Visa fullständig version : Var går gränsen?
Tjockisen
2002-06-16, 22:21
Sommarjobb av typen fruktuppackning på Coop Forum är jävligt ointressanta och ledde till att jag funderade en del.. Satt och funderade på var gränsen går mellan vad folk tycker är "fusk" och inte fusk. En del använder efedrin utan bekymmer medans andra håller sig till koffein, men var ligger den stora skillnaden? Enda grejen jag kom på är att efedrin möjligtvis är farliga på något sätt, men det borde väl vara upp till personen i fråga om han/hon vill förstöra sin kropp. Det är inte olagligt att vara sadomashochist (spellcheck...) trots att man skadar sig själv. Bobbo.
Tjockisen
2002-06-16, 22:23
Vet inte om denna diskussion är förbjuden på forumet då den tar upp det olagliga preparatet efedrin, ber isåfall om ursäkt.
Om du är med i en tävling som har klara regler för vad man får och vad man inte får göra,och du medvetet bryter mot dessa så fuskar du. Privat kan du hitta på vad du vill i värsta fall så blir du en lagbrytare men inte en fuskare...
Pretender
2002-06-17, 10:50
Var det inte efedrin som Maradona använde under VM 94, och det var väl därför han blev avstängd? Rätta mig om jag har fel...
Var inte ens medveten om att efedrin fanns i Sverige. Har dock hört att effekterna av preparatet kan vara lite otäcka...typ hjärtklappning och sånt...
//Pretender
Är det efedrin eller efedra du menar? Efedrin är olagligt då det oftast framställs på kemiskväg. Däremot så är efedra (från växten MaHuang) lagligt men dopingklassat. Även koffein är dopingklassat i vissa mängder, har för mig att det är ca 6 koppar kaffe om dagen för en normal individ.
Johan1685
2002-06-17, 13:07
Hmmm 6 koppar kaffe om dagen, då dopar sig tydligen en väldigt stor del av befolkningen.
MVH / Johan
Har ingen koll på var kaffe gränsen går men det är ju bara doping om det görs i tävlings sammanhang (där substansen är förbjuden)för att förbättra prestationen.Om jag drar kola på fritiden så skulle väl det rätta utrycket vara att jag hobby knarkar inte att jag dopar mig eller hur...
Tjokis det är som du säger den enda stora skillnaden är att vissa preparat är lagliga andra inte ochså bieffekterna förstås.
Personligen håller jag mig till koffein hellre än mahuang men jag tycker att koffein är precis lika illa det. Jag äter protein pulver och mega doser av det flesta vitaminer och mineraler inte särskilt naturlig med andra ord, men jag tycker ändå att nåendet av mina uppsatta mål är mer värt än en aas killes,piss preparaten jag andvänder är ju inte ens i närheten av lika effektiva
Tjockisen
2002-06-17, 17:42
Kreatin är också framställt på kemisk väg men är inte olagligt. Var det inte påstått att det orsakade cancer och därför skulle förbjudas? (Frankrike har förbjudit det?). Kreatin ökar ju ens prestationsförmåga och ens återhämtning. L-glutamin ökar ens återhämtning och förbättrar ens immunförsvar (Och säkert en massa saker till). Men vad är det som skiljer det från AAS? Kanske börjar gå för långt för vad som är tillåtet på forumet, jag vet inte. Tycker dock att det är intressant att diskutera, folk som käkar l-glutamin och kreatin ska väl EGENTLIGEN inte klanka ner på folk som knaprar, även om jag både tar l-glut och kreatin och tycker AAS är helt fel.. Men vet inte riktigt varför, ska väl isåfall vara alla aftonlögnen-artiklar om testo-stinna knaprare som ballar ur.
Och i förlägningen så blir protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler dopingklassade..?
För övrigt finns det inga belägg för huruvida kreatin kan orsaka cancer...
Snart dopingklassar dem apelsiner för att det ger fördelar med extra C-vitamin :D
MVH/spinkoo
Kreatin blev ju inte förbjudet för att de inte har kunnat bevisat några bieffekter. Sedan finns det ju kreatin i tex kött fisk osv.
tillväxthormon finns väl i hypofysen ;)
alltså borde det med vara lagligt
gasoliner
2002-06-18, 19:23
ääsch.. :D
[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Gasoliner ]
betterbodies
2002-06-18, 19:46
Tjockisen Wrote: Satt och funderade på var gränsen går mellan vad folk tycker är "fusk" och inte fusk. En del använder efedrin utan bekymmer medans andra håller sig till koffein, men var ligger den stora skillnaden?
