Visa fullständig version : Bättre träningsresultat av ökat proteinintag?
kraftsport
2010-04-07, 19:49
Någon här som har märkt en klar förbättring på sina träningsresultat efter att ha börjat med ökat proteinintag?
Oja, som aldrig förr. När jag flyttade hemmifrån för några år sedan började jag räkna protein och såg till att jag kom runt 200 varje dag istället för uppskattat 100 innan. Måste säga att jag ökar oerhört mycket bättre nu.
Förbrukat runt 5kg vassle nu kan inte direkt säga att jag märkt någon skillnad. Tränar 3 gånger i veckan.
Förbrukat runt 5kg vassle nu kan inte direkt säga att jag märkt någon skillnad. Tränar 3 gånger i veckan.
Du kanske fick i dig tillräckligt från vanlig mat innan.
BobaFett
2010-04-07, 20:25
Inte av just protein men av att ha ökat mängden mat. Det är jättestor skillnad om jag har ett stort överskott. En bulk jag gjorde förra året gav mig en ökning med 25 kilo på bänken på 4 månader. Ökade 14 kilo kroppsvikt också så det var ett helvete att deffa sen men jag behöll styrkan under hela deffen.
mattilainen
2010-04-07, 20:31
det har jag absolut gjort.
Scratch89
2010-04-07, 21:59
Ja, men det är tråkigt att äta. :/
Jag märker tyvärr ingen skillnad i träningsresultat nu mot dagarna då jag varken räknade, uppskattade eller vilt gissade dagligt kalori och proteinintag.
Edit: Vilket troligtvis beror på att då var man noob och inte fattade att man inte borde öka ett skit. Humlan som flög och allt det där.
Punisher1
2010-04-08, 16:47
Jag är ganska mycket nybörjare på det här med kost men kan säga att jag har märkt skillndag på när jag ökade mitt protein intag låg väl runt 150 om dagen förr nu ligger jag på överdrivet mycket tror jag iaf. ca 250gram och väger 72kg. men har fått bättre ökningar av det så kommer fortsätta =)
ViktorLarsson
2010-04-08, 17:03
Nej.
Sen jag gått över till att äta mindre protein och mer kolhydrater har träningen gått betydligt bättre. Förr låg jag på 240-250 gram protein, men nu ligger jag på 160-180 gram protein.
Jag tror att om man vill få ut mer av träningen bör man äta mer av allt, inte lägga till extra protein, men jag är ju ingen expert.
/Peace.
Ökad mängd mat/kcal har definitivt gett de största ökningarna.
Doctor Snuggles
2010-04-08, 18:24
Nej.
Sen jag gått över till att äta mindre protein och mer kolhydrater har träningen gått betydligt bättre. Förr låg jag på 240-250 gram protein, men nu ligger jag på 160-180 gram protein.
Jag tror att om man vill få ut mer av träningen bör man äta mer av allt, inte lägga till extra protein, men jag är ju ingen expert.
/Peace.
Beror nog på hur mycket protein man käkar till en början, och det kan säkert finnas individuella skillnader. Jag misstänker dock att allt över 2-3g/kvkg ger marginella skillnader, och tar man det i "ren mat" så kan det bli en rätt stor belastning på matsmältningsapparaten som motverkar syftet. Jag märker stor skillnad om jag går från 1g till 2g+. Har inte försökt med mer än så för att det skulle jag ha svårt att få i mig (överhuvudtaget) och samtidigt hålla någon slags energibalans.
BobaFett
2010-04-08, 21:15
Nej.
/Peace.
Ökad mängd mat/kcal har definitivt gett de största ökningarna.
Exakt, protein är nog viktigare under deff.
Exakt, protein är nog viktigare under deff.
Har dock legat runt 2g protein/kg kroppsvikt oftast. Men när jag vill öka i styrka/vikt så ökar jag endast mängden mat i princip, så vet inte vad för slutsatser man kan dra av det direkt.
Är väl inte helt säker på om jag har märkt effekter av ökat proteinintag.
Dock har jag nog alltid legat hyfsat högt. 2g/kg var säkert en siffra jag ofta legat på under min uppväxt, förmodligen högre ibland. Med en rejäl husmanskost och god aptit brukar det inte vara några problem att komma upp i 2g/kg.
Det högsta jag testat är 4.5g/kg. Gjorde det i ungefär 2 månader. Och visst gick träningen bra. Men det hade det säkert gjort på 3g/kg också.
Som Dr Snuggels säger så är det nog marginellt över en viss gräns.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.