Logga in

Visa fullständig version : Hur äta när man inte är hungrig?

Dakke
2010-04-06, 23:05
Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt, så har ni något tips på att få i sig kalorierna?

Crocker
2010-04-06, 23:24
Chips
Jordnötter
Havre-shakes
Gainers m.m
Finns massor.

Joe Hardgainer
2010-04-06, 23:26
Ät!

BobaFett
2010-04-06, 23:30
Det enda du ska tänka på är att få i dig mycket protein. Sen kan du äta vad fan du vill men ödsla inte tid på nyttigheter, go for the big macs and whoppers ;) ....you lucky basterd :D

Mr.Sarkastisk
2010-04-06, 23:43
Det enda du ska tänka på är att få i dig mycket protein. Sen kan du äta vad fan du vill men ödsla inte tid på nyttigheter, go for the big macs and whoppers ;) ....you lucky basterd :D

Vadå inte ödsla tid på nyttigheter, sedan nämner du Whopper som en onyttighet?*slap* *grr27*

dt06mj2
2010-04-07, 00:38
Hitta god mat. Hamburgare gjorda på fet blandfärs och mycket dressing är ett tips.

Tanner
2010-04-07, 00:44
Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt, så har ni något tips på att få i sig kalorierna?

Drick mer energi och ät mindre i form av fast föda

Drick inte vatten utan drick bara sånt som ger energi till allt du äter

Skippa potatis och ta pasta och ris som är mer energität

Undvik fiberrika livsmedel.

Sockra på den maten som det passar på

Olja på den maten som det passar på

osv osv

Men viktigast... hur mycket får du i dig och hur mycket gör du av med som det är nu?!?

Vinter
2010-04-07, 01:05

+1 dryck aktiverar inte mättnadskänslan lika mycket som fast föda, så det är fördel om drycken är energi rik.

Eddie Vedder
2010-04-07, 05:40

Först och främst måste du berätta hur kosten ser ut idag. Här under har du en länk med mina tips.

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Dreas
2010-04-07, 05:42
Mjölk är ett hett tips :)

-Englund
2010-04-07, 05:49
Det enklaste förslaget är att köra på vilja och bara trycka i sig.

BobaFett
2010-04-07, 07:15
Vadå inte ödsla tid på nyttigheter, sedan nämner du Whopper som en onyttighet?*slap* *grr27*

Oh no he didn't use the slap smiley :MrT: *slap*
Jag talade i metaforer så klart, kanske borde kallat det energität mat då :thumbup:

cakehole
2010-04-07, 08:46
kanske dagens största i-landsproblem?!:D:D

Onigiri
2010-04-07, 08:53
Glass och vassle!

Ungrim
2010-04-07, 10:02
Som det redan sagts ovan, Drick!

När man är proppmätt och inte får i en tugga till så brukar det utan problem gå att dricka en liter mjölk

CoolBoy
2010-04-07, 10:34
Jag trodde jag också hade svårt att gå upp i vikt. Började för 7 dagar sen med en runt ut sagt grisbulk. Har gått upp 6kg sen dess och mina tips är följande.

Gå inte runt och småät konstant och tro att du ska gå upp i vikt av det, utan ät färre mål men med sjukt mycket mat på.

Drick mycket energi som föregående talare har sagt. Jag kör själv på en gainer vid namn Mammoth2500 och den innehåller 1250 kalorier och 66g protein per dos. Brukar även ösa i 1dl rapsolja, så hamnar på 2250kalorier och tro mig, du kommer gå upp i vikt.

WHITEFOLKS
2010-04-07, 10:57
Coolboy:

Vilken gainer som helst funkar nog lika bra/dåligt som "Mammoth2500".

agazza
2010-04-07, 11:03

Drick inte vatten utan drick bara sånt som ger energi till allt du äter

Skippa potatis och ta pasta och ris som är mer energität

Undvik fiberrika livsmedel.