Tycker d e upp till var och en, tycker inte efedrin e ngt märkvärdigt. Jag blandar d med koffein å d funkar bra.. Den stora skillnaden är att efedrin sitter i mycke längre än koffein + att styrkemässigt måste d vara en jäkla skillnad eftersom d kvittar hur många koffein tabl. jag trycker så får jag aldrig samma effekt som efedrin.
Men som sagt det e juh inte lagligt i sverige såklart...
BetterBodies: Sen kan man ju fråga sig varför du sätter i dig effedrin eller koffein i höga doser, ska du tävla ?
Ursprungligen skickat av Tjockisen:
<STRONG>Kreatin är också framställt på kemisk väg men är inte olagligt. Var det inte påstått att det orsakade cancer och därför skulle förbjudas? (Frankrike har förbjudit det?). Kreatin ökar ju ens prestationsförmåga och ens återhämtning. L-glutamin ökar ens återhämtning och förbättrar ens immunförsvar (Och säkert en massa saker till). Men vad är det som skiljer det från AAS? Kanske börjar gå för långt för vad som är tillåtet på forumet, jag vet inte. Tycker dock att det är intressant att diskutera, folk som käkar l-glutamin och kreatin ska väl EGENTLIGEN inte klanka ner på folk som knaprar, även om jag både tar l-glut och kreatin och tycker AAS är helt fel.. Men vet inte riktigt varför, ska väl isåfall vara alla aftonlögnen-artiklar om testo-stinna knaprare som ballar ur.</STRONG>
man kan inte doping klassa det du nämde för att det finns i vanlig mat. om de skulle testa dig för kreatin och fick höga värde så skulle du kunna skylla det på att du åt nån kilo fisk punkt slut. jag förstår inte att du kan jämföra kreatin och glutamin med AAS för att det kreatin&glutamin finns narturliga och AAS är ett jävla gift!
som en liten kuriösa kan nämnas att vatten är den bästa prestationshöjande medlet. vi får hoppas att det inte förbjuds
:D :D :D
The Dwag
2002-06-18, 23:41
asch orkade inte ens lägga mig i denna tråd såg jag
[ 19 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]
Tjockisen
2002-06-18, 23:44
Tillväxthormoner utsöndras från nåt ställe i kroppen, likaså testosteron.
betterbodies
2002-06-19, 06:24
z_bumbi wrtote:
BetterBodies: Sen kan man ju fråga sig varför du sätter i dig effedrin eller koffein i höga doser, ska du tävla ?
Ja de tänkt så :D Jagar julgranen på ryggen ;) ;)
Bra form BetterBodies !
Men vari ligger glädjen med att fuska sig till rutor på magen med effedrin ?
En prestation blir större om man är ärlig mot sig själv också.
Använd kunskap och vilja istället. Så svårt är det ju inte att komma i bra form.
Sverker
Ursprungligen skickat av Tjockisen:
<STRONG>Tillväxthormoner utsöndras från nåt ställe i kroppen, likaså testosteron.</STRONG>
men du får knappast det genom maten
;)
betterbodies
2002-06-19, 16:22
Sverker Wrote:
Bra form BetterBodies !
Men vari ligger glädjen med att fuska sig till rutor på magen med effedrin ?
Tack så mycket :)
Jag tycker inte d e fusk jag får slita lika mycke för d, det e juh inte att man stoppar i sig tabl. å blir smal direkt utan det e precis lika mycke slit som om man inte hade tagit dem. Men kan man förlänga förbränningen så varför inte !? tycker det e upp till var och en.
En prestation blir större om man är ärlig mot sig själv också.
Använd kunskap och vilja istället. Så svårt är det ju inte att komma i bra form.
Det e juh kunskap jag använder :D Och hade d inte varit så svårt för mig å komma i form så hade jag inte tagit d heller. Men jag tycker inte det e lätt..jag tror inte du förstår riktigt hur mycke arbete d ligger bakom det fotot, o då har jag ändå ganska mycke kvar där nere på ryggen...
