Visa fullständig version : Foto i jobbansökan, bu eller bä?
Jag blev anvisad att söka ett jobb från AF, ett ganska normalt kontorsjobb. I kravprofilen till jobbet står det att man skall bifoga foto. Jag kan ha förståelse för att man skall bifoga foto om man söker ett jobb som kanske innefattar sälj eller liknande, men varför i hela friden ska man ha foto när man ska ha ansökan till ett backoffice-jobb?
Foto på jobbansökan = bra eller dåligt?
Skulle du skicka med foto till en ansökan?
Jagärsvag
2010-04-07, 12:49
Är du snygg, isåfall skicka med foto.
Jag hade skickat en video-presentation fylld av explosioner och hetsig musik.
Ehm, står de uttryckligen att de vill ha med foto i ansökan är det väl inte mycket att orda om? Tror inte det är nakenbilder de är ute efter.
Ignatius72
2010-04-07, 12:51
Det är alltid kul att få en bild på den som söker.
+1. Jag börjar alltid snuskfantisera om tjejbilderna.
AlmostRipped
2010-04-07, 12:58
Man får en helhetsbild av den som söker om man läser vad de skrivit och hur personen ser ut, t ex säg att du skriver: Jag älskar att träna och hålla kroppen fit. Och så är det en 200kg person på bilden som inte kan bänka en fjärdedel av sin vikt... :)
Tycker det är självklart i säljande jobb så som bartender/servitris, säljare etc... Men på backoffice jobb är det mest ett plus.
Jag intervjuade precis några stycken och då hade ca hälften bifogat bild även om vi inte hade bett specifikt om det i ansökan. Det är trevligt men då ska det vara en seriös bild så man ser hur personen ser ut, altså ingen festbild där man är dyngrak eller en semesterbild där man spänner sig (Om det inte gäller säljande jobb då funkar båda bilderna)!
Är man snygg ska man självklart bifoga bild då det ger ett extra öga på ansökan! :cool:
Jag har fortfarande lite svårt att se syftet, hur seriöst känns det med en begäran "släng med ett foto" med motiveringen "det vore kul"?
Jag har fortfarande lite svårt att se syftet, hur seriöst känns det med en begäran "släng med ett foto" med motiveringen "det vore kul"?
För icke-kundträffande jobb är det helt oseriöst.
Pepparkakssmurfen
2010-04-07, 13:01
Om de vill ha bild och du inte är tjej är det kört.
Det jobbiga är att fixa ett bra foto på en själv. Allt måste ju vara rätt, vilket blir ännu svårare om man inte har några photoshop skillz. Jag lyckades ta ett bra kort på mig själv för ett tag sedan (fotot från en fotograf blev inte bra), men bilden har någon sort blå nyans eller liknande.
Jag skickade med fotot som man har på körkort etc. Anledningen att mina arbetsgivare ville ha kort var så att de kunde skilja på alla som sökt jobb där.
Om de vill ha bild och du inte är tjej är det kört.
Yepp. Jag misstänker starkt att det är fler män än kvinnor som efterfrågar foton.
Me has zeh skillz :thumbup:
Inte så vackert med överretuscherade foton heller :) men lite tusch är aldrig fel.
Ignatius72
2010-04-07, 13:07
Har iofs aldrig begärt foto, men det brukar ligga på runt 50% som medskick iaf. Och då tycker jag det är trevligt att få ett ansikte på CV:t.
Man får en helhetsbild av den som söker om man läser vad de skrivit och hur personen ser ut, t ex säg att du skriver: Jag älskar att träna och hålla kroppen fit. Och så är det en 200kg person på bilden som inte kan bänka en fjärdedel av sin vikt... :)
Tycker det är självklart i säljande jobb så som bartender/servitris, säljare etc... Men på backoffice jobb är det mest ett plus.
Jag intervjuade precis några stycken och då hade ca hälften bifogat bild även om vi inte hade bett specifikt om det i ansökan. Det är trevligt men då ska det vara en seriös bild så man ser hur personen ser ut, altså ingen festbild där man är dyngrak eller en semesterbild där man spänner sig (Om det inte gäller säljande jobb då funkar båda bilderna)!