Sockra på den maten som det passar på

Olja på den maten som det passar på

osv osv

Men viktigast... hur mycket får du i dig och hur mycket gör du av med som det är nu?!?

Varför undvika fiber? Det leder till bättre tarmtömning, det blir lättare att äta ifall det inte är nåt ivägen;)

Till trådskaparen: Försök ta en vecka där du äter och äter och äter, så du får tänja magsäcken lite och vänja dig vid ett större födointag, det blir lättare att äta med tiden.

CoolBoy
2010-04-07, 11:05
Coolboy:

Vilken gainer som helst funkar nog lika bra/dåligt som "Mammoth2500".

Kanske man kan tycka. Kan då säga att Mammoth mosar Gymgrossistens star nutrition med hästlängder. Funkar mycket bättre på mig iaf.

WHITEFOLKS
2010-04-07, 11:09
Hur menar du med funkar mycket bättre? Varför skulle den "mosa" star nutrition med hästlängder?

CoolBoy
2010-04-07, 11:17
Hur menar du med funkar mycket bättre? Varför skulle den "mosa" star nutrition med hästlängder?

Definitionen av mosa i det här fallet innebär att Mammoth är det betydligt lättare att gå upp i vikt med, i alla för mig. Dessutom innehåller star nutritions gainer bara ~450 kalorier. Vad är det svåra att förstå?

WHITEFOLKS
2010-04-07, 11:19
Du tror inte skillnaden i kalorier beror på hur mycket av respektive produkt du tar då? ;)

En "portion" av mammoth 2500 är 234g. Jag tror inte en "portion" av gainer pro är det.

Ta lika mycket av gainer pro så får du nog i princip lika många kcal och jag skulle gissa att gainer pro är billigare (finns säkert billigare också, t.ex. mass fx).

Ashenshugar777
2010-04-07, 11:22
Definitionen av mosa i det här fallet innebär att Mammoth är det betydligt lättare att gå upp i vikt med, i alla för mig. Dessutom innehåller star nutritions gainer bara ~450 kalorier. Vad är det svåra att förstå?

Det är för att doseringen på Mammoth är större. Tar du 230g av Gainer pro kommer det också komma närmare mammoth när det kommer till kcal. Den enda anledningen jag skulle köpa mammoth över gainerpro för är mct.

CoolBoy
2010-04-07, 11:27
Du tror inte skillnaden i kalorier beror på hur mycket av respektive produkt du tar då? ;)

En "portion" av mammoth 2500 är 234g. Jag tror inte en "portion" av gainer pro är det.

Ta lika mycket av gainer pro så får du nog i princip lika många kcal och jag skulle gissa att gainer pro är billigare (finns säkert billigare också, t.ex. mass fx).

En portion av gainer pro är 120g. Dubblar du den doseringen kommer du upp i ca 800 kalorier och ca 50g protein.

Gainer pro är dyrare än Mammoth.

Ashenshugar777
2010-04-07, 11:29
En portion av gainer pro är 120g. Dubblar du den doseringen kommer du upp i ca 800 kalorier och ca 50g protein.

Gainer pro är dyrare än Mammoth.

Inte om du tar Storköp 12 kg :D

Adama
2010-04-07, 11:53
För att ligga på kaloribalans en vanlig dag (utan träning) behöver jag äta ca 2300 kcal.

Det görs så snabbt att jag inte behöver fundera på det alls, utan måste se till att inte överäta så att jag blir fet.

En vanlig dag för mig.

Frukost: 3dl mjölk + whey + en skål yoghurt med banan = 700 kcal
Lunch: Random lunch ställe, garanterat minst 700 kcal om man inte bara kör grönsaker o kyckling. Försöker ta extra av mat som är proteinrik.
Middag: Pasta/Ris + kött landar fort på minst 700 kcal utan att portionen behöver vara gigantisk.

Nu är jag uppe i minst 2100 kcal utan att lagt ned mycket "energi" på att äta.

Sen brukar jag trycka i mig 2-3 ägg på kvällen, mjölk och knäckebröd, sen är jag garanterat på plus den dagen.