Om det e fusk å ta efedrin för "gå ner i fett" så e d juh fusk å äta "protein pulver" för å "gå upp i vikt" lr ta "Kreatin" som inte e lagligt i frankrike !? Det e lika mycke fusk då lr hur !
Jag har varit i bra form ett par gånger så jag vet vad som krävs.
Jag är mot effedrinet därför att det påstås vara stimulerande och underlättar frisättningen av fett från fettcellerna.
En fördel jag inte tycker någon skall ha när jag själv travar runt tidigt på morgonen.
Allt så idag klassas som doping skall man undvika eller snarare strunta i totalt !
Det finns en lista upprättad av I O C som RF följer i sverige och där är inga tveksamheter till vad som är tillåtet eller inte.
Visst jag dricker kaffe men skulle aldrig använda koffeintabletter och absolut inte upp på nivåer som fäller en i ett dopingtest.
Kreatin är tillåtet och jag använder med goda resultat. Skulle det dopingklassa skulle det innefatta alla och jag skulle sluta direkt.
Sverker >> Enligt Riksidrottsförbundet kan man bli fälld för doping om man har druckit ca 6 koppar kaffe samma dag. Fick det svaret när jag frågade dem en gång!
6 kaffekoppar. NEJ.
Koffeinet ur 6 medelstora kaffekoppar om det intas samtidigt.
Så var det sagt.
Ok! Det var inte riktigt så tydligt det svaret jag fick då jag frågade.
Såhär står det på www.rf.se (http://www.rf.se)
Var går gränsen för koffein? Tittar man på en kopp innehåller den 80-100mg koffein. En tablett 100mg. Energidryck (250ml burk) innehåller lika mycket.
SVAR: Vad det gäller koffein så är det svårt att bestämma någon gräns för hur mycket kaffe eller energidryck som är tillåtet innan det betraktas som doping. Vid analys av dopingprov är en koncentration av koffein i urinen på mer än 12 mikrogram/milliliter att betrakta som ett positivt prov. Det är högst individuellt hur mycket koffein som behöver intas för att nå upp över det förbjudna värdet. Det beror bl a på kroppsvikt, vätskebalans och vilken förmåga kroppen har att bryta ned koffeinet. Om man har normala värden så kan ca 8-10 koppar kaffe drickas. Kanske 4-6 burkar energidryck kan motsvara detta kaffeintag. Om man har vätskebrist vid detta intag av kaffe och/eller energidryck så behövs det givetvis betydligt mindre mängder för att nå upp till gränsvärdet. Det finns t ex ett fall med en badmintonspelare som testades positiv på koffein då spelaren druckit kaffe mellan sina matcher i en turnering. Generellt så bör man således vara mycket försiktig med intag av kaffe eller energidryck i samband med tävlingsidrott.
Sent svar men....
BetterBodies: Då kan jag kanske förstå användandet av lite "kraftigare deffmetoder", det jag märker här och även ute i "verkliga livet" är att folk som antingen bara vill ta bort några kilo for stranden eller folk som behöver bli av med många kilo vänder sig till effedrin i första hand och till en bra diet och träning i sista hand.
Om man tävlar tar man ju ansvar för vad man utsätter sin kropp för och har förhoppningsvis läst på ordentligt vilket andra oftas hoppar över, eller ännu värre så kan de "allt" om doping men vet inte vad som är bra mat för träningen.
betterbodies
2002-06-20, 05:35
Sverker Wrote:
Jag är mot effedrinet därför att det påstås vara stimulerande och underlättar frisättningen av fett från fettcellerna.
Varför göra d svårare för ?
En fördel jag inte tycker någon skall ha när jag själv travar runt tidigt på morgonen.
Jag går upp 04:30 6-7 dagar i veckan å går fr 05:30 - 07:00. Vet inte om d e tidigt i dina ögon, men på dig verkar d som om jag bara trycker piller...Jag sliter jävligt hårt ska jag säga dig.
