Visa fullständig version : Döljer kreatin viktminskning?
Hej, jag är 176, och i otränad from ser jag som bäst ut runt 72 kg, jag brukar vanligtvis gymma sporadiskt under året och bara leva på basmusklerna jag byggde när jag var 20, skiter i vad jag stoppar i mig under året och bantar bort 8-9 kg månaden innan stranden tills att jag hamnar på 72..
I år gjorde jag dock annorlunda, de senaste 6 månaderna har jag gymmat stenhårt 6 dagar i veckan och de senaste 2 månaderna har jag också tagit kretin.
Detta har resulterat i att jag nu vägde 80 kg som vanligt på våren MEN istället ser jag riktigt bitig ut, och det finns inte ens en liten likhet med hur jag såg ut när jag vägde 80kg förra våren..
Men iaf jag tycker det vore ballt att prova att ha en mycket låg fett% så jag tänkte droppa en 7-8 kg iaf..
Så jag har börjar köra extrem deff som vanligt, 176 - väger 80 kg och käkar 1400-1800 kcal om dagen (GI + shake), samt gymmar dagligen. Vilket borde ge effekt!
Problemet är att jag inte droppar i vikt!! Fösta veckan droppa jag 2kg men, Denna vecka har jag inte gått ned ett kg! Vilket känns helt orimlig med det underskottet, och undrar om det kan vara så att kreatinet binder mer vatten i takt med att jag bränner fett? Eller om jag nu slutligen lyckats fucka upp min ämnesomsättning helt :)
Alla teorier är välkommna! Mvh Robin
Marcus H
2010-04-08, 11:38
Hej, jag är 176, och i otränad from ser jag som bäst ut runt 72 kg, jag brukar vanligtvis gymma sporadiskt under året och bara leva på basmusklerna jag byggde när jag var 20, skiter i vad jag stoppar i mig under året och bantar bort 8-9 kg månaden innan stranden tills att jag hamnar på 72..
I år gjorde jag dock annorlunda, de senaste 6 månaderna har jag gymmat stenhårt 6 dagar i veckan och de senaste 2 månaderna har jag också tagit kretin.
Detta har resulterat i att jag nu vägde 80 kg som vanligt på våren MEN istället ser jag riktigt bitig ut, och det finns inte ens en liten likhet med hur jag såg ut när jag vägde 80kg förra våren..
Men iaf jag tycker det vore ballt att prova att ha en mycket låg fett% så jag tänkte droppa en 7-8 kg iaf..
Så jag har börjar köra extrem deff som vanligt, 176 - väger 80 kg och käkar 1400-1800 kcal om dagen (GI + shake), samt gymmar dagligen. Vilket borde ge effekt!
Problemet är att jag inte droppar i vikt!! Fösta veckan droppa jag 2kg men, Denna vecka har jag inte gått ned ett kg! Vilket känns helt orimlig med det underskottet, och undrar om det kan vara så att kreatinet binder mer vatten i takt med att jag bränner fett? Eller om jag nu slutligen lyckats fucka upp min ämnesomsättning helt :)
Alla teorier är välkommna! Mvh Robin
Stirra dig inte blind på vågen, ta hjälp av ett måttband istället!
Vågen är ett bra hjälpmedel för att veta at man är på rätt väg, men inte att du ser bitigare ut :)
så länge du är nöjd av vad du ser i spegeln så är väl allt lugnt? :)
Ashenshugar777
2010-04-08, 11:40
Om du använt kreatin och vätskan som binds av det har redan bundits så kommer du inte lägga på dig mer vatten för att du går ner i vikt. När du har mättat musklerna på kreatin har du bundit all vatten du kommer binda.
När du gymmar 6 dagar i veckan, vad kör du? Är det nödvändigt? När man deffar får man inte ha för stor volym, då blir risken att man bryter ner kroppen snabbare än den hinner bygga upp sig.
prOtotype
2010-04-08, 12:10
Fortsätt bara. Du kommer tappa, just nu binder du antagligen upp en del vatten, inte bara av kreatinet.
