet.

Jag tror rippetoes 3*5 är ger bäst ökningar styrkemässigt och tidsmässigt.
Det är 15 repetitioner per övning per pass tre gånger i veckan med linjär progression. Jag tror det är bättre styrkemässigt än 5*5.
5*5 ger 25 repetitioner och det tror jag är värre att återhämta sig i från så pass mycket att man kan köra tre gånger i veckan.

mikaelj
2010-04-12, 10:10
Jag tror rippetoes 3*5 är ger bäst ökningar styrkemässigt och tidsmässigt.
Det är 15 repetitioner per övning per pass tre gånger i veckan med linjär progression. Jag tror det är bättre styrkemässigt än 5*5.
5*5 ger 25 repetitioner och det tror jag är värre att återhämta sig i från så pass mycket att man kan köra tre gånger i veckan.

Passen jag tränar nu är 5x5 på 5-6RM följt av en trea på 3-4RM och en tvåa på 2-3RM och då och då ett försök på maxning.

Från egen erfarenhet har jag inte kunnat hålla linjär progression i böj på tre såna pass i veckan. Möjligtvis två (var fjärde-femte dag), men definitivt inte oftare. Kanske beror på att de minsta viktplattorna i gymmet väger för mycket. :-)

Sedan beror återhämtningen förstås på hur mycket man äter (verkar bli kortare om man överäter?), sömn och för mig solljus.

Fredrik_S
2010-04-12, 10:24
Testa byt till 3*5 från 5*5 och se om du kan öka lite till.
Eller kör typ 3*3 ett pass och bara ett maxset på 1*5 ett pass.
Som sagt 5*5 tror jag inte går tre gånger i veckan efter man nått ett tak.

mikaelj
2010-04-12, 10:31
Som sagt 5*5 tror jag inte går tre gånger i veckan efter man nått ett tak.

Precis.

Om vi ändrar frågeställning: vill man sänka volymen bara för att kunna höja frekvensen, sett till muskel- och styrketillväxt? För mig finns det inget egenvärde i att vara på gymmet ofta (okej, det är kul i sig att lyfta skrot, men det är roligare att kunna höja vikterna varje pass).

Gpajpen
2010-04-12, 10:36
Jag tror mer på högre volym och mindre frekvens. Det är vad som funkar för mig iallafall. Det är så jävla tillfredsställande att köra slut på en muskel totalt, och det hjälper ju att man vet att det är en vecka tills man ska träna den igen.

Ökar dessutom snabbare nu på 2 veckor när jag kör 5split per 7dagar och extremt (för mig) hög volym än vad jag gjorde på 2 månader med 3 helkroppspass i veckan med låg volym per pass.

edit; alltså, nu förvirra jag till det lite. Högre volym menar jag per pass per muskelgrupp. och mindre frekvens menar jag att muskeln tränas mer sällan, men frekvensen för gympass blir ju högre.

Fredrik_S
2010-04-12, 11:34
Precis.

Om vi ändrar frågeställning: vill man sänka volymen bara för att kunna höja frekvensen, sett till muskel- och styrketillväxt? För mig finns det inget egenvärde i att vara på gymmet ofta (okej, det är kul i sig att lyfta skrot, men det är roligare att kunna höja vikterna varje pass).

Jag vet inte :)

Men jag tror att styrkeökningen är bättre vid högre frekvens och lägre volym ända ner mot totalarbetsvolym på 5-15 reps per huvudövning och pass och frekvens upp mot 3-3,5 gnr i veckan.

För maximal muskelökning tror jag en kombination av lågreps med hög frekvens och hög intensitet. kombinerat med högreps lägre frekvens och mellan hög intensitet.
Antingen i perioder på x antal veckor eller att varje individuellt pass byggs upp som kombinationer av de båda.

z_bumbi
2010-04-12, 11:46
Svaret på ursprungsfrågan är att det går utmärkt att träna sju dagar i veckan men man måste ha koll på hur mycket man tränar totalt och dessutom blir vilka övningar man kör viktigare ju tätare träningsdagarna ligger. Jag ser däremot inga som helst fördelar att göra på det viset för det stora flertalet som tränar då merparten som tränar sällan behöver eller är tillräckligt vältränade för att träna mer.