Varför skulle du aldrig få för dig å ta Koffein tabl. ? det e lagligt å e precisa samma sak som kaffe.. Jag tror du e rädd för piller lr så kan du inte svälja tabl. å e avundsjuk lr ngt. Tycker du har lite dubbelmoral...
betterbodies
2002-06-20, 05:39
z_bumbi :
Jag håller med dig där, jag förstår om ngt tar d för å komma i tävlings form men jag tycker det e löjligt att dem tar d som du säger "som ska gå ner några kilo"
Ursprungligen skickat av BetterBodies:
<STRONG>[b]
Varför skulle du aldrig få för dig å ta Koffein tabl. ? det e lagligt å e precisa samma sak som kaffe.. Jag tror du e rädd för piller lr så kan du inte svälja tabl. å e avundsjuk lr ngt. Tycker du har lite dubbelmoral...</STRONG>
Tror inte att koffein är dopingklassat för att fälla kaffedrickarna utan dom som trycker i sig 10 koffeintabletter för att öka prestationsförmågan...
Vad är det för dubbelmoral att inte äta koffeinpiller ?!?!? :confused:
Tycker det är imponerande att se hur bra Sverker har lyckas utan varken koffeinpiller eller efedrin, två preparat som verka ingå i kostcirkeln så fort en tränande nämner ordet deffa !
Kul att du tar till en diskussion BetterBodies !
Vad du gör som människa är ju upp till dig som människa innom de lagar som riksdagen stiftar.
Det var att du någon gång hade tänkt dig tävla. Ville bara påpeka att doping är fusk och att det är fullt möjligt att tävla i kroppsbyggning eller AF utan effedrin eller något annat för den delen.
Att effedrin är tillåtet under träning och inte under tävling är en moralisk fråga eftersom man deffar i månader INNAN tävlingen. Har aldrig sett eller hört NÅGON använda effedrin under en byggartävling.
Fortsätt att kämpa BetterBodies.
Sverker
betterbodies
2002-06-20, 08:33
Danne Wrote:
Vad är det för dubbelmoral att inte äta koffeinpiller ?!?!? :confused:
För han sa att han dricker kaffe men skulle aldrig få för sig å ta koffein tabl. !! 1 koffein tabl e desamma som typ 1 kopp kaffe. Så du har man juh inte klarat sig utan koffein med tanke på att han dricker kaffe.
Jag tar koffein tabl. för jag dricker inte kaffe.
betterbodies
2002-06-20, 08:35
Sverker Wrote:
Har aldrig sett eller hört NÅGON använda effedrin under en byggartävling.
Vem sa att jag skulle ta efedrin under tävling
Hmm.. jättesvårt tycker jag. Har en kompis som tycker att jag är dum som inte tar efedrin, men jag tycker det låter farligt å tar någon koffeintablett då då innan morgonprommisen om jag är för seg (dricker inte kaffe).
Nu har jag tuggat guaranatuggummin (var rea..) å så ser jag att det är ju koffein i dem med? 5 mg per tuggummi bara iofs, men ändå.. nån som vet nåt om guarana? Är det "same-shit-different-name" som efedrin? :confused:
<STRONG>[b]
För han sa att han dricker kaffe men skulle aldrig få för sig å ta koffein tabl. !! 1 koffein tabl e desamma som typ 1 kopp kaffe. Så du har man juh inte klarat sig utan koffein med tanke på att han dricker kaffe.
Jag tar koffein tabl. för jag dricker inte kaffe.</STRONG>
Jag dricker kaffe för att det är gott inte för koffeinets skull, tror inte du äter koffeinpiller för att det är gott :D
Lella - Guarana är en variant av koffein inte efedrin...
Lella: Guarana påstås släpp sitt koffein i en långsammare takt och det borde stämma för jag får oftast svårt att sova om jag petar i mig det för snart innan läggdags (Guarna finns ju i de flesta sk energidryckerna)
>>Lella
Ang. Guaranatuggummi så antar jag att Du menar de som finns att köpa i vanliga affärer ? Tror inte att Du kommer att märka särskilt stor skillnad av att tugga dem. Där är inte speciellt mycket guarana i dem. Om jag inte minns fel så enda skillnaden mot 'vanliga' tuggummin är att dessa innehåller lite guarana och druvsocker.. Det är mer marknadsföring än effekt i dem :rolleyes:
Ursprungligen skickat av Lave:
<STRONG>>>Lella
Ang. Guaranatuggummi så antar jag att Du menar de som finns att köpa i vanliga affärer ? Tror inte att Du kommer att märka särskilt stor skillnad av att tugga dem. Där är inte speciellt mycket guarana i dem. Om jag inte minns fel så enda skillnaden mot 'vanliga' tuggummin är att dessa innehåller lite guarana och druvsocker.. Det är mer marknadsföring än effekt i dem :rolleyes:</STRONG>
Ja vetesjutton va de är jag tuggar på men kan skriva innehållsförteckningen! :)
1 tuggummi innehåller:
sötningsmedel (inte druvsocker)
gummibas
guaranaextraxt motsvarande 175 mg guaranafrö som ger 5 mg koffein
aromer
färgämne
glycerol
lecetin
gummi arabicum
äppelsyra
karnabuavax,
bivax.