Är man snygg ska man självklart bifoga bild då det ger ett extra öga på ansökan! :cool:
Jag skulle knappast ta upp mina träningsvanor i ett personligt brev om jag ska söka ett kontorsjobb, iom att man bara har en sida på sig så lägger man väl snarare krut på sin kvalifikationer för den faktiska tjänsten? Jag har svårt att se relevansen i vad jag tar i bänk relaterat till min förmåga att hantera siffror/fakturor/sekreterarjobb.
+1. Jag börjar alltid snuskfantisera om tjejbilderna.
Fett, kanske ska ta en lunarbild snett ovanifrån med brösten upptryckta till hakan, så kanske någon kan ge mig lite uppmärksamhet och ett jobb samtidigt? *rolleyes*
Gå till gymmet och pumpa, färga hårt rött och ta ett kort i stil med din avatar. Den e fett cool :D
Jag skulle knappast ta upp mina träningsvanor i ett personligt brev om jag ska söka ett kontorsjobb, iom att man bara har en sida på sig så lägger man väl snarare krut på sin kvalifikationer för den faktiska tjänsten? Jag har svårt att se relevansen i vad jag tar i bänk relaterat till min förmåga att hantera siffror/fakturor/sekreterarjobb.
Fett, kanske ska ta en lunarbild snett ovanifrån med brösten upptryckta till hakan, så kanske någon kan ge mig lite uppmärksamhet och ett jobb samtidigt? *rolleyes*
Bara om det är mansbröst.
Gå till gymmet och pumpa, färga hårt rött och ta ett kort i stil med din avatar. Den e fett cool :D
Jag har rött hår redan (from a bottle no less), så det är väl färdigt. *rolleyes* Jag vet inte, blir lite provocerad av att folk vill ha foto på en för ett j-a kontorsjobb, särskilt med tanke på formuleringarna som dyker upp här.
Bara om det är mansbröst.
Jag har bröst av den andra sorten.:cool:
Jag har rött hår redan
Awesome :thumbup:
Jag vet inte, blir lite provocerad av att folk vill ha foto på en för ett j-a kontorsjobb, särskilt med tanke på formuleringarna som dyker upp här.
Eftersom det är ett krav så är det bara att skicka med ett foto :( har själv aldrig behövt skicka med foto på någon ansökan. Jag vet inte hur jag skulle reagera om jag var tvungen.
Jag ser inte problemet.
Är du intresserad av jobbet? Sök och följ anvisningarna.
Är du inte särskilt intresserad av jobbet men behöver det? Sök och följ anvisningarna.
Vill du inte ha jobbet och inte behöver det? Sök någonting annat.
Jag ser inte problemet.
Är du intresserad av jobbet? Sök och följ anvisningarna.
Är du inte särskilt intresserad av jobbet men behöver det? Sök och följ anvisningarna.
Vill du inte ha jobbet och inte behöver det? Sök någonting annat.
Det är mer en undran kring begäran att skicka med foto när man inte har någon som helst representativ uppgift utåt. Jobbet ska sökas iom att AF har sagt åt mig att göra det, huruvida det blir ett foto med eller ej återstår att se. Har inga vettiga foton på mig själv från senaste året när jag inte har mitt gamla ämbetsinsignium på mig om halsen, det är rätt svårt editera bort.
Snafu skulle anställa dig direkt.
Jag förstår varför du reagerar som du gör och jag skulle också börja fundera. Iofs är jag så pass ful att jag kan härleda ett nekande till utseendet och slipper därför fundera på om mina kvalifikationer är för dåliga.
Tack, hade helt glömt bort den.
Snafu skulle anställa dig direkt.
:laugh:
Jag förstår varför du reagerar som du gör och jag skulle också börja fundera. Iofs är jag så pass ful att jag kan härleda ett nekande till utseendet och slipper därför fundera på om mina kvalifikationer är för dåliga.
Jag ser sällan ett nöje i att bidra till objektifiering av mig själv. Jag får väl helt enkelt se det så som att om jag då skickar med nåt j*a foto och blir nekad så var det för att jag inte uppfyllde kraven med att skicka med ett foto som gick att runka till. *screwy*
Fast jag är ju faktiskt inte lika awesome som Barney Stinson. Men det är å andra sidan ingen. :cool:
Tycker personligen det är possitivt att bifoga foto. Man får en bättre bild av en person som vill söka jobb om man även kan se ansiktet på personen.
Utseende fixering?
Mja. Är väl samma sak som att man vid en öga mot öga intervju gärna vill se ansiktet på personen också.