Whoopie
2010-04-12, 12:14
Svaret på ursprungsfrågan är att det går utmärkt att träna sju dagar i veckan men man måste ha koll på hur mycket man tränar totalt och dessutom blir vilka övningar man kör viktigare ju tätare träningsdagarna ligger. Jag ser däremot inga som helst fördelar att göra på det viset för det stora flertalet som tränar då merparten som tränar sällan behöver eller är tillräckligt vältränade för att träna mer.

Yes. :)

Tack för alla svar alla =)

JimmyJoe
2010-04-12, 15:21
Jag kan inte riktigt förstå varför man ens skulle vilja träna 7 dagar i veckan. Men om du undrar över om det är möjligt så, ja, kalrt det är. Med rätt förutsättningar. Skulle dock krävas en väldigt noggrann planering av vila och kost.

Fredrik_S
2010-04-12, 16:23
Jag kan inte riktigt förstå varför man ens skulle vilja träna 7 dagar i veckan. Men om du undrar över om det är möjligt så, ja, kalrt det är. Med rätt förutsättningar. Skulle dock krävas en väldigt noggrann planering av vila och kost.

?
Det är väl för att det är bra mycket roligare att träna än att inte träna.

Sniggel
2010-04-12, 16:34
En period när det gick väldigt bra för mig (linjära ökningar under lång tid) tränade jag nästan hela kroppen 3 ggr i veckan (böj och mark alternerades). Hade cirka 6-8 övningar och körde 4-6 reps 3 set. Dvs 18 reps per övning per pass, 54 tunga reps per vecka alltså.

Det funkade tills jag kom upp i hyfsad styrka. Dvs när min nervbaneinlärning var så pass tränad att min kropp började känna av att mer återhämtning behövdes.

Detta är precis vad Fredrik_S beskriver att är man i hobbymotionär-stadiet så kan man träna oftare.

Whoopie
2010-04-12, 17:47
?

Exakt

JimmyJoe
2010-04-12, 18:25
yeah, men det är skönt att ****** också :) Nu tog jag bara ett exempel ur tomma luften.

Ashenshugar777
2010-04-12, 18:37
?

Visst det kan vara roligt att träna, men det är inte roligt varje gång. och träna 7 gånger i veckan skulle inte jag tycka vara roligt.

Alexton
2010-04-12, 18:47
En period när det gick väldigt bra för mig (linjära ökningar under lång tid) tränade jag nästan hela kroppen 3 ggr i veckan (böj och mark alternerades). Hade cirka 6-8 övningar och körde 4-6 reps 3 set. Dvs 18 reps per övning per pass, 54 tunga reps per vecka alltså.

Det funkade tills jag kom upp i hyfsad styrka. Dvs när min nervbaneinlärning var så pass tränad att min kropp började känna av att mer återhämtning behövdes.

Detta är precis vad Fredrik_S beskriver att är man i hobbymotionär-stadiet så kan man träna oftare.

Jag måste säga att jag märkt samma sak. Körde en tid tillbaka stronglifts schema 5x5 med knäböj 3 dagar i veckan, 2ggr bänk och 1ggr marklyft. Fungerade riktigt fint tills vikterna började komma upp runt 150kg+. Ökningarna stannade.. för att sedan sluta med att jag inte orkade det jag tog passet innan, blev konstant sliten.
Jag sov bra, åt rejält men ändå så fungerade det.

mikaelj
2010-04-12, 19:09
Jag måste säga att jag märkt samma sak. Körde en tid tillbaka stronglifts schema 5x5 med knäböj 3 dagar i veckan, 2ggr bänk och 1ggr marklyft. Fungerade riktigt fint tills vikterna började komma upp runt 150kg+. Ökningarna stannade.. för att sedan sluta med att jag inte orkade det jag tog passet innan, blev konstant sliten.