Ett xylitoltuggummi med guarana i alltså, köpte det för att det var på väldig rea å jag ville ha nåt å tugga på efter maten istället för tex v6 å extra. Sen såg jag det där med koffeinet.
:)
Klart man sliter för att gå ner i vikt vid bruk av ephedra/effedrin.
Men likväl sliter man väl när man tränar upp sig med hjälp av AAS?
Eller räknas det bara när man går ner i vikt? :P
betterbodies
2002-06-20, 19:20
Danne Wrote:
Jag dricker kaffe för att det är gott inte för koffeinets skull, tror inte du äter koffeinpiller för att det är gott
Jag har inte sagt att jag äter koffein tabl. för att d e gott, jag tar koffein ENBART för förbränningen :D
Jag e iaf ärlig...
Har Ronnie Coleman någonsin påstått att han käkar anabola för d e gott :o
Danne: dricker du bara det för att det är gott? Många på min arbetsplats klarar knappt av en dag utan kaffe. Då känner de sig trötta och är inte lika "uppsnäppta" som vanligt. De är helt enkelt beroende utav det. Det kanske du också är?
alla har ju sina olika moraliska värderingar om vad som är rätt och fel så det kvittar ju
vill man leva i samhället får man ju dock följa dom lagar som finns dvs: inte använda anabola steroider, köra för fort eller våldta små barn så är det ju bara, bryter man mot lagen hur lite det än må vara så är man ju en brottsling!
dom som tävlar och använder steroider är ju fuskare med, förstår inte hur man kan leva med sig själv och veta att man vunnit ngt trots att man använt ngt som är otillåtet(med ursäkten att alla gör det, vilket ju inte alls är bergsäkert)
men som sagt gränsen går ju där man själv sätter den, vill man vara kriminell och/eller en fuskare så är det ju upp till en själv! men då skall man inte klanka ned på andra när man själv står på botten!
betterbodies
2002-06-20, 22:01
Peter H :
Säg 1 ( EN ) i Mr Olympia som INTE tar anabola ??? Vill du vara med å tävla där så kommer du inte ditt utan sån skit. (tyvär men sant)
Det som denna debatten handla om fr början va efedrin.Jag tar d å fick en massa negativ feedback..
Skillnaden mellan oss som tar efedrin (koffein får jag väl åsså räkna hit eftersom visa på detta forum tydligen klassar d som fusk) å ni som inte tar det är att ni klankar ner på oss å inte tvärtom.
/ Ärligast på Kolozzeum
gasoliner
2002-06-20, 22:41
kan ju sägas att det finns nog MÅNGA här som använder ECA:s..men inte alla vågar skriva nåt om det..
Ja det är fan inte lätt att veta vart man ska dra gränsen...
Men jag tycker att man kan säga så här...
Man ransakar sig själv och sätter en nivå till vilken man håller sig. Sen är man helt öppen och ärlig och låter det stå fullständigt klart vilken kategori man tillhör! Siktar man på titeln MrO så får man nog dra i sig all skit man kommer över! Är man beredd att göra det så fine med mig, men då ska man erkänna det så "rena" byggare slipper jämföra sig med monster. Vill man vinna SM i AF så följer man d regler som är satta för den tävlingsformen punkt slut. Är ett preparat förbjudet under själva tävlingen så är det förbannat självklart att det oxå är förbjudet under träningsperioderna! Tyvärr så är det ju aningen svårt att veta vilka som preppat på träning och vilka som strikt följt reglerna, men så kommer det alltid att vara. Och det är där moralen kommer i fråga! Vill man stå överst på pallen som en riktig vinnare och ha rätten att känna sig stolt över sin prestation, eller som en fuskare inte värd sin vikt i HMB!!