Utöver detta tillkommer då o då fika på jobbet med fikabröd, mellanmål frukt/proteinbar etc.

MrBurner
2010-04-07, 15:00
Ett tips till trådskaparen kan vara att äta utspritt över dagen om du inte gör det i dagsläget. Tvinga i dig mer bara, det går bara man vill om man nu är ute efter att bli fet, vilket är något jag inte riktigt kan förstå.

Jag har alltid förknippat att vara mätt med att må illa så jag misstänker att jag saknar någon funktion som ska säga till mig att jag är mätt. Vad jag vill ha sagt med det är att du kan testa att äta tills du mår illa - och snabbt ska det ätas!

Svaret från mig är alltså att äta snabbt och mycket!

prOtotype
2010-04-07, 15:40
Ät på regelbundna tider, då lär sig kroppen det och du kommer bli hungrigare till de tiderna.
Tvinga i dig - min breakthrough var när jag insåg att när jag är mätt finns det antagligen plats för iaf ett halvt kilo mat till. Det är bara att fortsätta svälja och skölja ner. Efter ett tag töjer du magsäcken, äter ännu mer, blir fet och förbannar oss för att vi lärt dig det här :)

Anton Fräs
2010-04-07, 15:51
Jag trodde jag också hade svårt att gå upp i vikt. Började för 7 dagar sen med en runt ut sagt grisbulk. Har gått upp 6kg sen dess och mina tips är följande.

Gå inte runt och småät konstant och tro att du ska gå upp i vikt av det, utan ät färre mål men med sjukt mycket mat på.

Drick mycket energi som föregående talare har sagt. Jag kör själv på en gainer vid namn Mammoth2500 och den innehåller 1250 kalorier och 66g protein per dos. Brukar även ösa i 1dl rapsolja, så hamnar på 2250kalorier och tro mig, du kommer gå upp i vikt.

Så mycket viktuppgång på så kort tid är inte bra.

Ta det lugnt är du snäll, viktuppgången kommer dessutom inte vara särskilt kvalitativ i den takten.

VoDaresVins
2010-04-07, 16:03
Ett tips jag läste om tidigare var att börja dan med lätt cardio t.ex. promenad. Lade det på minnet eftersom ja själv har haft perioder då ja känt mig helt aptitlös inför varje måltid.

HyunJin
2010-04-07, 16:32

Är det verkligen prio om killen har svårt att få i sig kalorier, sällan är hungrig och vill gå upp i vikt?!

Skulle säga tvärt om... Främst mycket fett som är energitätt och du kan även äta saker som är "lätta" att äta, typ snabba kolhydratkällor, vit bröd etc...

watertouch
2010-04-07, 18:42
Hur kommer en eventuell viktuppgång på detta vis (mer socker o fett) påverka kroppen? Insulinet lär ju skjuta i höjden dygnet runt.

Har sett Grub mena på att en "smal" person lägger på sig mer muskler jämfört med en redan överviktig men samma % intag... Men smala kommer väll endå drabbas av ja negativa effekter av snabba kolhydrater och fettrik kost?

CoolBoy
2010-04-07, 18:51
Ta det lugnt är du snäll, viktuppgången kommer dessutom inte vara särskilt kvalitativ i den takten.

Lite luddigt. Menar du att jag om jag hade gått upp 6kg på 3 veckor, hade då det var någon skillnad mot nu?

Ashenshugar777
2010-04-07, 20:01
Lite luddigt. Menar du att jag om jag hade gått upp 6kg på 3 veckor, hade då det var någon skillnad mot nu?

Ja, muskler kan bara byggas "så" snabbt. väldigt långsamt. Och då om du vräker i dig en massa kommer det mesta vara fett. 6kg över 3 veckor är också extremt mycket. 1kg i månaden är bra för en nybörjare. Mindre om man är erfaren om man vill lägga på sig så lite fett som möjligt.