Fungerade inte menar du?

JimmyJoe
2010-04-12, 20:23
Aehmen sålänge du inte har en onaturligt hög motivation så tvivlar jag starkt på att du kommer att orka hålla igen på det sätter en längre tid.

Medusa
2010-04-12, 22:46
Fungerade inte menar du?

fungerade innan intensiteten dvs vikten blev för hög?

mikaelj
2010-04-13, 08:28
Ökningarna stannade.. för att sedan sluta med att jag inte orkade det jag tog passet innan, blev konstant sliten.

Eftersom A beskriver hur det gick bakåt i träningen, trots bra med mat och sömn, tolkar jag det som att det egentligen borde stå:

"Jag sov bra, åt rejält men ändå så fungerade det inte [att träna med lika hög frekvens på samma intensitet]"

Whoopie
2010-04-13, 11:01
Visst det kan vara roligt att träna, men det är inte roligt varje gång. och träna 7 gånger i veckan skulle inte jag tycka vara roligt.

Aha ok, jag tränar 5 dagar i veckan nu, och det e för lite ^^ man blir väldigt hypad på helgerna för längtar till träningen på måndagen =)

Eftersom A beskriver hur det gick bakåt i träningen, trots bra med mat och sömn, tolkar jag det som att det egentligen borde stå:

"Jag sov bra, åt rejält men ändå så fungerade det inte [att träna med lika hög frekvens på samma intensitet]"

Jag uppfattade det på samma sätt som dig mikael

z_bumbi
2010-04-13, 11:09
Aha ok, jag tränar 5 dagar i veckan nu, och det e för lite ^^ man blir väldigt hypad på helgerna för längtar till träningen på måndagen =)

Så varför inte bara träna på helgerna och ta vilodagarna i veckorna?

Whoopie
2010-04-13, 11:11
Så varför inte bara träna på helgerna och ta vilodagarna i veckorna?

True, har kört alla vardagar nu under ett tag, ska dock göra om schemat.
HUR vet jag inte riktigt än ^^

Gpajpen
2010-04-13, 12:26
Sön-Tors kör jag. Då har jag fredagen och lördagen att göra vad jag vill, vilka är dom 2 viktigaste dagarna att vara ledig imo.

Doctor Snuggles
2010-04-13, 12:36

Nja, det är inte riktigt sant. Det handlar om totalvolym per vecka och hur mycket nervsystem/muskler rekryteras på den volymen. Sedan så styr gener exakt hur mycket återhämtning man behöver.
Tränar du t.ex. grepp som inte tar särskilt mycket på nervsystemet iom att det är en så liten muskelgrupp (och kanske för att vi är evolutionärt anpassade till att använda greppet mycket och ofta), så kan du träna 5 dar i veckan, maxtungt, flera gånger om dagen, och göra framsteg. Du behöver sannolikt några dars extra vila då och se till att du inte skadar dig (genom att köra aktiv återhämtning och träna antagonister), men det går.

mikaelj
2010-04-13, 12:46
Nja, det är inte riktigt sant. Det handlar om totalvolym per vecka och hur mycket nervsystem/muskler rekryteras på den volymen.

Japp, det är sant. Jag utgick från mig själv utan att ge mer info, och med stora övningar som belastar nervsystem & muskler mycket krävs det helt enkelt längre återhämtning innan man kan ge sig på samma sak igen. Dels för att nå basnivå, sedan vill man även få en superkompensationseffekt.

Whoopie
2010-04-14, 10:45
Aja, som moderatorn sa så verkar det vara helt möjligt att träna 7 dagar i veckan bara man håller koll på kost, vila o.s.v :)

Tack för alla svar ^^