handdator

Visa fullständig version : Gummiupphängning för Baslåda?

OneManArmy
2010-04-08, 19:23
Fick ett stycke sur pensionär utanför dörren och ett stycke samtal från vicevärden ang mina nya datorhögtalare (logitech z2300).

Enligt pensionären så vibrerar hennes lägenhet efter 17:00 varje dag.. vilket jag tycker låter lite väl med tanke på att hon bor 2 lägenheter och en trapp från mig.

Men iallfall, har hört talas om att man kan sätta baslådor i gummiupphängning eller liknande för att slippa att vibrationerna ska sprida sig allt för mycket utanför rummet.

Nån som vet vart man kan få tag i en eller hur man bygger en relativt enkelt?

Onigiri
2010-04-08, 19:40
Z-kit levererar, så det vibbar nog gott åt tanten.

Vet inte vart dessa finns att få tag på, bygg själv? Jag hade min 5500 sub på golvet jämt, ingen klagade på mig. ;)

OneManArmy
2010-04-08, 19:51
Pensionärerna kommer klubba ihjäl mig snarast annars.. Får klura på nån lösning

Menigar
2010-04-08, 19:53
Står baslådan mot väggen?

hahavaffan
2010-04-08, 19:59
Vibrerar baslådan mycket/skakar på golvet?

OneManArmy
2010-04-08, 20:02
Det är en rätt grov baslåda ja.. och den vibrerar så innåthelvete. Står ej mot väggen men vrider jag upp basen så hoppar saker omkring på skrivbordet som den står under så ja.

Just nu har jag placerat den ovanpå en trippelvikt filt.. Men vette fan om det hjälpte

Onigiri
2010-04-08, 20:20
Ljudet studsar nog perfekt mot hennes väggar genom ditt golv att hon hör lika tung bas som dig. Du får fråga henne vad hon gillar för musik nästa gång hon gnäller, så kan du spela hennes stil framöver ibland och inte bara såndär arg metalmusik. ;)

MrBurner
2010-04-08, 20:35
Om den inte skakar så att vibrationerna fortplantar sig på det sättet så betvivlar jag att det kommer att fungera med en upphängning av något slag. Logitech kan väl ändå inte sälja baslådor där själva lådan vibrerar? Det vore inte bra byggt alls. :(

OneManArmy
2010-04-09, 05:40
Själva baslådan vibrerar inte men golvet den står på vibrerar ju av basen.
Får börja lyssna på sven-Ingvars helt enkelt.

bengdoktor
2010-04-09, 07:00
Jag byggde egen låda så jag hade dämpmaterial kvar som jag la under lådan. Blev rätt bra, inga som helst vibrationer i golvet. Men så länge du spelar på kraftigt kommer hon nog alltid höra dig, tyvärr.

mangs
2010-04-09, 07:28
Alltså bas är inte så lätt att göra av med så att man bara kan ta bort den genom att hänga upp den i ngn gummianordning eller liknande.

Jämför med en bil som kör förbi och lirar bas, den hör du ganska bra trots att hela ekipagets enda koppling till den dessutom tunga marken är gummidäck med luft i.

Självklart kan det hjälpa en del att hänga upp den men när läget är som du beskriver det att hon hör dig två lägenheter bort är det nog mer troligt att det är stående vågor i byggnaden som din sub råkar träffa. Dvs, Subbens placering och hennes lgh samverkar så att vissa frekvenser låter lika högt eller högre än de låter uppe hos dig.

Du kan laborera med placeringen, alternativt bygga en ca 2meter tjock betonggrund mellan subben och hennes lgh så blir det bättre? Det är upp till dig att välja vad du tycker känns bäst.

Om du bara lyssnar på subben och flyttar runt den och dig själv i lgh kommer du märka att ljudet kommer variera något enormt med placeringen. Detsamma gäller troligtvis grannens lgh

Att bygga en egen tyngre sub är bra för ljudkvalitén i den eggen setup men kommer inte hjälpa grannarna.

Sedan kan det ju vara så att du spelar ohemuligt högt eller har en jävligt gnällig granne men oavsett vilket är det ju bra för grannsämjan och samvetet att du försöker göra något åt situationen.

Att starta en tråd på Kolozzeum är alltid en bra start för att lösa ett problem.