Edit: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

En artikel där det står lite mer omgående om ungefär hur mycket muskler som man kan få / månad.

CoolBoy
2010-04-07, 21:03
Ja, muskler kan bara byggas "så" snabbt. väldigt långsamt. Och då om du vräker i dig en massa kommer det mesta vara fett. 6kg över 3 veckor är också extremt mycket. 1kg i månaden är bra för en nybörjare. Mindre om man är erfaren om man vill lägga på sig så lite fett som möjligt.

Edit: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

En artikel där det står lite mer omgående om ungefär hur mycket muskler som man kan få / månad.
Ska läsa artikeln. Dock är jag ingen nybörjare och målet är faktiskt att lägga på mig fett så jag själv anser inte att jag gör fel. Tack för upplysningen i alla fall.

MrBurner
2010-04-07, 21:19
Om jag inte missminner mig så är det dessutom mer ohälsosamt att lägga på sig vikten så snabbt också. Här får gärna någon korrigera mig om jag har fel.

Cerberus
2010-04-07, 21:35
småät ofta och när du inte är hungrig, det var så jag blev fet iaf :D

om nyttigheter kan tryckas in emellanåt är det nog bra om muskelmassa önskas.

Tanner
2010-04-07, 21:47
Varför undvika fiber? Det leder till bättre tarmtömning, det blir lättare att äta ifall det inte är nåt ivägen;)

Fibrer ger ju en viss bulkeffekt och mättnadskänsla vilket kanske inte är att föredra om man har svårt att få i mer mat...

Psyla
2010-04-07, 22:00
Om jag inte missminner mig så är det dessutom mer ohälsosamt att lägga på sig vikten så snabbt också. Här får gärna någon korrigera mig om jag har fel.

Viktuppgång beror till största del på kaloriöverskott. Kaloriöverskott är ofta inte hälsosamt.

MrBurner
2010-04-08, 16:44
Tänkte mest på om det är mer ohälsosamt att lägga på sig den extra fettvikten över mindre än en vecka, jämfört med att lägga på sig den över exempelvis två-tre månader. Jag har då för mig att förstnämnda är farligare.

stridis
2010-04-08, 17:08
Här har du lite konkreta råd.:D
inte bara för cancersjuka (http://www.dio-nutrition.se/kostrad/kr1.pdf)

xnonne
2010-04-08, 18:31
Om du har svårt med frukost så blanda 5 dl mjölk med 3 dl havregryn å krydda med t.ex. choklad protein. Du blir galet mätt, brukar köra på det om det blir stressig frukost.

zharz
2010-04-08, 18:38
Här har du lite konkreta råd.:D
inte bara för cancersjuka (http://www.dio-nutrition.se/kostrad/kr1.pdf)

Härligt att dom rekommenderar ÖL istället för vatten:Virro

CoolBoy
2010-04-08, 18:46
Tänkte mest på om det är mer ohälsosamt att lägga på sig den extra fettvikten över mindre än en vecka, jämfört med att lägga på sig den över exempelvis två-tre månader. Jag har då för mig att förstnämnda är farligare.

Din definition av ordet farlig, tack.

Det är absolut inte dödligt att gå upp 6kg på 7 dagar om du tror det. Det har heller inte inverkan på din hälsa av ditt resterande liv. Vad är det farliga som jag nämnde ovan?

MrBurner
2010-04-08, 20:10
Farligare för ens hälsa att gå upp snabbt, jämfört med över lång tid. Det var vad jag undrade. Tycker inte att mitt tidigare inlägg var särskilt svårt att förstå, jag fattar ju om du försöker försvara din viktuppgång däremot men det behöver du inte göra genom att vara dryg.
I alla fall, enligt dig så är en viktuppgång på 6 kg under 7 dagar (vi leker även med tanken att du har gått upp allt i fettmassa eftersom det var ditt mål) inget som gör minsta lilla skillnad på ens hälsa?

JoeyP
2010-04-08, 20:20
Oboy :d