Ett ansökan utan ett ansikte är bara en ansökan från anonym. En ansökan med ett ansikte är en person.
Så tycker jag iallaf om de ansökningarna vi får på vårt jobb.
För att vara ontopic. Vill arbetsgivaren ha foto, skicka foto. Annars är det ju inte direkt realistiskt att förvänta sig en rimlig chans att få jobbet.
Det är mer en undran kring begäran att skicka med foto när man inte har någon som helst representativ uppgift utåt. Jobbet ska sökas iom att AF har sagt åt mig att göra det, huruvida det blir ett foto med eller ej återstår att se. Har inga vettiga foton på mig själv från senaste året när jag inte har mitt gamla ämbetsinsignium på mig om halsen, det är rätt svårt editera bort.
Tja, det kan antingen handla om något så enkelt som att de vill ha ett ansikte till ansökningarna, eller att det sitter en pervers halvalkoholiserad gubbe där som bara vill ha något att r*nka till(nej, syftar inte på Snafu, han är såvitt jag vet inte gubbe ;) ). Svårt att veta, eller hur?
Ett vettigt foto är inte svårt att fixa. Har du en vettig kamera kan du be en kompis hjälpa dig eller så går du till nåt fotoställe och ber dem knäppa några kort.
Nitrometan
2010-04-07, 13:43
Tja, det kan antingen handla om något så enkelt som att de vill ha ett ansikte till ansökningarna, eller att det sitter en pervers halvalkoholiserad gubbe där som bara vill ha något att r*nka till(nej, syftar inte på Snafu, han är såvitt jag vet inte gubbe ;) ).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146525
Nja.
Ett vettigt foto är inte svårt att fixa. Har du en vettig kamera kan du be en kompis hjälpa dig eller så går du till nåt fotoställe och ber dem knäppa några kort.
Jag får lösa det helt enkelt, det blir garanterat inget festfoto iaf.
Fast jag är ju faktiskt inte lika awesome som Barney Stinson. Men det är å andra sidan ingen. :cool:
Sant, fast orginalet kommer bra nära ändå:
http://video.yahoo.com/watch/3105915/8832626
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146525
Nja.
Dammit, han hade visst passerat den magiska gränsen!
Jag får lösa det helt enkelt, det blir garanterat inget festfoto iaf.
Bra där. Jag hade unvikit festbilder och urringning. Explosioner är däremot ALDRIG fel.
hahavaffan
2010-04-07, 13:52
Det jobbiga är att fixa ett bra foto på en själv. Allt måste ju vara rätt, vilket blir ännu svårare om man inte har några photoshop skillz. Jag lyckades ta ett bra kort på mig själv för ett tag sedan (fotot från en fotograf blev inte bra), men bilden har någon sort blå nyans eller liknande.PMa bilden så kan jag fixa den.
Vad skriver man till nån som skall pensionera sig? I gratulationskort dvs, på jobbet.
hahavaffan
2010-04-07, 13:56
Vad skriver man till nån som skall pensionera sig? I gratulationskort dvs, på jobbet.Keep it real, man.
Vad skriver man till nån som skall pensionera sig? I gratulationskort dvs, på jobbet.
"Grattis, nu är det inte långt kvar!", kanske?
Oooo
Nitrometan
2010-04-07, 13:58
Grattis
Adjö, vi kommer att sakna dig
Hälsningar från dina f.d. arbetskamrater
Äntligen!
Välj från listan.
AlmostRipped
2010-04-07, 13:59
Det finns olika sorters kontorsjobb, vissa kräver även fysiskt arbete. (Jag vet, jag jobbar själv på ett kontor och i min tjänst krävs delvis en viss fysik)
Men det var inte det jag menade, du behöver inte ha dina träningssiffror med på ansökan men många har sina intressen med på ansökan, och skriver man att man är modeintresserad men bifogar en bild som säger något helt annat kanske man inte får jobbet pga det.
Sen handlar det om foto i jobbansökan i helhet och inte bara för kontorsjobb, och som jag sa, i vissa fall krävs det foto iallafall för säljande jobb. Och det behövs egentligen inte foto för ett kontorsjobb men det är alltid positivt att se vem det är som har sökt. Man går inte alltid efter den snyggaste personen bara för att ett foto är bifogat, kan lova att hon som vi anställde var mest kvalificerad och långt från den snyggaste.