Folk får stoppa i sig vad dom känner för men då ska dom fan i mig vara ärliga nog att erkänna detoch ställa upp i tävlingar med likasinnade! Nu är det ju tyvärr så att allt inte står skrivet svart på vitt men Mro tex vinner man inte utan dopingvärldens formel1stall bakom sig, thats just the way it is!
Jag håller med Sverker vad det gäller kreatin, jag tar det så länge det är lagligt och tillåtet i den tävlingsform jag ämnar stålla upp i. Däremot ser jag ingen skillnad på kaffedrickande och koffeinpillerknaprande! Jag dricker kaffet för jag tycker det är gott, men hade jag inte gjort det så hade jag kanske tagit pillrena...
Jag tycker att BetterBodies gör rätt som är helt öppen, jag respekterar hans kroppsliga resultat utefter hans val av "tillskottsnivå". Jag klankar inte ner på ngn som tar det ena eller det andra så länge han inte klampar in på min/en annan nivå och skall jämföra resultat! Då blir det fel!
Visst fan sliter du fast du tar effedrin, men nog kan man väl säga att du sliter lite lite mindre ändå, eller hur!? Hade det gått på ett ut så hade du inte tagit effedrin!
Detta blev långt och kanske har jag på vägen trasslat in mig i mina tankegångar. Men jag hoppas att ni förstår lite grann av hur jag känner i den här frågan!
MVH//Pure :)
betterbodies
2002-06-21, 06:05
Gasoliner Wrote:
kan ju sägas att det finns nog MÅNGA här som använder ECA:s..men inte alla vågar skriva nåt om det..
Självklart..förstår bara inte varför man inte vågar stå för sina handlingar :confused:
>> Pure
Mycket bra skrivet.. Värt en 5a..
Gla' midsommar till alla me många prottedrinkar ;)
[ 21 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Lave ]
Anledningen till att många inte vill erkänna att dom använder saker såsom ECA, AAS mfl är pga det är olagligt...
betterbodies
2002-06-21, 12:47
Warrior2[H]4U Wrote:
Anledningen till att många inte vill erkänna att dom använder saker såsom ECA, AAS mfl är pga det är olagligt...
Ja men dem klankar ner på dem som erkänner d...tar man ngt så ska man stå för d !! Det samma gäller handlingar man gör här i livet...
ECA är inte olagligt, däremot är det dopingklassat vilket är två helt olika saker.
Urval ur ett mail jag fick från Peder Mathiasson på Riksidrottsförbundets Antidoping-grupp när jag ställde frågan om Efedra var olagligt:
"Om inte specifik begäran görs av ansvarig instans inriktas dopingkontroller utanför tävling helt på förbjudna substanser i klasserna 1C (substanser med anabol effekt), 1D (Diuretika), 1E (Peptidhormoner, Mimetika och Analoger) och II (Förbjudna metoder)".
Därav kan man dra slutsatsen att mediciner, naturmedel eller kosttillskott som innehåller efedrin är tillåtna på träning men förbjudna vid tävling enligt IOC:s Antidopingkod.
<STRONG>Warrior2[H]4U Wrote:
Ja men dem klankar ner på dem som erkänner d...tar man ngt så ska man stå för d !! Det samma gäller handlingar man gör här i livet...</STRONG>
Mm, såklart skall man erkänna att man begår brott. Har man begått brott så skall för fan stå för dem... :rolleyes:
betterbodies
2002-06-23, 06:23
Warrior2[H]4U Wrote:
Mm, såklart skall man erkänna att man begår brott. Har man begått brott så skall för fan stå för dem...
Jag ser dock inte d som ett brott...brott i mina ögon e ngt helt annat :rolleyes:
Men klart det e juh olagligt så men jag känner inte mig direkt "kriminell"
Keep Up The Pump
deicider
2002-06-23, 08:06
om man anser att det är OK att dopa sig(vilket jag anser-det är i många fall t.o.m mycket logiskt och rationellt),är en filosofisk fråga i grund och botten .
En bra artikel om det finns på www.avantlabs.com (http://www.avantlabs.com) för de som är intresserade.Den heter "thus spoke dante".
Personligen tycker jag att det är omoraliskt att förbjuda doping varför jag använder mig av civil olydnad ;) Det är nästan som en plikt inför mitt samvete :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.