Jag ifrågasätter dock hur stort underskott du lägger dig på. Du borde väl ha ett underskott på typ 1200 - 1500kcal? Du tappar ju mer muskler ju snabbare du går ner och än är det långt kvar till beachen. Det kan även vara därför du binder upp vatten.
Lägg dig på ett mindre underskott och ta det långtsamt så kommer slutresultatet att bli mycket bättre.
Säger även samma sak som ashen. Varför 7ggr i veckan? Jag skulle aldrig köra 6ggr i veckan på bulk och du har sämre återhämtning under deff.
Om vätskeinlagring
http://leangains.blogspot.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
Om hur du motverkar/löser det
http://leangains.blogspot.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html
Använd måttband och spegel, kanske är svårt att se små resultat, men efter ett tag borde det synas i både spegel och tex midjemåttet.
Vågen talar inte alltid sanning ;)
Tack för alls svar, härligt med ett sådant aktivt community!
Varför jag använder vågen är att jag tycker att jag ser olika ut i spegeln beroende på vilket humör jag är på, så har galet svårt att säga :)
Jag gymmar bara korta pass 40 min om dagen, och håller mig till en muskelgrupp per gång för att inte slita förmycket. Skulle kunna dra ned på det, men är galet skönt att komma ifrån jobbet en timme om dagen och varva ned.
Något annat jag undrar över, trotts deff och underskott så fortsätter jag att öka i styrka, hoppas på att jag fortsätter att bygga muskler men deflesta av mina polare påstår att det är omöjligt? :/ Vad tror ni? Kan man gå upp i styrka fast att musklerna inte hinner återhämta sig?
Ashenshugar777
2010-04-08, 15:09
Tack för alls svar, härligt med ett sådant aktivt community!
Varför jag använder vågen är att jag tycker att jag ser olika ut i spegeln beroende på vilket humör jag är på, så har galet svårt att säga :)
Jag gymmar bara korta pass 40 min om dagen, och håller mig till en muskelgrupp per gång för att inte slita förmycket. Skulle kunna dra ned på det, men är galet skönt att komma ifrån jobbet en timme om dagen och varva ned.
Något annat jag undrar över, trotts deff och underskott så fortsätter jag att öka i styrka, hoppas på att jag fortsätter att bygga muskler men deflesta av mina polare påstår att det är omöjligt? :/ Vad tror ni? Kan man gå upp i styrka fast att musklerna inte hinner återhämta sig?
Går du upp i styrka medans du deffar går du upp i styrka, det är väl inget snack som saken. :)
Lånar tråden.
Vad betyder GI? Ser att många skriver det.
Menade mera om jag kanse sliter ut musklerna så att de blir mindre massa, eftersom jag inte äter ordentligt.
Att jag går upp i styrka skulle det kunna vara ett bevis för att så inte är fallet, eller gå det att backa i muskelvolym samtidigt som man går upp i styrka?
Balboan: GI (glykemiskt index) är när man äter mat som håller blodsockret stabilt typ, men jag lånade det, istället för att säga att jag typ bara äter protoin, förutom precis efter träning.
Jochitko
2010-04-08, 16:29
Att du går upp i styrka har nog att göra med att du inte gymmat så länge, "nybörjare" har lättare att bygga muskler och kan därför öka även med underskott. Resten av frågorna kan jag nog inte svara på tyvärr :P
Lika bra att låna tråden istället för att skapa ny..
Hur funkar kreatin vid LCHF? Kreatin binder vätska medan LCHF tömmer kroppen på vätska, kräver inte kreatin vätskan den skall binda för att ge effekt?
Funderar över detta då jag själv ska köra en ketogen diet och ta kreatin samtidigt:D
Mvh
Pantburk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.