Det är ett plus när man söker ett kontorsjobb men inte det viktigaste, självklart går alltid kvalifikationer först och då behöver man inte fotot, men har man 5 intervjuplatser och den sista platsen står mellan 2st som har samma meriter och båda är kvalificerade nog för tjänsten, men bara den ena har skickat med bild skulle jag ta in den som hade skickat bild...
Grattis
Adjö, vi kommer att sakna dig
Hälsningar från dina f.d. arbetskamrater
Äntligen!
Välj från listan.
Det får bli ett "best och luck".
Enda anledningen till att hon inte sparkades för 2 månader sen är att hon skulle gå i pension två månader senare.
"Tack för den här tiden" kanske kan läggas in nånstans också?
Nitrometan
2010-04-07, 14:04
Enda anledningen till att hon inte sparkades för 2 månader sen är att hon skulle gå i pension två månader senare.
Grattis är på sin plats. :)
Best wishes och kanske good luck?
"Thanks for this time" - låter underligt! :)
Är det inte lite hårt att skriva det i kortet?
:d
I retract my prior statement.
Eller en "Själv får jag jobba tills 68!"
Keep it real, man.
;)
Langster
2010-04-07, 14:38
Fan vad folk ska fixa foton här, vill ni fixa ett på mig också? Jag är tyvärr inte tjej, men det har väl ingenting med saken att göra, eller hur?
Langster
2010-04-07, 14:40
Jag blev anvisad att söka ett jobb från AF, ett ganska normalt kontorsjobb. I kravprofilen till jobbet står det att man skall bifoga foto. Jag kan ha förståelse för att man skall bifoga foto om man söker ett jobb som kanske innefattar sälj eller liknande, men varför i hela friden ska man ha foto när man ska ha ansökan till ett backoffice-jobb?
Foto på jobbansökan = bra eller dåligt?
Skulle du skicka med foto till en ansökan?
Per automatik skulle jag inte göra det.
Skulle det krävas och det var ett jobb som krävde att man såg bra ut så skulle jag göra det, men skulle inte få jobbet!
Om det är ett jobb där det inte borde krävas att man ser bra ut så skulle jag tycka det var skumt och inte söka det jobbet, faktiskt.
Explosioner är däremot ALDRIG fel.
Thats what she said!
Hade jag tittat på ansökningar hade jag nog gärna sett att folk bifogade ett foto, enklare att koppla varje ansökan till en viss "person" då. Tyvärr hade jag nog också blivit påverkad av bilden.
Har två CV (skickar bara ut den korta, den andra finns bara på min hemsida) där jag i den längre versionen har med en bild.
chrilledude
2010-04-07, 15:40
Ehm, står de uttryckligen att de vill ha med foto i ansökan är det väl inte mycket att orda om? Tror inte det är nakenbilder de är ute efter.
Barneys video eller? *rolleyes*
Ja, eller trevligt kanske de menade, ta det inte så bokstavligt :)
Det ÄR ju trevligt att kunna koppla ansökan till en person. Annars skulle de ju kunna köra intervjun på mail också, bara skicka ut ett frågeformulär att fylla i och skicka tillbaka.
Man behöver inte skriva vad man tar i bänk men att nämna något om vad man gör eller vem man är bidrar ju till att de får en bättre helhetsbild av en.
Faktum är att många arbetsgivare reagerar positivt på såna som tränar efterssom det är hälsosamt. Du tror väl inte att arbetsgivare delar ut friskvårdsbidrag till höger och vänster bara för att det är skoj? Naturligtvis finns det fördelar med att personalen håller sig frisk.
Om du söker jobbet pga AF sagt det --> skicka ett random foto vilket som helst
Om du söker jobbet för att du vill ha det --> skicka med ett lagom trevligt foto på fejset.
Jag tror inte det handlar om att objektifiera hitan ditan, de vill bara se vad det är för en person bakom ansökan. Ungefär som att vissa företag lägger upp bilder på hemsidan på sina anställda bredvid kontaktuppgifterna, även om det bara är kontor osv, för att det är trevligt för kunderna att kunna koppla ett ansikte till personen de kontaktat, oavsett snygghet.
Det är inga konstigheter att ha med foto tycker jag, jag bifogar alltid en bild på mitt CV.
+1 på Madame! Jag håller med om allt förutom att jag inte har bifogat bild på alla cv:n jag har skickat till arbetsgivare, jag har dock haft turen att inte behöva söka så många jobb.
shadowfire
2010-04-07, 16:48
Finns inget JA eller NEJ-svar på frågan.
Beror på vilket jobb du söker, vilket foto du vill skicka o vad den som läser ansökan tycker om just foton på ansökan.
Jag har fått ansökningar där damer kastat lite kläder o slängt sig i utvikande poseringar osv i hopp om att komma längre i intervjukedjan. Fail. Eller som en bekant till mig som tog emot en ansökan till ett jobb inom polisen och den sökande hade bifogat en bild tagen av en fartkamera :D
Lite finess alltså, söker du ett kontorsjobb så skippa fiskebilden där du drar byns största abborre och leta upp ett foto där du ser ut att vara mer klädd/redo för kontorsjobb t.ex. Se glad o vänlig ut även om du är en surkärring till vardags (säger inte att du är det, men garderar mig lite) ;)
Angående att ta med intressen eller ej, så ja det bör knappast stå överst i ditt cv, men det kan vara kul att få vetskap om lite intressen. Intressen för träning o hälsa är aldrig fel, men om du har kleoptomaniskt beteende vad gäller att sno GB-gubbar på helgerna så kanske det bör utelämnas.
Och ja, jag har väl läst tusentals ansökningar och rekryterat bra många personer under mina år som chef, så jag har sett både det ena o det andra. Läsa ansökningar är något av det roligaste som finns som chef. :)
Är TS feminist?
TS är kvinna och gillar inte att bli objektifierad och tror på lika rättigheter och jämlikhet. Att bli bedömd utifrån sitt utseende och att folk korrelerar det med kompetens tror jag inte någon individ är bekväm med i längden.
Lite finess alltså, söker du ett kontorsjobb så skippa fiskebilden där du drar byns största abborre och leta upp ett foto där du ser ut att vara mer klädd/redo för kontorsjobb t.ex. Se glad o vänlig ut även om du är en surkärring till vardags (säger inte att du är det, men garderar mig lite) ;)
I'm dead classy man! ;) Surkärring vet jag inte, låg tolerans för dumheter däremot. :angel:
Jag ska söka det, och jag ska väl skicka med nåt foto och så får jag väl se sen. Om jag inte får det får jag väl helt enkelt ta det som att jag inte var tillräckligt snygg/kompetent, vore inte särskilt annorlunda mot de jobb jag sökt och fått avslag på med en ansökan utan bild innan.
På kortet man skickar med CV, ska man:
1. Le så tänderna syns
2. Le så tänderna delvis syns
3. Le utan att visa tänderna
4. Se neutral ut
?
T.ex till ett Lastbilchafför CV
Har inte kollat alla inlägg eller så. Men ha ett neutralt foto i cv:t, det är alltid ett plus i kanten och ha ett ansikte på den som söker en tjänst, då blir man lätt ihågkommen :)
1. Le så tänderna syns
4. Se neutral ut
?
Det som känns mest naturligt?
Fast vad vet jag, ler aldrig på foton.
Currenthill
2010-04-07, 18:15
Får väl också instämma med tidigare talare med rekryteringserfarenhet. Jag genomför en hel del rekryteringar. Har dock aldrig efterfrågat foto. Dock ser jag det som en positiv touch när ett sådant är inkluderat.
Det faktum att man då kan koppla CV till ansikte gör stor skillnad. För mig som har stora besvär att komma ihåg ansikten och namn skulle det gärna vara lag på foto även på visitkort. ;)
TS är kvinna och gillar inte att bli objektifierad och tror på lika rättigheter och jämlikhet. Att bli bedömd utifrån sitt utseende och att folk korrelerar det med kompetens tror jag inte någon individ är bekväm med i längden.
Låter ganska feministiskt. *rolleyes*
Men allvarligt talat. Jag tror att "foto-kravet" gäller alla som söker det jobbet, inte bara dig. Så det vore väl ändå jämlikt om alla skickar ett foto?
Nej, du vore nog inte ensam om det ifall det är ett krav och det är nog tänkt som något som gör det lätt att koppla ihop personerna.
1. Le så tänderna syns
4. Se neutral ut
?
Har för mig jag såg något test där den som log uppfattades som bäst lämpad. Leenden smittar...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.